Startaren på Yamaha 70-talet är av dålig konstruktion - Förbättringar?

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
Yamaha_92
Inlägg: 191
Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
Ort: Önrsköldsvik

Startaren på Yamaha 70-talet är av dålig konstruktion - Förbättringar?

Inlägg av Yamaha_92 » 12 dec 2021, 12:47

Igår så gick min fjäder sönder när jag skulle starta min skoter. Resultatet blev att snöret inte drogs in.
Men detta är inte det enda problemet.

Både 8:an och 9:an är så klent konstruerat så att 10:an orkar inte dra in 5:orna.
Capture.PNG
Då tänkte jag:

- Ska jag implementera elstart på min skoter? Det är ju betydligt mycket säkrare än vanlig mekanisk dragstart.
- Ska jag modifiera med en ny fjäder och bättre fjädrar som gör så klossarna går in?
- Annat?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Startaren på Yamaha 70-talet är av dålig konstruktion - Förbättringar?

Inlägg av SS440-80 » 12 dec 2021, 13:34

Kan bara hålla med. Riktig skitkonstruktion när delarna blivit slitna.
Funkade naturligtvis kanonbra när allt var nytt. Men med 3, 5, 7, 8, 9 och 17 slitna, så blir allting opålitligt.

Man kan säkert handla allt nytt och få det att funka igen, men det blir nog nästan lika dyrt som att montera en elstart.

Alternativt så kanske man kan skaffa startdelar från en nyare Yamaha och montera. Borde inte vara omöjligt eftersom att originala magnapullhuset är i plåt, så lite noggrann mätning och sedan skruvning, borr och svets så borde det funka. Ingreppskorgen från en nyare är ju enkel att få att passa på svänghjulet, om det inte passar direkt...

Yamaha_92
Inlägg: 191
Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
Ort: Önrsköldsvik

Re: Startaren på Yamaha 70-talet är av dålig konstruktion - Förbättringar?

Inlägg av Yamaha_92 » 12 dec 2021, 16:43

Jag tror jag ska ha kvar som det är, men jag är nog tvungen att modifera lite angående fjädrarna. Det får nog inte plats med en elmotor som kan driva, tyvärr.

Men om jag kunde ersätta 10:an med en stor fin runt plåtbricka. En stor en.
Sedan så har jag små inviduella fjädrar på varje 5:a som drar ihop den när centrifugalkraften ej varar längre.

Då borde man få det riktigt stabilt. Bort man alla övriga fjädrar som bara krånglar.

Skriv svar