ET 400-tr som inte går på tomgång

För dig som kommit en bit på vägen men inte riktigt är där än..
Mas-Jens
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 dec 2016, 08:33

ET 400-tr som inte går på tomgång

Inlägg av Mas-Jens » 08 dec 2016, 09:03

Hej. Skulle gärna behöva lite hjälp med ett problem jag har med min "nyinköpta" skoter. Gjorde slag i saken förra julen och köpte min första skoter, en et400 som varit avställd en längre tid ca 10-15år pga av bränd kolvtopp. Skotern har gått 240mil. Efter några timmars körning ballade den ur och efter klyvning av motorn konstaterades trasig labyrinttätning, hela botten lämnades till PJ-Carlsson som fixade rubbet så (och konstaterade att motorn såg och kändes som ny så milen stämde säkert). Det sitter således nya packboxar kolvar och alla packningar. Men felet kvarstår, den är aningen hårdstartad ca 5-10 drag kall med choke. Går sedan bra en stund efter man lagt ur choken men vill aldrig riktigt gå på tomgång utan "böar" när den fått stå en stund, går hur fint som helst när man kör med den om man inte släpper ner den på tomgång längre än några sekunder. Kan starta relativt lätt om den lägger av och fortfarande inte är varm men har man åkt en längre stund kan man få vänta innan den hoppar igång. Den pumpar soppa, ny tändspole, förgasaren ultraljudstvättad och rengjord då jag misstänkte igensatta lågfartskanaler. Har även lånat en kompis förgasare från en fungerande et340 men problemet kvarstår. Är ingen nybörjare med 2takt men blir inte klok på detta, kan cdi:n spöka på liknande sätt? Jag sliter mitt redan tunna hår ; ). Med vänlig hälsning Jens

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: ET 400-tr som inte går på tomgång

Inlägg av SS440-80 » 08 dec 2016, 11:18

Tror inte att det är tändningsrelaterat eftersom att den verkar att sura ned sig.
Skulle kunna vara otät chokeplunch.
Dålig flottörnål eller felaktig flottörnivå.
Har du kollat luft/bränsleskruvens spets, den kan vara sönderskruvad och dålig. Byt isåfall, P-J:s brukar ha skruvar hemma på hyllan.

Men för att utesluta tändningen så kan du ju kolla tändpunkten med skjutmått, stroboskoplampa och en märkning med spritpenna på variatorskivan. 1,5mm f.ö.d vid tomgångsvarvtal ska det vara. Spelar ingen roll vilken cylinder du mäter på, gnistan kommer samtidigt på bägge stiften.

Mas-Jens
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 dec 2016, 08:33

Re: ET 400-tr som inte går på tomgång

Inlägg av Mas-Jens » 08 dec 2016, 12:14

Chokeplunchen skulle kunna vara boven, tätningen ser bra ut men användes i förgasaren jag lånade som kom direkt från en fungerande skoter. Så den är det enda som inte kontrollerats av allt du skrev på förgasarsidan (satte i ny bränsleskruv). Provade att justera ner choken så att jag skulle vara säker på att den inte drog tjuvsoppa den vägen. Kan vara värt ett försök att byta. Men i mina "motoröron" låter motorn som att den får för lite soppa med tomgång som hänger kvar lite. Dock borde ju det vara åtgärdat iom den andra förgasaren. Bränslepumpen har jag kollat, dock kommer det mer soppa om jag blåser i slangen från vevhuset än när jag drar runt motorn men den går ju länge och fyller filtret jag satt på så länge den går. Så att det skulle vara själva förgasaren börjar jag nästan släppa. Tack för snabbt svar / Jens

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: ET 400-tr som inte går på tomgång

Inlägg av SS440-80 » 08 dec 2016, 19:00

Tänkte att eftersom att den går skapligt tills den är varm och då vill dö på tomgång, så får den för fett med bränsle... Hur ser stiften ut när du plockar bort dem efter att motorn dött, torra eller blöta?
Vad använder du för stift och har du testat att byta och sätta i helt nya?

En annan tanke som slog mig var att även om du har nya stift och ny tändspole, så gissar jag att du har de gamla tändstiftshattarna monterade på tändkablarna?
Inne i tändstiftshattarna sitter det en resistor på 5 Kohm, den är i storlek som en liten glassäkring och sitter i spänn med en liten fjäder. Har nu skotern stått i flera år så är det inte alls otroligt att det har ärgat i kontaktytorna för resistorn och detta dämpar gnistan på tändstiftet såpass mycket att förbränningen på låga varv blir för klen.
Så köp ett par nya tändstiftshattar och prova, skulle kunna bli jackpot :snowmobile:

Mas-Jens
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 dec 2016, 08:33

Re: ET 400-tr som inte går på tomgång

Inlägg av Mas-Jens » 08 dec 2016, 21:46

Kollade stiften när den dog förra vintern, har för mig att dom då var åt det torrare hållet. Monterade en primer för att kunna testa men vart ingen skillnad. Den går endast halvvettigt 1minut från kallstart. Monterades nya kablar och hattar i samband med spolen, även nya bp9? Iaf de stift som rekommenderades. Får göra en ny koll i helgen. / Jens

Dieselfreak
Inlägg: 74
Blev medlem: 02 nov 2007, 14:27
Ort: Jämtland

Re: ET 400-tr som inte går på tomgång

Inlägg av Dieselfreak » 28 nov 2017, 10:09

Kolla så sätet till bränsleskruven är helt. Är man för hårdhänt när man vrider den i botten så kan sätet pressas bort.....
Arctic-Cat Thundercat Mc 1000-98
Arctic-Cat Ext tripple touring 600-98

Projekt Yamaha Ss440 540

Användarvisningsbild
ThomasSRX
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 10 mar 2007, 21:14
Ort: Örnsköldsvik.
Kontakt:

Re: ET 400-tr som inte går på tomgång

Inlägg av ThomasSRX » 29 nov 2017, 17:09

Det är inte så att retur(avluftnings)-slangen från tanken är lite tät, eller intankfiltret spökar då den stått länge,
det var bara en fundering jag fick....
V-max 600 XT -96

Skriv svar