Märklig Ockelbo Laser

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
AOS
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 sep 2015, 14:47
Ort: Boden

Märklig Ockelbo Laser

Inlägg av AOS » 06 sep 2015, 15:16

Hej alla, jag är ny medlem här.
Hämtade nyss en Ockelbo Laser som jag inte riktigt blir klok på, är det en hemma-ombyggd maskin eller?
Huven är orange(plasthuv) och det ska vara en 1976 årsmodell enligt bilregistret.
Jag vet att det är en Skiroule som blev en Ockelbo/raid när de såldes här, läst om den historien i bland annat skotertidningar.
Men min skoter ser lite "eljest" ut än andra jag Laser jag sett, har faktiskt inte sett någon som ser ut som denna förr.
Skotern har konstigt nog backväxel samt Ockelbo-sekundär och är förlängd med en ca 380 cm matta(ska mäta/räkna ut exakt längd senare) samt har hjulboggi?
Förlängningen ser lite för bra ut för att vara hemmabyggd men ändå riktigt märklig.
Påminner om lite om konstruktionen hos en Ockelbo 4000 och har långa "svingarmar" med ett boggiställ monterat bak och avfjädrat med original Skiroule stötdämparna.
Hela hjulboggin sitter i två långa fyrkantsprofiler som är fastskruvat i tunneln och det ser som sagt riktigt OK ut.
Jag såg denna skoter i detta skick runt mitten av 80-talet så den bör ha byggts om som ny eller när den var yngre än 10 år.
Vet någon hur det kommer sig att denna Laser är lång samt har backväxel?
Jag ska försöka fixa bilder, jag har tyvärr lite svårt för att få till "rätt format på bilden" för forumet men det får jag lösa på något sätt.
Mvh AOS

AOS
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 sep 2015, 14:47
Ort: Boden

Re: Märklig Ockelbo Laser

Inlägg av AOS » 16 sep 2015, 22:00

Funderar vidare på denna maskin, undrar vad detta är?
Registreringsnumret hörde tydligen till en annan maskin så det var en återvändsgränd, skotern verkar ha tappat all form av identitet med åren.
Men detta skulle vara en "äkta" Ockelbo Laser enligt den numera bortgångne ägaren, det verkar tyvärr inte stämma.
Det är troligtvis en "vanlig" Skiroule Laser från ca 1976 som mycket tidigt blev ombyggd till en "Ockelbo lång Laser med backväxel"
Någon har med lackeringen försökt efterlikna utseendet från sen 70-tals (1978-79?) Ockelbo när maskinen byggdes om men vem/vilka utförde detta arbete?
Allt verkar vara mycket seriöst ombyggt och lackeringen är utförd in i minsta skarv, skotern var fullständigt demonterad när den lackades.
En ledtråd säger att detta bygge har något att göra med Stenmans Motor i Gammelstad?

Provar lägga upp lite bilder.


IMG_3905.JPG
Växellådan, en "Rotaxlåda" anpassad för denna maskin, eller??
IMG_3910.JPG
Växelspaken, fungerar mycket bra!
IMG_3913.JPG
Mattan och boggin, förlängd skoter som konverterats till hjulboggi som sagt.
IMG_3907.JPG
IMG_3908.JPG
IMG_3909.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Laser 88
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 feb 2011, 23:20
Ort: Bålsta (Tidigare Ockelbo)

Re: Märklig Ockelbo Laser

Inlägg av Laser 88 » 18 sep 2015, 11:05

För mig ser det ut som att ursprunget är en vanlig Laser som Ockelbo eller Rajd sålde som årsmodell -77.
Däremot är den ombyggd och förlängd. Även sekundären och kedjehuset med växellåda kommer från vad som ser ut en modernare Ockelbo.

Om du letar rätt på chassienummret så kan jag eller andra här på forumet bekräfta om den ligger i nummerserien som de som såldes som Ockelbo eller Rajd. Det finns inget säkert där mer än alla ligger i närheten av varandra. Ockelbo och Rajd blandades i chassienummren från Skiroule.

Du hittar chassinummret instansat upptill på högra sidan ca 20 cm framför fotsteget, precis framför där dynan slutar. Upp mot plastkåpan. Det är relativt svaga siffror som kan vara svåra att se under några lager färg.
1. Ockelbo Laser 440 1977 Orange/Svart
En ägare. Köpt ny av mig direkt från Ockelbo Ïndustri AB hösten 1976. En av de först levererade som jag tävlade med i skotercross åren 1976-1978.
2. Ockelbo Laser 440+ 1977 Orange/Grå
3. Ockelbo Laser 440+ 1977 Grå/Grå
4. Rajd Laser 440+ 1977 Grå/Grå, Totalrenoverad

AOS
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 sep 2015, 14:47
Ort: Boden

Re: Märklig Ockelbo Laser

Inlägg av AOS » 25 sep 2015, 23:35

Har letat men chassinumret är dolt av färg, min misstanke gällande att detta är en 1976 årsmodell grundar sig i att den bortgångne ägaren bestämt sa att den var det.
Det är helt klart intressant att veta om detta är en "äkta Ockelbo Laser" eller en SkiRoule Laser, årsmodellen avgör det då en 1976 inte kan vara en Ockelbo.

Har pratat med en tidigare ingenjör på Ockelbo och han sa att detta inte kan vara en prototyp "långband Laser med backväxel" som jag trodde (hoppades på), han skulle ha känt till den i så fall så även det var en återvändsgränd.

Den intressanta frågan för mig är vem som byggd om skotern och när?
Mattan har 75 delningar vilket ger 148" (1,97" delning) eller 375cm, mattan är från före 1984 då, eller? Mönstret är för mig obekant, vilken modell hade denna matta original?
Boggiställen har Ockelbohjul men är inte exakt lika de hjulställ jag känner till från 300/600?
Kan det vara ett "halvt uppdateringskit" för en Ockelbo 800 som skulle förlängas?
Drivaxeln samt bakaxeln är helt klart Ockelbo original liksom medbringaren för drivaxellagret på motsatta sidan om kedjehuset så det är många Ockelbodelar i denna maskin.
Denna maskin kanske är mer Ockelbo än de flesta Lasrar?
Den har dessutom IBO-matic variatorer både primär samt sekundär men kedjehuset/växellådan??? vet någon från vilken maskin det kommer från?
Metriska skruvar säger att växellådan inte har ursprung från andra sidan Atlanten men jag känner inte igen den och har inte lyckats "Googla" fram en bild på en likadan låda.
Mikuniförgasaren med bränslepump verkar också ha monterats mycket tidig och fästet till pumpen ser original ut, från när skotern var ny känns det som.

Som sagt, någon har byggt om denna maskin och det skedde för minst 30 år sedan och den ombyggnaden var omfattande samt (förmodligen) kostsam. Målet var troligtvis att få framkomligheten hos en förlängd smalbandare kombinerat med körställningen samt prestandan hos en sportskoter och dessutom få möjligheten att kunna backa.

AOS
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 sep 2015, 14:47
Ort: Boden

Re: Märklig Ockelbo Laser

Inlägg av AOS » 05 okt 2015, 21:38

Inget nytt om skotern men......jag fyllde år i lördags och min fru gav mig en fin tårta.
Snygg va? Väldigt unik tårta!
IMG_3963.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 AOS, redigerad totalt 31 gånger.

AOS
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 sep 2015, 14:47
Ort: Boden

Re: Märklig Ockelbo Laser

Inlägg av AOS » 31 dec 2015, 14:46

Bestämde mig för att jag ville köra med denna Laser i år så det var bara att hugga i lite.
Demontering, pensel lack, montering med nya lager och köra. Enkelt.
Jag fick tag på en glasfiberhuv men saknar en hyfsat hel "tankplast".
Vidare är det helt fel huvlist/krom"kofångare" på denna maskin men det kommer mer delar med tiden.
Inget lyse ännu men den går bra, mycket bra!
Backväxeln fungerar perfekt liksom el-starten!
Jag fick tag på en komplett Arctic Cat Spirit 500 motor med elstart och variator från en Aktiv Grizzly, fungerar kanon.
Byggde egen motorplatta av 6mm alu och byggde samman avgassystemet med original.
Motorn går verkligen mycket bra, variatorn fungerar perfekt och balansen i skotern är fin trots (tack vare?) den långa mattan samt hjulboggi.
En fulländad Norrbottensmaskin om det vore 1976!

Växellådan får genomgång
IMG_4014.JPG
Så här såg lasern ut för ca 1 månad sedan
IMG_4017.JPG
Motorinstallation + batteri och elsystem
IMG_4121.JPG
En stund sedan i sandtaget, kul med lång veteranskoter som går som ett spjut!
IMG_4125.JPG
Snygg som få
IMG_4123.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

AOS
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 sep 2015, 14:47
Ort: Boden

Re: Märklig Ockelbo Laser

Inlägg av AOS » 01 jan 2016, 12:11

Nu har jag två långbandare från förr, eller tre om jag räknar in min Indy 650SKS.

Denna välfungerande Laser med lite luddigt ursprung (är inte helt säker på vem som byggde den) är nyaste tillskottet och så har jag min eviga favorit, AMF lång!
AMFen vet jag i alla fall vem som utförde förlängningen här i Sverige, denna köptes ny av min morbror i början av 70-talet, jag är alltså andra ägaren.
En kanonskoter.
IMG_3537.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Märklig Ockelbo Laser

Inlägg av SS440-80 » 01 jan 2016, 13:10

Stilig! :thumbright:

Skriv svar