Sida 1 av 1

När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Postat: 15 okt 2015, 17:26
av Yamaha_92
När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?
Jag menar då i serie.

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Postat: 15 okt 2015, 18:27
av SS440-80
Om jag säger 1978-79 är jag helt fel ute då...??

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Postat: 15 okt 2015, 19:15
av Yamaha_92
Joo. 1976 är det årtal som jaf har sett mest skotrar av aluminium från Yamaha.

76 och 77 är samma "årtal" när det gäller modellerna.

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Postat: 19 okt 2015, 05:49
av RetroR
1972

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Postat: 23 okt 2015, 11:50
av Yamaha_92
Villka modeller var det då?

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Postat: 23 okt 2015, 21:42
av 8F2
SR 433 -72
SR 292 , SR 433 , SR 643 -73

Vet ej om SR 643 -72 hade aluchassie. Men någon vet nog

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Postat: 23 okt 2015, 21:59
av SS440-80
8F2 skrev:SR 433 -72
SR 292 , SR 433 , SR 643 -73
Vet ej om SR 643 -72 hade aluchassie. Men någon vet nog
Ja det är ju serietillverkade maskiner… :roll: Hur många år serietillverkade de dem till allmogen????

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Postat: 24 okt 2015, 14:42
av Yamaha_92
8F2 skrev:SR 433 -72
SR 292 , SR 433 , SR 643 -73
Vet ej om SR 643 -72 hade aluchassie. Men någon vet nog
Men det måste ju vara specialmaskiner för tävling? :)

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Postat: 24 okt 2015, 16:31
av 8F2
Menar du helt i alu eller tunnel och balja.
Helt i alu är det nog bara SR,SSR och SRX 77-78 som är helt i alu (även bulkhead)
GPX kom ju 74 med alu tunnel och balja men med stål bulkhead

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Postat: 24 okt 2015, 20:17
av Yamaha_92
Min STX är också helt i aluminium. Utom fästen som belastas mycket t.ex. motorfästen och styre.

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Postat: 24 okt 2015, 22:38
av 8F2
STX är efterföljaren av GPX väldigt lika
Men de har bägge stål bulkhead de maskiner jag räknade upp är helt i alu.

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Postat: 12 nov 2015, 19:42
av Yamaha_92
Så SRX har inte stål bulkhead?

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Postat: 12 nov 2015, 20:10
av 8F2
Både ja och nej.
76,79,80 och 81 i europa är i stål. 77,78 i aluminium.
I usa bara 77

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Postat: 17 nov 2015, 17:41
av Yamaha_92
Det kan ju inte hålla så bra hehe.

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Postat: 19 nov 2015, 07:52
av Bias
Yamaha_92 skrev:Det kan ju inte hålla så bra hehe.
Varför inte? det finns en uppsjö av alu-legeringar det är inga problem att få en buklhead att hålla med alu.

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Postat: 19 nov 2015, 16:18
av 8F2
De var ju rena ovalmaskiner så det var nog inget problem med hållbarheten. Men cross å långlopp tog nog knäcken på dem. Men de byggdes bara för runt runt på is

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Postat: 21 nov 2015, 15:10
av Yamaha_92
Så motorfästen var i aluminium?

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Postat: 21 nov 2015, 23:13
av Bias
Yamaha_92 skrev:Så motorfästen var i aluminium?
i det närmaste allt. Googla srx 440 -77 bulkhead då ser du

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Postat: 22 nov 2015, 15:28
av Yamaha_92
Bias skrev:
Yamaha_92 skrev:Så motorfästen var i aluminium?
i det närmaste allt. Googla srx 440 -77 bulkhead då ser du
Srx måste ha varit lätta då jämfört med STX/EX/GPX.

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Postat: 22 nov 2015, 20:40
av 8F2
En startklar-77 med alla vätskor väger 152 kg det var också minvikten i superstock som den byggdes för.
Tex drev var i aluminium, sekundäraxel var i stål men grymt nedsvarad i diameter. Hela boggien i alu endast kullagren i stål. Huven i ett tunnare glasfiber. Som option fanns drev i magnesium gräven på mattan i titanium. Så för sin tid var det väldigt extrema och som sagt byggda för super stock så ett krav var minst 500st byggda.
Yamaha gav även ut en bok om hur man kunde trimma och modifiera sin maskin om man fick för sina lokala regler där allt från chassie,variatorer,porttider,tändning och pip modifikationer.
En väldigt intressant bok för en intresserad srxfan