Yamaha et340 ?
Yamaha et340 ?
Då va det snart dags för en ny säsong och lyckligt nog så har jag eventuellt hittat en yamaha et 340 billigt.
Frågan är ju om de är nått och ha? Mattan är ju tydligen riktigt kassa redan original och den här som suttit sedan skotern va ny lär ju inte va nått vidare bra bett i finns de nå värre mattor man kan få på dom eller? har ingen aning vilken exakt modell då jag inte sätt skotern en, men man kanske kan få på nån matta med nå värre kammar? och va äre för mått på dom?
Sen en annan grej, kan man få ut nå effekt ur dom, tänkta man skulle rivaner motorn och se över kolvringar och plana toppar och porta lite i alla kanaler osv =), tydligen enligt min polare så va den fruktansvärt slö så nått kanske man kan göra åt de ?
aja hoppas nån kan säga om de är en värd skoter och ha? jamena ja behöver inte ha nån värsting då man inte vet hur mycket snö de kommer här nere i sthlm om vintrarna
Frågan är ju om de är nått och ha? Mattan är ju tydligen riktigt kassa redan original och den här som suttit sedan skotern va ny lär ju inte va nått vidare bra bett i finns de nå värre mattor man kan få på dom eller? har ingen aning vilken exakt modell då jag inte sätt skotern en, men man kanske kan få på nån matta med nå värre kammar? och va äre för mått på dom?
Sen en annan grej, kan man få ut nå effekt ur dom, tänkta man skulle rivaner motorn och se över kolvringar och plana toppar och porta lite i alla kanaler osv =), tydligen enligt min polare så va den fruktansvärt slö så nått kanske man kan göra åt de ?
aja hoppas nån kan säga om de är en värd skoter och ha? jamena ja behöver inte ha nån värsting då man inte vet hur mycket snö de kommer här nere i sthlm om vintrarna
Re: Yamaha et340 ?
32 hk är det i en sådan dräpare. Jag håller på att montera en 307as matta på min, original sitter där en 276 cm lång matta. Så jag kommer behöva flytta bak boogien runt 15 cm. Kommer bilder i min tråd på hur jag tänker lösa det. Men då får jag iaf 25 mm kammar mot standard 10 eller nåt sånt Borde räcka gott åt en Et 340. Ska rapportera ifall jag tappar någon effekt på det också, borde gå att spänna på sekundären så jag inte tappar någon acceleration iallafall
Jag tycker det är en toppenskoter, det går att använda den lilla effekt man har till så mycket att den blir riktigt underhållande.
Får du tag i en billig så tycker jag du ska slå till.
Dock är det nog ingen vidare ide att trimma den och använda som bruksskoter, vevaxeln är ganska klen så jag är rädd att den skulle ge med sig.
Jag tycker det är en toppenskoter, det går att använda den lilla effekt man har till så mycket att den blir riktigt underhållande.
Får du tag i en billig så tycker jag du ska slå till.
Dock är det nog ingen vidare ide att trimma den och använda som bruksskoter, vevaxeln är ganska klen så jag är rädd att den skulle ge med sig.
Re: Yamaha et340 ?
maqqe17 skrev:32 hk är det i en sådan dräpare. Jag håller på att montera en 307as matta på min, original sitter där en 276 cm lång matta. Så jag kommer behöva flytta bak boogien runt 15 cm. Kommer bilder i min tråd på hur jag tänker lösa det. Men då får jag iaf 25 mm kammar mot standard 10 eller nåt sånt Borde räcka gott åt en Et 340. Ska rapportera ifall jag tappar någon effekt på det också, borde gå att spänna på sekundären så jag inte tappar någon acceleration iallafall
Jag tycker det är en toppenskoter, det går att använda den lilla effekt man har till så mycket att den blir riktigt underhållande.
Får du tag i en billig så tycker jag du ska slå till.
Dock är det nog ingen vidare ide att trimma den och använda som bruksskoter, vevaxeln är ganska klen så jag är rädd att den skulle ge med sig.
a men man kan ju alltid bara slipa bort lite gjutskägg det lär ju inte göra så speciellt mycket Dock så driver skotern inte framåt så nått är ju paj, ska kolla om de är värt och laga, de verkar va så att boggin har fått sig en kyss eller nått, men om man endå får den gratis så kan man ju kolla påt
Den påstås göra typ 60km/h på full pung så man måste nog se över kolvringar och det tror ja
vet du om man kan hitta nån handbok på nätet eller så?
Re: Yamaha et340 ?
Jo det finns på vintagesnow.com. Har även sprängskisser på hela skotern (80's modell, samma fram till 83).
Kolla över variatorerna när du ändå är igång, speciellt primären. Det är viktigt att den är balanserad, annars far vevaxeln inom kort.
Kolla över variatorerna när du ändå är igång, speciellt primären. Det är viktigt att den är balanserad, annars far vevaxeln inom kort.
Re: Yamaha et340 ?
hur kollar man balans i primären då? hur mycket obalans är okej?maqqe17 skrev:Jo det finns på vintagesnow.com. Har även sprängskisser på hela skotern (80's modell, samma fram till 83).
Kolla över variatorerna när du ändå är igång, speciellt primären. Det är viktigt att den är balanserad, annars far vevaxeln inom kort.
Jo jag hitta sprängskisser och så vidare tackar =)
Re: Yamaha et340 ?
Ja, det ska inte vara klumpar av variatordamm och annat skräp under variatorkåpan, och sedan är det vikterna som inte får glappa för mycket i sidled. Finns även några plastklossar som korset glider mot som inte bör vara allt för nedslitna. Vad gäller vikterna så kanske dom får glappa en mm eller två.. (på min var det betydligt mer ), plastklossarna vet jag inte riktigt, man kan nog avgöra själv hur det bör vara.
Men jag tror att det är en annan variator på modellerna innan 1980... du vet inte vilken årsmodell de är? Nyare än 83 kan också vara annars, är inte riktigt säker...
Men jag tror att det är en annan variator på modellerna innan 1980... du vet inte vilken årsmodell de är? Nyare än 83 kan också vara annars, är inte riktigt säker...
Re: Yamaha et340 ?
asså jag har ingen aning om årsmodell, men ja vet ju mycket väl hur en variator är uppbyggd då ja hållt på och meckat mopeder och större motorcykelskoterar i 5år får väll ta och göra rent och kolla vikterna osv men i veckan hoppas ja väll på och få in den på jobbet så ska ja kolla på den om de är värt och lägga ner nått om den inte driver och va de kan vara..maqqe17 skrev:Ja, det ska inte vara klumpar av variatordamm och annat skräp under variatorkåpan, och sedan är det vikterna som inte får glappa för mycket i sidled. Finns även några plastklossar som korset glider mot som inte bör vara allt för nedslitna. Vad gäller vikterna så kanske dom får glappa en mm eller två.. (på min var det betydligt mer ), plastklossarna vet jag inte riktigt, man kan nog avgöra själv hur det bör vara.
Men jag tror att det är en annan variator på modellerna innan 1980... du vet inte vilken årsmodell de är? Nyare än 83 kan också vara annars, är inte riktigt säker...
tydligen så ska den va skev i boggin men de kan ju va drivkedja eller gummi överföringarna till drivningen av mattan som är helt rensade men dock lär man ju behöva höja den något och sen även byta till en matta som inte ser ut som en rujjamatta så de får väll bli nån 25mm matta eller nått?
Re: Yamaha et340 ?
Ska du byta matta till en 307 så tycker jag att du ska byta boggien, speciellt om du nu har en kaputt originalboggie.
Finns fina tips på hur du monterar t.ex polaris x-tra 10 boggies i SRV, det borde inte vara några problem att översätta det till en ET340.
Däremot så misstänker jag att du behöver byta drivhjul vid ett mattbyte. ET,n har 3,29" delning och de flesta mattor som är 307 långa har 2,52" delning.
Finns fina tips på hur du monterar t.ex polaris x-tra 10 boggies i SRV, det borde inte vara några problem att översätta det till en ET340.
Däremot så misstänker jag att du behöver byta drivhjul vid ett mattbyte. ET,n har 3,29" delning och de flesta mattor som är 307 långa har 2,52" delning.
Re: Yamaha et340 ?
låter ju som en lysande idé, skulle gärna se att du länkade bilder på hur man byter och även vilka delar som kan behövas åt gåSS440-80 skrev:Ska du byta matta till en 307 så tycker jag att du ska byta boggien, speciellt om du nu har en kaputt originalboggie.
Finns fina tips på hur du monterar t.ex polaris x-tra 10 boggies i SRV, det borde inte vara några problem att översätta det till en ET340.
Däremot så misstänker jag att du behöver byta drivhjul vid ett mattbyte. ET,n har 3,29" delning och de flesta mattor som är 307 långa har 2,52" delning.
ja menar et,n är ju inget rymdskepp så de borde ju gå och få dit en 307 matta som har typ 25mm kammar, har man större kammar så får nog stackarn jobba sig lite för trött
Re: Yamaha et340 ?
Helt rätt, jag fick köpa rinabs drivhjul med 2,52 delning till fyrkantsaxel... 315 kr styck kändes lite dyrt men man har väl inte så mkt val.SS440-80 skrev: Däremot så misstänker jag att du behöver byta drivhjul vid ett mattbyte. ET,n har 3,29" delning och de flesta mattor som är 307 långa har 2,52" delning.
Re: Yamaha et340 ?
så man får helt enkelt köpa en annan drivaxel för att få på en annan matta, men de kan de ju vara värt
dock så äre inte så många här nere i sthlm som håller på me skotrar, men tur att detta forum finns så man kan få lite hjälp på traven, va äre man ska ha från srv540 då en komplett boggie?
dock så äre inte så många här nere i sthlm som håller på me skotrar, men tur att detta forum finns så man kan få lite hjälp på traven, va äre man ska ha från srv540 då en komplett boggie?
Re: Yamaha et340 ?
XTtra-10 är en Polaris-boggie. Funkar otroligt mycket bättre än Yamahas originalboggies.
Är inte så farligt dyra på Blocket.
Orkar du läsa engelska så har du all info du behöver för ett boggiebyte på den här länken;
http://srv540.proboards.com/index.cgi?b ... thread=612
Det är en del ord som man inte förstår till en början, som t.ex SKID, det är boggie och sedan så är ju alla mått i tum, så det får man räkna om.
Det är värt jobbet, så lycka till.
Är inte så farligt dyra på Blocket.
Orkar du läsa engelska så har du all info du behöver för ett boggiebyte på den här länken;
http://srv540.proboards.com/index.cgi?b ... thread=612
Det är en del ord som man inte förstår till en början, som t.ex SKID, det är boggie och sedan så är ju alla mått i tum, så det får man räkna om.
Det är värt jobbet, så lycka till.
Re: Yamaha et340 ?
Tack de ska läsas igenom när jag är hemmaSS440-80 skrev:XTtra-10 är en Polaris-boggie. Funkar otroligt mycket bättre än Yamahas originalboggies.
Är inte så farligt dyra på Blocket.
Orkar du läsa engelska så har du all info du behöver för ett boggiebyte på den här länken;
http://srv540.proboards.com/index.cgi?b ... thread=612
Det är en del ord som man inte förstår till en början, som t.ex SKID, det är boggie och sedan så är ju alla mått i tum, så det får man räkna om.
Det är värt jobbet, så lycka till.
de med drivningen då vad behöver man från rindab? ?
Re: Yamaha et340 ?
På min 80'a monterade jag dessa: http://rinab.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=15991" onclick="window.open(this.href);return false; ser ut att ska funka fint (har dock inte testat den än)
Re: Yamaha et340 ?
ja de ser ju inte så farlligt ut i pris, men 4kantsaxeln då? tar man den från rindab me då eller?maqqe17 skrev:På min 80'a monterade jag dessa: http://rinab.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=15991" onclick="window.open(this.href);return false; ser ut att ska funka fint (har dock inte testat den än)
hoppas på och få veta årsmodell snart och sen även se va de är som gör att han inte driver
Re: Yamaha et340 ?
Ska du trimma å varva mer en 6500, bör du nog svetsa å rikta veven.
TEAM SORK # 19
Re: Yamaha et340 ?
Fyrkantsaxeln sitter på original. (om det är en ET med gamla chassit alltså, dom nyare vet jag inte vad dom har)
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Yamaha et340 ?
Går de inte ta frihandel från en ex 440 då är ju saken biff?
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Yamaha et340 ?
?marino carlsson skrev:Går de inte ta frihandel från en ex 440 då är ju saken biff?
TEAM SORK # 19
Re: Yamaha et340 ?
Haru vart och nallat i dunken?marino carlsson skrev:Går de inte ta frihandel från en ex 440 då är ju saken biff?
eller äre bara ja som inte fattar någe?