*Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
440+
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 29 aug 2008, 13:03
Ort: Mora

Inlägg av 440+ » 23 apr 2009, 10:09

Dessa toppars konstruktion gör att du inte kommer så långt med en planing. Jag har istället sänkt förbränningsrummet genom att fylla upp det med hjälp av "TIG:en" och därefter svarvat dom till önskad nivå och sedan sänkt tändstiftsinfästningen.

Om du gör detta i kombination med att på AS-cyllarna höja avgasporten bara en ynka millimeter kommer du att höja körglädjen till en ny nivå :arrow774:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Skiroule Laser 440+ 75 f.d. racer
Rajd Laser 440+ 77 matching numbers
Rajd Laser 440+ 77 inte en siffra rätt
På dispens
Aktiv SC20/2E 79 13mil
Ockelbo 800 79
Ockelbo Trioman 67

Användarvisningsbild
Tompa
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: 02 dec 2008, 16:06
Ort: Lycksele

Inlägg av Tompa » 23 apr 2009, 11:16

Tack för informationen, Jag hade bara en tanke att nu på lunchen plana ner 2 toppar och provmontera en mikuni "snabbtrimma" inför test n tune här i lycksele på lördag. Har tänkt få lite mera fart på laserbeamen , men tänkt vänta med det tills efter gräskörningen i Åmsele är avklarad då kanske regelverket inför nästa år gällande burkacupen har lite klarare regler gällande trimmat och orginal.

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Inlägg av Laser » 16 sep 2009, 08:12

Känns som det var dags att blåsa dammet av den här tråden. :)

Jag har fyndat ett par originalhuvar under sommaren :D Med lite tur ska jag kanske kunna börja med "originalaren" under hösten 8)
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Inlägg av Starlite » 20 sep 2009, 17:52

Är det någon som vet vilken dekal jag ska ha på huven på min ockelbo 300 -68?
Nu så sitter det en ockelbo med silverkant runt bokstäverna, är det rätt?
Medlem i TT RACING.

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Inlägg av Bennet » 20 sep 2009, 18:25

Starlite skrev:Är det någon som vet vilken dekal jag ska ha på huven på min ockelbo 300 -68?
Nu så sitter det en ockelbo med silverkant runt bokstäverna, är det rätt?
tror det inte är helt rätt tråd att fråga i men när jag fixade till huven på min 68a så tog jag bort en dekal med silverkant och satt dit en med silverkant. den som satt på det såg ut att ha suttit där sedan den var ny så gissade att det var rätt
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Inlägg av Starlite » 20 sep 2009, 23:20

ojdå den verkar ha kommit i fel tråd.
Medlem i TT RACING.

LaserLady
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 31 jan 2009, 20:04
Ort: Sikåsflon södra

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Inlägg av LaserLady » 22 sep 2009, 07:58

Jo, lite fel hamna det, men de va rätt forum! :D

Snart är det dags att sparka liv i DieselDoris, 8) men jag vet inte om hon ska få byta namn, det luktar inte diesel längre..... :?
I fjol hände inte så mycket....förgasargummit hade passerat bäst-före-datum så hon fick ett nytt...ska se om jag kan lura av gubben den sprillans nya dynan som ligger i garaget!!!! :lol:
Minister van Financën in Laserland

Proud member of Underdogs Racing Fan Club

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Inlägg av Laser » 08 okt 2009, 22:01

Kan meddela att alla tre Laser startade förrförra lördagen på mindre är 6 ryck och gick fullfint på barmarken 8)
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

RajdLaser_
Inlägg: 432
Blev medlem: 12 dec 2008, 20:44
Ort: Trönö
Kontakt:

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Inlägg av RajdLaser_ » 31 okt 2009, 20:30

En liten uppdatering angånde lazern min. Har fått veta av min kusin att det är en 440+ och pular vidare med den nu innan skoter säsongen :D
Rajd laser 440+.

Ockelbo 6000 se

Vw beach buggy (under renovering)

Nylander
Inlägg: 82
Blev medlem: 07 feb 2009, 15:33

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Inlägg av Nylander » 31 okt 2009, 22:46

min granne har en lazer som stått i alla år, har varit och kollat på den såg riktigt fräsch ut !(under huven) har frågat om den är till salu men inte riktigt fått nått svar, men den som väntar på nått gott väntar aldrig för länge :mrgreen:
SKROTAX ! :twisted:

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Inlägg av Laser » 31 okt 2009, 22:53

Lysande!!! Klart du ska vänta ut chansen att få en egen ljuspunkt i tillvaron!! :lol: :lol:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
Tompa
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: 02 dec 2008, 16:06
Ort: Lycksele

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Inlägg av Tompa » 01 nov 2009, 02:30

Nu har jag försökt kolla upp om det är möjligt att ställ upp i klassen retro veteran-75 med raketen jag har. Jag har kollat upp allt på internet och som jag i alla fall kan se det så finns det modeller som var tillverkade 1975 av modellen Skiroul Laser från 1975 till 1977 . Det finns till och med klipp på you tube som visar att denna modell tillverkades 1975. Vad jag skulle vilja vet är om det finns någon i detta avlånga land som kan säga mig att så är INTE fallet. Varför jag ställer denna fråga är att jag vill inte att det finns några oklarheter om att det finns faktiskt Skiroul Laser som är tillverkade under 1975. Vore toppen om de som har andra uppgifter gällande detta hörde av sig eller skriver på forumet så att jag kan få klarhet i detta för det är ju dock en "vinnarmaskin" som i alla fall vi som har en ser det.

Mvh Tomas 1325
Skiroule RTX 440..... you dont ride them
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction

"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Inlägg av Holländaren » 01 nov 2009, 23:52

Tompa skrev:Nu har jag försökt kolla upp om det är möjligt att ställ upp i klassen retro veteran-75 med raketen jag har. Jag har kollat upp allt på internet och som jag i alla fall kan se det så finns det modeller som var tillverkade 1975 av modellen Skiroul Laser från 1975 till 1977 . Det finns till och med klipp på you tube som visar att denna modell tillverkades 1975. Vad jag skulle vilja vet är om det finns någon i detta avlånga land som kan säga mig att så är INTE fallet. Varför jag ställer denna fråga är att jag vill inte att det finns några oklarheter om att det finns faktiskt Skiroul Laser som är tillverkade under 1975. Vore toppen om de som har andra uppgifter gällande detta hörde av sig eller skriver på forumet så att jag kan få klarhet i detta för det är ju dock en "vinnarmaskin" som i alla fall vi som har en ser det.

Mvh Tomas 1325
Här finns det mycket info om Skiroule, bl.a från några som har varit återförsäljare på 70 talet:
http://vintagesleds.com/bs/index.php?topic=27191.0

Som jag fattar det var det såhär.. Lasern fanns i 1974, ca 250 st tillverkade. 1975 blev det inga tillverkade trots att den fanns med i broschyren (företaget höll redan på gå åt h-vete då). Kanske var så att det blev några st sålda som blev över från året innan? 1976 fanns Lasern igen och var då i princip samma skoter som i 1974 men med lite kosmetiska skillnader (lyset uppe vid rutan istället för mellan luftintagen mfl) och en annan utväxling i kedjehuset.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Inlägg av Laser » 02 nov 2009, 07:54

Några av mina chassin har VIN-date dekaler som är märkta nov och dec 75.
Om inga maskiner gjordes under 1975 borde väl inte Ockelbos 400 maskiner kunnat levererats under senare delen av 1976 med VIN-dekaler från 75.
Har fått för mej att dessa dekaler inte kommer från tillverkaren utan är någon form av myndighetsgodkännande, sitter inte liknande på Ski-doo från Canada?
Vidare fanns en Skiroule importör/agent i Sverige före Ockelbos import, (namnet finns i den här tråden) och några maskiner är importerade och registrerade under 1975.
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
Tompa
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: 02 dec 2008, 16:06
Ort: Lycksele

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Inlägg av Tompa » 02 nov 2009, 08:22

Man tackar för informationen gällande detta :thumbright:. Och nu tycker jag att det inte verkar finns några tvivelaktigheter gällande att denna modell fanns 1975. Är det någon som är av en annan åsikt så skulle det vara toppen att få höra det tillsammans med motivering varför inte en Skiroul Laser skulle kunna ställa upp i klassen Retro veteran-75.
Skiroule RTX 440..... you dont ride them
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction

"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Inlägg av Holländaren » 02 nov 2009, 11:59

Laser skrev:Några av mina chassin har VIN-date dekaler som är märkta nov och dec 75.
Om inga maskiner gjordes under 1975 borde väl inte Ockelbos 400 maskiner kunnat levererats under senare delen av 1976 med VIN-dekaler från 75.
Har fått för mej att dessa dekaler inte kommer från tillverkaren utan är någon form av myndighetsgodkännande, sitter inte liknande på Ski-doo från Canada?
Vidare fanns en Skiroule importör/agent i Sverige före Ockelbos import, (namnet finns i den här tråden) och några maskiner är importerade och registrerade under 1975.
Men om dom är tillverkade slutet på 75 blir det ju 76:as årsmodell på dom :) För burkarcupen gäller iaf årsmodell, inte tillverkningsdatum.

Står såhär iaf i tråden jag länkade till (sida 3).
Rude Dog skrev:Not a lot of acutal 1975's out there..I know we did'nt order any 75's as we had 2 truckloads of '73 & '74 models to sell.
1975 was the model year that the Skiroule employees owned the company, only to find out that they could'nt make a go of it. Only 2 new models produced in 1975..A Sonar 440 and the 447..essentially re-badged 1974's. Don't let the 1975 brochure fool you. Even though it shows a Laser , none were produced for 1975..and there were no holdover Lasers. It was put in the picutre for filler.

Ang om du ska köra i retro veteran eller inte.. Jag tycker att maskinen skulle passa bra i den klassen och jag kommer då inte protestera nåt.
Det enda som kan sätta stopp för det är ju reglerna och dom säger att årsmodellen ska vara 75 eller äldre. Men å andra sidan är det svårt att bevisa att din Laser inte är ett 74:as chassi ombyggd till nyare utseende (antar iaf att det är maskinen i din avatar vi pratar om)... Fanns bara motorn och boggin före 75 så ser jag då inga problem :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Tompa
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: 02 dec 2008, 16:06
Ort: Lycksele

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Inlägg av Tompa » 02 nov 2009, 15:48

Hej och tack för all hjälp gällande detta.

När det gäller modellen så verkar det som att den fanns från 1974-1977 att det blev en skönhetskorrigering 74-75-76 pekar ju allt på. Att tillverkning fanns 1975 är det inget tvivel om , sen verkade det som om att de hamnade i något mellan land, för det är ju lite märkliga saker som hände då. Sedan så finns ju detta som underlag för att de fanns från 1975 och framåt (1975 tog Herbert M. Karol, vd för H.M.K. Manufacturing Company över Skiroule. Från 1975 - 77 fanns HMK-emblem i nosen på alla Skiroule) de som har detta märke kan ju vara från 1975 eller tänker jag fel här?. Det verkar ju vara omöjligt att med säkerhet veta vilken årsmodell man har, medan modellerna verkar ju inte vara olika annat än kosmetsiska saker.

Här hänvisar jag till det LASER har skrivit: Ockelbo köpte in drygt 400 stycken Skiroule Laser under det andra halvåret 1976. Jag tror nog att det fanns en del som redan var tillverkade 1975, som levererades med denna leverans , men det har jag inget belägg för.


Detta säger reglerna:
Alla vitala delar så som Chassie, Motor och Boggie måste komma från årsmodell som matchar klassens årsmodelsbegränsningar.

Jag tolkar det så att om man har en motor som är av samma fabrikat som modellen salufördes med och prestanda som det fanns i modellen 1975 eller tidigare så är det ok. Om chassit är av samma modell som fanns 1975 eller tidigare så är det ok med, samt att boggien är av samma modell och utförande som fanns 1975 eller tidigare och i detta fall är det (riktigt stål) så är det ok. Har jag fel här ?????.

Detta så står det i texten du skickade mig ”holländaren” att ” Not a lot of acutal 1975's out there..I know we did'nt order any 75's as we had 2 truckloads of '73 & '74 models to sell. det betyder ju att det fanns 1975 års modeller men inte många. Fast å andra sidan så säger ju han att han inte beställde några ??? lite konstigt.

Tomas
Skiroule RTX 440..... you dont ride them
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction

"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Inlägg av Holländaren » 02 nov 2009, 16:09

Tompa skrev:Jag tolkar det så att om man har en motor som är av samma fabrikat som modellen salufördes med och prestanda som det fanns i modellen 1975 eller tidigare så är det ok. Om chassit är av samma modell som fanns 1975 eller tidigare så är det ok med, samt att boggien är av samma modell och utförande som fanns 1975 eller tidigare och i detta fall är det (riktigt stål) så är det ok. Har jag fel här ?????.
Du har helt rätt :)
Dock är det väl officiellt så att iaf chassit ska vara 1975 eller tidigare, men när det är exakt samma chassi och motor osv och svårt att säga vad det är för årsmodell precis så tror jag inte att nån kommer klaga. Tycker du att du med gott samvete kan köra med grejerna så gör det :)
Precis som jag tror att ingen skulle bry sig om det om jag skulle dyka upp med t.ex en 87:as Elan, det är exakt samma grejer som på en 72:a och jag skulle inte se nåt problem med det om jag nu skulle ha ett sånt chassi.
Tompa skrev:Detta så står det i texten du skickade mig ”holländaren” att ” Not a lot of acutal 1975's out there..I know we did'nt order any 75's as we had 2 truckloads of '73 & '74 models to sell. det betyder ju att det fanns 1975 års modeller men inte många. Fast å andra sidan så säger ju han att han inte beställde några ??? lite konstigt.
Den där tråden handlade om fler modeller än Lasern. Jag tolkar det som att han menar att det inte finns många 75:as Skiroule öht oavsett vilken modell, och att dom iaf inte beställde/sålde några.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Inlägg av Laser » 02 nov 2009, 20:52

För att få lite mer info har jag kontaktat en man i Canada, Doug McIlwain.
se hans hemsida http://www.rtxdoug.com/index.htm

Han har en kort historik och lite annat om Skiroule och enligt tidigare mailkonversation har han sysslat med märket sedan början på 1970-talet.

På frågan om det fanns en 1975 års modell skrev han följande:

"Hi Lars,.....The Laser was not produced as a 1975 model. The company was already having difficulties and although they had intended to produce a Laser for 1975, non were made. All snowmobile production (even now) is done in the fall (autumn) time of the year for the next calendar year. The decal on your sled which says Dec 75 or Nov 75 simply means it was manufactured at that time but is a 1976 model. Government regulations require that information to be on all snowmobiles. Hope this helps you. .......Doug"

Känns som jag har varit lite fel ute. :oops:
OBS!!! Jag vill inte sänka någons chanser att tävla i någon klass utan mitt intresse i den här frågan är rent fordonshistoriskt. Som jag tidigare skrivit har mytbildningen och förvirringen varit total, men genom denna tråden och att vi alla har hjälpts åt gör att många frågetecken har rätats ut.

Såvitt jag kan se är chassit oförändrat sedan 1972 med undantag för breddningen av skidorna.
Vilken uppgift stöder reglerna på? Är det registreringen i Sverige eller är det fabrikens produktionsår?
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

östman
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 nov 2009, 00:13

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Inlägg av östman » 03 nov 2009, 18:53

bra tråd :thumbright:
¤¤¤¤Full gas motorras¤¤¤¤

Skriv svar