Sida 1 av 1

Ni gubbar som kör F/A

Postat: 20 dec 2011, 20:59
av El Presidente
Kanske dum fråga men jag va just ute och testa min tiger F/A maskin för första gången

och eftersom jag aldrig kört F/A tidigare undrar jag hur varm blir dom? det är ju iofs inte så kallt ute just nu

men jag fick känslan av att min vart jävligt het...och stiften är pisseblöta så den går inte magert . Finns det nån sorts rekomenderad arbetstempratur?

har ingen tempmätare alls

ska man kunna fingra på topparna utan att man blir av me fingeravtrycken =)

Re: Ni gubbar som kör F/A

Postat: 21 dec 2011, 11:07
av Gunnar
jag har aldrig kört så lång med min att jag har börja tänka på sånt.
Men min är ju inte byggd för F/A så det blir säkert stora problem om jag skulle dra ut på leden.

Om tänding och bränsle är rätt så skulle jag inte vara orolig med din skoter..

Ball skoter är det iallefall!

Re: Ni gubbar som kör F/A

Postat: 21 dec 2011, 11:33
av El Presidente
Gunnar skrev:jag har aldrig kört så lång med min att jag har börja tänka på sånt.
Men min är ju inte byggd för F/A så det blir säkert stora problem om jag skulle dra ut på leden.

Om tänding och bränsle är rätt så skulle jag inte vara orolig med din skoter..

Ball skoter är det iallefall!
---------------------------------------------
Har inte fibblat nåt med tändningen och den går ju riktigt fett

vilket jag tycker är bra när motorn knappt är provkörd

men jag fick känslan att den var lite för varm för att de skulle va nyttigt, man kunde inte fingra nå hemskt mycke på toppen utan att bränna sig

Re: Ni gubbar som kör F/A

Postat: 21 dec 2011, 14:43
av spider66
På mina f/a maskiner blir topparna brännheta. Jag har aldrig känt just efter jag har kört fort

Re: Ni gubbar som kör F/A

Postat: 21 dec 2011, 17:01
av Andreas
Rimligtvis så bör du ju vara mer safe om du kör fort, då du får ett helt annat flöde på kylluften då. Att fara o puttra led i snårskog är nog en dålig ide överlag med f/a skulle jag tro.

Re: Ni gubbar som kör F/A

Postat: 21 dec 2011, 17:13
av El Presidente
Jo en varm påsk är nog ingen höjdare med F/A och finns nog en anledning till varför dom är svår att hitta idag

får helt enkelt testa mig fram och vänta lite på kyla =)

Re: Ni gubbar som kör F/A

Postat: 21 dec 2011, 17:30
av Holländaren
Ett hett tips är att genast stänga av den när du känner att den börjar gå sämre, för då är det överhettning på gång.
Sånt väder som vi har nu (5 minus här) ska inte vara några problem att köra i annars men man får se till att hålla lite fart så motorn får den kylning den behöver. Vanlig körning efter led ska nog gå bra men en crossbana rekommenderas inte men nu misstänker jag ju att du inte tänker göra nåt sånt heller :)

Ett annat tips är att låta den gå lite för fet på lågfarten så motorn kyls lite av soppan när man inte ligger på gasen.

Re: Ni gubbar som kör F/A

Postat: 21 dec 2011, 17:38
av El Presidente
Holländaren skrev:Ett hett tips är att genast stänga av den när du känner att den börjar gå sämre, för då är det överhettning på gång.
Sånt väder som vi har nu (5 minus här) ska inte vara några problem att köra i annars men man får se till att hålla lite fart så motorn får den kylning den behöver. Vanlig körning efter led ska nog gå bra men en crossbana rekommenderas inte men nu misstänker jag ju att du inte tänker göra nåt sånt heller :)

Ett annat tips är att låta den gå lite för fet på lågfarten så motorn kyls lite av soppan när man inte ligger på gasen.
-------------------------------------------------
Tackar

ja så kan man ju göra på lågfarten jag ska kolla upp vad dom har för munstycken orginal de borde ju inte va helt omöjligt att hitta

Re: Ni gubbar som kör F/A

Postat: 21 dec 2011, 18:11
av Andreas
Var lyckades du hitta den där förresten?

Re: Ni gubbar som kör F/A

Postat: 21 dec 2011, 18:34
av El Presidente
Andreas skrev:Var lyckades du hitta den där förresten?
---------------------------------------------------------------
Kommer inte ens ihåg va stället heter men det var väldigt nära Norge

hade lite tur när säljaren hade vägarna förbi Umeå och kunde kasta av den där hos en kompis.

Jag har regnr på alla 5st som finns i landet men det kan ju finnas fler som inte registrerade

Re: Ni gubbar som kör F/A

Postat: 21 dec 2011, 19:14
av skoterräven
1986 när vi for till fjälls hade jag en cougar och min kompis en pantera fa 77, som är i stort sett samma skoter som el tigren din och den började spika ca 15-20 ggr under den påsken men det var bara att starta den igen när den kallnat.Min jag 76:a kan man inte ta på topparna när man kört en stund sakta,men den har inga nypningtendenser ändå.Men eftersom jag skruvade i dom där skotrarna när dom var nya vet jag att 500:an skar ganska ofta med jaggarna och pumorna tålde nästan lika mycket som en fläktkyld skoter

Re: Ni gubbar som kör F/A

Postat: 21 dec 2011, 19:28
av El Presidente
skoterräven skrev:1986 när vi for till fjälls hade jag en cougar och min kompis en pantera fa 77, som är i stort sett samma skoter som el tigren din och den började spika ca 15-20 ggr under den påsken men det var bara att starta den igen när den kallnat.Min jag 76:a kan man inte ta på topparna när man kört en stund sakta,men den har inga nypningtendenser ändå.Men eftersom jag skruvade i dom där skotrarna när dom var nya vet jag att 500:an skar ganska ofta med jaggarna och pumorna tålde nästan lika mycket som en fläktkyld skoter
-------------------------------------------------------
Jaha men då tål dom ju lite stryk :thumbright:

likadan motor menar du?.. för det är 2 helt olika skotrar

Arctic hade ju F/A motorer till 1981.... 1978-81 fick dom andra cyllar med lite mer pulver 70hp..

Re: Ni gubbar som kör F/A

Postat: 21 dec 2011, 21:10
av hojen
Har ju aldrig varit någon Arctic människa men man är ju inte sämre än man kan ändra sig :thumbright:
skit snygg modell :thumbright:

Re: Ni gubbar som kör F/A

Postat: 21 dec 2011, 23:25
av El Presidente
får nog ta några bättre bilder när det är ljust

man ser ju knappt hur den ser ut på bilden

Re: Ni gubbar som kör F/A

Postat: 22 dec 2011, 22:34
av skoterräven
Det fanns en sån där tiger f/a 76 i Norrbyn (3,5 mil söder om Umeå) i början på 80 talet som ägaren satte in en alphine motor i efter att det hade nypit en gång för mycket