ÄR DET OKEJ ATT FÖRETAG GÖR PENGAR PÅ SKOTERKLUBBENS LEDER?

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

ÄR DET OKEJ ATT FÖRETAG GÖR PENGAR PÅ SKOTERKLUBBENS LEDER?

Inlägg av SS440-80 » 30 jul 2009, 21:59

Hej, som rubriken skvallrar om så har vi här i bygden ett privatägt företag som kör skotersafari med glada turister på skoterklubbens leder.
Det som är bra med det är att det skapar några arbetstillfällen.
Det som är för djävligt är att skotersafarin nöter så hårt på lederna att klubben har inte en chans att kunna preparera till körbart skick.
När det är högsäsong på vinterturismen så går det skotersafari minst två gånger per dag, alltid med förare och passagerare. 10 skotrar plus guide.
Eftersom vi bor i skogslandskap och inte har oändliga sträckor med fjäll så blir alla skoteråkare ganska styrda till samma leder. Våra leder utgår från byns centrum och ut till olika utflyktsmål i olika färdriktning, men de går inte i cirkel så att man kommer hem en annan väg än man åker ut. Därför så går ju safarins skotrar på leden två gånger per tur= dubbelt slitage!
Hur vi än kämpar för att få till lederna inför helger, för att klubbmedlemmarna ska få bra åkning så är det alltid sönderkört.
Och när lederna inte är bättre än tvättbrädor blir folk såklart förbannade och hotar med att gå ur klubben.
Ni som kör bladfjädrat och ibland också hjulboggie kan ju tänka er hur kul det är med skoterdynan som anusvibrator....

Vad anser ni att vi ska göra?
Har privata företag på ideellt byggda leder att göra?
Behöver företag som detta tillåtelse från markägare för att bedriva skotersafari?

Jörgen
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 24 dec 2007, 10:00
Ort: Lycksele

Inlägg av Jörgen » 31 jul 2009, 20:18

Hej. Jag kan förstå dilemmat till en viss del.
Men hur stora gropar/krondiken kan några turister på motorklena
hyrskotrar ofta fläktkylda åstadkomma på en välpreparerad led?
Jag misstänker att ni har några inhemska stjärnor med stora motorer
och höga kammar. Det brukar inte heller vara ungdomar för dom är
mest i nån snödriva och försöker att göra fräna hopp.
I mina hemtrakter(Lycksele) finns några företag som sysslar med skotersafari,dom är väldigt aktiva när det gäller ledpreparering.
Fina leder=Nöjda kunder.
Jag tror att ni måste hitta någon typ av samförstånd/samarbete.
Ska man ta allt den juridiska vägen så blir det fort en jättetråkig stämning.
Hoppas på en bra lösning. Jörgen.

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Inlägg av SS440-80 » 01 aug 2009, 12:26

Om det vore så enkelt att det var några högkamsmarodörer kunde vi nog få ordning på lederna.
Nej, det är skotersafarin som är problemet trots att de använder motorsvaga Arctic Cat 4-taktare. Tunga skotrar med två personer på, dessutom så är turisterna som kör oftast förstagångsförare och dåliga att köra. De kan dessutom inte skilja på en bra och en dålig skoterled eftersom att de aldrig kört förut.
Problemet är att det blir så intensivt kört på samma ledsträckor hela tiden, fram och åter.
Trots att det var en fin vinter med i stort sett konstant minusgrader i två månader och kanonförutsättningar för bra leder, så håller prepareringen inte. Klubben har ingen pistmaskin utan kör med sladd. Vi försökte att preparera flera gånger i veckan, men lederna får inte chansen att frysa ihop och bli hård efter sladdning innan safarin har kört sönder dem.
Själv så kör ägaren till safarin över lederna med armeringsmatta någon gång ibland, det ger just ingen effekt....
Ett STORT irritationsmoment är att vi lägger ned massa energi på att försöka att hålla lederna bra för klubbmedlemmarnas skull och den som har mest behållning av det är en affärsrörelse, det är inte rätt.

Användarvisningsbild
Sm-X
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 06 jan 2008, 20:56
Ort: Lauker(hem), Arvidsjaur, IBland Ume
Kontakt:

Inlägg av Sm-X » 03 aug 2009, 18:57

Jo jag vet exakt hur det är, jag sladdade leder i vinter, men här i Arvidsjaur har man mött tyskar på allt möjligt bla en M8 och F7or, och jag har även sett hur dom använder gasen, det är som ungefär som då man skulle lära sig koppla tex på en bil, så det är inte bara de infödda som förstör lederna.

Egentligen skulle de som har skotersafari ha en årsavgift för att de får använda lederna(om dom inte själva preparerar) För då man har jobbat med det och minst 50mil(oavsett väder eller upp till ca25minusgrader) per vecka så fattar man vilket jobb det igentligen det är, men dom som håller på med detta håller ju också på säkerheten, det ligger lite jobb bakom det också
Skotrar:
Sw 440 Europa -74(546mil, ska nog rustas upp och 2ägare)
Sm-X -76?(Sm 340 Powder Edition, chassiet har gått 1150mil end still going on)
Sm 340 -78 (Pärla, 270 på mätarn sen ny och 2 ägare)
VK 540E -90 Långmilaren i sällskapet passerat 2k mil

Skriv svar