Gnista på ski-doo Everest 440 -79

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
Bjorklund14
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 dec 2014, 11:56
Ort: Luleå

Gnista på ski-doo Everest 440 -79

Inlägg av Bjorklund14 » 22 dec 2014, 18:37

Tjenare!
Jag äger en ski-doo everest 440 från 79. För nån vecka sen så började den gå på en cylinder, det visade sig att det hade slutat komma ström fram till ena tändspolen. Jag köpte en "ny" motor vilket var enklare och billigare än att köpa en ny tändplatta och montera den. Monterat och klart och nu kommer det ström fram till tändspolarna. Nu till det konstigaste ni någonsin har hört. Det är bara gnista i ena tändspolen men om man drar ut "strömkabeln" eller jordkabeln till den tändspolen så har den andra gnista?! Vad kan detta bero på? :?

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Gnista på ski-doo Everest 440 -79

Inlägg av SS440-80 » 22 dec 2014, 18:41

Är det brytarspetsar i tändsystemet?

Bjorklund14
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 dec 2014, 11:56
Ort: Luleå

Re: Gnista på ski-doo Everest 440 -79

Inlägg av Bjorklund14 » 22 dec 2014, 18:43

Ja det är brytarspetsar men det är ju gnista i båda tändspolar om dem andre inte är inkopplad

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Gnista på ski-doo Everest 440 -79

Inlägg av SS440-80 » 22 dec 2014, 19:12

Jag vet inte hur Rotax brytartändning är uppbyggd, men kom att tänka på hur Yamahas brytartändningar för tvåcylindriga motorer var gjorda. På dem så var det 1 primärspole för bägge tändspolarna och lindningen jordades av den brytarspets som inte skulle tända en cylinder, sedan så växlade det så att den som nyss jordat blev den som skickade spänning till högspänningsspolen medans den andra brytarspetsen jordade primärspolen.

Detta innebär att bägge brytarspetsarna måste vara i funktion om tändningen skulle fungera riktigt.

Så kolla upp att detta brytarspetsarna i din motor både öppnar och stänger som de ska och vid rätt tidpunkt, så kanske du kan få snurr på båda cylindrarna igen (samtidigt)
Kan ju såklart vara kondensator krångel också, men det är ju enkelt att justera bryggarna först.

Skriv svar