Hjälp att bygga ett nytt avgassystem! :)

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
Användarvisningsbild
FilleGunde
Inlägg: 33
Blev medlem: 12 sep 2014, 10:26
Ort: Palohuornas

Hjälp att bygga ett nytt avgassystem! :)

Inlägg av FilleGunde » 30 okt 2014, 00:18

Tänkte höra om någon är lite kunnig med det här att bygga avgassystem och om denna/dessa har lust att hjälpa mig lite? :) Jag har en Skidoo nordik 300 -89 som har en suzuki 440 fläktkyld motor, den är urtagen ur en Arctic cat jag 440. Just nu så sitter nordikens original burk på, så den går inte riktigt optimalt just nu. Har till 100 % tappat någon hästkraft och jag hade gärna velat ha ut alla kusarna ur motorn, om inte lite till ;) så jag tänkte försöka göra ett nytt avgassystem/ pipa till den så att den både går bättre och skriker på lite högre så att alla hör mig i god tid så att den drar till sig ännu fler blickar ;) Jag kan inte så mycket om hur konstruktionen ska vara på pipan och hur stor den ska vara eller vad det rätt motståndet ska vara så att den kan gå som bäst. Så jag hoppas på att det finns någon här som vet eller kan ta reda på det så att jag får en bra pipa direkt så att jag slipper ödsla massa tid och material på något som ändå inte kommer att fungera. Finns det något slags program som jag kan ladda ner för att kunna räkna ut detta eller finns det någon som redan har något sådant som kan räkna ut detta åt mig? :) All hjälp och tips jag kan få tar jag gärna åt mig så att det går så lätt som möjligt att göra detta. Jag studerar på Välkomma Skolan i Malmberget på Industritekniska programmet så jag har tillgång till bra maskiner som plåtvalls, mig/mag och tig svetsar, plasmaskärare, bocknings maskin, ja det mesta så jag tror att med den rätta hjälpen så kan jag nog lyckas med en vettig pipa :) Vill helst börja så snabbt som möjligt så att den är klar i god tid, för det är inte så länge kvar innan det finns nog mycket snö så att jag kan fara ut och köra! ;) Tack på förhand! :)
Skidoo Nordik 300 -89
Skidoo Nordik 300/440 mod -90
Yamaha Exciter 570 -90
SnoTric blå SC20-2 -81 (Snorreblå)
Arctic cat M1 570 -04