Yamaha forum

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
Användarvisningsbild
superpalten
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 okt 2010, 23:39
Ort: Kalix

Re: Yamaha forum

Inlägg av superpalten » 20 nov 2011, 19:34

Rubrik: Märkesinriktade katagorier T.ex
Underkategori:

Yamaha
Skidoo
Svenska tillverkare
Övriga tillverkare

Något sådant?

Kan man inte starta en omröstning i en ny tråd?
Yamaha EX 440 -78
Yamaha EX 440 -81

Skidoo SS 25 -84

Lynx X-trim 600 SC -12

Användarvisningsbild
Hasse1
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 09 dec 2008, 02:28
Ort: Koskullskulle

Re: Yamaha forum

Inlägg av Hasse1 » 21 nov 2011, 00:36

Får jag ge ett exempel på hur illa det kan bli :|
Jag vill ha tips om bestyckning av Mikuniförgasare på min Kawasaki och kanske hur allt ska kopplas med pump och allt, (nu kommer detta knappast att ske). I vilken tråd lägger jag då den frågan? Tipsen om Mikunibestyckning och uppkoppling av en bränslepump t.ex. kan ju andra ha nytta av, inte bara Kawaägare. Nu var kanske inte det här det bästa tänkbara exemplet men tänk lite åt det här hållet innan ni bestämmer er om indelning av forumet :thumbright:
Jag tror ni kommer att strula till det hela med en indelning :cry:
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???

Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84

El Presidente
El Presidente
El Presidente
Inlägg: 1426
Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Yamaha forum

Inlägg av El Presidente » 21 nov 2011, 21:21

Tur att en vänlig själ tipsa att jag efterfrågas i denna tråd

och jag säger NEJ till den ideen

jag håller fortfarande på att vänja mig vid senaste ombyggnationen

vilket jag inte är 100% nöjd med :roll: det vart i mina ögon lite rörigt.

Och sen att man hittar 4 hjulingar och motordelar från nya skotrar blandat med gammalt är inte kul,

jag tycker vi kan ta bort hela övrigt till salu...de har inget här att göra.

Min ide har alltid varit och kommer alltid vara veteranskotrar upp till 1980

det är som att hela grundidén vad RSF stog för med dispens upp till 84 är satt åt sidan.

vad som från början skulle va en liten del av forumet har nu snart tagit över hela forumet.

Jag personligen gillar inte inriktningen forumet har just nu och jag ska ta mig en lååång funderare

på vad jag ska göra med forumet.

Ursäkta trådkapningen

/ Tommy
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------

1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Yamaha forum

Inlägg av Evervärst 444 » 21 nov 2011, 22:18

Kan inte annat än att håla med dej Tommy, när jag registrerade mej på den här sidan kunde man klart och tydligt läsa att inriktingen för forumet var retroskotrar fram till 1980 årsmodel, med undantag för speciel model typ v-max, snopro maskiner osv till och med 1984.Vill fortfarande oxå påstå att det inte är samma fart på forumet som det var föra hösten då jag var ny här vilket känns trist, hoppas att det kommer igång ordentligt igen. ett förslag är ju att återgå till den grundtanken, och placera nyare maskiner än 1980 i katogerin classic skotrar vilket var en riktigt bra inisiativ att skapa enligt mitt tycke, är ju så det ser ut på vintagesleds.com har jag för mej. Sen för att återgå till tråden ser jag inte heller något problem att ett Yamaha folket har en egen sida, dom lär ändå hänga här oxå, med goda råd för folk som behöver!

Användarvisningsbild
RoaringHåkan
Inlägg: 48
Blev medlem: 10 feb 2007, 17:06
Ort: Ume

Re: Yamaha forum

Inlägg av RoaringHåkan » 21 nov 2011, 22:30

:thumbright: håller med till 100% tycker det var mer användarvänligt tidigare. Nu är det en massa anslag och konstiga trådar under varje kategori som känns mindre toppen. Tycker även jag att grund tanken med retro skotrar till 80 har gått förlorad.

mvh Håkan

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Yamaha forum

Inlägg av Holländaren » 21 nov 2011, 22:36

Evervärst 444 skrev:Vill fortfarande oxå påstå att det inte är samma fart på forumet som det var föra hösten
Du kan påstå vad du vill ;) Men dom senaste månaderna har vi haft ca 15% fler besökare än samma månader i 2010. Den här månaden är ju inte slut än så det är för tidig att säga nånting om det, men jag tror ju inte det blir mindre iaf. Och med tanke på att många säkert inte sätter igång med skoterintresset förens det ligger snö på backen så tror jag att skillnaden bara kommer bli större.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Yamaha forum

Inlägg av Evervärst 444 » 21 nov 2011, 22:54

Holländaren skrev:
Evervärst 444 skrev:Vill fortfarande oxå påstå att det inte är samma fart på forumet som det var föra hösten
Du kan påstå vad du vill ;) Men dom senaste månaderna har vi haft ca 15% fler besökare än samma månader i 2010. Den här månaden är ju inte slut än så det är för tidig att säga nånting om det, men jag tror ju inte det blir mindre iaf. Och med tanke på att många säkert inte sätter igång med skoterintresset förens det ligger snö på backen så tror jag att skillnaden bara kommer bli större.

Ja om det är besökare är en sak men det händer mindre i trådarna vill jag nog påstå utan att kunna bevisa förvisso.. i råd och rön händer valdigt lite det kom flera per dag där föra sesongen men som sagt det kan ju ändras en katogeri man var in på ofta tidigare när den var mer lätt att komma åt men nu känns den iafa tycker jag undangömd på nå sätt..

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Yamaha forum

Inlägg av Holländaren » 21 nov 2011, 23:01

Antal inlägg under okt 2010: 1571, antal nya trådar 115
Antal inlägg under okt 2011: 1786, antal nya trådar 189
;)

Råd o rön blir svårt å kolla för den kategorin rensas automatisk, så jag har ingen koll på hur många trådar eller inlägg det blev där ifjol.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Yamaha forum

Inlägg av Evervärst 444 » 21 nov 2011, 23:08

Då hade du rätt holland :) vilket glädjer mej :) tycker dock att det känns som mindre aktivitet trorts siffrorna. känns iafa mindre projekt trådar men jag har ju haft fel tidigare ;) men som sagt sesongen har ju inte heller kommit igång och november som snart är slut går ju inte avgöra än är ju lite mer än en vecka kvar

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Yamaha forum

Inlägg av Holländaren » 21 nov 2011, 23:11

Jag ids tyvärr inte kolla upp det men du kan mycket väl ha rätt där, men isf lär det som sagt bero på att säsongen är så sen i år och så är det kanske så att folk har blivit lite mer hemliga också. Dom 2 saker skulle då vara mina teorier iaf :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Yamaha forum

Inlägg av marino carlsson » 22 nov 2011, 04:12

Min teori också likt Holländaren. Är de nu så att Tommy vill hålla detta till 80 så får vi helt enkelt acceptera det och starta upp burkarcupen.se som vi pratat om och ha en forumsdel där för upp till 1985 istället och en classic avdelning. Sen att det ska behöva finnas 2 forum är tråkigt för vi har samma intresse.

Vart ska alla som inte har en 79:a eller äldre vända sig hade ni tänkt? Snowmobile eller Snowrider? Tar typ en månad innan dom listat ut vad en brytare är.

Är du kvar här El Presidente? Nico arbetar febrilt för forumet och det enda som kommer fram är hur galet det är. Rätt många som är nöjd med förbättringarna också men som vanligt så är det andra sidan som hörs. Vill man/du/ni ha en plats för inbördes beundran där mångfalden inte är välkommen trots vi har exakt samma intresse så ska iaf inte jag störa er. Kan meddela att det är ruskigt många som är här bara och endast för att komma åt information om tex Burkarcupen också. Skiter blankt i allt annat. Personligen tycker jag det är ett fenomenalt forum, en fenomenal plats att komma åt likasinnade. En fenomenal plats att marknadsföra veteranskotertävlingar/träffar. En fenomenal plats att bara ibland ordbrottas. Jag tror inte man har tänkt färdigt när man säger att man har klivit ifrån grundtanken. Jag tror intresset har utvecklats från grundtanken. Att någon inte ska få hjälp att byta boggie i sin ET340 från 85 är helt absurt.

Ang Råd å Rön så funderar jag om du inte tror det kan bero på att det var samma användare som typ la in 5 tips/dag vilket han inte gör längre. Inte för att det är något fel med det utan det är anledningen att det just blivit mindre där. Järnspettet är färdigutvecklat.

Innan du går in i dvalan och tar din långa funderare El Presidente är det ok att vi fortsätter använda forumet som mötesplats i vanlig ordning så får du återkomma med dommen när du funderat färdigt?
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Pontus
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 nov 2010, 12:15
Ort: Lycksele

Re: Yamaha forum

Inlägg av Pontus » 22 nov 2011, 08:49

Personligen tycker jag att detta "märkeskrig" som denna tråden egentligen grundas på är fruktansvärt löjligt. Okej att man lite skämtsamt antyder att Arcticåkare är "kattpissförare", att skärtorsdagen är Polarisåkarnas egen högtidsdag och att Yamahaåkarna kan ställa bort sina maskinen när snön kommer, för då går de inte köra längre. Lite gliringar fram och tillbaks alltså, det är kanske en lämplig nivå. Att skapa separata forum för enskilda märken är bara dumt! (Som det pratades om i början av denna tråd, att däremot ha märkesintriktade underforum samlat på en och samma sajt tycker jag däremot kan vara okej).


Som Marino säger skulle vi kunna starta upp ett forum under burkarcupen.se, ett varumärke som börjar vara rätt väl inarbetat i veteranskoterkretsar. Det skulle kunna se ut precis som detta men med den skillnaden att vi tillåter diskussioner om skotrar som tillverkats mellan -80 & -85. Men inte blå skotrar, de tillhör fel del av färgskalan. (lägg märke till ironin...)

Om då retroskoter.com införde alla dessa restriktioner så tror jag att forumet till slut skulle strypa sig själv och mer eller mindre tvinga användarna att söka sig någon annanstans, exempelvis burkarcupen.se.


Men jag vill påstå att det är fruktansvärt korkat och direkt skadligt för veteranskoterns framtid att tvingas till en uppdelning av den kunskap och erfarenhet som finns samlat här på detta forum. Håller ni inte med? Vore det inte bäst ändå att på detta forum hålla kvar all kunskap och alla som delar detta intresse?

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Yamaha forum

Inlägg av Evervärst 444 » 22 nov 2011, 09:31

Jag hoppas ju själv att detta forum får vara kvar :) det jag personligen reagerar på är att det kommer in nyare och nyare grejer i forumet, typ annonser på eu moppar osv, självklart behöver man ju inte läsa dom men det blir lätt lite rörigt. Sen det är väldigt svårt att sätta en gräns för vad som är retro och inte :/ Vet oxå att Nico gör ett JÄTTE jobb här på forumet och det ska du ha beröm för

Användarvisningsbild
RoaringHåkan
Inlägg: 48
Blev medlem: 10 feb 2007, 17:06
Ort: Ume

Re: Yamaha forum

Inlägg av RoaringHåkan » 22 nov 2011, 09:37

Först och främst jag klagade på foumets "nya" upplägg inte Nicos arbetsinsats. Sen mångfald? är din mångfalds gräns som är dragen 85 bättre än den som är dragen 80?. Klubb för inbördes beundran? självklart! detta var ett forum med tydliga regler, skotrar före 1980. Detta har tydligen ändrats till 85 och jag vet att Tommy inte gjort dom ändringarna. Tycker du ska kliva av din höga hästar Marino, dina regler är nödvändigtvis inte bäst jämt, du borde respektera andra om du själv vill att folk ska respektera dig.

Håkan
Senast redigerad av 1 RoaringHåkan, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
Rajder
Inlägg: 357
Blev medlem: 18 nov 2010, 10:30
Ort: Enviken

Re: Yamaha forum

Inlägg av Rajder » 22 nov 2011, 12:01

Personligen hoppas jag att åldersgränsen kan stanna på 1985 och mest bara för att jag inte vill välja mellan min kära skoter och detta fantastiska forum :( jag kan förstå att Tommy tycker att det känns som hans grundide har fått kliva åt sidan men ärligt talat killar det rör sig om 5 ynka år och är det verkligen så hemskt?? sen kan det vara så att classictråden är långt utanför grundiden och det kanske är en fråga som borde diskuteras men jag kan bara tala för mig själv när jag säger att jag skulle tycka att det vore hysteriskt tråkigt om jag blev petad från forumet för att min skoter är 2år för ny... Men om det är det du bestämmer dig för Tommy så respekterar jag det.

// Jonathan
Arctic Cat Trail Cat 3000-81
Ski-Doo Olympique 340-75

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Yamaha forum

Inlägg av marino carlsson » 22 nov 2011, 12:28

RoaringHåkan skrev:Först och främst jag klagade på foumets "nya" upplägg inte Nicos arbetsinsats. Sen mångfald? är din mångfalds gräns som är dragen 85 bättre än den som är dragen 80?. Klubb för inbördes beundran? sjävlklart detta var ett forum med tydliga regler, skotrar före 1980. Detta har tydligen ändrats till 85 och jag vet att Tommy inte gjort dom ändringarna. Tycker du ska kliva av din höga hästar Marino, dina regler är nödvändigtvis inte bäst jämt du borde respektera andra om du själv vill att folk ska respektera dig.

Håkan
Höga hästar. Hallå där. Om det varit mina regler som styrt allt så hade mycket säkerligen sett annorlunda ut och förmodligen inte till det bättre. Alla beslut som tas här har tagits pga mångfalden och forumsdeltagarna är en del av den mångfalden. Att gränsen 1985 är dragen inom Burkarcupen är ett väl genomtänkt beslut som även satts av tidigare veteranskoterutövare. Nu är det så att Burkarcupen råkar vara anledningen till uppsvinget inom veteranskotervärlden vilket har gjort att ribban har sats. Burkarcupens regler, tävlingsformer och upplägg har demokratiskt och öppet banat väg för den produkt vi har idag. Är din slutgiltiga mening att det ska göras 1 forum för upp till -80 och sen ett där alla med en gammal skoter får vara med? Jag tror nog att jag inte greppar den tanken. Skulle vara kul å veta vad alla andra 18/1900 tycker. Jag respekterar alla på detta forum och tycker vi haft det fruktansvärt bra här. Däremot har jag lite svårt att respektera att man går in å spottar å fräser ett par gånger per år när några försöker driva utveckling och få forumet framåt.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Yamaha forum

Inlägg av marino carlsson » 22 nov 2011, 12:37

Pontus skrev:Personligen tycker jag att detta "märkeskrig" som denna tråden egentligen grundas på är fruktansvärt löjligt. Okej att man lite skämtsamt antyder att Arcticåkare är "kattpissförare", att skärtorsdagen är Polarisåkarnas egen högtidsdag och att Yamahaåkarna kan ställa bort sina maskinen när snön kommer, för då går de inte köra längre. Lite gliringar fram och tillbaks alltså, det är kanske en lämplig nivå. Att skapa separata forum för enskilda märken är bara dumt! (Som det pratades om i början av denna tråd, att däremot ha märkesintriktade underforum samlat på en och samma sajt tycker jag däremot kan vara okej).


Som Marino säger skulle vi kunna starta upp ett forum under burkarcupen.se, ett varumärke som börjar vara rätt väl inarbetat i veteranskoterkretsar. Det skulle kunna se ut precis som detta men med den skillnaden att vi tillåter diskussioner om skotrar som tillverkats mellan -80 & -85. Men inte blå skotrar, de tillhör fel del av färgskalan. (lägg märke till ironin...)

Om då retroskoter.com införde alla dessa restriktioner så tror jag att forumet till slut skulle strypa sig själv och mer eller mindre tvinga användarna att söka sig någon annanstans, exempelvis burkarcupen.se.


Men jag vill påstå att det är fruktansvärt korkat och direkt skadligt för veteranskoterns framtid att tvingas till en uppdelning av den kunskap och erfarenhet som finns samlat här på detta forum. Håller ni inte med? Vore det inte bäst ändå att på detta forum hålla kvar all kunskap och alla som delar detta intresse?
Märkeskriget på detta forum är endast och åter endast ironiskt ordkrig, sedan håller vissa hårdare i sitt märke än andra men det finns ingen som är ond med någon annan. Inte med flit iaf.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

El Presidente
El Presidente
El Presidente
Inlägg: 1426
Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Yamaha forum

Inlägg av El Presidente » 22 nov 2011, 12:56

Det kommer inte uteslutas medlemmar med skotrar från 1981-85

utan dom kommer hamna under Classic

forumet kommer vara som det är just nu ett bra tag framöver

typ hela denna säsong.

Tommy
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------

1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Yamaha forum

Inlägg av marino carlsson » 22 nov 2011, 13:02

Så om man har en boggiefråga till en 81:as et340 så skall de postas i Classics?
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Pontus
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 nov 2010, 12:15
Ort: Lycksele

Re: Yamaha forum

Inlägg av Pontus » 22 nov 2011, 13:13

marino carlsson skrev: Märkeskriget på detta forum är endast och åter endast ironiskt ordkrig, sedan håller vissa hårdare i sitt märke än andra men det finns ingen som är ond med någon annan. Inte med flit iaf.

Ja och det är exakt så det ska vara, därför borde alla kunna samlas och komma överens på samma ställe. Men hela denna tråden grundas i att en person skapat ett helt nytt forum där det endast får diskuteras Yamaha äldre än -85, vilket jag tycker är synd. Jag och säkert många fler vill helst behålla alla kunniga personer och intressanta inlägg på samma ställe.

Skriv svar