inkörning av smidda kolvar

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
Användarvisningsbild
Embretsen85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 feb 2010, 11:26
Ort: Ljusdal

inkörning av smidda kolvar

Inlägg av Embretsen85 » 17 jan 2011, 21:19

Hej på er! Nu är det så här att jag har total renoverat en srv 540 -81 och har borrat och köpt smidda kolvar till den.
men nu är frågan det! vad är det för inkörning på dom?

Finns det någon som har erfarenhet av det så vore
det snällt om ni kunna dela med er lite :)
SRV 540-81 Såld

Användarvisningsbild
burk_ab
Inlägg: 168
Blev medlem: 26 jan 2010, 19:41
Ort: bureå

Re: inkörning av smidda kolvar

Inlägg av burk_ab » 17 jan 2011, 21:33

ca 50 mils inkörning
inte över 3/4 gas
varierande körning och gaspadrag. alltså inte ligga just över inslagsvarvet i 30 mil :P
sno-tric ska de va!!

sno-tric 440
yamaha ss 440
yamaha et 250

Användarvisningsbild
Embretsen85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 feb 2010, 11:26
Ort: Ljusdal

Re: inkörning av smidda kolvar

Inlägg av Embretsen85 » 17 jan 2011, 21:37

Okej :) ska man blanda i mer olja eller räcker det med 2%
SRV 540-81 Såld

Användarvisningsbild
burk_ab
Inlägg: 168
Blev medlem: 26 jan 2010, 19:41
Ort: bureå

Re: inkörning av smidda kolvar

Inlägg av burk_ab » 17 jan 2011, 22:23

opps glömmde de..
det brukar variera lite på vem man frågar men ca 3-4%.jag brukar smörja in kolvar och cyllar med olja när jag sätter ihop skiten sen kör jag med 4% och går sedan stegvis nerått.
sno-tric ska de va!!

sno-tric 440
yamaha ss 440
yamaha et 250

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: inkörning av smidda kolvar

Inlägg av spider66 » 17 jan 2011, 23:24

Är inte inkörning första gången man varmkör ;) Jag brukar blanda lite extra olja och ta det lite lugnt första tanken och det har gått bra än så länge
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Cerez
Inlägg: 116
Blev medlem: 09 feb 2010, 17:43
Ort: Arvidsjaur
Kontakt:

Re: inkörning av smidda kolvar

Inlägg av Cerez » 17 jan 2011, 23:27

smidda kolvar måste du ju oxå varmköra riktigt noga varje kallstart.. låt det stå och bli hyffsat varm på tomgång..
"Hellre pipa och portat i skogen..
Än pippad och portad på krogen."

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: inkörning av smidda kolvar

Inlägg av Haggla » 18 jan 2011, 00:57

är inte hela motorn ny så räcker det med några varv runt gården :-) eller en kort tur allt annat är överkurs!!, har aldrig haft bekymmer med det.
Däremot ska smidda kolvar gärna ha lite värme i sig innan du drar fullgas om jag inte har fel för de tar aningen längre tid på sig att "svälla"

twich
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 01 okt 2007, 15:57
Ort: kalix

Re: inkörning av smidda kolvar

Inlägg av twich » 18 jan 2011, 11:29

Haggla skrev:är inte hela motorn ny så räcker det med några varv runt gården :-) eller en kort tur allt annat är överkurs!!, har aldrig haft bekymmer med det.
Däremot ska smidda kolvar gärna ha lite värme i sig innan du drar fullgas om jag inte har fel för de tar aningen längre tid på sig att "svälla"

nja..nya kolvar i en gammal motor körs in på fetare oljeblanding på en kvart typ, med långsam uppvärmning!..

värmekoeficienten för aluminium e ...0.000024 o för järn 0.000012 ,därav de olika värmeutvidgningarna
dvs en varm alukolv hinner nypa fast i järnfodret innan järnet blir varmt och själv udvidgas
tydligen e de så att gjuten alu skiljer sig från smidd alu, smidd -aluska enligt uppgift utvidga sig mer!

dvs aluminium utvidgar sig mer o därför behöver man mer spel när man kör alu kolv mot tex. stålfoder som många wiseco e gjorda för...
typ gärna 12-13 hundringar..
alu-alufoder(nikasil /crome ytbeläggning med alustomme) kör man ofta bara 7-8 hundringars spel!.


järn o beteong har samma värmekoeficient , därför armera man betong med järn annars skulle de ge sprickbildning pga av olika utvidgninga av mtrlen!...

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: inkörning av smidda kolvar

Inlägg av Haggla » 18 jan 2011, 14:57

twich skrev:
Haggla skrev:är inte hela motorn ny så räcker det med några varv runt gården :-) eller en kort tur allt annat är överkurs!!, har aldrig haft bekymmer med det.
Däremot ska smidda kolvar gärna ha lite värme i sig innan du drar fullgas om jag inte har fel för de tar aningen längre tid på sig att "svälla"

nja..nya kolvar i en gammal motor körs in på fetare oljeblanding på en kvart typ, med långsam uppvärmning!..

värmekoeficienten för aluminium e ...0.000024 o för järn 0.000012 ,därav de olika värmeutvidgningarna
dvs en varm alukolv hinner nypa fast i järnfodret innan järnet blir varmt och själv udvidgas
tydligen e de så att gjuten alu skiljer sig från smidd alu, smidd -aluska enligt uppgift utvidga sig mer!

dvs aluminium utvidgar sig mer o därför behöver man mer spel när man kör alu kolv mot tex. stålfoder som många wiseco e gjorda för...
typ gärna 12-13 hundringar..
alu-alufoder(nikasil /crome ytbeläggning med alustomme) kör man ofta bara 7-8 hundringars spel!.


järn o beteong har samma värmekoeficient , därför armera man betong med järn annars skulle de ge sprickbildning pga av olika utvidgninga av mtrlen!...
Jo det var det jag skrev, citerar " eller en kort tur" antar alla förstår man kan ta lite extra olja
dvs behövs inga mil på en kolv däremot en helt ny motor kan det ta 20-30 mil innan den "släpper" så allt går smidigt och lätt.
Har kört ett antal olika motorer med smidda kolvar och aldrig haft några problem.

/stefan

Användarvisningsbild
MrPajno
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2010, 16:54
Ort: Harads

Re: inkörning av smidda kolvar

Inlägg av MrPajno » 18 jan 2011, 17:10

Man kör in nya kolvringar och kolvar av lite olika anledningar.

Anledningen med att köra in en ny kolv är att man vill att strukturen i metallen ska sätta sig cylinder så att kolven inte blir oval. Efter en längre tids uppvärming på lägre temperatur så blir metall strukturen stabilare och ska sedan klara högre temperaturer.

Smidda kolvar är inte lika formstabila som gjutna kolvar och expanderar dessutom mera.

Dessutom så måste man köra in nya kolvringar och anledningen med det är att man vill få dem att täta mot cylinderväggen, det finns många olika rekomendationer om hur man ska göra. En del anser att man ska vara försiktig på gasen första tiden och en del anser att man ska gasa mera i början.

Min teori är att när man kör in kolvringar så blir det inte bra innötning om man fegkör och bara har låga varv på motorn utan man ska köra in nya kolvringar på högre varvtal därför att det är endast då som det är högt tryck (BMEP) på kolvringarna och det är i detta läge som kolvringarna ska köras in. Ju högre BMEP motorn har så desto högre tryck pressas kolvringen ut mot cylinderloppet.
Vid lägre BMEP så lämnas det dessutom kvar en oljefilm på cylinderväggarna som oxideras av värmen och påverkar hur bra kolvringarna slipas in.
Vill man ha ut maximalt täta kolvringar så ska man antagligen köra in motorn på höga varv men det kan jag inte rekomendera.

Med smidda kolvar så är det mycket viktigt att du varmkör motorn ordenligt innan du gasar, sedan kör du normalt med skotern.
Kör inte fullgas första tiden och undvik fegkörning.

Alltså precis som tidigare talare...
En mans skräp är en annan mans skrot.

http://www.motormuseum.nu

Användarvisningsbild
Embretsen85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 feb 2010, 11:26
Ort: Ljusdal

Re: inkörning av smidda kolvar

Inlägg av Embretsen85 » 18 jan 2011, 20:01

tack för alla tips å råd.
och ja hela underdelen är med nyrenoverad :)
så även den måste ju köras in!
SRV 540-81 Såld

Användarvisningsbild
Embretsen85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 feb 2010, 11:26
Ort: Ljusdal

Re: inkörning av smidda kolvar

Inlägg av Embretsen85 » 04 apr 2011, 12:50

är det någon som vet vad smidda kolvar tål för temperaturer innan dom börjar ge vika.
och vad normal temp ligger på en 2takt

Tacksam för svar
SRV 540-81 Såld

Skriv svar