Munstycke till Mikuni

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
Kawasaki drifter 440
Inlägg: 226
Blev medlem: 21 okt 2010, 12:24
Ort: Ränkesed Sweden

Munstycke till Mikuni

Inlägg av Kawasaki drifter 440 » 15 sep 2022, 12:50

Köpte en Mikuni 32mm förgasare som skulle vara komplett men så var inte fallet...
Nu undrar jag ifall någon vet hur stort munstycke det behövs om man ska köra denna förgasarn på en Kohler 440?
Ockelbo 300-1968
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Munstycke till Mikuni

Inlägg av SS440-80 » 16 sep 2022, 12:30

Ingen aning om vart du ska starta, men här är det en som använt en 34mm Mikuni på en 340cc och använder #220 i huvudmunstycke.
Kanske är en bra utgångspunkt med den storleken även på din 440, då du har en lite mindre förgasare?

viewtopic.php?f=17&t=16127&p=102266#p102266

Kawasaki drifter 440
Inlägg: 226
Blev medlem: 21 okt 2010, 12:24
Ort: Ränkesed Sweden

Re: Munstycke till Mikuni

Inlägg av Kawasaki drifter 440 » 16 sep 2022, 19:47

SS440-80 skrev:
16 sep 2022, 12:30
Ingen aning om vart du ska starta, men här är det en som använt en 34mm Mikuni på en 340cc och använder #220 i huvudmunstycke.
Kanske är en bra utgångspunkt med den storleken även på din 440, då du har en lite mindre förgasare?

viewtopic.php?f=17&t=16127&p=102266#p102266
Ja kanske :thumbright: Frågade även på ett forum i Usa och fick till svar att det bara var och köra med munstycket som satt orginal till 503 motorn
Ockelbo 300-1968
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Munstycke till Mikuni

Inlägg av SS440-80 » 16 sep 2022, 21:22

Det är ju så att allt funkar, bara det ligger inom en viss skala. Men även om det går hyfsat, så kan det många gånger gå både bättre och mer ekonomiskt.

Jag hade en Lynx 550F som jag satte i bromsbänk. Den var klart överbestyckad ifrån fabrik (som de flesta maskiner) så 2 storlekar på varje cylinder kunde jag bestycka ned. Självklart så blev den både rappare och bensinsnålare.

Har man en EGT-mätare, så kan man med väldigt bra säkerhet bestycka sin förgasare till en bra nivå själv. Fast det tar en del tid.

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Munstycke till Mikuni

Inlägg av Bennet » 17 sep 2022, 18:52

Hittade åt den här i en pärm jag har från en gammal skoterverkstad
Kohler 440
Mikuni
Högfartsmunstycke 260
tomgångsmunstycke 30
Trottel 2,0
Nål 6 dh3
Nålmunstycke P4 159/64
dock vet står det inte till vilken mikuni men kanske kan vara till hjälp
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Kawasaki drifter 440
Inlägg: 226
Blev medlem: 21 okt 2010, 12:24
Ort: Ränkesed Sweden

Re: Munstycke till Mikuni

Inlägg av Kawasaki drifter 440 » 18 sep 2022, 17:55

Bennet skrev:
17 sep 2022, 18:52
Hittade åt den här i en pärm jag har från en gammal skoterverkstad
Kohler 440
Mikuni
Högfartsmunstycke 260
tomgångsmunstycke 30
Trottel 2,0
Nål 6 dh3
Nålmunstycke P4 159/64
dock vet står det inte till vilken mikuni men kanske kan vara till hjälp
Tackar :thumbright:
Ockelbo 300-1968
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970

Skriv svar