priser istället för "bud"

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
elanmannen
Inlägg: 204
Blev medlem: 26 feb 2007, 18:10
Ort: Orsa

priser istället för "bud"

Inlägg av elanmannen » 16 nov 2011, 10:06

Tänkte på en grej. När man kollar på vintagesleds köp och sälj har de mer eller mindre enats om att skriva ut ett pris på grejerna och folk verkar hålla sig till det för det mesta. Jag tycker att det är bra ju mer jag tänker på det - säg vad du vill ha för prylen helt enkelt. Kan det vara något för forumet? Såklart är det svårt att veta vad man skall ta men man kan väl sänka om ingen hör av sig eller hur? Oftast är den där budgivningen lite "fiske" och man har ändå en ganska bra idé om vad man vill ha tror jag. Det blir intressantare annonser - tänk om alla annonserna på blocket var "bud". En idé bara.
Chez nous c´est Ski-doo!

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: priser istället för "bud"

Inlägg av Haggla » 16 nov 2011, 10:41

både ok är det ju........ men vill man ha massor av bud finns tradera :-)
Ena sidan är ju de som vill ha bud ibland lite konstig för står det bud skickar man ju det jag skälv är beredd att betala för just de prylarna (tyvär tror en del det är guld de säljer), då måste man acceptera att det kommer låga bud (enligt säljaren) och bara säga tack men nej tack istället för långa utlägg om varför det är si och så och säga att det är bättre att slänga de etc.

Skälv för det mesta prövar jag med priser säljer man inget ja då får man väl behålla eller sänka tills det säljer....eller inse att det är mest skräp man har :-)

Användarvisningsbild
Andreas
Inlägg: 135
Blev medlem: 04 jan 2008, 17:20
Ort: Tandsbyn/Östersund

Re: priser istället för "bud"

Inlägg av Andreas » 16 nov 2011, 13:55

Helt rätt, personligen så vägrar jag oftast ringa på annonser där det står bud. I min värld så vet man ungefär vad man vill ha för grejerna.
A mighty good feeling comes with the CAT

Arctic Cat Pantera 5000 -77
Arctic Cat Crossfire 800 LTD -11

Användarvisningsbild
polymoog
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 17 jan 2009, 22:46
Ort: Nära havet
Kontakt:

Re: priser istället för "bud"

Inlägg av polymoog » 17 nov 2011, 21:16

Jag håller med, jag tycker också man ska ange pris när man säljer något. Om man är osäkert på vad man ska sätta för pris, så kan man ju kolla vad andra vill ha för liknande prylar.

Användarvisningsbild
SRX8R9
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 27 feb 2007, 23:37
Ort: Kiruna

Re: priser istället för "bud"

Inlägg av SRX8R9 » 18 nov 2011, 21:27

(Verkar bara vara köpare i den här tråden.) Om jag te.x vill sälja en skoter låt oss säga att jag begär pris 60.000 Kr eller bud. Är ni köpare dum nog att lägga ett första på 5000 och hoppas. Verkar som alla ni köpare i den här tråden förespråkar ett fast pris på saker och ting som ni själv vill bestämma över. Och att en säljare sen ska godta. Eller har jag fel här? pröva med det på Ica eller Coop nästa gång ni går dit och handlar. Brukar vara så här på Blocket. Ex. Passa på och fynda. Yamaha säljes kanon skick 25.000kr vid snabb affär. Många ringer men den som han först köpte. En annan säljare lägger in en identisk annons samma dag. Men för 40.000kr. Som riktpriset säger för årsmodellen. Dom som var tvåa ringer på den och säjer men det finns en likadan för 25.000kr. Då säjer förmodligen den säljaren men köp den. Och spekulanten säjer men den är ju redan såld...

Jag brukar säga så här. Alla billiga klipp är enkelt och vinstgivande för dom som har pengar.
men för dom som inte har pengar är alla billiga klipp fortfarande alldeles för dyra.
Yamaha SRX 440E-81
Yamaha SRX 500F-82
Kawasaki Interceptor
550 1982

elanmannen
Inlägg: 204
Blev medlem: 26 feb 2007, 18:10
Ort: Orsa

Re: priser istället för "bud"

Inlägg av elanmannen » 18 nov 2011, 22:36

Nä nu missförstod nog du det. Det gällde alltså om man kan skriva ut ett pris vad man vill ha. Kan ju till och med vara så att när man skriver "bud" blir det lite avskräckande och köparen rentav avstår. så kan nog jag känna ibland.

Jag tycker det mest är kul att se vad folk vill ha för grejerna även om jag inte är spekulant på just den maskinen, motorn eller vad det nu är.
Chez nous c´est Ski-doo!

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: priser istället för "bud"

Inlägg av marino carlsson » 18 nov 2011, 23:00

Detta är lite både och enligt min mening men som köpare håller jag nog med dig. Men jag gör alltid så när de är bud så frågar jag bara enkelt va de tänkt sig för prisbild. Är det då mer än jag tycker så får dem ha det ifred om man inte kan argumentera varför och de är intresserade av en diskussion. Ibland har man inte riktigt koll vad folk tycker saker å ting är värd men önskar ändå få en slant för sakerna. Då är ju bud bra och oftast kommer man överens ändå. Har gjort tusentals affärer privat åt båda håll och vilket som fungerar bra. Visst är det enkelt med pris för då ser man ju om säljaren är på månen eller inte. STX sakerna ja har ute nu på bud är inte månlandningspriser på om än de verkar som folk tror det då det varit svalt intresse ;) Tycker STX prylar borde vara lite intressant ändå.. Men bjud på så ser vi om vi landar i samma kommun..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Andreas
Inlägg: 135
Blev medlem: 04 jan 2008, 17:20
Ort: Tandsbyn/Östersund

Re: priser istället för "bud"

Inlägg av Andreas » 18 nov 2011, 23:18

SRX8R9 skrev:(Verkar bara vara köpare i den här tråden.) Om jag te.x vill sälja en skoter låt oss säga att jag begär pris 60.000 Kr eller bud. Är ni köpare dum nog att lägga ett första på 5000 och hoppas. Verkar som alla ni köpare i den här tråden förespråkar ett fast pris på saker och ting som ni själv vill bestämma över. Och att en säljare sen ska godta. Eller har jag fel här? pröva med det på Ica eller Coop nästa gång ni går dit och handlar. Brukar vara så här på Blocket. Ex. Passa på och fynda. Yamaha säljes kanon skick 25.000kr vid snabb affär. Många ringer men den som han först köpte. En annan säljare lägger in en identisk annons samma dag. Men för 40.000kr. Som riktpriset säger för årsmodellen. Dom som var tvåa ringer på den och säjer men det finns en likadan för 25.000kr. Då säjer förmodligen den säljaren men köp den. Och spekulanten säjer men den är ju redan såld...

Jag brukar säga så här. Alla billiga klipp är enkelt och vinstgivande för dom som har pengar.
men för dom som inte har pengar är alla billiga klipp fortfarande alldeles för dyra.

OBS jag generaliserar GROVT här och ingen ska ta åt sig.

Du har fel :mrgreen: jag menar vad är det som är så svårt med att sätta ett pris som säljare, istället för att sätta ut en slutkörd jävla mercadiesel och skriva med stora bokstäver längst ner i annonsen nåt i stil med:

däcksparkare och tv fyra (som att dom ens någon gång skulle ringa nuförtiden) behöver inte ringa, jag talar endast svenska blablablabla och sen avsluta med ett fullkomligt idiotiskt PRIS:BUD


Visst bud du kan få fem spänn för din rostburk som är solfilmad och har en baslåda som tar upp hela skuffen.....




Bud är helt okej på vettiga grejor men jag ser gärna att säljaren då lägger en lägsta nivå så man har en fingervisning. T.ex om du säljer en entusiastbil/skoter/mc så kan det vara svårt att uppskatta värdet som köpare, medans du som säljare alltid vet vad du vill försöka få ut för saken i fråga. Då kan det vara passande (i min värld) att t.ex skriva BUD dock ej lägre än x antal kronor.
A mighty good feeling comes with the CAT

Arctic Cat Pantera 5000 -77
Arctic Cat Crossfire 800 LTD -11

Användarvisningsbild
polymoog
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 17 jan 2009, 22:46
Ort: Nära havet
Kontakt:

Re: priser istället för "bud"

Inlägg av polymoog » 18 nov 2011, 23:24

Det jag skrev var som en som både köper och säljer privat ... förstår inte riktig jämförelse mellan Blocket och ICA? Även om det inte står "eller bud", "bvsa" mm, så måste man nästan acceptera som säljare, att prutmån ska finnas, det är få gånger man får grejer såld till "utropspriset" (men det har hänt, iaf en gång för mig). Sen det där med att det finns flera ex av något till helt olika priser, det har man varit med om flera gånger. Man kan ju undrar ibland hur folk hade tänkt, men samtidigt så vet man inte bakgrunden och historien bakom varan. Det handlar lite grann om hur man väljer att föra förhandlingen. Om varan finns kvar efter ett par-tre veckor, då har man ju mycket bättre förhandlingsläge, än om man ringer en halv timme efter annonsen kommit ut.

Användarvisningsbild
polymoog
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 17 jan 2009, 22:46
Ort: Nära havet
Kontakt:

Re: priser istället för "bud"

Inlägg av polymoog » 18 nov 2011, 23:26

Andreas skrev: Då kan det vara passande (i min värld) att t.ex skriva BUD dock ej lägre än x antal kronor.
Javisst, eller helt enkelt, "xxxkr eller högsta bud" ...

elanmannen
Inlägg: 204
Blev medlem: 26 feb 2007, 18:10
Ort: Orsa

Re: priser istället för "bud"

Inlägg av elanmannen » 18 nov 2011, 23:57

"XXXkr eller bud" = helt okej även om det alltid hör till att det kan bli budgivning om det är flera sugna köpare. Borta är tiden när "försten tar det" (även fast det nog är mest reko).

Jag tror att det, som redan påpekats, känns bra att ha nån forrm av utgångspunkt än bara "bud". Om nu vintagesleds klarar av det varför inte vi kan man undra. Sen om det är en Picasso kan det vara mer på sin plats med nån form av bud men även där är det nog effektivare (och någonstans ärligare) om budgivningen är öppen än man mejlar nån ett bud och sen kanske hör säljaren av sig en dag, en vecka eller en månad senare.
Chez nous c´est Ski-doo!

Användarvisningsbild
SRX8R9
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 27 feb 2007, 23:37
Ort: Kiruna

Re: priser istället för "bud"

Inlägg av SRX8R9 » 19 nov 2011, 00:08

polymoog skrev:Det jag skrev var som en som både köper och säljer privat ... förstår inte riktig jämförelse mellan Blocket och ICA? Även om det inte står "eller bud", "bvsa" mm, så måste man nästan acceptera som säljare, att prutmån ska finnas, det är få gånger man får grejer såld till "utropspriset" (men det har hänt, iaf en gång för mig). Sen det där med att det finns flera ex av något till helt olika priser, det har man varit med om flera gånger. Man kan ju undrar ibland hur folk hade tänkt, men samtidigt så vet man inte bakgrunden och historien bakom varan. Det handlar lite grann om hur man väljer att föra förhandlingen. Om varan finns kvar efter ett par-tre veckor, då har man ju mycket bättre förhandlingsläge, än om man ringer en halv timme efter annonsen kommit ut.
Helt klart är det väl så att en gammal annons kan man väl ge ett lägre ""Bud""på.

Men bud grejen tycker jag personligen är bra för i utgångsläget talar då säljaren om att det finns inget fast pris för varan. Och då kan du lägga ditt bud som du tycker är värt. Och säljaren kan svara tack men nej tack eller inte svara alls. Om han tycker att du gett han ett "skambud" Båda borde väl ändå vara nöjda. När man har tagit kontakt via telefon. För där ser jag gränsen att köparen är seriös i att vilja köpa det jag försöker sälja.

Vad jag vet som säljare är om man tex lägger in en annons på Blocket och t.om skriver endast telefon kontakt så skriver ändå ett stort antal och Prutar och frågar och "sparkar" på däcken utan att ens ha ett intresse att köpa grejorna. Säljaren kan spendera timtals med tid att svara på frågor som inte leder nånvart. Eller sålla bort 99% " av dom "intresserade" och sälja till seriösa köpare. Där ser jag iaf att man tar telefon kontakt och visar att man är seriös. En förgasare skickar man på posten och träffar aldrig varann men en bil, skoter hämtar/träffas man lämpligen oftast och där sker det en personlig kontakt.

Jag har då aldrig försökt pruta min matvarukasse på Ica eller coop. fast jag tyckt att det vart förbenat dyrt.
Yamaha SRX 440E-81
Yamaha SRX 500F-82
Kawasaki Interceptor
550 1982

Användarvisningsbild
SRX8R9
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 27 feb 2007, 23:37
Ort: Kiruna

Re: priser istället för "bud"

Inlägg av SRX8R9 » 19 nov 2011, 00:21

marino carlsson skrev:Detta är lite både och enligt min mening men som köpare håller jag nog med dig. Men jag gör alltid så när de är bud så frågar jag bara enkelt va de tänkt sig för prisbild. Är det då mer än jag tycker så får dem ha det ifred om man inte kan argumentera varför och de är intresserade av en diskussion. Ibland har man inte riktigt koll vad folk tycker saker å ting är värd men önskar ändå få en slant för sakerna. Då är ju bud bra och oftast kommer man överens ändå. Har gjort tusentals affärer privat åt båda håll och vilket som fungerar bra. Visst är det enkelt med pris för då ser man ju om säljaren är på månen eller inte. STX sakerna ja har ute nu på bud är inte månlandningspriser på om än de verkar som folk tror det då det varit svalt intresse ;) Tycker STX prylar borde vara lite intressant ändå.. Men bjud på så ser vi om vi landar i samma kommun..
Hur många STX har du sett körandes i din omgivning. Förmodlingen har "alla" ägare av STX:en. Delarna som du säljer en sån pryl hel. Och behöver förnärvarande ingen. Och är inte intresserad av att ha en i reserv. Därför ingen respons så du får väl fortsätta hålla delarna i (lager) tills nån behöver dom. Men då kanske prisläget faller till din favör. (bättre än det är nu.) :thumbright:
Yamaha SRX 440E-81
Yamaha SRX 500F-82
Kawasaki Interceptor
550 1982

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: priser istället för "bud"

Inlägg av Holländaren » 19 nov 2011, 00:23

Om man tycker man får ett skambud så har man ju uppenbarligen en idé om vad man vill ha, annars skulle man inte tycka att nåt är ett skambud. Jag ser det lite som att säljaren vet hur mycket han ska ha på ett ungefär men hoppas att nån kommer med ett bud som är högre.
Visst är det tillåtet att skriva bud men då får man räkna med att det kommer in bud som är lägre än man vill.

Ditt konsum resonemang tolkar jag som precis tvärtom det du försöker säga. Tänk om du skulle komma till konsum och det står bud på alla varor. Sen kommer man till kassan och säger att man bjuder en tjuga för 10 kg tomater, för man tycker inte dom är värd mer än så. Det är klart dom inte går med på det, för tomater kostar 15 kr kilot. Då kan dom bli förbannad för att dom tycker man är dum i huvudet för å bjuda 20 kr, men hur ska man veta vad dom vill ha om dom bara skriver bud?
Det är därför det är en fördel om man skriver ett utgångspris ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: priser istället för "bud"

Inlägg av marino carlsson » 19 nov 2011, 00:36

Tycker den här diskussionen är korkad överhuvudtaget. Privat är privat och uppfattningar är olika om sakers värde. Går inte blanda in konsum som styrs av andra faktorer än vad en privat affär handlar om.

Köper tanken om att säljaren har en ide om vad han vill ha och kan lika gärna sätta ut det priset. Dock är det ju fortfarande så att man ser saker säljas för mer pengar än vad man själv är nöjd med varpå man gärna kan chansa på att få ett bud som är bättre än man vill skriva i annonsen. Vill någon då lägga ett skambud är det ju bara å buda, inte svårare än så. Säljaren väljer som sagt lätt bort vilka som är nära å inte. Förstår inte problemet. Är det för att som elanmannen säger att man ska kunna sitta å se vad saker kostar på forumet så hoppas jag det går hitta en annan hobby för det lät rätt trist.

Är väl upp till var och en och är det så att någon har lagt ut den där wunderbaumen som jag sökt i all oändlighet och behöver för att kunna åka ut å ragga brudar så ringer jag oavsett om det är bud eller ett pris. Är det en skitonödig sak som jag bara skulle kunna köpa ifall jag nästan fick den så kanske det hade underlättat med ett pris där de stod att man fick det.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
SRX8R9
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 27 feb 2007, 23:37
Ort: Kiruna

Re: priser istället för "bud"

Inlägg av SRX8R9 » 19 nov 2011, 00:36

polymoog skrev:
Andreas skrev: Då kan det vara passande (i min värld) att t.ex skriva BUD dock ej lägre än x antal kronor.
Javisst, eller helt enkelt, "xxxkr eller högsta bud" ...
Högsta "Bud" är samma som fri prövningsrätt. Du är inte skyldig att sälja varann om du inte är nöjd med priset Som du blir bjuden. Säljaren har då inte låst sig vid ett fast pris om han ändrar/ångrar sig. Det är ungefär samma som att en köpare har öppet köp i 30 dagar och har möjlighet att lämna tillbaks varan.
Yamaha SRX 440E-81
Yamaha SRX 500F-82
Kawasaki Interceptor
550 1982

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: priser istället för "bud"

Inlägg av marino carlsson » 19 nov 2011, 00:38

SRX8R9 skrev:
polymoog skrev:
Andreas skrev: Då kan det vara passande (i min värld) att t.ex skriva BUD dock ej lägre än x antal kronor.
Javisst, eller helt enkelt, "xxxkr eller högsta bud" ...
Högsta "Bud" är samma som fri prövningsrätt. Du är inte skyldig att sälja varann om du inte är nöjd med priset Som du blir bjuden. Säljaren har då inte låst sig vid ett fast pris om han ändrar/ångrar sig. Det är ungefär samma som att en köpare har öppet köp i 30 dagar och har möjlighet att lämna tillbaks varan.
Du kan ju pröva köpa en sak jag har ute på annons om jag ångrar mig oavsett vad som står i annonsen..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
SRX8R9
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 27 feb 2007, 23:37
Ort: Kiruna

Re: priser istället för "bud"

Inlägg av SRX8R9 » 19 nov 2011, 00:56

Du kan ju pröva köpa en sak jag har ute på annons om jag ångrar mig oavsett vad som står i annonsen..[quote][/quote]

:cry: :thumbright:
Yamaha SRX 440E-81
Yamaha SRX 500F-82
Kawasaki Interceptor
550 1982

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: priser istället för "bud"

Inlägg av marino carlsson » 19 nov 2011, 01:17

:mrgreen:
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
SRX8R9
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 27 feb 2007, 23:37
Ort: Kiruna

Re: priser istället för "bud"

Inlägg av SRX8R9 » 19 nov 2011, 01:38

Ja diskussionerna varvade på här. Men om man föredrar fast pris eller gillar att försöka förhandla med priset är väl delade meningar Det är väl så att om man inte är nöjd med priset som köpare vill man oftare pruta när det gäller mot privata försäljare. Och man accepterar företags priserna dom ska ju leva på det. Så man frågar kanske lite försynt om dom kan göra nånting på sista raden. Men å andra sidan får man ju då oftast nya grejor i stället. Men jag kommer iaf och fortsätta handla på Tradera och Ebay och buda. Tycker personligen att det är halva nöjet man kan faktiskt göra ena fantastiska klipp i bland (även fast man inte är rik) För jag behöver fortfarande många delar till mina maskiner och reflekterar inte så mycket på priset när jag köpt delen. Man får gilla läget. Jag blir mest nöjd när jag får öppna paketen. Nästan lika roligt som på Julafton när jag var ung.
Yamaha SRX 440E-81
Yamaha SRX 500F-82
Kawasaki Interceptor
550 1982

Skriv svar