men nu är frågan det! vad är det för inkörning på dom?
Finns det någon som har erfarenhet av det så vore
det snällt om ni kunna dela med er lite
![:) :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Haggla skrev:är inte hela motorn ny så räcker det med några varv runt gårdeneller en kort tur allt annat är överkurs!!, har aldrig haft bekymmer med det.
Däremot ska smidda kolvar gärna ha lite värme i sig innan du drar fullgas om jag inte har fel för de tar aningen längre tid på sig att "svälla"
Jo det var det jag skrev, citerar " eller en kort tur" antar alla förstår man kan ta lite extra oljatwich skrev:Haggla skrev:är inte hela motorn ny så räcker det med några varv runt gårdeneller en kort tur allt annat är överkurs!!, har aldrig haft bekymmer med det.
Däremot ska smidda kolvar gärna ha lite värme i sig innan du drar fullgas om jag inte har fel för de tar aningen längre tid på sig att "svälla"
nja..nya kolvar i en gammal motor körs in på fetare oljeblanding på en kvart typ, med långsam uppvärmning!..
värmekoeficienten för aluminium e ...0.000024 o för järn 0.000012 ,därav de olika värmeutvidgningarna
dvs en varm alukolv hinner nypa fast i järnfodret innan järnet blir varmt och själv udvidgas
tydligen e de så att gjuten alu skiljer sig från smidd alu, smidd -aluska enligt uppgift utvidga sig mer!
dvs aluminium utvidgar sig mer o därför behöver man mer spel när man kör alu kolv mot tex. stålfoder som många wiseco e gjorda för...
typ gärna 12-13 hundringar..
alu-alufoder(nikasil /crome ytbeläggning med alustomme) kör man ofta bara 7-8 hundringars spel!.
järn o beteong har samma värmekoeficient , därför armera man betong med järn annars skulle de ge sprickbildning pga av olika utvidgninga av mtrlen!...