Styrstångs material

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
Primulus
Inlägg: 85
Blev medlem: 06 feb 2013, 13:16
Ort: Hoverberg

Styrstångs material

Inlägg av Primulus » 03 feb 2014, 17:38

Vad är det absolut bästa materialet enligt dessa egenskaper.

Mig eller pinnsvetsbart.
Hållbart
22mm
Lätt att få tag i.

Beror ju lite på vart man bor men om det spelar någon roll. Södra Jämtland. Finns mängder med plåtslagare.

Vikt spelar ingen roll. Men jag är urless på att det går av. Tror det ligger 5 svetsfogar på styrstången nu så nu är måttet rågat.

Tack på förhand Jesper
Sno tric sc12 -68
Aktiv Alaska xt-89

Användarvisningsbild
Katanan
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 364
Blev medlem: 11 feb 2013, 21:37
Ort: Kungsör

Re: Styrstångs material

Inlägg av Katanan » 03 feb 2014, 19:47

Jag skulle satsa på hydraulrör. Ex 22x2mm. Det är en vanlig dimension och bör finnas hos någon lokal hydraulikfirma. Om du har möjlighet att välja så bör du ta ett obehandlat för svetsens skull. Annars går det bra att slipa bort ytbehandlingen.

/Johan

Primulus
Inlägg: 85
Blev medlem: 06 feb 2013, 13:16
Ort: Hoverberg

Re: Styrstångs material

Inlägg av Primulus » 03 feb 2014, 20:19

Blir att åka 4km till Hällberg&son i Svenstavik då :) Tack för visat intresse. Kan ge en liten uppdatering med resultat :)
Sno tric sc12 -68
Aktiv Alaska xt-89

Användarvisningsbild
Katanan
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 364
Blev medlem: 11 feb 2013, 21:37
Ort: Kungsör

Re: Styrstångs material

Inlägg av Katanan » 03 feb 2014, 21:15

Primulus skrev:Blir att åka 4km till Hällberg&son i Svenstavik då :) Tack för visat intresse. Kan ge en liten uppdatering med resultat :)
Låter bra! Finns även att få i 22x1,5 om det skulle bli för Heavy Duty.. Men det kanske går åt :)

Primulus
Inlägg: 85
Blev medlem: 06 feb 2013, 13:16
Ort: Hoverberg

Re: Styrstångs material

Inlägg av Primulus » 03 feb 2014, 22:22

Är ju fruktansvärt vrid i sno tricen, måste hålla i sig för kung och fosterland ;) Blev ledig från jobbet imorgon och då blir det lite hardware mode på skotern. Ska bredda bågen som styrstag/stång sitter i och hitta på en bra lösning för variatorskydd och styrstången. Kanske även byta primär från Ockelbos bygel till en Artic "stenslunga" vet inte riktigt vad det är för typ av variator men min styvfar tyckte jag skulle byta och han har mer expertis än mig även fast han kör Skidoo,Lynx och Polaris. ;)
Sno tric sc12 -68
Aktiv Alaska xt-89

Användarvisningsbild
Katanan
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 364
Blev medlem: 11 feb 2013, 21:37
Ort: Kungsör

Re: Styrstångs material

Inlägg av Katanan » 03 feb 2014, 23:27

Primulus skrev:Är ju fruktansvärt vrid i sno tricen, måste hålla i sig för kung och fosterland ;) Blev ledig från jobbet imorgon och då blir det lite hardware mode på skotern. Ska bredda bågen som styrstag/stång sitter i och hitta på en bra lösning för variatorskydd och styrstången. Kanske även byta primär från Ockelbos bygel till en Artic "stenslunga" vet inte riktigt vad det är för typ av variator men min styvfar tyckte jag skulle byta och han har mer expertis än mig även fast han kör Skidoo,Lynx och Polaris. ;)
:thumbright:

Primulus
Inlägg: 85
Blev medlem: 06 feb 2013, 13:16
Ort: Hoverberg

Re: Styrstångs material

Inlägg av Primulus » 06 feb 2014, 18:25

24mm Var det, givetvis skulle jag blanda ihop siffror. Men Stången var inte så illa som jag befarade så det blev en sista nödlagning med pinnsvetsen. Men just för tillfället spelar det ingen roll då jag inte har någon motor. Sen ska jag få tag på ett 24x2mm rör så jag kan original restorera skotern då jag planerar köpa en nyare variant. (Skotern ska givetvis inte säljas)
Sno tric sc12 -68
Aktiv Alaska xt-89

Användarvisningsbild
Katanan
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 364
Blev medlem: 11 feb 2013, 21:37
Ort: Kungsör

Re: Styrstångs material

Inlägg av Katanan » 06 feb 2014, 20:09

Primulus skrev:24mm Var det, givetvis skulle jag blanda ihop siffror. Men Stången var inte så illa som jag befarade så det blev en sista nödlagning med pinnsvetsen. Men just för tillfället spelar det ingen roll då jag inte har någon motor. Sen ska jag få tag på ett 24x2mm rör så jag kan original restorera skotern då jag planerar köpa en nyare variant. (Skotern ska givetvis inte säljas)
:) En motor kan vara en förutsättning för att lyckas bryta av stången. Det är dock inte den vanligaste dimensionen. 24mm är tyvärr inte någon std i hydraulrör. Nästa steg blir 25mm. Nu vet jag inte hur det ser ut men ett alternativ kan kanske vara att svarva ut nya bussningar för 22mm..om du får problem att hitta 24.

Primulus
Inlägg: 85
Blev medlem: 06 feb 2013, 13:16
Ort: Hoverberg

Re: Styrstångs material

Inlägg av Primulus » 06 feb 2014, 20:33

Siktar på ett 24mm solit alu rör men kanske blir järn. Har lite problem med styrstången överlag då den ligger mellan 3mm-1cm från cylindern och tändstiftet. Måste göra någon typ av led på styrstången om jag ska ha 340 i Snotricen.
Sno tric sc12 -68
Aktiv Alaska xt-89

Skriv svar