Yamaha et340 ?

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
Användarvisningsbild
NR:7
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 jan 2010, 19:12
Ort: Mölnbo

Yamaha et340 ?

Inlägg av NR:7 » 21 nov 2010, 19:29

Då va det snart dags för en ny säsong och lyckligt nog så har jag eventuellt hittat en yamaha et 340 billigt.
Frågan är ju om de är nått och ha? Mattan är ju tydligen riktigt kassa redan original och den här som suttit sedan skotern va ny lär ju inte va nått vidare bra bett i :P finns de nå värre mattor man kan få på dom eller? har ingen aning vilken exakt modell då jag inte sätt skotern en, men man kanske kan få på nån matta med nå värre kammar? och va äre för mått på dom?

Sen en annan grej, kan man få ut nå effekt ur dom, tänkta man skulle rivaner motorn och se över kolvringar och plana toppar och porta lite i alla kanaler osv =), tydligen enligt min polare så va den fruktansvärt slö :P så nått kanske man kan göra åt de :P?

aja hoppas nån kan säga om de är en värd skoter och ha? jamena ja behöver inte ha nån värsting då man inte vet hur mycket snö de kommer här nere i sthlm om vintrarna :(

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Yamaha et340 ?

Inlägg av Lindh » 21 nov 2010, 19:59

32 hk är det i en sådan dräpare. ;) Jag håller på att montera en 307as matta på min, original sitter där en 276 cm lång matta. Så jag kommer behöva flytta bak boogien runt 15 cm. Kommer bilder i min tråd på hur jag tänker lösa det. Men då får jag iaf 25 mm kammar mot standard 10 eller nåt sånt ;) Borde räcka gott åt en Et 340. Ska rapportera ifall jag tappar någon effekt på det också, borde gå att spänna på sekundären så jag inte tappar någon acceleration iallafall :thumbright:

Jag tycker det är en toppenskoter, det går att använda den lilla effekt man har till så mycket att den blir riktigt underhållande.
Får du tag i en billig så tycker jag du ska slå till.

Dock är det nog ingen vidare ide att trimma den och använda som bruksskoter, vevaxeln är ganska klen så jag är rädd att den skulle ge med sig.

Användarvisningsbild
NR:7
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 jan 2010, 19:12
Ort: Mölnbo

Re: Yamaha et340 ?

Inlägg av NR:7 » 21 nov 2010, 20:16

maqqe17 skrev:32 hk är det i en sådan dräpare. ;) Jag håller på att montera en 307as matta på min, original sitter där en 276 cm lång matta. Så jag kommer behöva flytta bak boogien runt 15 cm. Kommer bilder i min tråd på hur jag tänker lösa det. Men då får jag iaf 25 mm kammar mot standard 10 eller nåt sånt ;) Borde räcka gott åt en Et 340. Ska rapportera ifall jag tappar någon effekt på det också, borde gå att spänna på sekundären så jag inte tappar någon acceleration iallafall :thumbright:

Jag tycker det är en toppenskoter, det går att använda den lilla effekt man har till så mycket att den blir riktigt underhållande.
Får du tag i en billig så tycker jag du ska slå till.

Dock är det nog ingen vidare ide att trimma den och använda som bruksskoter, vevaxeln är ganska klen så jag är rädd att den skulle ge med sig.

a men man kan ju alltid bara slipa bort lite gjutskägg det lär ju inte göra så speciellt mycket :P Dock så driver skotern inte framåt så nått är ju paj, ska kolla om de är värt och laga, de verkar va så att boggin har fått sig en kyss eller nått, men om man endå får den gratis så kan man ju kolla påt :)

Den påstås göra typ 60km/h på full pung så man måste nog se över kolvringar och det tror ja :P
vet du om man kan hitta nån handbok på nätet eller så?

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Yamaha et340 ?

Inlägg av Lindh » 21 nov 2010, 21:24

Jo det finns på vintagesnow.com. Har även sprängskisser på hela skotern (80's modell, samma fram till 83).

Kolla över variatorerna när du ändå är igång, speciellt primären. Det är viktigt att den är balanserad, annars far vevaxeln inom kort.

Användarvisningsbild
NR:7
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 jan 2010, 19:12
Ort: Mölnbo

Re: Yamaha et340 ?

Inlägg av NR:7 » 21 nov 2010, 21:36

maqqe17 skrev:Jo det finns på vintagesnow.com. Har även sprängskisser på hela skotern (80's modell, samma fram till 83).

Kolla över variatorerna när du ändå är igång, speciellt primären. Det är viktigt att den är balanserad, annars far vevaxeln inom kort.
hur kollar man balans i primären då? hur mycket obalans är okej?

Jo jag hitta sprängskisser och så vidare :D tackar =)

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Yamaha et340 ?

Inlägg av Lindh » 21 nov 2010, 22:17

Ja, det ska inte vara klumpar av variatordamm och annat skräp under variatorkåpan, och sedan är det vikterna som inte får glappa för mycket i sidled. Finns även några plastklossar som korset glider mot som inte bör vara allt för nedslitna. Vad gäller vikterna så kanske dom får glappa en mm eller två.. (på min var det betydligt mer :mrgreen:), plastklossarna vet jag inte riktigt, man kan nog avgöra själv hur det bör vara.

Men jag tror att det är en annan variator på modellerna innan 1980... du vet inte vilken årsmodell de är? Nyare än 83 kan också vara annars, är inte riktigt säker...

Användarvisningsbild
NR:7
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 jan 2010, 19:12
Ort: Mölnbo

Re: Yamaha et340 ?

Inlägg av NR:7 » 21 nov 2010, 22:46

maqqe17 skrev:Ja, det ska inte vara klumpar av variatordamm och annat skräp under variatorkåpan, och sedan är det vikterna som inte får glappa för mycket i sidled. Finns även några plastklossar som korset glider mot som inte bör vara allt för nedslitna. Vad gäller vikterna så kanske dom får glappa en mm eller två.. (på min var det betydligt mer :mrgreen:), plastklossarna vet jag inte riktigt, man kan nog avgöra själv hur det bör vara.

Men jag tror att det är en annan variator på modellerna innan 1980... du vet inte vilken årsmodell de är? Nyare än 83 kan också vara annars, är inte riktigt säker...
asså jag har ingen aning om årsmodell, men ja vet ju mycket väl hur en variator är uppbyggd då ja hållt på och meckat mopeder och större motorcykelskoterar i 5år :P får väll ta och göra rent och kolla vikterna osv :) men i veckan hoppas ja väll på och få in den på jobbet så ska ja kolla på den om de är värt och lägga ner nått om den inte driver och va de kan vara..

tydligen så ska den va skev i boggin men de kan ju va drivkedja eller gummi överföringarna till drivningen av mattan som är helt rensade :P men dock lär man ju behöva höja den något och sen även byta till en matta som inte ser ut som en rujjamatta :P så de får väll bli nån 25mm matta eller nått?

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Yamaha et340 ?

Inlägg av SS440-80 » 22 nov 2010, 06:53

Ska du byta matta till en 307 så tycker jag att du ska byta boggien, speciellt om du nu har en kaputt originalboggie.
Finns fina tips på hur du monterar t.ex polaris x-tra 10 boggies i SRV, det borde inte vara några problem att översätta det till en ET340.

Däremot så misstänker jag att du behöver byta drivhjul vid ett mattbyte. ET,n har 3,29" delning och de flesta mattor som är 307 långa har 2,52" delning.

Användarvisningsbild
NR:7
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 jan 2010, 19:12
Ort: Mölnbo

Re: Yamaha et340 ?

Inlägg av NR:7 » 22 nov 2010, 11:07

SS440-80 skrev:Ska du byta matta till en 307 så tycker jag att du ska byta boggien, speciellt om du nu har en kaputt originalboggie.
Finns fina tips på hur du monterar t.ex polaris x-tra 10 boggies i SRV, det borde inte vara några problem att översätta det till en ET340.

Däremot så misstänker jag att du behöver byta drivhjul vid ett mattbyte. ET,n har 3,29" delning och de flesta mattor som är 307 långa har 2,52" delning.
låter ju som en lysande idé, skulle gärna se att du länkade bilder på hur man byter och även vilka delar som kan behövas åt gå :)

ja menar et,n är ju inget rymdskepp så de borde ju gå och få dit en 307 matta som har typ 25mm kammar, har man större kammar så får nog stackarn jobba sig lite för trött ;)

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Yamaha et340 ?

Inlägg av Lindh » 22 nov 2010, 16:16

SS440-80 skrev: Däremot så misstänker jag att du behöver byta drivhjul vid ett mattbyte. ET,n har 3,29" delning och de flesta mattor som är 307 långa har 2,52" delning.
Helt rätt, jag fick köpa rinabs drivhjul med 2,52 delning till fyrkantsaxel... 315 kr styck kändes lite dyrt men man har väl inte så mkt val.

Användarvisningsbild
NR:7
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 jan 2010, 19:12
Ort: Mölnbo

Re: Yamaha et340 ?

Inlägg av NR:7 » 22 nov 2010, 17:24

så man får helt enkelt köpa en annan drivaxel för att få på en annan matta, men de kan de ju vara värt :)

dock så äre inte så många här nere i sthlm som håller på me skotrar, men tur att detta forum finns så man kan få lite hjälp på traven, va äre man ska ha från srv540 då en komplett boggie? :)

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Yamaha et340 ?

Inlägg av SS440-80 » 22 nov 2010, 21:44

XTtra-10 är en Polaris-boggie. Funkar otroligt mycket bättre än Yamahas originalboggies.
Är inte så farligt dyra på Blocket.

Orkar du läsa engelska så har du all info du behöver för ett boggiebyte på den här länken;
http://srv540.proboards.com/index.cgi?b ... thread=612

Det är en del ord som man inte förstår till en början, som t.ex SKID, det är boggie och sedan så är ju alla mått i tum, så det får man räkna om.

Det är värt jobbet, så lycka till.

Användarvisningsbild
NR:7
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 jan 2010, 19:12
Ort: Mölnbo

Re: Yamaha et340 ?

Inlägg av NR:7 » 23 nov 2010, 09:27

SS440-80 skrev:XTtra-10 är en Polaris-boggie. Funkar otroligt mycket bättre än Yamahas originalboggies.
Är inte så farligt dyra på Blocket.

Orkar du läsa engelska så har du all info du behöver för ett boggiebyte på den här länken;
http://srv540.proboards.com/index.cgi?b ... thread=612

Det är en del ord som man inte förstår till en början, som t.ex SKID, det är boggie och sedan så är ju alla mått i tum, så det får man räkna om.

Det är värt jobbet, så lycka till.
Tack de ska läsas igenom när jag är hemma :)

de med drivningen då vad behöver man från rindab? :)?

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Yamaha et340 ?

Inlägg av Lindh » 23 nov 2010, 15:20

På min 80'a monterade jag dessa: http://rinab.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=15991" onclick="window.open(this.href);return false; ser ut att ska funka fint (har dock inte testat den än)

Användarvisningsbild
NR:7
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 jan 2010, 19:12
Ort: Mölnbo

Re: Yamaha et340 ?

Inlägg av NR:7 » 23 nov 2010, 16:57

maqqe17 skrev:På min 80'a monterade jag dessa: http://rinab.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=15991" onclick="window.open(this.href);return false; ser ut att ska funka fint (har dock inte testat den än)
ja de ser ju inte så farlligt ut i pris, men 4kantsaxeln då? tar man den från rindab me då eller? :)
hoppas på och få veta årsmodell snart :) och sen även se va de är som gör att han inte driver :D

jonsa
Inlägg: 45
Blev medlem: 16 jan 2010, 22:56
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Yamaha et340 ?

Inlägg av jonsa » 26 nov 2010, 18:35

Ska du trimma å varva mer en 6500, bör du nog svetsa å rikta veven.
TEAM SORK # 19

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Yamaha et340 ?

Inlägg av Lindh » 26 nov 2010, 18:40

Fyrkantsaxeln sitter på original. (om det är en ET med gamla chassit alltså, dom nyare vet jag inte vad dom har)

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Yamaha et340 ?

Inlägg av marino carlsson » 26 nov 2010, 19:06

Går de inte ta frihandel från en ex 440 då är ju saken biff?
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

jonsa
Inlägg: 45
Blev medlem: 16 jan 2010, 22:56
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Yamaha et340 ?

Inlägg av jonsa » 26 nov 2010, 21:51

marino carlsson skrev:Går de inte ta frihandel från en ex 440 då är ju saken biff?
?
TEAM SORK # 19

Användarvisningsbild
NR:7
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 jan 2010, 19:12
Ort: Mölnbo

Re: Yamaha et340 ?

Inlägg av NR:7 » 28 nov 2010, 22:22

marino carlsson skrev:Går de inte ta frihandel från en ex 440 då är ju saken biff?
Haru vart och nallat i dunken? :D
eller äre bara ja som inte fattar någe?

Skriv svar