När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
Yamaha_92
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
Ort: Önrsköldsvik

När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Inlägg av Yamaha_92 » 15 okt 2015, 17:26

När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?
Jag menar då i serie.

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Inlägg av SS440-80 » 15 okt 2015, 18:27

Om jag säger 1978-79 är jag helt fel ute då...??

Yamaha_92
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
Ort: Önrsköldsvik

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Inlägg av Yamaha_92 » 15 okt 2015, 19:15

Joo. 1976 är det årtal som jaf har sett mest skotrar av aluminium från Yamaha.

76 och 77 är samma "årtal" när det gäller modellerna.

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Inlägg av RetroR » 19 okt 2015, 05:49

1972
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

Yamaha_92
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
Ort: Önrsköldsvik

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Inlägg av Yamaha_92 » 23 okt 2015, 11:50

Villka modeller var det då?

8F2
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 jan 2015, 16:09
Ort: skogen

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Inlägg av 8F2 » 23 okt 2015, 21:42

SR 433 -72
SR 292 , SR 433 , SR 643 -73

Vet ej om SR 643 -72 hade aluchassie. Men någon vet nog
Yamaha 8F2 prylar

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Inlägg av SS440-80 » 23 okt 2015, 21:59

8F2 skrev:SR 433 -72
SR 292 , SR 433 , SR 643 -73
Vet ej om SR 643 -72 hade aluchassie. Men någon vet nog
Ja det är ju serietillverkade maskiner… :roll: Hur många år serietillverkade de dem till allmogen????

Yamaha_92
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
Ort: Önrsköldsvik

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Inlägg av Yamaha_92 » 24 okt 2015, 14:42

8F2 skrev:SR 433 -72
SR 292 , SR 433 , SR 643 -73
Vet ej om SR 643 -72 hade aluchassie. Men någon vet nog
Men det måste ju vara specialmaskiner för tävling? :)

8F2
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 jan 2015, 16:09
Ort: skogen

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Inlägg av 8F2 » 24 okt 2015, 16:31

Menar du helt i alu eller tunnel och balja.
Helt i alu är det nog bara SR,SSR och SRX 77-78 som är helt i alu (även bulkhead)
GPX kom ju 74 med alu tunnel och balja men med stål bulkhead
Yamaha 8F2 prylar

Yamaha_92
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
Ort: Önrsköldsvik

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Inlägg av Yamaha_92 » 24 okt 2015, 20:17

Min STX är också helt i aluminium. Utom fästen som belastas mycket t.ex. motorfästen och styre.

8F2
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 jan 2015, 16:09
Ort: skogen

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Inlägg av 8F2 » 24 okt 2015, 22:38

STX är efterföljaren av GPX väldigt lika
Men de har bägge stål bulkhead de maskiner jag räknade upp är helt i alu.
Yamaha 8F2 prylar

Yamaha_92
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
Ort: Önrsköldsvik

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Inlägg av Yamaha_92 » 12 nov 2015, 19:42

Så SRX har inte stål bulkhead?

8F2
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 jan 2015, 16:09
Ort: skogen

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Inlägg av 8F2 » 12 nov 2015, 20:10

Både ja och nej.
76,79,80 och 81 i europa är i stål. 77,78 i aluminium.
I usa bara 77
Yamaha 8F2 prylar

Yamaha_92
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
Ort: Önrsköldsvik

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Inlägg av Yamaha_92 » 17 nov 2015, 17:41

Det kan ju inte hålla så bra hehe.

Användarvisningsbild
Bias
Inlägg: 122
Blev medlem: 11 jan 2010, 14:49
Ort: Piteå

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Inlägg av Bias » 19 nov 2015, 07:52

Yamaha_92 skrev:Det kan ju inte hålla så bra hehe.
Varför inte? det finns en uppsjö av alu-legeringar det är inga problem att få en buklhead att hålla med alu.
Yamaha SRX 340 -76
Yamaha STX 340 -76
Yamaha STX 340 -77
Yamaha SRX 440 -79
Yamaha Vmax4 -93
Ockelbo 380 -??

8F2
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 jan 2015, 16:09
Ort: skogen

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Inlägg av 8F2 » 19 nov 2015, 16:18

De var ju rena ovalmaskiner så det var nog inget problem med hållbarheten. Men cross å långlopp tog nog knäcken på dem. Men de byggdes bara för runt runt på is
Yamaha 8F2 prylar

Yamaha_92
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
Ort: Önrsköldsvik

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Inlägg av Yamaha_92 » 21 nov 2015, 15:10

Så motorfästen var i aluminium?

Användarvisningsbild
Bias
Inlägg: 122
Blev medlem: 11 jan 2010, 14:49
Ort: Piteå

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Inlägg av Bias » 21 nov 2015, 23:13

Yamaha_92 skrev:Så motorfästen var i aluminium?
i det närmaste allt. Googla srx 440 -77 bulkhead då ser du
Yamaha SRX 340 -76
Yamaha STX 340 -76
Yamaha STX 340 -77
Yamaha SRX 440 -79
Yamaha Vmax4 -93
Ockelbo 380 -??

Yamaha_92
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
Ort: Önrsköldsvik

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Inlägg av Yamaha_92 » 22 nov 2015, 15:28

Bias skrev:
Yamaha_92 skrev:Så motorfästen var i aluminium?
i det närmaste allt. Googla srx 440 -77 bulkhead då ser du
Srx måste ha varit lätta då jämfört med STX/EX/GPX.

8F2
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 jan 2015, 16:09
Ort: skogen

Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?

Inlägg av 8F2 » 22 nov 2015, 20:40

En startklar-77 med alla vätskor väger 152 kg det var också minvikten i superstock som den byggdes för.
Tex drev var i aluminium, sekundäraxel var i stål men grymt nedsvarad i diameter. Hela boggien i alu endast kullagren i stål. Huven i ett tunnare glasfiber. Som option fanns drev i magnesium gräven på mattan i titanium. Så för sin tid var det väldigt extrema och som sagt byggda för super stock så ett krav var minst 500st byggda.
Yamaha gav även ut en bok om hur man kunde trimma och modifiera sin maskin om man fick för sina lokala regler där allt från chassie,variatorer,porttider,tändning och pip modifikationer.
En väldigt intressant bok för en intresserad srxfan
Yamaha 8F2 prylar

Skriv svar