Sida 17 av 26

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Postat: 17 feb 2010, 21:50
av Laser
Nånstans på Duells hemsida har dessamått funnits som tabeller...
Hoppa in där och kolla

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Postat: 17 feb 2010, 22:02
av _SEEYA_
ja remmen är 37mm så vi tar distansen lite lite större. så får man kapaner den om det är för mycket

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Postat: 17 feb 2010, 22:16
av Laser
Lycka till!! :thumbright:
Ta gärna bilder och lägg hit sedan. Det här är värt att skåda :D

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Postat: 17 feb 2010, 22:20
av _SEEYA_
du laser kom på en sak, finns det reservdels lista över kohler motorerna här på forumet annars hittade jag de på tradera.com utropspris 1 kr och inga bud. så jag saftade på med 1 kr i bud på den haha. om det är någon som anser att det vore roligt att ha orginalet så bjud över, bara infon kommer ut här sen :D
finns mycket rajd och ockelbo literatur ute där nu.

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Postat: 18 feb 2010, 21:14
av _SEEYA_
är det någon här som lagt bud på ovanstående? isåfall ge er till känna annars kan den bli dyr :twisted:
är det någon här och tänker lägga upp infon slutar jag bjuda.

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Postat: 18 feb 2010, 21:19
av Laser
Jag tänker inte bjuda men tack för tipset! :thumbright:

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Postat: 21 feb 2010, 19:38
av _SEEYA_
värkar som det funkar att bredda powerbloc variatorn, fick en 8mm distans idag men den var lite för liten så jag lag i en bricka också så det blev totalt 12mm distans, vilket var lite för mycket så nu ska min svarvar kompis göra en till distans som är 10mm plus att han ska tillverka mindre distanser till variatorbulten som är i samma bredder (en 8mm och en 10mm) bilder kommer upp när jag fått distanserna.
12mm funkade men 10 blir nog bättre men jag fick ju iallafall prova lasern i snö :D :thumbright:

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Postat: 21 feb 2010, 19:40
av Laser
Grattis! :thumbright: :D

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Postat: 21 feb 2010, 19:53
av _SEEYA_
Tackar :thumbright:

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Postat: 22 feb 2010, 21:44
av RajdLaser_
jag har nu kommit ram till att det var den gamla tändspolen som spökar så en ny tändspole är eftersänd och ett primerkit för min gamla både läcker och spökar.

Men man har inte bråttom att få den startklar för man kommer inte särskilt långt nu i snön :? , jag som är 1.95 har snö till övre delen av bröstet på vissa ställen .... så man får nog vänta tills det blir fint skoterväder med bra före :D

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Postat: 22 feb 2010, 22:21
av Laser
Bra!! :thumbright: Att hitta felen är alltid skönt :thumbright:
Sen är ju inte föret Laservänligt... :lol: :lol: :roll:

Lycka till i fortsättningen.. :thumbright:

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Postat: 28 feb 2010, 20:44
av Buffe
Har smetat upp en tråd om min betta nu! =)
http://retroskoter.com/viewtopic.php?f=8&t=5963" onclick="window.open(this.href);return false;

Måste skaffa ny CDI-Box. Ska testa de som ni nämnt innan, någon som ni rekomenderar extra varmt?
Har en ny som förra ägaren köpte men inte alls lika många kontakter och helt andra kontaktdon. Dvs fel.
Luftfiltret såg inte så nice ut heller.. Verkar vara en Mikuniförgasare på.. Tyckte förra ägaren sa det satt en Walbro på innan.

Bild
440+ skrev:
Har aldrig märkt ett till stötdämpar fäste.... så det är alltså till att man ska kunna höja den bak Nu blev jag glader
Inte särskilt troligt att du har detta extrafäste på din maskin, men OM du har det måste du rapportera det omedelbart till den här tråden.

Jag och Laser har varsin maskin som är svartlackade från fabrik vilket skulle tyda på att det är Rajds tävlingsmaskiner. Rajd körde med svarta för att skilja sig från Ockelbos grå. Min maskin vet jag kördes i några crosstävlingar men användes mest för långlopp. Första gången jag såg den här skotern i en crossdepå reagerade jag på reg.numret endast en siffra som skilde från farsans snöröjartraktor (en liten sjukdom jag har ang. nummerplåtar) så när nu skotern dök upp igen efter ca:30 år så var det bara att slå till för jag visste ju en del av historien.

Det tråkiga är att han som körde då har bytt livsstil och ogärna pratar om det tidiga livet (jag som har så många frågor) i stort det enda jag fått ur honom hitills är att en återförsäljare ordnade hem den här skotern åt honom
Min är ju också svart... Hur vet man om det är en tävlingsmaskin utöver färgen? Kanske skulle försöka forska lite mer på denna =)
Jag verkar dock inte ha det där extra fästet. Inte kollat personligen men skickade ut farsan att kolla. Han kunde inte se något.

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Postat: 28 feb 2010, 21:54
av Laser
CDI-box...den enda jag känner till är "Hewtech", länken finns i den här tråden, ganska tidigt inlägg, tyvärr finns dom i Staterna.... :roll:
Är du säker att det är CDIn? I den här tråden finns motormanualen till motorn och där finns allt du behöver för att felsöka tändningen. Kolla där först!

Lasern var ursprungligen utrustad med en Walbro WF flottörförgasare med integrerad bränslepump. Luftfilter till Mikunin finns lite varsomhelst där man säljer delar till dessa men ett rakt tips är RINAB i Ånge.

Det enda sättet är att hitta det tredje stötdämparfästet. Hittills det säkraste "beviset".
Är den registrerad som en Rajd eller Ockelbo Laser?

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Postat: 28 feb 2010, 22:52
av Buffe
Laser skrev:CDI-box...den enda jag känner till är "Hewtech", länken finns i den här tråden, ganska tidigt inlägg, tyvärr finns dom i Staterna.... :roll:
Är du säker att det är CDIn? I den här tråden finns motormanualen till motorn och där finns allt du behöver för att felsöka tändningen. Kolla där först!

Lasern var ursprungligen utrustad med en Walbro WF flottörförgasare med integrerad bränslepump. Luftfilter till Mikunin finns lite varsomhelst där man säljer delar till dessa men ett rakt tips är RINAB i Ånge.

Det enda sättet är att hitta det tredje stötdämparfästet. Hittills det säkraste "beviset".
Är den registrerad som en Rajd eller Ockelbo Laser?
Nej jag är inte säker på att det är CDIn. Men gnista får jag inte. Tändningslås el-box osv funkar, inge felkopplingar eller kortis där.
Skall kolla manualen igen. Tyckte inte jag fick ut så mkt mer felsökning där

Orginal Walbroförgasare skall tydligen finnas kvar, skall få den också. Någon som är bättre än den andre? Har inte kommit så långt som soppan än, skall försöka få gnista först.

Fabrikat, typ: "Rajd Laser 440 +"
Årsmodell: 1977
Registrerad: 780322

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Postat: 01 mar 2010, 07:39
av Laser
OM du läser Kohlermanualen riktigt får du anvisningar så att du kan mäta upp statorringen och triggerringen. Dessa kan ställa till en hel del trassel. Ta även och kolla tändspolarna, om själva spolen har lossnat från järnkärnan kan det hindra CDIn från att ladda ur och då kommer ingen gnista. På det kan det även kvadda CDin.
En annan vanlig felkälla är voltregulatorn, om den jordar dåligt kan det skapa strömspikar som steker CDIn. Se till att den är jordad ordentligt, slipa metallrent etc.

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Postat: 01 mar 2010, 08:31
av Buffe
Laser skrev:OM du läser Kohlermanualen riktigt får du anvisningar så att du kan mäta upp statorringen och triggerringen. Dessa kan ställa till en hel del trassel. Ta även och kolla tändspolarna, om själva spolen har lossnat från järnkärnan kan det hindra CDIn från att ladda ur och då kommer ingen gnista. På det kan det även kvadda CDin.
En annan vanlig felkälla är voltregulatorn, om den jordar dåligt kan det skapa strömspikar som steker CDIn. Se till att den är jordad ordentligt, slipa metallrent etc.
Skall mäta upp dessa efter manualen när jag är vid skotern nästa gång. Tändspolarna såg väldigt fina ut, måste blivit bytta ganska nyligen.

Jag har en ny CDI men det är fel kontaktstycken på den mot min, men så spanade jag in kohlermanualen och på en av bilderna är det samma kontakter som jag har på min nya box. Kanske kan lista ut hur den skall kopplas in då, vore smutt om det vore så väl. *hoppas*

Tack för tipsen.

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Postat: 01 mar 2010, 08:34
av Laser
Lägg gärna in några bilder på box och kablar etc med lite text. Detta är nämligen ett vanligen återkommande spörsmål...

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Postat: 01 mar 2010, 19:41
av Laser
Har haft en mailkonveration med "RTX-Doug" McIIwain, en man som kan Skiroule.
Jag har frågat om 1974 års LAser som i reklamen sades ha dubbla förgasare och dubbla utblås. Svaret blev:
"Hi again Lars,..... The prototype 1974 Laser at the spring 1973 dealer shows was equipped with dual carbs and dual pipes as well as being painted a beautiful pearl metallic grey colour. The production models produced in the fall only had a single carb, single exhaust and standard grey paint."

Så där slutade mitt sökande efter bilder på de dubbla utblåsen :( De fanns bara på prototypen som visades för återförsäljarna.

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Postat: 01 mar 2010, 21:22
av _SEEYA_

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Postat: 01 mar 2010, 21:42
av Laser
Vad har hänt inne i lagerhuset??? :shock: Nån teori??? Har något annat tagit skada, drev, axel etc?
Variatorn ser ju också ut att ha passerat bäst före datum!! :shock:

Lider med dej!!