crescent mcb historia

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
Användarvisningsbild
crescentkillen
Inlägg: 26
Blev medlem: 18 mar 2014, 17:43
Ort: Dalarna

crescent mcb historia

Inlägg av crescentkillen » 03 mar 2015, 08:57

tjena! skulle gärna vilja veta lite mer om mcb skotrarnas historia, det finns säkert nån Crescent fantast som vet lite om dom. glad för svar. :thumbright:
Crescent MCB 520 1970.
Aktiv Alaska Lång 1987.

Användarvisningsbild
Gordini
Inlägg: 156
Blev medlem: 30 jan 2009, 09:09
Ort: skellefteå
Kontakt:

Re: crescent mcb historia

Inlägg av Gordini » 09 apr 2015, 12:46

Verkar inte som någon har några uppgifter om MCB. Så jag drar det jag vet om skotern. Tillverkningen startade 1968. vintern 68/69 följde jag med en kompis och hans far och morfar till Laisvallby där Sundströms hade tagit hem en Crescent 520 för visning och försäljning. (numera sönerna sundtröm som säljer skotrar i Laisvall) skotern tillverkades fram till 1973. När jag 1978 var till sundströms i Laisvallby sade sundström den äldre att mcb slutade med snöskotrar i och med att dessa skulle registreras från och med 1974. det skulle visst bli för omfattande att få dem godkända. i och med registreringen började 1974 är årsmodeller inte rätt alla gånger, oftast står det 1974 på de flesta äldre skotrar. mcb fanns som 380 och 520 vilket är mattbredden. de första årgångarna hade en kort sadel med en pakethållare. de senare hade en längre dyna. motorn var sach sa 290. Står det tillverkningsår 68 på motorn är skotern förmodligen en 68:a eller 69:a. Kompisens morfar köpte en ny mcb 520.

Min bror har en mcb520 som just har blivit renoverad.
sätter in en bild på den crescent 380 jag hade. (den är skrotad)

P.S. med reservation att årtalen kan vara fel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Crescent sno-pro 400
Ski-doo tnt everest 440 -76
Yamaha SRV 540 -83
Ski-doo grand touring 470 -95

Veteranskotrar på min hemsida:
OBS. Ny hemsida http://www.gordini.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Re: crescent mcb historia

Inlägg av trioman75 » 10 apr 2015, 12:20

Bland dom sista mcb 520 som såldes nya borde vara dom Kihlangis i pajaja sålde.

Ägaren köpte tydligen alla delar som blev över när mcb lade av.
Han plockade ihop några kompletta maskiner som såldes några år efter mcb's officiella slut.

När affären bytte lokaler i slutet av 90 talet kastades tyvär alla skrymmande delar på tippen,
Tankar,chassin och huvar :( ..

Smådelar mm som fanns kvar köpte jag :mrgreen: ..
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Skriv svar