Den gamle med den perfekta mattan?

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
MrPostmaniac
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 okt 2015, 22:22
Ort: Furusund (Norrtälje)

Den gamle med den perfekta mattan?

Inlägg av MrPostmaniac » 06 nov 2015, 13:49

Hej!

Mitt letande efter pärlan fortsätter sakta men säkert. Jag har börjat göra lite research över exakt vad jag är ute efter men har faktiskt inte kommit fram till något speciellt tills jag satt och morgon googlade lite förra veckan.
Det jag fick upp ögonen för var denna lilla rackare:

Bild

Enligt mig så har han lyckats hålla den i original stuket men ändå fått fram något som bör ta sig riktigt fint när Kung Bore väl fyller på!
Så jag har en liten plan att göra något liknande. Alltså skapa något som liknas en crossover maskin.
En SS440 är ju ett väldigt bra alternativ så man kan ta en xtra10 136" boggie och peta i. Dock för att få i en matta av modell padell krävs "drop n roll" av kedjehuset vilket jag tror är lite överkurs för mig. Iallafall för tillfället. Kan en 32mm matta gå i en ss440 utan större modifikationer?

Kär som man blev i denna skapelse började jag leta efter fler liknande byggen och kom över en trevlig liten JAG:

Bild

Hittade även byggtråden för den som är intresserad: http://vintagesleds.com/bs/index.php?topic=102994.0

Det jag nu behöver är tips på modeller. Som jag ser det är det enklast att leta efter en maskin som har 2.52 i delning och en bredd på 38 cm på mattan. Detta för att underlätta med att montera en nyare matta och boggie. Motormässigt tänker jag mig en trevlig fläktis. Kanske en 340 eller 440?
Mina kunskaper när det gäller att skruva är inte helt obefintliga. Jag tänker dock att det är bättre att välja ett enklare projekt till en början där man kan få det mesta att flyta på så att man alltid ser ljuset i tunneln :)

Nåväl, det var väl ungefär det jag hade flytandes runt i skallen min. Tänker jag helt åt fanders? Säg det då. Men kom gärna med idéer och tips om ni har några på lager.

Klart slut

MrP

Edit: Om bilderna och länken inte passar så är det bara att hojta till så tar jag bort dom :)

Yamaha_92
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
Ort: Önrsköldsvik

Re: Den gamle med den perfekta mattan?

Inlägg av Yamaha_92 » 12 nov 2015, 19:47

>> Kan en 32mm matta gå i en ss440 utan större modifikationer?

Vad är det orginal?
Du är medveten om att om mattan är för stor så måste du bredda på boggien?

Boggien består av två skidor och mellan dessa två skidor så är det axlar och stänger. Om du vet mattans bredd och orginalmattans bredd så vet du hur mycket du måste korta/förlänga axlarna och stängerna. Böra mät avstånden mellan drivhålen på mattan och sedan så bestämmer du dig hur mycket du ska kapa eller förlänga.

Glöm inte att flytta ut/in drivhjulen :)

1. Mäta
2. Kapa
3. Repetera

Om du lägger upp en sprängskiss på boggien från Partzilla så kan man enkelt se vad som behövs kappas.

MrPostmaniac
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 okt 2015, 22:22
Ort: Furusund (Norrtälje)

Re: Den gamle med den perfekta mattan?

Inlägg av MrPostmaniac » 12 nov 2015, 20:12

Hej!

Jag har inte den blekaste. kan det vara något mellan 18-22mm original?

Tanken jag har är att montera en nyare boggie med tillhörande matta. T.ex en xtra 10 boggie då dom ganska lätt går att montera i en ss440.
För om mattan har 2.52 i delning precis som 440in så behöver man väl inte flytta in/ut drivhjulen? Eller är jag ute på en cykeltur nu?

Sen har jag inte riktigt makt att välja vad det blir för märke/modell. Har märkt att bor man söder om Uppsala så är utbudet minimalt. Kan absolut åka en bit men det finns ju en gräns :)
Så vi får se helt enkelt, bevakningar är inlagda på blocket och letande i grupper/forum fortsätter!

// MrP

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Den gamle med den perfekta mattan?

Inlägg av SS440-80 » 12 nov 2015, 20:41

SS440 har en matta som är 38cm bred (som de flesta snöskotermattor) den är 295cm lång, dvs lite kortare än de flesta sportmattor som mäter 307cm. Delningen på drivhjulen är 2,52 tum, precis som de flesta mattor tillverkade mellan 1980 och 2010.
Kamhöjden originalt på en SS är ca 15-19mm, dvs inte så högt.

Du får inte in en matta med 32mm kamhöjd i en SS. Du får vara nöjd om du får in en 28mm eller en sliten 30mm matta.
Skaffar du en sådan matta så är de 307cm lång, så du måste antingen förlänga bogieskenornas bakre ände så att vändhjulen kommer ca 5-7cm längre bak. Enklare lösning är att flytta tillbaka din originalboggie med samma mått. Då passar du även på att göra om bakre plåten som är under fotsteget så att du får dit bägge axlarna under fotsteget, det gör att du får lite bättre frigång för skotern i djupare snö.

Om du kör på XTra-10-boggie så får du kanonfin komfort mot originalet. Har själv gjort det på min SS440. Flyttade sedan över den till en SRV -90 och återmonterade originalboggien i SS:en, men det var för att jag hade en fånig idé om att jag skulle sälja SS:en. Hände såklart inte :mrgreen:

Du måste korta axlarna som boggien sitter fast i bandtunneln med ca 1cm på varje sida (har jag för mig) Polaristunneln är 42cm och Yamahatunneln är 40cm invändigt. Sedan måste du göra en förstärkning på bandtunneln för främre fästet, men det bakre fästet passade i det nedre originalfästet. Iallafall på min 1980:a, men den har inte exakt lika boggie som de "nyare" SS.
81. Hål för boggiens fästbult borrat och klart.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

MrPostmaniac
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 okt 2015, 22:22
Ort: Furusund (Norrtälje)

Re: Den gamle med den perfekta mattan?

Inlägg av MrPostmaniac » 12 nov 2015, 23:19

Nu börjar jag få lite klarhet känner jag. Passande namn för någon som kan så mycket om ss440 ;)

Okej. Så om man skulle vilja ha på en 32mm matta så måste man byta till mindre drivhjul eller göra en "drop n roll" av kedjehuset?
Går det att få tag på mindre drivhjul som passar rakt av tro?

Angående xtra10 boggie så har jag läst på utav det jag kan hitta hur man går tillväga. Såg en länk till ett forum som du vidarbefodrat i en tråd som jag läste igenom noga.
Det jag dock vill göra är att förhoppningsvis få in en 136" boggie om inte alltför mycket bekymmer uppstår :) JAGen som visas på bilden i mitt första inlägg är en liten inspiration. Tycker den ser ruskigt fin ut (minus styrhöjaren då)
Här är en film med hur den tar sig nu när den är 144" : https://www.youtube.com/watch?v=gL4PE1f ... V01FdDEh1Q

Ser att du bor i Säfsen, inte toklångt ifrån där jag bor, du vet inte någon som säljer en gammal goding ;)?

//MrP

Skriv svar