Sida 1 av 1
Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R
Postat: 04 jul 2016, 23:18
av SS440-80
Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R
Postat: 06 jul 2016, 18:18
av jag 3000
Det lät som helt klart överkomligt pris
vet av en sån där som står hos en stuggranne i kanonskick, har alltid stått inne med ca 130mil på mätaren!
Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R
Postat: 06 jul 2016, 22:21
av SS440-80
jag 3000 skrev:Det lät som helt klart överkomligt pris
vet av en sån där som står hos en stuggranne i kanonskick, har alltid stått inne med ca 130mil på mätaren!
Är helt klart ett okej pris.
ET-maskinerna verkar stå väldigt bra i pris och kommer nog att göra så även i framtiden trots att det börjar att finnas "modernare" skotrar i samma prisklass. Speciellt ET340 Proffesional är ju dyr som tusan för sin ålder och motorstorlek.
Du får hålla dig väl med grannen och låta honom förstå att när det är dags för skoterbyte så är du förste spekulant på ET:n
Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R
Postat: 06 jul 2016, 22:42
av jag 3000
SS440-80 skrev:jag 3000 skrev:Det lät som helt klart överkomligt pris
vet av en sån där som står hos en stuggranne i kanonskick, har alltid stått inne med ca 130mil på mätaren!
Är helt klart ett okej pris.
ET-maskinerna verkar stå väldigt bra i pris och kommer nog att göra så även i framtiden trots att det börjar att finnas "modernare" skotrar i samma prisklass. Speciellt ET340 Proffesional är ju dyr som tusan för sin ålder och motorstorlek.
Du får hålla dig väl med grannen och låta honom förstå att när det är dags för skoterbyte så är du förste spekulant på ET:n
Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R
Postat: 21 okt 2017, 22:57
av SS440-80
Lördag och det är fint väder, sommarprylarna bortplockade... så nu kände jag att det var läge att ta tag i ET:n
Den har stått under kapell i trädgården sedan jag köpte den.
Först pumpa ut gamla soppan
I med ny bensin. Full choke, lite startgas i luftburken och efter tre drag så startade den och tuffade på så som en ET ska göra
Körde den till uthuset och började plocka lös delar.
Bägge stötfångarna är krökta och behöver att riktas upp...
Någon har varit och skruvat på motorn tidigare, hoppas att det inte betyder någon negativ överraskning framöver.
Någon timme efter att jag ryckte kapellet av skotern, så är motorn ute och det mesta ifrån framänden är bortskruvat.
Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R
Postat: 06 nov 2017, 20:43
av SS440-80
Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R
Postat: 10 nov 2017, 22:53
av SS440-80
Det trasiga boggiehjulsfästet fixades med hjälp av svets och svarv
Två nya boggiehjul är nu beställda.
Men nya slides och ny stötdämpare hade jag hemma sedan länge, så dessa sitter nu monterade på boggien.
Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R
Postat: 11 nov 2017, 20:18
av SS440-80
Drivaxeln och mattan är ute. Blir lagerbyte på övre löphjulen och på drivaxelns högra sida, vid hastighetsmätardrivningen.
Den som spar han har... För många år sedan så bytte jag matta på min Lynx G-touring, från 25mm kammar till 32mm.
Nu så får den gamla 25mm-mattan krypa in i bandtunneln på ET:n
Cirka 10mm skillnad mot mattan som suttit i tills nu
Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R
Postat: 12 nov 2017, 19:45
av SS440-80
Lite snö har fallit och vädret är supervackert
Nya lager monterade, drivaxellagret är det sista som ska på efter mattbytet.
Man kan nästan säga att Yamahan har blivit trimmad...
Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R
Postat: 14 nov 2017, 20:17
av SS440-80
Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R
Postat: 15 nov 2017, 22:26
av SS440-80
För att få en smula bättre attackvinkel i mattans framkant och lite bättre snöfrigång för att förhindra att trösklarna hänger sig i snön, så tillverkade jag tunnelhöjare för bakre boggiefästena.
Äkta rostfritt ska väl duga tycker jag.
Lackade
Monterade med vagnsbult i boggiens gamla fästhål.
Stabilt och inte ser det alltför vulgärt ut heller...
4 cm skillnad blev det, ganska lagom får jag hoppas.
Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R
Postat: 18 feb 2018, 21:18
av SS440-80
Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R
Postat: 11 mar 2018, 19:48
av SS440-80
Är ingen idé att ha bra mattan, renoverad boggie och fräsch dyna om inte motorn är pålitlig...
Så isär med den för kontroll av slitage, byte av packboxar på veven.
Oljepumpen har inte varit i drift på många år, så jag tog bort dreven samtidigt som jag bytte vevaxeltätning.
Gamla och nya packboxen.
Kolvar och cylindrar var helt utan slitage, så jag nöjer mig med att byta kolvbultslager och kolvringar
Färdig för återmontering
Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R
Postat: 30 mar 2018, 22:50
av SS440-80
Lite småpyssel innan motorn åker tillbaka.
Motorn på plats och avgassystemet lackat
Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R
Postat: 10 apr 2018, 22:14
av SS440-80
Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R
Postat: 11 apr 2018, 20:26
av SS440-80
Som vanligt på gamla Yamaha, så är fotstegen mjuka som urkokt spaghetti
Men halkskydden av aluminium gör susen, blir superstabilt
Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R
Postat: 27 aug 2018, 00:35
av SS440-80
Den här tråden blev aldrig färdigskriven, fast skotern blev klar och körd en hel del i vintrast.
Får summera ihop det som fattas i bild och text.
Huven var lite sprucken vid luftintagen fram, som de flesta ET alltid är.
Jag testade med ett plastlim som Biltema har och det funkade fint. Det viktiga med limmet är att saken man limmat måste få stå ifred i typ en vecka och härda ihop ordentligt. Det står 24 timmar tror jag på förpackningen, men det håller aldrig då.
Sedan tillverkade jag aluminiumförstärkningar för insidan av huven.
Stabilt och bra
Monterade kantlister i hörnen på huven
Den rengjorda vindrutan fick en ny kantlist
Sedan var det klart och bara ut och smyga omkring med 400:an, och dottern tyckte att det var helt okej att åka på utflykt med gamla ET:n
Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R
Postat: 18 feb 2019, 15:34
av Chris
Snyggt jobb!
Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R
Postat: 18 feb 2019, 19:31
av SS440-80
Chris skrev: ↑18 feb 2019, 15:34
Snyggt jobb!
Blev en snäll trotjänare som brummar och går utan överraskningar.
Limningen av dynan har hållit, så det har inte blivit av att sy ett nytt överdrag (än)