gashäng!

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
Användarvisningsbild
Deerehunter
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 nov 2008, 08:16
Ort: Bollnäs

gashäng!

Inlägg av Deerehunter » 08 feb 2009, 19:34

Var ute med Trailfiren tidigare å surfade i djupsnön,helt otroligt härligt.
Sen ställer jag undan skotern nån timme,ska ut igen med den så jag startar å beger mig iväg.När jag sen skulle ta en kurva på ställ så fastnade gasen :shock: Rätt in i skogen blev d,riktade in den mot en samling mindre träd å fick stopp på den.

Min teori är att det kom in en jävla massa snö när jag härjade i lössnön tidigare å den frös vajern.Kan jag ha rätt?Å vad kan man göra för att förhindra d i fortsättningen?Var inte så trevligt :P
John Deere Trailfire 440 80 SÅLD
John Deere Trailfire 440 81 SÅLD
John Deere Sportfire 81 SÅLD
John Deere Liquifire 81 SÅLD
John Deere Liquifire 81 SÅLD
A-C El tigre 6000 80 SÅLD
Yamaha Sm 340 77 SÅLD
Yamaha ex 440 79 SÅLD
Yamaha Gp 440 78?? SÅLD
Yamaha Ex 340 78 SÅLD
Ockelbo Laser 440+ 77
Ockelbo Laser ????
Arctic Cat El Tigre 6000 530l/c 87
Arctic Cat Powder Special 96
Ski Doo Formula Plus 92

swedetrail
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: 15 feb 2007, 19:36
Ort: Sundsvall

Inlägg av swedetrail » 08 feb 2009, 19:41

Om det är vajern så smörj in den ordentligt, kan även vara förgasaren som fått i sig fukt då är det lite knivigare, på flatslidarna kör ju en del med elvärme.
/Conny

Ski doo nordic 69
Ski doo olympic 71
JD trailfire 81
En något nyare med massa ventiler

Användarvisningsbild
Deerehunter
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 405
Blev medlem: 26 nov 2008, 08:16
Ort: Bollnäs

Inlägg av Deerehunter » 08 feb 2009, 19:45

Kan 5 56 vara svaret kanske??måste testa imorn,för övrigt kan jag berätta att Polarisen har gått kanske 100m idag medans John säkert gått 5mil:)Helt underbart med veteranskotrar i lössnö!!
John Deere Trailfire 440 80 SÅLD
John Deere Trailfire 440 81 SÅLD
John Deere Sportfire 81 SÅLD
John Deere Liquifire 81 SÅLD
John Deere Liquifire 81 SÅLD
A-C El tigre 6000 80 SÅLD
Yamaha Sm 340 77 SÅLD
Yamaha ex 440 79 SÅLD
Yamaha Gp 440 78?? SÅLD
Yamaha Ex 340 78 SÅLD
Ockelbo Laser 440+ 77
Ockelbo Laser ????
Arctic Cat El Tigre 6000 530l/c 87
Arctic Cat Powder Special 96
Ski Doo Formula Plus 92

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 09 feb 2009, 21:52

Jag har nån gång läst att WD40 är att föredra över 5-56 pga att det drar åt sig vatten. Eller om det var tvärtom, jag minns inte :oops:

Men jag brukar ta bort vajern från höljet, rengöra båda ordentligt. Spruta olja i höljet tills det börjar rinna från andra sidan, sen blåsa igenom med tryckluft tills det slutar komma.
Och olja in vajern och torka av den med en trasa.

Att bara spruta in olja i höljet medans vajern är på plats har jag dåliga erfarenheter med, brukar funka ett tag men problemet återkommer snabbt. Att det fryser eller hänger beror nog mer på att det är för mycket skit i höljet än att det finns för lite smörjmedel.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

swedetrail
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: 15 feb 2007, 19:36
Ort: Sundsvall

Inlägg av swedetrail » 09 feb 2009, 22:09

Tror nog att det är tvärt om, 5-56 använde min far för att driva ut fukt ur fördelaren på Saab 93’an, ordentlig sprejning var femte mil på slaskig E4 någon gång på 60talet :)
/Conny

Ski doo nordic 69
Ski doo olympic 71
JD trailfire 81
En något nyare med massa ventiler

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Inlägg av RetroR » 09 feb 2009, 22:20

Vad jag kan säga om just WD 40 är att den tyvär (koagulerar) hårdnar efter en tid och då börjar allt kärva än värre tyvär.
Har dock inte så mycke gott att säga om 5-56 heller då jag tycker den smörjer allt för lite, jag har dock lite bättre erfarenheter av dom lite dyrare medlen som Wurth m.fl.
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

El Presidente
El Presidente
El Presidente
Inlägg: 1426
Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av El Presidente » 09 feb 2009, 22:23

Hände precis samma sak för mig idag va ut och gasa med panteran...eller ploga =) all snö kom över rutan och in i motorn..typ..

hela jag såg ut som en snögubbe...

stängde av skotern och gick och drack kaffe med en kompis i kanske 40 min ...sen när jag skulle flytta skotern och drog igång så hade jag minst halv gas...och skoter stack iväg i en par meter, som tur va va det is så den slira som satan annars vet jag inte va som skulle hänt..=(
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------

1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 09 feb 2009, 23:49

Samma hände vår 5900:a i Vilhelmina i helgen.. Är så fortfarande men vajern går tillbaka.. Måste vara trotteln som hänger kvar då å då..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
skoterräven
Inlägg: 270
Blev medlem: 05 mar 2007, 20:58
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av skoterräven » 22 feb 2009, 18:16

556 är dyr lysfotogen på spray............
PANTHER 440 E -75 (500 SPIRIT)
SKIDOO NORDIC PSSE -90
SKIDOO NORDIC GLE -89
POLARIS INDY 500 SKS -91
LYNX 520 -82 FYRHJULING
JAG 503 F/A -76 (FRUGANS RACESKOTER)
CHEETAH MOUNTAINCAT -87
YAMAHA ET 250 -81
PANTER 440 -81 (RACESKOTER)
YAMAHA ET 250 -81
MXZ 583 -96
CITATION 4500 80 (SKALL SKROTAS)
LYNX 3500 -91 (SKROTAD)
PANTER LÅNG -84 (SKROTAD)
SAFARI XTC -91 (SKROTAD)

stranglefoot
Inlägg: 47
Blev medlem: 05 feb 2009, 18:52
Ort: Kalix

Inlägg av stranglefoot » 22 feb 2009, 20:14

Ska man ha bra smörja så är det Omegas 636 som gäller! :D

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Inlägg av Starlite » 22 feb 2009, 21:39

Jag brukar då använda wd40 fast 556 luktar ju godare (Jenka) :)
10w30 olja fungerar ju lika bra.
Medlem i TT RACING.

Blizzard Peter
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 jan 2007, 00:21
Ort: Stöde

Inlägg av Blizzard Peter » 23 feb 2009, 21:05

stranglefoot skrev:Ska man ha bra smörja så är det Omegas 636 som gäller! :D
Alldeles riktigt, bara det som gäller!
Kawasaki Invader 440
Såld Skidoo Blizzard 9500 -80

Goldman
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: 15 mar 2008, 08:50
Ort: Gällivare

Inlägg av Goldman » 23 feb 2009, 21:30

Frysningar av förgasare är ju ingen höjdare precis, kan gå illa :shock:
Om gaswiren är ok men gasen hakar sig så kan det vara trotteln.
Jag vet många Ockelbo / Lynx ägare som bytt bort den lätta trotteln
som sitter original mot en kromad(isen fastnar inte lika lätt)
De är visserligen lite tyngre att gasa med , men man slipper trottelfrysningar iallafall. :arrow774:


/Goldman

Ozzy
Inlägg: 131
Blev medlem: 23 feb 2009, 18:22

Inlägg av Ozzy » 24 feb 2009, 11:19

Brukar alltid kolla så att gasen inte hängt sig innan jag startar elanen.

Skriv svar