regler retrorace?

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
Tigger
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 feb 2007, 00:47
Ort: G

Inlägg av Tigger » 13 mar 2008, 11:01

RUSCH skrev:Ja -85 är nästan ej retro
motor får ej vara nyare än -85

Men hur går det för RUSCH med olje hydraul framvagn standard redan
-69 !! hur långt före sin tid som hällst?? :cry:
Bild
NNNNNÄÄÄÄÄEEEEEEEJJJJJ Det där går ju inte för sig,såna där värsting-grejor gör ju att det blir direkt till stora SM-tävlingarna UTAN att passera gå!!!!

Men så långt före är dom väl inte =rull-boggie ,Arctic hade glid-varianten redan i slutet av 1600-talet eller nåt åt det hållet :D
Katter har vassare klor...
Arctic Cat El Tigre' 6000 Worlds fastest production sled -80

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 13 mar 2008, 17:19

Får man köra me överladdning i alla klasser?

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Inlägg av Kronjocke » 13 mar 2008, 18:18

JA.Javist.Det är väll FRI Trimning. :lol: :lol:

FunnyCar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 807
Blev medlem: 11 mar 2008, 19:15
Ort: Ljusvattnet daytime

Regler

Inlägg av FunnyCar » 13 mar 2008, 19:21

Tycker det är väl ganska självklart att man vill få in flera förare som kör de race som arrangeras, som publik är det jättefränt att se många maskiner /race, sen om man inte tycker det är fränt eller inte med en -85 tycker jag få stå för var och en, men betydligt roligare race ju fler man blir. Om det vore 10-15 maskiner i 3 klasser som tävla mot varann, vore själva tävlingen inte så intressant alls. Eller?
Det skall vara variation på skotrarna! Samt många som ställer upp och kör så vi får stora stegar!
Då blir det roligare för publiken att komma och kika!
Men skulle alla delta så vore det inga problem med folk.
Tänkte på klassindelningen lite, tycker själv inte att en -84:as fläkt skoter ska behöva köra klass 3 pga den har framvagn, då effekten är den samma som de andra, den väger i teorin bara mer pga framvagnen... Ska man köra oval eller annat vet.race liknande där framvagnen används på ett annat sätt kan det ju vara okey att placera den i en annan klass. Men dragracing ?
Men i det stora hela handlar det bara om en sak, ha så kul som möjligt på racen och titta på fräna maskiner som man inte haft chans till tidigare i livet!
Min åsikt: Tidig veteran eller blivande veteran detta kan bli en stor publiksport om något år! Enkel tävlingsform och häftiga maskiner! Då ska man inte gnabba om ett år hit eller dit! kör och ha kul och hjälps åt!
Själva tävlingen är mest för skoj skull samt att träffa likbördiga med samma intresse ! Bättre ett race med deltagare än ett utan!

PS Lynx 3300 fanns -85 ,första 3300 var regad -84 (visnings-försäsongs modell), samt att det fanns 3 exemplar av en modell som hette Lynx Valmet 3300 Finlandia redan -81. Har själv haft en sådan för några år sedan med en 377 motor och bladfjäder std inte ens Brp hade fakta om denna modell då det var en visningsmodell (testmodell) som inte kom till produktion utan de 3st visningsobjekten som kommit hit såldes ut och produktionen kom aldrig till start... Så 3300 an fanns tidigare än vad många tror dock i ett annat utförande än den Finlandia och 3300 som vi är vana att se .
Ses på lördag alla racers!
Ljusvattnet Skoterskrot

Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 13 mar 2008, 21:15

Jo visst är det så, men jag tycker ändå att man skulle ha klasser och försöka håll hårt på dom. Det är så lätt att det spårar ur och tillslut är det bara 5st värsting maskiner som kör.
Jag tycker att dom klasser som man kör nu är ganska bra, en grej är nog en hjuboggi-klass för då kan elan, ockelbo och snotric vara me och kanske vinna....

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 13 mar 2008, 21:30

Gunnar skrev:Jo visst är det så, men jag tycker ändå att man skulle ha klasser och försöka håll hårt på dom. Det är så lätt att det spårar ur och tillslut är det bara 5st värsting maskiner som kör.
Jag tycker att dom klasser som man kör nu är ganska bra, en grej är nog en hjuboggi-klass för då kan elan, ockelbo och snotric vara me och kanske vinna....
Mjo..
Men jag hade ju bättre kvaltid med min ockelbo 600-1 i klass 1
än vad en lynx 3900 med en rotax 377 hade i klass 2 på
marknadsracet här i lycksele så allt är ju möjligt.

Man måst ju ba gasa..

Sen hade jag ju kommit 7a i klass 3 verkar det också som..
Kan faktiskt påstå att jag skulle ha tjänat mest poäng i cupen om jag ställt upp i klass 3..

Användarvisningsbild
Hirth
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 515
Blev medlem: 13 nov 2007, 20:01
Ort: Mockfjärd

Inlägg av Hirth » 14 mar 2008, 18:40

Tigger skrev:
Hirth skrev:Är det inte 30 år som gäller för att det ska vara en veteran?, i så fall borde det väl vara första regeln.
Sådär säger alla rullboggi-fanatiker :D :D :wink: Närå bara skojar men vet att denna diskussion varit uppe tidigare bl.a på den hemsida där du och dina räser-Ockelbo kompisar "hör hemma" (4ever300).

Skall vi använda oss av 30-årsregeln precis som i bilvärlden så skall vi väl också använda oss av den regel som säjer att en bil skall vara original för att kunna försäkras som veteran-bil och skall detta även gälla skotrar då ryker ju era fräna skotrar oxå då det mig veterligen aldrig såldes några 640 å 750 maskiner till den breda massan av det famösa fabrikatet Ockelbo...Nääe bladfjäder,gummiband eller t.o.m. Ockelbos stiliga "fjäderbens-framvagn" är väl att betrakta som veteran nog i mina ögon,duger det åt dem i Amerikat så lär det fäl duga åt oss i vårt lilla hörn av världen.

DÄREMOT så kanske det borde tas upp ett litet snack om en trimmad 750 Sachs i ett Ockelbo-chassi verkligen hör hemma i klass 2 där de skall tävla mot lille Kalle som glad i hågen tuffar på med sin 24 hästars 340 fläktis,min personliga åsikt är att dessa storkubikade "non-production- maskiner" borde höra hemma i klass 3,men det är ju bara vad jag tycker...
Kommentar från en rullboggiefantast :wink: du har alldeles rätt Tigger att dom inte såldes till gemene
man, utan till vissa utvalda tävlingsåkare. Men saken är ju den att de var ju så här racemaskinerna såg ut/var utrustade från början till mitten på -70 talet(förutom mindre smärre justeringar) det tycker jag personligen är rå retro, samt att väl dokumenterad historia finns(Sachs 740). För övrigt så är min samt fler av oss reg.bes samt försäkrade med dessa motorer. Sen tycker väl jag också att alla ska kunna vara med och åka upp till -85års modell. Personligen tycker jag klassindelningen i Snowrider hillcross i Gesunda är bra, dvs

-Lilla veteran fläktkylt 1-cyl tom -80
-Stora veteran fläktkylt 2 cyl tom -80
-Open fritt fram tom -85

Sen håller jag med South Hill till 100% huvudsaken är att man har :D :D :D :D Mvh Per

El Presidente
El Presidente
El Presidente
Inlägg: 1426
Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av El Presidente » 14 mar 2008, 19:28

[quote="Hirth"][quote="Tigger"][quote="Hirth"]

-Lilla veteran fläktkylt 1-cyl tom -80
-Stora veteran fläktkylt 2 cyl tom -80
-Open fritt fram tom -85

Nej nej "Open fritt fram tom -85"
hur kul är det att möta ett monster med 670 rave motor
i ett gammalt chassie när man själv kör oginal ?nää hybrider klass för sig

det ska ju va vintage race
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------

1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther

Användarvisningsbild
Hirth
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 515
Blev medlem: 13 nov 2007, 20:01
Ort: Mockfjärd

Inlägg av Hirth » 14 mar 2008, 19:55

Eltigre skrev:
Hirth skrev:
Tigger skrev:
Jodå, det ligger mycket i det du säger
men på vissa tävlingsmoment, typ crossbana, så tror jag nog du mycket väl kan mäta dej med tigern och dess "väghållning" mot dessa hybrider/hpd

Tigger
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 feb 2007, 00:47
Ort: G

Inlägg av Tigger » 14 mar 2008, 20:08

[quote="HirthKommentar från en rullboggiefantast :wink: du har alldeles rätt Tigger att dom inte såldes till gemene
man, utan till vissa utvalda tävlingsåkare. Men saken är ju den att de var ju så här racemaskinerna såg ut/var utrustade från början till mitten på -70 talet(förutom mindre smärre justeringar) det tycker jag personligen är rå retro, samt att väl dokumenterad historia finns(Sachs 740). För övrigt så är min samt fler av oss reg.bes samt försäkrade med dessa motorer. Sen tycker väl jag också att alla ska kunna vara med och åka upp till -85års modell. Personligen tycker jag klassindelningen i Snowrider hillcross i Gesunda är bra, dvs

-Lilla veteran fläktkylt 1-cyl tom -80
-Stora veteran fläktkylt 2 cyl tom -80
-Open fritt fram tom -85

Sen håller jag med South Hill till 100% huvudsaken är att man har :D :D :D :D Mvh Per[/quote]

Hej Per!!!!

Klart att ni skall vara med med era maskiner,de representerar en tids-period i svensk skoter-sport som aldrig kommer tillbaka,och era maskiner är bara så fräna att både se och höra, det var inte det jag menade när jag skrev att det skulle funderas över denna typ av skotrar.

Vad jag tänkte på var om de verkligen skall vara med i samma klass som 2 cyl fläktkylda 340 med ca 30 hk och en vikt på ca 180-200 kg i ena änden och i andra änden en 500 cc fläktis på 45-60 hk med ungefär samma vikt.

Era maskiner ger väl nästan dubbelt så många hk och med avsevärt lägre vikt än dessa fläktkylda maskiner,och borde väl kanske därför bättre passa in i klass 3 tillsammans med skotrar med liknande effekt-siffror fast oftast med betydligt högre vikt.

Men tro nu inte att jag bryr mig speciellt mycket om era gamla räser-maskiner går i klass 2 eller klass 3 det betyder väl inte hela världen då de tävlingar som finns inte direkt har SM-status eller gör eventuella segrare berömda och rika,det handlar ju bara om att ha kul med sin gamla skoter så länge skrotet håller,den dag det börjar handla om mer än att ha kul och ära berömmelse och rikedom gör sitt intåg så lär vi nog se över reglementet,annars lär det väl bli liv,men risken att detta händer är väl försvinnande lite..."blir inge Spy Bar den här veckan heller"

Ha det gott : Tigger
Katter har vassare klor...
Arctic Cat El Tigre' 6000 Worlds fastest production sled -80

elanmannen
Inlägg: 204
Blev medlem: 26 feb 2007, 18:10
Ort: Orsa

Inlägg av elanmannen » 14 mar 2008, 20:29

Med Open tom 85 menas nog både chassi & motor. 670 är 90-tal. Alla Rotax med avgasportar är tillverkade efter 85. Lätt att se.

Det var diskussion om det här med klasser för ganska prick ett år sedan i skotersnack för den som inte minns...

Jag tror på variation. Det blir trist om en variant blir dominerande, vare sig det är SS440, orange Ockelbo eller vad som helst. Vem som vinner är inte så viktigt eftersom det skiljer så mycket mellan skotrarna och, än mer, förarnas kunnande och racingbuget. Inkludera alltså snarare än exkludera och så får vi hoppas att förarna själva har vett att låta ET:n stanna hemma:)

elanmannen
Inlägg: 204
Blev medlem: 26 feb 2007, 18:10
Ort: Orsa

Inlägg av elanmannen » 14 mar 2008, 20:32

ja alltså rörliga avgasportar menade jag. Skulle nog tro att Rotax körde med avgasportar före 85 också. Dock inte RAVE.

Användarvisningsbild
Hirth
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 515
Blev medlem: 13 nov 2007, 20:01
Ort: Mockfjärd

Retroregler

Inlägg av Hirth » 14 mar 2008, 21:31

Hej Tigger, nä inte tog jag illa upp de e lungt de e väl gott och få diskutera lite :D .Sen är det som du säger Elanmannen att "fritt fram klassen tom -85" menas chassie och motor.Trevlig helg /Per

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 16 mar 2008, 23:06

Hejsan, intressant att frågan tas upp så här nu lagomt runt avslutningen av burkarcupen som blev lite mer omfattande än vad vi ån början trott. En tanke som finns hos mig är att sprida ut Burkarcupen runt västerbotten så de blir fler arrangörer som tar bördan. Burkarcupen har nu fått ett namn som få missat att höra och de vore väldigt trevligt om vi nu tillsammans kunde göra något vettigt utav de hela.

Eftersom de har blivit så stort så finns risken att äran att vinna kommer trissa många (hörsägen så skall många bygga till nästa år) att göra monstermaskiner. Min tanke som för de flesta som kör veteran är att vi skall ha roligt. Därför måste vi nu begränsa ner sånt som gör att de börjar gå för fort. En med nog mycket pengar kan bygga en klass 3 maskin som kan åka ikapp med många nyare maskiner å de vill vi ju inte se. Så därför är min mening att framvagn bannlyses och motorer som är nyare än -85 förbjuds.

Jag har fått in ett förslag på klassindelning som är ganska bra och med lite modifiering så kan man nog skapa ett trevligt tävlingsmoment runt denna klassindelning.

Förslaget lyder: Obs, detta är fullt modifierbart men en klok ide som kom till min brevlåda.



Klass 1a: Endast 1 cyl årsmodell till -75
Klass 1b: Endast 1 cyl årsmodell 76-85

Klass 2a: 2 cyl fart/fläkt upp till 400cc -85
Klass 2b: 2 cyl fart/fläkt 400cc och uppåt

Klass 3: Som burkarcupen varit fast utan framvagn och inga nyare motorer än 85.

Klass 4: Bredband/dubbelband 50cm och uppåt

Övrigt: Ingen skoter skall åka i mer än en klass/tävling.
Kanske plocka bort dubben ur reglementet.
Bromsar får man gärna modifiera till de bättre och att man tillåter moderna mattor.

Lämna gärna synpunkter men jag tycker de personligen är en bra ide trots att de blir lite många klasser men med tanke på Burkarcupens deltagarantal så är de inte några problem att fylla ut de olika klasserna inför kommande år då intresset inte lär vara mindre.

Som någon skrev om dessa ytterligheter som 3cyl 293 å andra väldigt enastående maskiner som faktiskt finns så får man helt enkelt acceptera att man själv inte äger en sådan maskin och faller de nu in en sådan maskin under ramarna för dessa klasser så får man se sig besegrad om den nu är så värst. Så är de väl i allt, har man de bästa så har man.

Glöm inte att:
GP246F segrade i Totala cupen i klass 1
Pantera 5000 i klass 2
och en SRX i klass 3

Dessa är inte maskiner som faller utanför dessa ramar utan är väl fungerande maskiner som spakats väl.

Mvh Marino

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 17 mar 2008, 19:39

De låter okej tycker jag.... Det är lika att man få till några regler innan det ha att spårat ut för mycke

Hur är det me försäkringar å sånt? tänkte om man får nått kast och kör in i publiken....

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
yamaton
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 08 feb 2007, 19:26
Ort: Kalix

Hmm...

Inlägg av yamaton » 17 mar 2008, 21:22

Kanske plocka bort dubben ur reglementet.
Har man inte en klass där dubbat är tillåtet så utesluter man ett stort antal veteranracers, så är det bara. Dubbade mattor är hur man än ser det betydligt mer "veteran" än vad block eller högkam någonsin blir.

Visst är det frestande att dela upp klasserna ur rättvisesynpunkt men så länge underlaget av deltagare ligger på 25 till 35 maskiner vid de flesta tävlingar (undantaget burkarcupen?) så är det lika viktigt att hålla klassindelningen så att det blir ett rimligt deltagarantal i varje klass. Hålla reglementet så enkelt som möjligt så att man inkluderar så många som möjligt. Specialbyggen bör till dess konstruktion i olika delar (motor, chassie, boggie, framvagn, mm.) hållas helt inom på förhand bestämda årsmodellkrav. Här håller jag med dom som tycker att 1985 inte känns särskillt mycket veteran alls.


Mina två cent...
SRX 440 -77 (8F2)
SRX 440 -78 (8H1)

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 18 mar 2008, 00:10

Härligt med konstruktiva inlägg. Det med dubb som du säger är bara en tanke som jag la till och är man mer överens om att tillåta dubb så tycker jag de är helt oki också.

Jag förstår dig Yamaton i ditt resonemang om att de är krav på stort deltagarantal för att fylla upp många klasser. Burkarcupen har nog med deltagare för att fylla ut klasserna och tror att nästa år så kommer de inte vara mindre. Även att man lägger in en klass 4 för bredband/dubbelband tror jag kommer göära att fler intresserar sig. Ska man begränsa antalet platser i varje klass för att de inte ska spåra ur? Varför inte? De är många bitar som man måste lösa tillsammans och min förhoppning är att Burkarcupen fler vill ta del av. Att vi intresserade arrangörer i omnejd kan göra en Burkarcup tillsammans. Det är ett bra varunamn som inte behöver särskilt mycket marknadsföring till vidare år.

Vi skulle vara mer än glad om befintliga race om de som körs i skellefteå tex ville bli en del av burkarcupen. Helt klart är att kanske spekulera i ett annat koncept för mindre tävlingar som inte vill vara en del i cupen.

Jag kanske ska starta en annan tråd om just reglemente för Burkarcupen?
Vad tycker ni?

Vad gällande försäkringar så har våran förening det så här:
Vi har en försäkring som täcker för alla våra medarbetare i föreningen och våran egendom.
Sen har vi en annan försäkring som täcker för tredje part, alltså publik osv.
Just nu har jag lagt fram till vårat ombud att titta på en försäkring som kan gälla för förare. Jag har inte fått svar ännu men de är på gång. Skulle de inte gå via dem så har jag haft kontakt med en som är försäkringsmäklare och han skulle då kolla med alla sina bolag han jobbar för så vi hoppas att kunna hitta en lösning även där.

Användarvisningsbild
RUSCH
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 24 feb 2007, 16:48
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av RUSCH » 18 mar 2008, 00:32

Arrangera ett klubbmästerskap
anmälningsavgiften inkluderar ett endagars klubbmedlemskap.
gäller en svemo ansluten förening
hmm måste nog vara på ett godkänt område/bana??
det vart nog rörigt det där!!

det går att ficksa nått dyligt vet ja
förare,arrangör,publik är försäkrade

FunnyCar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 807
Blev medlem: 11 mar 2008, 19:15
Ort: Ljusvattnet daytime

Regler

Inlägg av FunnyCar » 18 mar 2008, 01:13

Lite tankar igen om regler
Just nu pratar jag veterandragrace, ni som var på tävlingen i helgen i Skellefteå på bilskroten kan säkert intyga om detta var en av årets höjdpunkter, vilket race, vilka maskiner, vilket ljud, atmosfär , deltagande vad med kan man önska sig?

En tanke till ett annat år vore kanske att köra
Lilla fläkt(fartvind)till 400cc
Stora Fläkt 400cc och upp... fram till-85
Lilla V-kylt 400 och Stora v-kylt 400 och upp.
Då skulle man säkert få se mer 340 maskiner på banan... Det torde väl finnas en uppsjö av txl, cross country srx ar stx ar et ar (kanske inte världens roligaste men det finns gott om dom) i 340cc utförande samt alla andra inga nämnda inga glömda...
HPD maskiner skall ha motor från -85 och äldre samt bli klassade i den klass motorn cc antal avser.
Sen tycker jag att de som har mindre maskiner även kan delta i högre klasser för att få till deltagandet ännu mer.
Fri trim och dubb tycker jag hör till alla dessa maskiner, det är ju trots allt så att vi är en skara entusiaster på ett eller annat sätt !
Men sen en sak som bör tänkas på är kanske att försöka komma fram till en längd på dragrace banorna så det inte diffar mellan alla...
Tex 120m ?
Någon som vet hur klasserna var indelat på -70 talet?
Men som sagt det får inte bli en djungel av klasser!
4 klasser som avser kubik.
Fri trim och dubb matta för de som vill.
Over and out! Kan ju va kul att snacka om detta under sommaren tills det smäller vid nästa års race...
Ljusvattnet Skoterskrot

Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 18 mar 2008, 11:08

Jag gillar skarpt funnycars ide...

Kanske lite finputs mellan en och 2cylindriga under 400cc bara..

Kanske en ren encylinderklass bara

Skriv svar