Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R
Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R
Med på tok för många projekt hängandes över en, så var det rätt så skönt att sälja min Excel-V till en lycklig granne i vintrast.
Hade då tänkt att nästa skoterrenovering skulle bli en av mina Sprintfire.
Men så kom en kompis förbi och frågade om jag ville köpa hans ET400... Killen är inte den mest ömhänta människan när det gäller fordon, oavsett typ, så jag var lite skeptisk först. Men efter att ha kikat på skotern och konstaterat att det förutom nytt dynöverdrag mestadels är slitdelar som behöver bytas plus lite plåtriktning av sidorna på motorbaljan så blev det affär. 2.000kr blev köpeskillingen.
Hade då tänkt att nästa skoterrenovering skulle bli en av mina Sprintfire.
Men så kom en kompis förbi och frågade om jag ville köpa hans ET400... Killen är inte den mest ömhänta människan när det gäller fordon, oavsett typ, så jag var lite skeptisk först. Men efter att ha kikat på skotern och konstaterat att det förutom nytt dynöverdrag mestadels är slitdelar som behöver bytas plus lite plåtriktning av sidorna på motorbaljan så blev det affär. 2.000kr blev köpeskillingen.
Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R
Det lät som helt klart överkomligt pris vet av en sån där som står hos en stuggranne i kanonskick, har alltid stått inne med ca 130mil på mätaren!
En frisk motor tänder på varje varv!
Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R
Är helt klart ett okej pris.jag 3000 skrev:Det lät som helt klart överkomligt pris vet av en sån där som står hos en stuggranne i kanonskick, har alltid stått inne med ca 130mil på mätaren!
ET-maskinerna verkar stå väldigt bra i pris och kommer nog att göra så även i framtiden trots att det börjar att finnas "modernare" skotrar i samma prisklass. Speciellt ET340 Proffesional är ju dyr som tusan för sin ålder och motorstorlek.
Du får hålla dig väl med grannen och låta honom förstå att när det är dags för skoterbyte så är du förste spekulant på ET:n
Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R
SS440-80 skrev:Är helt klart ett okej pris.jag 3000 skrev:Det lät som helt klart överkomligt pris vet av en sån där som står hos en stuggranne i kanonskick, har alltid stått inne med ca 130mil på mätaren!
ET-maskinerna verkar stå väldigt bra i pris och kommer nog att göra så även i framtiden trots att det börjar att finnas "modernare" skotrar i samma prisklass. Speciellt ET340 Proffesional är ju dyr som tusan för sin ålder och motorstorlek.
Du får hålla dig väl med grannen och låta honom förstå att när det är dags för skoterbyte så är du förste spekulant på ET:n
En frisk motor tänder på varje varv!
Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R
Lördag och det är fint väder, sommarprylarna bortplockade... så nu kände jag att det var läge att ta tag i ET:n
Den har stått under kapell i trädgården sedan jag köpte den.
Först pumpa ut gamla soppan
I med ny bensin. Full choke, lite startgas i luftburken och efter tre drag så startade den och tuffade på så som en ET ska göra
Körde den till uthuset och började plocka lös delar.
Bägge stötfångarna är krökta och behöver att riktas upp...
Någon har varit och skruvat på motorn tidigare, hoppas att det inte betyder någon negativ överraskning framöver.
Någon timme efter att jag ryckte kapellet av skotern, så är motorn ute och det mesta ifrån framänden är bortskruvat.
Den har stått under kapell i trädgården sedan jag köpte den.
Först pumpa ut gamla soppan
I med ny bensin. Full choke, lite startgas i luftburken och efter tre drag så startade den och tuffade på så som en ET ska göra
Körde den till uthuset och började plocka lös delar.
Bägge stötfångarna är krökta och behöver att riktas upp...
Någon har varit och skruvat på motorn tidigare, hoppas att det inte betyder någon negativ överraskning framöver.
Någon timme efter att jag ryckte kapellet av skotern, så är motorn ute och det mesta ifrån framänden är bortskruvat.
Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R
Drivaxeln och mattan är ute. Blir lagerbyte på övre löphjulen och på drivaxelns högra sida, vid hastighetsmätardrivningen.
Den som spar han har... För många år sedan så bytte jag matta på min Lynx G-touring, från 25mm kammar till 32mm.
Nu så får den gamla 25mm-mattan krypa in i bandtunneln på ET:n Cirka 10mm skillnad mot mattan som suttit i tills nu
Den som spar han har... För många år sedan så bytte jag matta på min Lynx G-touring, från 25mm kammar till 32mm.
Nu så får den gamla 25mm-mattan krypa in i bandtunneln på ET:n Cirka 10mm skillnad mot mattan som suttit i tills nu
Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R
Genomslagsgummina på boggieskenorna var helskrot. Nu kan man ju åka till lokala en Yamahaåterförsäljare och köpa nya för 150-200kr/st, eller också gör man egna av gamla utbytta maskinfästen.
Snitt på ena sidan och bort med hela metallplattan på andra sidan.
Har även svetsat dit muttrar för fettnipplar på alla rörliga axlar i boggien, en av dem syns bakom nya fina genomslagsgummit
Snitt på ena sidan och bort med hela metallplattan på andra sidan.
Har även svetsat dit muttrar för fettnipplar på alla rörliga axlar i boggien, en av dem syns bakom nya fina genomslagsgummit
Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R
För att få en smula bättre attackvinkel i mattans framkant och lite bättre snöfrigång för att förhindra att trösklarna hänger sig i snön, så tillverkade jag tunnelhöjare för bakre boggiefästena.
Äkta rostfritt ska väl duga tycker jag.
Lackade
Monterade med vagnsbult i boggiens gamla fästhål.
Stabilt och inte ser det alltför vulgärt ut heller...
4 cm skillnad blev det, ganska lagom får jag hoppas.
Äkta rostfritt ska väl duga tycker jag.
Lackade
Monterade med vagnsbult i boggiens gamla fästhål.
Stabilt och inte ser det alltför vulgärt ut heller...
4 cm skillnad blev det, ganska lagom får jag hoppas.
Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R
Klent med uppdateringar, men allt fortskrider...
Primärvariatorn rengjord.
Dynan har fått en översyn.
Ny bottenbräda
Det slitna skumgummit har fått massor av kontaktlim
Planen var att sy upp ett nytt dynöverdrag, men för att kunna använda skotern i vinter så får en reparation av det gamla duga.
Skidorna var i dåligt skick, men nu så är de fina igen.
Tillverkade nya styrstål.
Primärvariatorn rengjord.
Dynan har fått en översyn.
Ny bottenbräda
Det slitna skumgummit har fått massor av kontaktlim
Planen var att sy upp ett nytt dynöverdrag, men för att kunna använda skotern i vinter så får en reparation av det gamla duga.
Skidorna var i dåligt skick, men nu så är de fina igen.
Tillverkade nya styrstål.
Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R
Är ingen idé att ha bra mattan, renoverad boggie och fräsch dyna om inte motorn är pålitlig...
Så isär med den för kontroll av slitage, byte av packboxar på veven.
Oljepumpen har inte varit i drift på många år, så jag tog bort dreven samtidigt som jag bytte vevaxeltätning.
Gamla och nya packboxen.
Kolvar och cylindrar var helt utan slitage, så jag nöjer mig med att byta kolvbultslager och kolvringar
Färdig för återmontering
Så isär med den för kontroll av slitage, byte av packboxar på veven.
Oljepumpen har inte varit i drift på många år, så jag tog bort dreven samtidigt som jag bytte vevaxeltätning.
Gamla och nya packboxen.
Kolvar och cylindrar var helt utan slitage, så jag nöjer mig med att byta kolvbultslager och kolvringar
Färdig för återmontering
Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R
Den här tråden blev aldrig färdigskriven, fast skotern blev klar och körd en hel del i vintrast.
Får summera ihop det som fattas i bild och text.
Huven var lite sprucken vid luftintagen fram, som de flesta ET alltid är.
Jag testade med ett plastlim som Biltema har och det funkade fint. Det viktiga med limmet är att saken man limmat måste få stå ifred i typ en vecka och härda ihop ordentligt. Det står 24 timmar tror jag på förpackningen, men det håller aldrig då.
Sedan tillverkade jag aluminiumförstärkningar för insidan av huven.
Stabilt och bra
Monterade kantlister i hörnen på huven
Den rengjorda vindrutan fick en ny kantlist
Sedan var det klart och bara ut och smyga omkring med 400:an, och dottern tyckte att det var helt okej att åka på utflykt med gamla ET:n
Får summera ihop det som fattas i bild och text.
Huven var lite sprucken vid luftintagen fram, som de flesta ET alltid är.
Jag testade med ett plastlim som Biltema har och det funkade fint. Det viktiga med limmet är att saken man limmat måste få stå ifred i typ en vecka och härda ihop ordentligt. Det står 24 timmar tror jag på förpackningen, men det håller aldrig då.
Sedan tillverkade jag aluminiumförstärkningar för insidan av huven.
Stabilt och bra
Monterade kantlister i hörnen på huven
Den rengjorda vindrutan fick en ny kantlist
Sedan var det klart och bara ut och smyga omkring med 400:an, och dottern tyckte att det var helt okej att åka på utflykt med gamla ET:n
Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R
Snyggt jobb!