tävlingsklasser?
-
- Inlägg: 204
- Blev medlem: 26 feb 2007, 18:10
- Ort: Orsa
tävlingsklasser?
Vad tycker ni? Vore det inte en poäng med att någorlunda samordna klasserna i veterantävlingar? Jag tänker -
1-cyl
2-cyl luftkylt
2-cyl vätskekylt
chassi/motor tom 1980
matta standard max 13 mm
Dispans för bladfjädermaskiner efter 1980 om de har orginalboggi, motor.
Eller
tom 1975 1-cyl
tom 1975 2-cyl
fritt bladfjädrat alla år
Eller
hjulboggi 1-cyl
hjulboggi 2-cyl
glidboggi
nu börjar det snurra i skallen...
1-cyl
2-cyl luftkylt
2-cyl vätskekylt
chassi/motor tom 1980
matta standard max 13 mm
Dispans för bladfjädermaskiner efter 1980 om de har orginalboggi, motor.
Eller
tom 1975 1-cyl
tom 1975 2-cyl
fritt bladfjädrat alla år
Eller
hjulboggi 1-cyl
hjulboggi 2-cyl
glidboggi
nu börjar det snurra i skallen...
Man bör väl isf. lägga till en klass för trimmat och/eller dubbat, annars utesluter man en stor del entusiaster. Många har också av nödvändighet ersatt sina orginalmattor med modernare dito och många har mindre effekthöjande modifikationer osv. Problemet med en smal indelning blir ju att det ofrånkomligen blir klasser med få deltagare. Det är ingen lätt sak att dela in klasserna så att det blir rättvist men målsättningen måste vara att alla kan köra och få göra det i ett så stort startfält som möjligt. De flesta kör ändå för skojs skull och utan större allvar och prestige...ännu så länge.
-
- Inlägg: 204
- Blev medlem: 26 feb 2007, 18:10
- Ort: Orsa
Typ såhär?
lilla 1-cyl
stora 2-cyl
racing L/C
modified - trimmat/dubb.
men var lägger man en ockelbo med 1-cyl sachs f/a-motor? Det är ju ingen standardmodell o om det var en tävlingsspecial i fem ex från 72 eller en specialare a la 2007 vet man inte + den är ju fabriktrimmad o kanske ytterligare modifierad 2007? Skulle den då gå i samma som en SRX med pipor?
kanske såhär?
1-cyl
1-cyl trimmat
2-cyl
2-cyl trimmat
2-cyl l/c
2-cyl l/c trimmat
sex klasser?? I och för sig har BEVRA i USA 24 klasser!
klurigt Alla bladisar skall kunna vara med men det är kul om man kan ha nått att gå på när man gör i ordning sin maskin. Tro mig, det känns lite snopet när man skall tävla mot en TX-L Indy med högkamsmatta o Xtra 10 med öhlinare.
lilla 1-cyl
stora 2-cyl
racing L/C
modified - trimmat/dubb.
men var lägger man en ockelbo med 1-cyl sachs f/a-motor? Det är ju ingen standardmodell o om det var en tävlingsspecial i fem ex från 72 eller en specialare a la 2007 vet man inte + den är ju fabriktrimmad o kanske ytterligare modifierad 2007? Skulle den då gå i samma som en SRX med pipor?
kanske såhär?
1-cyl
1-cyl trimmat
2-cyl
2-cyl trimmat
2-cyl l/c
2-cyl l/c trimmat
sex klasser?? I och för sig har BEVRA i USA 24 klasser!
klurigt Alla bladisar skall kunna vara med men det är kul om man kan ha nått att gå på när man gör i ordning sin maskin. Tro mig, det känns lite snopet när man skall tävla mot en TX-L Indy med högkamsmatta o Xtra 10 med öhlinare.
Det övre förslaget kan nog vara bättre till att börja med så att det blir fler deltagare per klass.
Sedan kan man redan i reglerna ge uttryck för viss flexibiltet i tillämplingen av indelningen från fall till fall, te.x beroende på om någon har måttliga prestanda/effektmodifieringar eller om det är klent med deltagare i någon klass. En rimlig indelning för maskiner i gränszonen kan säkert avgöras mellan arrangören och föraren/förarna tillsammans med lite sunt förnuft.
elanmannen skrev:Typ såhär?
lilla 1-cyl
stora 2-cyl
racing L/C
modified - trimmat/dubb.
Sedan kan man redan i reglerna ge uttryck för viss flexibiltet i tillämplingen av indelningen från fall till fall, te.x beroende på om någon har måttliga prestanda/effektmodifieringar eller om det är klent med deltagare i någon klass. En rimlig indelning för maskiner i gränszonen kan säkert avgöras mellan arrangören och föraren/förarna tillsammans med lite sunt förnuft.
Senast redigerad av 1 yamaton, redigerad totalt 5 gånger.
-
- Inlägg: 204
- Blev medlem: 26 feb 2007, 18:10
- Ort: Orsa
Det tror jag med.
I Rättvik struntade man i klasser (då det var struligt med indelningen året innan) o körde a,b,c-final alltså först en grundomgång o sen möts ettorna i ett heat, tvåorna i ett heat etc. Funkade också rätt ok men det är ju kul att försöka knåpa på sin maskin så man optimerar för en viss klass. O startar man två o två vette 17 hur man gör.
För att spekulera lite fritt kanske man kan säga att en mod-klass skulle kunna vara:
hårt trimmat med öppna pipor
högkamsmatta, dubb
boggi som ej är orginal för chassit
fortfarande standard skulle vara:
skidbreddare
lösa luftfilter
alla variatorer
eller?
I Rättvik struntade man i klasser (då det var struligt med indelningen året innan) o körde a,b,c-final alltså först en grundomgång o sen möts ettorna i ett heat, tvåorna i ett heat etc. Funkade också rätt ok men det är ju kul att försöka knåpa på sin maskin så man optimerar för en viss klass. O startar man två o två vette 17 hur man gör.
För att spekulera lite fritt kanske man kan säga att en mod-klass skulle kunna vara:
hårt trimmat med öppna pipor
högkamsmatta, dubb
boggi som ej är orginal för chassit
fortfarande standard skulle vara:
skidbreddare
lösa luftfilter
alla variatorer
eller?
-
- Inlägg: 204
- Blev medlem: 26 feb 2007, 18:10
- Ort: Orsa
Helt klart så måste det till nån sorts uppdelning, för annars kommer det här att dö ut när det är lönlöst att ställa upp med en maskin som har mindre än 80hk.
Tanken är ju att vem som helst ska kunna komma och ställa upp med sin gamla skoter och ha kul.
Ju fler deltagare som kör desto mer folk blir det som kommer och tittar på och kanske blir peppade att vara med själva nästa gång...
Att hitta på rättvisa klasser är omöjligt, elanmannen är inne på rätt spår tycker jag:
1-cyl
2-cyl luftkylt
2-cyl vätskekylt
Sen är det där med trimmat.. vad är det? Ny variator? Nya förgasare? Borrade cyllar? Portade kanaler? Ny matta?
Hmm. Svårt. Det får inte bli massor med klasser.
Tanken är ju att vem som helst ska kunna komma och ställa upp med sin gamla skoter och ha kul.
Ju fler deltagare som kör desto mer folk blir det som kommer och tittar på och kanske blir peppade att vara med själva nästa gång...
Att hitta på rättvisa klasser är omöjligt, elanmannen är inne på rätt spår tycker jag:
1-cyl
2-cyl luftkylt
2-cyl vätskekylt
Sen är det där med trimmat.. vad är det? Ny variator? Nya förgasare? Borrade cyllar? Portade kanaler? Ny matta?
Hmm. Svårt. Det får inte bli massor med klasser.
Det låter rimligt. Gränsfallen som sagt torde man kunna bedöma i samråd mellan arrangör och deltagare.elanmannen skrev: För att spekulera lite fritt kanske man kan säga att en mod-klass skulle kunna vara:
hårt trimmat med öppna pipor
högkamsmatta, dubb
boggi som ej är orginal för chassit
fortfarande standard skulle vara:
skidbreddare
lösa luftfilter
alla variatorer
eller?
-
- Inlägg: 204
- Blev medlem: 26 feb 2007, 18:10
- Ort: Orsa
Vad har du emot en klass för trimmat/dubb?Kronjocke skrev:Jag håller med Sled-ex.Fläktkyld och vattenkylda bör ej vara i samma klass.Och dubb hör hemma på IS.Visst är det snö vi ska rejsa på
Har man inte en klass för dubbade maskiner så utesluter man en mängd gamla racemaskiner som har originalmattor helt och hållet ämnade för dubb och där varenda en har det, tom. som standard. Dubba gör man dessutom inte bara för is utan även för snö -förr som nu. Det är hur man än ser det mer rätt med dubb på en veteranmaskin än vad någonsin en högkamsmatta blir.
Vi ska väl ha regler som gör att folk kan komma och köra...?
En liten tanke...skulle man inte bara kunna låta odubbat starta på matta och dubbat på sidan om, borde ju bli rätt jämbördigt om man har en bra packad bana.
(Om vi nu snackar "raktfram" bana)
Vore ju tråkigt om man inte fick se alla dessa gamla rariteter vare sig dom var utrustade med dubbad orginalmatta eller odubbad.
Mvh Richard
(Om vi nu snackar "raktfram" bana)
Vore ju tråkigt om man inte fick se alla dessa gamla rariteter vare sig dom var utrustade med dubbad orginalmatta eller odubbad.
Mvh Richard
Det är en bra ide med klasser.
Problemet har varit att få ihop maskiner till klasserna, visserligen var reglerna tidigare enl. följande
-77 och äldre F/A och F/C. max 16mm matta fri trimning.
Klasser 1cyl upp till 350cc
2cyl 250-400..
2cyl 400-700
3cyl
mitt förslag är att ha få klasser, som många kan vara med i.
typ
maskiner fram till -82 eller kanske maskiner utan framvagn för att få upp intresset. original motor förstås. fri trimning fria mattor. LC FA FC
1cyl
2-3cyl
De senaste Tävlingarna har Uffe S och Christer E vunnit eller kommit högt upp och de kör FC otrimmat.
De man kan fundera på är dessa HK mattor. Börjar vi få fler tävlanden så går det att ändra klasserna inför varje år.
Till nästa år borde vi införa vintage dragrace cup. dvs att visa tävlingar ger poäng som man tar med sig. Så får vi kora en vinnare efter säsongen.
Problemet har varit att få ihop maskiner till klasserna, visserligen var reglerna tidigare enl. följande
-77 och äldre F/A och F/C. max 16mm matta fri trimning.
Klasser 1cyl upp till 350cc
2cyl 250-400..
2cyl 400-700
3cyl
mitt förslag är att ha få klasser, som många kan vara med i.
typ
maskiner fram till -82 eller kanske maskiner utan framvagn för att få upp intresset. original motor förstås. fri trimning fria mattor. LC FA FC
1cyl
2-3cyl
De senaste Tävlingarna har Uffe S och Christer E vunnit eller kommit högt upp och de kör FC otrimmat.
De man kan fundera på är dessa HK mattor. Börjar vi få fler tävlanden så går det att ändra klasserna inför varje år.
Till nästa år borde vi införa vintage dragrace cup. dvs att visa tävlingar ger poäng som man tar med sig. Så får vi kora en vinnare efter säsongen.
Man borde kanske samköra veterandragrace med vanlig dragrace för nyare maskiner också.....mer publik och mer klirr i kassan för dom som anordnar...beror ju på vilken nivå och hur mycket jobb man vill lägga ner förstås.
Skulle vara riktigt kul om den kunde vara iallafall ett stort race per vinter för hela norrlands fartdårar.
Skulle vara riktigt kul om den kunde vara iallafall ett stort race per vinter för hela norrlands fartdårar.