tävlingsklasser?

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
elanmannen
Inlägg: 204
Blev medlem: 26 feb 2007, 18:10
Ort: Orsa

tävlingsklasser?

Inlägg av elanmannen » 04 mar 2007, 22:13

Vad tycker ni? Vore det inte en poäng med att någorlunda samordna klasserna i veterantävlingar? Jag tänker -
1-cyl
2-cyl luftkylt
2-cyl vätskekylt

chassi/motor tom 1980
matta standard max 13 mm

Dispans för bladfjädermaskiner efter 1980 om de har orginalboggi, motor.

Eller
tom 1975 1-cyl
tom 1975 2-cyl
fritt bladfjädrat alla år

Eller
hjulboggi 1-cyl
hjulboggi 2-cyl
glidboggi

nu börjar det snurra i skallen...

Användarvisningsbild
yamaton
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 08 feb 2007, 19:26
Ort: Kalix

Inlägg av yamaton » 04 mar 2007, 22:41

Man bör väl isf. lägga till en klass för trimmat och/eller dubbat, annars utesluter man en stor del entusiaster. Många har också av nödvändighet ersatt sina orginalmattor med modernare dito och många har mindre effekthöjande modifikationer osv. Problemet med en smal indelning blir ju att det ofrånkomligen blir klasser med få deltagare. Det är ingen lätt sak att dela in klasserna så att det blir rättvist men målsättningen måste vara att alla kan köra och få göra det i ett så stort startfält som möjligt. De flesta kör ändå för skojs skull och utan större allvar och prestige...ännu så länge. 8)

elanmannen
Inlägg: 204
Blev medlem: 26 feb 2007, 18:10
Ort: Orsa

Inlägg av elanmannen » 04 mar 2007, 23:35

Typ såhär?
lilla 1-cyl
stora 2-cyl
racing L/C
modified - trimmat/dubb.

men var lägger man en ockelbo med 1-cyl sachs f/a-motor? Det är ju ingen standardmodell o om det var en tävlingsspecial i fem ex från 72 eller en specialare a la 2007 vet man inte + den är ju fabriktrimmad o kanske ytterligare modifierad 2007? Skulle den då gå i samma som en SRX med pipor?

kanske såhär?
1-cyl
1-cyl trimmat
2-cyl
2-cyl trimmat
2-cyl l/c
2-cyl l/c trimmat

sex klasser?? I och för sig har BEVRA i USA 24 klasser!
klurigt :) Alla bladisar skall kunna vara med men det är kul om man kan ha nått att gå på när man gör i ordning sin maskin. Tro mig, det känns lite snopet när man skall tävla mot en TX-L Indy med högkamsmatta o Xtra 10 med öhlinare.

Användarvisningsbild
yamaton
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 08 feb 2007, 19:26
Ort: Kalix

Inlägg av yamaton » 04 mar 2007, 23:58

Det övre förslaget kan nog vara bättre till att börja med så att det blir fler deltagare per klass.
elanmannen skrev:Typ såhär?
lilla 1-cyl
stora 2-cyl
racing L/C
modified - trimmat/dubb.

Sedan kan man redan i reglerna ge uttryck för viss flexibiltet i tillämplingen av indelningen från fall till fall, te.x beroende på om någon har måttliga prestanda/effektmodifieringar eller om det är klent med deltagare i någon klass. En rimlig indelning för maskiner i gränszonen kan säkert avgöras mellan arrangören och föraren/förarna tillsammans med lite sunt förnuft.
Senast redigerad av 1 yamaton, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
RUSCH
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 24 feb 2007, 16:48
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av RUSCH » 05 mar 2007, 00:11

1st tändstift Wankel da???

elanmannen
Inlägg: 204
Blev medlem: 26 feb 2007, 18:10
Ort: Orsa

Inlägg av elanmannen » 05 mar 2007, 00:19

Det tror jag med.
I Rättvik struntade man i klasser (då det var struligt med indelningen året innan) o körde a,b,c-final alltså först en grundomgång o sen möts ettorna i ett heat, tvåorna i ett heat etc. Funkade också rätt ok men det är ju kul att försöka knåpa på sin maskin så man optimerar för en viss klass. O startar man två o två vette 17 hur man gör.

För att spekulera lite fritt kanske man kan säga att en mod-klass skulle kunna vara:
hårt trimmat med öppna pipor
högkamsmatta, dubb
boggi som ej är orginal för chassit

fortfarande standard skulle vara:
skidbreddare
lösa luftfilter
alla variatorer

eller?

elanmannen
Inlägg: 204
Blev medlem: 26 feb 2007, 18:10
Ort: Orsa

Inlägg av elanmannen » 05 mar 2007, 00:30

Tjenare Rusch.
Wanklar får givetvis välja klass själv! Kung att ha med en sån på banan!
Jag vill verkligen se o höra en trimmad wankel. För ett par år sen var det några i USA som toktrimmade wankel o satte ihop två motorer om jag minns rätt. De körde oval med den. Team Big-någonting :)

Användarvisningsbild
sled-ex
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 26 feb 2007, 00:57
Ort: Skellefte

Inlägg av sled-ex » 05 mar 2007, 12:21

Helt klart så måste det till nån sorts uppdelning, för annars kommer det här att dö ut när det är lönlöst att ställa upp med en maskin som har mindre än 80hk.
Tanken är ju att vem som helst ska kunna komma och ställa upp med sin gamla skoter och ha kul.
Ju fler deltagare som kör desto mer folk blir det som kommer och tittar på och kanske blir peppade att vara med själva nästa gång...
Att hitta på rättvisa klasser är omöjligt, elanmannen är inne på rätt spår tycker jag:
1-cyl
2-cyl luftkylt
2-cyl vätskekylt
Sen är det där med trimmat.. vad är det? Ny variator? Nya förgasare? Borrade cyllar? Portade kanaler? Ny matta?
Hmm. Svårt. Det får inte bli massor med klasser.

m@dkoffe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 13 jan 2007, 23:17
Ort: Bure
Kontakt:

Inlägg av m@dkoffe » 05 mar 2007, 15:05

Kanske en klass för en skida och för 2 skidor...hehe. :D

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Inlägg av RetroR » 05 mar 2007, 15:14

Jaha...och jag som kör Larven då? =)

m@dkoffe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 13 jan 2007, 23:17
Ort: Bure
Kontakt:

Inlägg av m@dkoffe » 05 mar 2007, 15:37

Larven är bara för överklassen :D

Användarvisningsbild
yamaton
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 08 feb 2007, 19:26
Ort: Kalix

Inlägg av yamaton » 05 mar 2007, 16:08

elanmannen skrev: För att spekulera lite fritt kanske man kan säga att en mod-klass skulle kunna vara:
hårt trimmat med öppna pipor
högkamsmatta, dubb
boggi som ej är orginal för chassit

fortfarande standard skulle vara:
skidbreddare
lösa luftfilter
alla variatorer

eller?
Det låter rimligt. Gränsfallen som sagt torde man kunna bedöma i samråd mellan arrangör och deltagare.

Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Inlägg av Kronjocke » 05 mar 2007, 17:50

Jag håller med Sled-ex.Fläktkyld och vattenkylda bör ej vara i samma klass.Och dubb hör hemma på IS.Visst är det snö vi ska rejsa på :?:

m@dkoffe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 13 jan 2007, 23:17
Ort: Bure
Kontakt:

Inlägg av m@dkoffe » 05 mar 2007, 22:31

Tycker att upp till år 82 hade varit bra..många klassiska racermaskiner fanns ju då...sen blev det mer "vanliga maskiner".
Dessutom vill jag ju köra min Liquifire från 81 nån gång på veteranrace också...ju.... :lol: ..fasen min skoter är ju för ny.

elanmannen
Inlägg: 204
Blev medlem: 26 feb 2007, 18:10
Ort: Orsa

Inlägg av elanmannen » 06 mar 2007, 00:34

En colling sån måste ju få dispans alla dagar i veckan! Undrar om det finns någon Liquidator i Sverige?

Användarvisningsbild
yamaton
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 08 feb 2007, 19:26
Ort: Kalix

Inlägg av yamaton » 06 mar 2007, 00:43

Kronjocke skrev:Jag håller med Sled-ex.Fläktkyld och vattenkylda bör ej vara i samma klass.Och dubb hör hemma på IS.Visst är det snö vi ska rejsa på :?:
Vad har du emot en klass för trimmat/dubb?
Har man inte en klass för dubbade maskiner så utesluter man en mängd gamla racemaskiner som har originalmattor helt och hållet ämnade för dubb och där varenda en har det, tom. som standard. Dubba gör man dessutom inte bara för is utan även för snö -förr som nu. Det är hur man än ser det mer rätt med dubb på en veteranmaskin än vad någonsin en högkamsmatta blir.

Vi ska väl ha regler som gör att folk kan komma och köra...?

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Inlägg av RetroR » 06 mar 2007, 07:22

En liten tanke...skulle man inte bara kunna låta odubbat starta på matta och dubbat på sidan om, borde ju bli rätt jämbördigt om man har en bra packad bana.
(Om vi nu snackar "raktfram" bana)

Vore ju tråkigt om man inte fick se alla dessa gamla rariteter vare sig dom var utrustade med dubbad orginalmatta eller odubbad.

Mvh Richard

Användarvisningsbild
Rvmannen
Inlägg: 65
Blev medlem: 17 feb 2007, 12:27
Ort: Ersmark (Ume)

Inlägg av Rvmannen » 06 mar 2007, 07:56

Det är en bra ide med klasser.
Problemet har varit att få ihop maskiner till klasserna, visserligen var reglerna tidigare enl. följande
-77 och äldre F/A och F/C. max 16mm matta fri trimning.
Klasser 1cyl upp till 350cc
2cyl 250-400..
2cyl 400-700
3cyl

mitt förslag är att ha få klasser, som många kan vara med i.
typ

maskiner fram till -82 eller kanske maskiner utan framvagn för att få upp intresset. original motor förstås. fri trimning fria mattor. LC FA FC

1cyl
2-3cyl

De senaste Tävlingarna har Uffe S och Christer E vunnit eller kommit högt upp och de kör FC otrimmat.

De man kan fundera på är dessa HK mattor. Börjar vi få fler tävlanden så går det att ändra klasserna inför varje år.

Till nästa år borde vi införa vintage dragrace cup. dvs att visa tävlingar ger poäng som man tar med sig. Så får vi kora en vinnare efter säsongen.

snopro78
Inlägg: 603
Blev medlem: 22 jan 2007, 20:22
Ort: Umeå

Inlägg av snopro78 » 06 mar 2007, 11:27

instämmer, så få klasser som möjligt, så man kan få ihop vettiga stegar, motoreffekt har liten betydelse, den som är bra på tuna har stor chans med liten effekt. för mig går det alltid dåligt :wink:

m@dkoffe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 13 jan 2007, 23:17
Ort: Bure
Kontakt:

Inlägg av m@dkoffe » 06 mar 2007, 12:15

Man borde kanske samköra veterandragrace med vanlig dragrace för nyare maskiner också.....mer publik och mer klirr i kassan för dom som anordnar...beror ju på vilken nivå och hur mycket jobb man vill lägga ner förstås.
Skulle vara riktigt kul om den kunde vara iallafall ett stort race per vinter för hela norrlands fartdårar.

Skriv svar