regler retrorace?

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

regler retrorace?

Inlägg av Southern Hill Custom » 10 mar 2008, 08:40

Roligt att så många retrorace börjar dyka upp. (bara synd att många är så långt bort från Rättvik)

Jag tycker det är lite rörigt pga olika klassindelningar i olika tävlingar.

Vore det inte bra med mera enhetliga regler för klassindelningen?

// Lars

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 10 mar 2008, 09:15

jo det ycker jag me....

Nån som har nått förslag?? Dom regler som finns nu funkar men det behövs lite lillägg....

Klassindelning:

Klass 1:
• Chassie/boggie/motor -85 eller äldre
• Upp till 300cc fläkt/fartvindkylt, alla 1 cyl går som klass 1
• Fri trimmning i övrigt av motorerna
• Matta fritt, ej dubbat (järngräv tillåtet)
*Bladfjädring obligatoriskt (Ockelbos gummibandsfjädring tillåtet)

Klass 2:
• Chassie/boggie/motor -85 eller äldre
• 300cc och uppåt fläkt/fartvindkylt
• Fri trimmning i övrigt av motorerna
• Matta fritt, ej dubbat (järngräv tillåtet)
*Bladfjädring obligatoriskt (Ockelbos gummibandsfjädring tillåtet)

Klass 3:
• Chassie/boggie/motor -85 eller äldre
• Vätskekyld motor, fri trimning
• Matta fritt, dubb tillåtet
• Original framvagn tillåtet

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 11 mar 2008, 11:30

Om man äger en Vmax 540, oreggad och har inte en sportmössa va det kan vara för årgång på den, får man vara me ock leka då?

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Inlägg av RetroR » 11 mar 2008, 12:02

Årsmodellen går ju läsa ut på chassie numret, om det i alla fall finns kvar.

Och som värst kan det ju vara en 86a...skiljer ju i princip bara dekaler mot 85:an så det torde vara lungt.....

El Presidente
El Presidente
El Presidente
Inlägg: 1426
Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av El Presidente » 11 mar 2008, 12:38

Det verkar ju inte vara så noga med årsmodeller det va ju en lynx 3300 som körde på seriösa mc dragrace i helgen

vart drar man gränsen?

med motorer osv? är det rätt att slänga i en 89as motor i ett 79 chassie och kalla det veteran ?
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------

1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther

Användarvisningsbild
parbring
Inlägg: 279
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:06
Ort: Gammelstad

Inlägg av parbring » 11 mar 2008, 14:05

Inom veteranmopeddragracing brukar det vara fri trimning, men ramen måste vara äldre än en viss årsmodell, och samma sak med motorblocket. Om du lyckas klämma i en sexväxklad låda i det blocket, så varsågod, men det begränsar rätt rejält i vart fall.

Varför inte ha reglerna att motorn får vara som nyast av samma årsmodell som chassiet får vara som nyast, dvs 1985?
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |

El Presidente
El Presidente
El Presidente
Inlägg: 1426
Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av El Presidente » 11 mar 2008, 14:15

parbring skrev:Inom veteranmopeddragracing brukar det vara fri trimning, men ramen måste vara äldre än en viss årsmodell, och samma sak med motorblocket. Om du lyckas klämma i en sexväxklad låda i det blocket, så varsågod, men det begränsar rätt rejält i vart fall.

Varför inte ha reglerna att motorn får vara som nyast av samma årsmodell som chassiet får vara som nyast, dvs 1985?
----------------------------------------
Ja det är svårt att dra en gräns och vem ska kolla upp det?

en del skotrar är det ju nästan omöjligt att hitta delar till

men jag tycker chassie och motor äldre än 1985 är självklart

fast att jag inte tycker 85 är särskilt retro
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------

1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 11 mar 2008, 16:21

fanns inte lynx 3300 före 86?

El Presidente
El Presidente
El Presidente
Inlägg: 1426
Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av El Presidente » 11 mar 2008, 16:28

gidz skrev:fanns inte lynx 3300 före 86?
-----------------------
Ingen aning?

men en retro skoter ska ha bladfjädring, det är iaf min personliga åsikt
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------

1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 11 mar 2008, 19:35

Eltigre skrev:
gidz skrev:fanns inte lynx 3300 före 86?
-----------------------
Ingen aning?

men en retro skoter ska ha bladfjädring, det är iaf min personliga åsikt
öööö gummiband är fan mer rock´n´roll...

Jag tycker att Vmax540 är lite retro men inte phazer eller srv.... :roll:
Sen så har nästan alla lite koll hur gammal en motor är, det kan ju vara svårt att stoppa i en 05ans machz motor i en elan och tro att ingen skulle märka nått...
Men en srv540 81-81 kan ju ha en motor från 92, är det okej???dom ser ju likadan ut....

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Hirth
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 515
Blev medlem: 13 nov 2007, 20:01
Ort: Mockfjärd

Inlägg av Hirth » 11 mar 2008, 19:36

Är det inte 30 år som gäller för att det ska vara en veteran?, i så fall borde det väl vara första regeln.

Användarvisningsbild
parbring
Inlägg: 279
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:06
Ort: Gammelstad

Inlägg av parbring » 11 mar 2008, 20:19

Hirth skrev:Är det inte 30 år som gäller för att det ska vara en veteran?, i så fall borde det väl vara första regeln.
Tja, vad gäller bilar i vart fall. Snöskotrar har väl så vitt jag vet ingen sådan officiell åldersgradering, och för motorcyklar är det väl till och med mindre än 30 år som gäller...?
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 11 mar 2008, 20:24

Hmm.. 30 års regel skulle troligen medföra lägre deltagarantal i alla dessa tävlingar..
Och det tycker i alla fall jag vore tråkigt.

Såg i nån skoterfolkracetävlings reglemente att motormodellen skulle ha funnits i en skoter innan 85 och det kan ju va en ganska ok regel
sen kan det ju va ok om skotrar med originalframvagn får va med i klass 3 tycker jag i alla fall
och jo jag håller med phazern känns inte retro och srv med styrhöjare
och "moddad" dyna tycker jag bara känns epa-raggare. :(

Tigger
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 feb 2007, 00:47
Ort: G

Inlägg av Tigger » 12 mar 2008, 11:05

Hirth skrev:Är det inte 30 år som gäller för att det ska vara en veteran?, i så fall borde det väl vara första regeln.
Sådär säger alla rullboggi-fanatiker :D :D :wink: Närå bara skojar men vet att denna diskussion varit uppe tidigare bl.a på den hemsida där du och dina räser-Ockelbo kompisar "hör hemma" (4ever300).

Skall vi använda oss av 30-årsregeln precis som i bilvärlden så skall vi väl också använda oss av den regel som säjer att en bil skall vara original för att kunna försäkras som veteran-bil och skall detta även gälla skotrar då ryker ju era fräna skotrar oxå då det mig veterligen aldrig såldes några 640 å 750 maskiner till den breda massan av det famösa fabrikatet Ockelbo...Nääe bladfjäder,gummiband eller t.o.m. Ockelbos stiliga "fjäderbens-framvagn" är väl att betrakta som veteran nog i mina ögon,duger det åt dem i Amerikat så lär det fäl duga åt oss i vårt lilla hörn av världen.

DÄREMOT så kanske det borde tas upp ett litet snack om en trimmad 750 Sachs i ett Ockelbo-chassi verkligen hör hemma i klass 2 där de skall tävla mot lille Kalle som glad i hågen tuffar på med sin 24 hästars 340 fläktis,min personliga åsikt är att dessa storkubikade "non-production- maskiner" borde höra hemma i klass 3,men det är ju bara vad jag tycker...
Katter har vassare klor...
Arctic Cat El Tigre' 6000 Worlds fastest production sled -80

Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Inlägg av Kronjocke » 12 mar 2008, 17:04

Om man går in på Snowmobil och kollar upp Lynx 3300 på skoterbanken så ser man att den kom 1986. :o :o En liten miss av tävlingsledningen.Men :? Det är inte deras jobb att vara polis :) En del klarar inte av det här med frihet under eget ansvar :oops: :oops:

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 12 mar 2008, 17:16

Men hmm.. jag har för mig att killen som kör i burkarcupen med en 3300 sa att det va verkligen en 85:a.. hmm... kanske skillnad mellan 3300 och 3300 R?

Ser nu då jag kollar att skoterbanken inte är nån speciellt säker källa..

Står bara om en lynx 3800 GL/X/S/ST i just 1991 års modell..

Sen att den har en "rotax 585" får mig att tvivla ännu mer..

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Bennet » 12 mar 2008, 17:29

om man kollar i lynx instruktionsbok från 1985 finns gl 3300 med iaf
http://manuals.zone-c.org/index.php?pat ... er_manual/
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Inlägg av Southern Hill Custom » 12 mar 2008, 18:46

BRA och roligt att många har synpunkter :!: :!:

problemet blir när det kommer ytterligheter tex.

Klass 1
Blizzard 293 ( 3 cyl F/a under 300 kubik ) någonstans mellan 40-50 hk

klass 2
starfire 650 1973 se filmen om ni inte gjord det ( under filmtråden )

klass 3
Ockelbo turist med spiralfjäder...
Larson 13 hk ( annan "skum" fjädring på vissa modeller )

Ska det vara samma regler i alla disipliner inom veteranrace ?
Det är också något att tänka på om man ska ha en rättvis klassindelning

Som exempel min Rajd.
Det skulle gå skapligt på dragrace, på crossbanan skulle jag bli sist .
( körbarhet 1,5 på en 10 skala)
Det är ju viss skillnad på körbarheten 1971 fram till i mitten av 80 talet......effekt är inte allt

Personligen tycker jag att det ska vara enkla regler, 3-4 klasser (ej som på andra sidan Atlanten med en hel bunt olika klasser) och samma klassindelning i alla disipliner.

Det viktiga är att alla har :D :D :D

// Lars

Användarvisningsbild
RUSCH
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 24 feb 2007, 16:48
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av RUSCH » 12 mar 2008, 21:58

Ja -85 är nästan ej retro
motor får ej vara nyare än -85

Men hur går det för RUSCH med olje hydraul framvagn standard redan
-69 !! hur långt före sin tid som hällst?? :cry:
Bild

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

mjo

Inlägg av green_lightning » 12 mar 2008, 22:49

Mjo dom är lite futuristiska dom där ruscharna

Skriv svar