Ockelbomotor

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Ockelbomotor

Inlägg av Lindh » 06 maj 2008, 19:04

Någon som vet vad detta är för motor? Om jag inte vet fel så har vanliga Ockelbo 600 en encylindrig motor av märket Sachs? Så den måste vara bytt eller? Denna heter iallafall Kohler och är på 490 cc (står på motorn). Eller är de någon speciell årsmodell som har denna motor, den verkar iallafall bättre än orginal. Detta är inte min skoter men jag skulle kanske få köpa motorn för en billig slant, och om jag har tur kanske det går att övertala dom till att sälja hela skojtern. Åsså en till sak, har standardmotorn verkligen 600 cc? (fick för mig det efter som den heter ockelbo 600, men 600 cc lät väl lite mycket?)
Som de märks så har inte varit intresserad av skotrar så länge, och blev ganska nyss medlem på forumet. (kan alltså knappt nåt om gamla skotrar (och inte nya heller för den delen)). Åsså sista frågan, hur många hästkrafter har Sachs vs. Kohler? Här är bilder på skotern iaf.

Bild

Motorn (ingen förgasare, men de såg ni innan ni läste detta)

Bild

Bakifrån (Hyffs matta?)

Bild

Inte bästa skicket på huven men...

Bild

Men remmen ser ju andvändbar ut iaf...

Men som sagt vet jag ingenting så alla kommentarer och svar är jag tacksam för. :wink:

KawaÅge
Inlägg: 47
Blev medlem: 08 apr 2008, 14:17
Ort: Norge

Inlägg av KawaÅge » 06 maj 2008, 20:08

Ockelbo 600 ble levert med sachs sa 290 som minste motor. Man fikk også MAG og Kohler til de. Og i senere tid Rotax. 600 betyr ikke ccm, men kanskje heller beltebredden som er 60 cm.

Sahcs SA 290 har ca 20 hk. Er ikke helt sikker på Kohler, men tipper mellom 30-40 hk.
80 Kawasaki Invader 440
96 Polaris Indy 600 XLT SKS

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 06 maj 2008, 21:17

KawaÅge skrev:Ockelbo 600 ble levert med sachs sa 290 som minste motor. Man fikk også MAG og Kohler til de. Og i senere tid Rotax. 600 betyr ikke ccm, men kanskje heller beltebredden som er 60 cm.

Sahcs SA 290 har ca 20 hk. Er ikke helt sikker på Kohler, men tipper mellom 30-40 hk.
Hehe jag har "hört" att kohler 440:n hade 48 hk men vet inte om det stämmer.. kohler 490cc kanske är en udda modell?

ockelbo 600-1 kallas så vitt jag vet dom med encylindrig motor och dom med 2 cylindrar heter ju då 600-2..
600 tror jag ha att göra lite med mattbredden och inget annat.

Sen ser det inte riktigt ut som om det där chassiet är speciellt dyrt heller.
Du borde nog få hela kittet riktigt billigt skulle jag tro..
Att k

J.Linder
Inlägg: 59
Blev medlem: 06 jan 2008, 22:53
Ort: Lycksele
Kontakt:

Kohler

Inlägg av J.Linder » 06 maj 2008, 21:21

Det dära är en vanlig kohler 440-2T med brytar tändning 30hp alternativt en 2AX 37hp
Någon 490 fanns aldrig .

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Kohler

Inlägg av Lindh » 07 maj 2008, 14:59

J.Linder skrev:Det dära är en vanlig kohler 440-2T med brytar tändning 30hp alternativt en 2AX 37hp
Någon 490 fanns aldrig .
Vah? Konstigt att de står så här på motorn då:

Bild

Eller den kanske kallades 440 fast den hade 496 cc?

Men vad tycker ni? Ska ja försöka köpa den?
Vad ska ja bjuda isånafall?

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Re: Kohler

Inlägg av green_lightning » 07 maj 2008, 16:54

maqqe17 skrev:
J.Linder skrev:Det dära är en vanlig kohler 440-2T med brytar tändning 30hp alternativt en 2AX 37hp
Någon 490 fanns aldrig .
Vah? Konstigt att de står så här på motorn då:

Bild

Eller den kanske kallades 440 fast den hade 496 cc?

Men vad tycker ni? Ska ja försöka köpa den?
Vad ska ja bjuda isånafall?
Minst 3000:- Det är ju en del av klassisk svensk ingenjörskonst...
Att k

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Lindh » 07 maj 2008, 20:01

Tycker du verkligen att denär värd det?
Jag hade tänkt slå till på motorn om den hade kostat under 100 (å om hela skåjtern är till salu max 500)...
Den har stått på en dagisgård ett tag nu (vilket är anledningen till att dom skulle kunna sälja motorn)så den är ju inte så välvårdad precis. Och troligt ärväl också att den har skurit eller nått efter som nån skänkt den til dagisett.

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Bennet » 07 maj 2008, 22:03

Alltid svårt att säga pris, själv vilja man helst få skotern men inte alltid man har sådan tur.
Men skadar ju inte att ge ett bud på 500 och se vad dom säger, men om det är en ovanlig motor och man gärna vill ha så kanske man kan lägga på några hundra. Men det är bra mycket arbete på den där så 3k tycker jag inte den är värd
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 08 maj 2008, 21:54

Bennet skrev:Alltid svårt att säga pris, själv vilja man helst få skotern men inte alltid man har sådan tur.
Men skadar ju inte att ge ett bud på 500 och se vad dom säger, men om det är en ovanlig motor och man gärna vill ha så kanske man kan lägga på några hundra. Men det är bra mycket arbete på den där så 3k tycker jag inte den är värd
Nu försökte jag ju stegra marknadsvärdet lite på ockelbo 600 och du kommer och saboterar. :evil:
Att k

J.Linder
Inlägg: 59
Blev medlem: 06 jan 2008, 22:53
Ort: Lycksele
Kontakt:

???

Inlägg av J.Linder » 20 maj 2008, 10:22

Ja jag kan inte annat än erkänna att den motorn visste jag inte fanns !
Hittar ingen info om den någonstans, har aldrig hört talas om den heller ...
Måste vara väldigt ovanlig .... !
3000 spänn är dock för mycket för en 600:a i det skicket ..

Användarvisningsbild
ElanDude
Inlägg: 281
Blev medlem: 17 feb 2008, 23:30
Ort: Rusksele

Inlägg av ElanDude » 20 maj 2008, 11:23

jag själv misstänker att skotern i själva verket är en förklädd skidoo elan -78,
med motor setup ändrat från fabrik för att plocka poäng på eagel river
rundbana ower there! man ser ju på den karaktäriska formen på chassiet att det är ingenting annat än en ockelbo clone... :wink:
Go Cat Go-El Tigré -76
http://elan.kalltrim.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Inlägg av Southern Hill Custom » 20 maj 2008, 15:46

Skulle tro att de har slarvat när de slagit in cylinder volymen (436 blev 496)

Om det nu är en motor med en cylindervolym på 496 cc, ( kan vara en prototyp) så tycker jag att du ska försöka se hur skicket på cyl, kolvar ringar är.
Det är svårt att få tag på udda Kohler kolvar, och öd till en prototypmotor är nog mycket svårt.

Själv letade jag nästan 3 år innan jag lyckades finna std kolvar till min kohler. ( i Canada)

priset?

496 cc = kul med udda motor MEN kan bli ganska kostsamt och svårt om det behövs renoveras......

440 cc = inte lika udda men troligen betydligt billigare.....

// Lars

Swesled
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 mar 2007, 09:06
Ort: Vännäs

Inlägg av Swesled » 21 maj 2008, 13:38

Nog är det 436cc, om man jämför med 9:an ovanför ser man att det inte stämmer, endera är skylten skitig eller så har någon ristat och gjort om 3:an till en 9:a.
Ski-doo Everest 464 L/C -81

B

Skriv svar