Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R

För dig som kommit en bit på vägen men inte riktigt är där än..
Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R

Inlägg av SS440-80 » 04 jul 2016, 23:18

Med på tok för många projekt hängandes över en, så var det rätt så skönt att sälja min Excel-V till en lycklig granne i vintrast. :D
Hade då tänkt att nästa skoterrenovering skulle bli en av mina Sprintfire.

Men så kom en kompis förbi och frågade om jag ville köpa hans ET400... Killen är inte den mest ömhänta människan när det gäller fordon, oavsett typ, så jag var lite skeptisk först. Men efter att ha kikat på skotern och konstaterat att det förutom nytt dynöverdrag mestadels är slitdelar som behöver bytas plus lite plåtriktning av sidorna på motorbaljan så blev det affär. 2.000kr blev köpeskillingen.


Bild


Bild


Bild


Bild

Användarvisningsbild
jag 3000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1121
Blev medlem: 06 nov 2007, 16:24
Kontakt:

Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R

Inlägg av jag 3000 » 06 jul 2016, 18:18

Det lät som helt klart överkomligt pris :thumbright: vet av en sån där som står hos en stuggranne i kanonskick, har alltid stått inne med ca 130mil på mätaren!
En frisk motor tänder på varje varv!

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R

Inlägg av SS440-80 » 06 jul 2016, 22:21

jag 3000 skrev:Det lät som helt klart överkomligt pris :thumbright: vet av en sån där som står hos en stuggranne i kanonskick, har alltid stått inne med ca 130mil på mätaren!
Är helt klart ett okej pris.
ET-maskinerna verkar stå väldigt bra i pris och kommer nog att göra så även i framtiden trots att det börjar att finnas "modernare" skotrar i samma prisklass. Speciellt ET340 Proffesional är ju dyr som tusan för sin ålder och motorstorlek.

Du får hålla dig väl med grannen och låta honom förstå att när det är dags för skoterbyte så är du förste spekulant på ET:n :D :D

Användarvisningsbild
jag 3000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1121
Blev medlem: 06 nov 2007, 16:24
Kontakt:

Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R

Inlägg av jag 3000 » 06 jul 2016, 22:42

SS440-80 skrev:
jag 3000 skrev:Det lät som helt klart överkomligt pris :thumbright: vet av en sån där som står hos en stuggranne i kanonskick, har alltid stått inne med ca 130mil på mätaren!
Är helt klart ett okej pris.
ET-maskinerna verkar stå väldigt bra i pris och kommer nog att göra så även i framtiden trots att det börjar att finnas "modernare" skotrar i samma prisklass. Speciellt ET340 Proffesional är ju dyr som tusan för sin ålder och motorstorlek.

Du får hålla dig väl med grannen och låta honom förstå att när det är dags för skoterbyte så är du förste spekulant på ET:n :D :D
:thumbright: :thumbright: :thumbright:
En frisk motor tänder på varje varv!

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R

Inlägg av SS440-80 » 21 okt 2017, 22:57

Lördag och det är fint väder, sommarprylarna bortplockade... så nu kände jag att det var läge att ta tag i ET:n :lol:

Den har stått under kapell i trädgården sedan jag köpte den.
Bild

Bild


Först pumpa ut gamla soppan
Bild


I med ny bensin. Full choke, lite startgas i luftburken och efter tre drag så startade den och tuffade på så som en ET ska göra :D Bild

Bild


Körde den till uthuset och började plocka lös delar.
Bägge stötfångarna är krökta och behöver att riktas upp...
Bild


Någon har varit och skruvat på motorn tidigare, hoppas att det inte betyder någon negativ överraskning framöver.
Bild


Någon timme efter att jag ryckte kapellet av skotern, så är motorn ute och det mesta ifrån framänden är bortskruvat.
Bild

Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R

Inlägg av SS440-80 » 06 nov 2017, 20:43

Plockade av dynan, och plywooden var helt slut. Så ny måste tillverkas.
Bild


Plockade även ur boggien för översyn och reparationer.
Bild

Bild

Bild


Boggien saknade ett hjul och genomslagsgummin.
Bild


Kamhöjden är imponerande på de här gamla maskinerna :lol:
Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R

Inlägg av SS440-80 » 10 nov 2017, 22:53

Det trasiga boggiehjulsfästet fixades med hjälp av svets och svarv
Bild

Bild


Två nya boggiehjul är nu beställda.
Men nya slides och ny stötdämpare hade jag hemma sedan länge, så dessa sitter nu monterade på boggien.
Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R

Inlägg av SS440-80 » 11 nov 2017, 20:18

Drivaxeln och mattan är ute. Blir lagerbyte på övre löphjulen och på drivaxelns högra sida, vid hastighetsmätardrivningen.
Bild


Den som spar han har... För många år sedan så bytte jag matta på min Lynx G-touring, från 25mm kammar till 32mm.
Nu så får den gamla 25mm-mattan krypa in i bandtunneln på ET:n :lol: Cirka 10mm skillnad mot mattan som suttit i tills nu :)
Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R

Inlägg av SS440-80 » 12 nov 2017, 19:45

Lite snö har fallit och vädret är supervackert
Bild


Nya lager monterade, drivaxellagret är det sista som ska på efter mattbytet.
Bild


Man kan nästan säga att Yamahan har blivit trimmad...
Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R

Inlägg av SS440-80 » 14 nov 2017, 20:17

Genomslagsgummina på boggieskenorna var helskrot. Nu kan man ju åka till lokala en Yamahaåterförsäljare och köpa nya för 150-200kr/st, eller också gör man egna av gamla utbytta maskinfästen.
Bild


Snitt på ena sidan och bort med hela metallplattan på andra sidan.
Bild

Bild

Bild


Har även svetsat dit muttrar för fettnipplar på alla rörliga axlar i boggien, en av dem syns bakom nya fina genomslagsgummit :lol:
Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R

Inlägg av SS440-80 » 15 nov 2017, 22:26

För att få en smula bättre attackvinkel i mattans framkant och lite bättre snöfrigång för att förhindra att trösklarna hänger sig i snön, så tillverkade jag tunnelhöjare för bakre boggiefästena.

Äkta rostfritt ska väl duga tycker jag.
Bild


Lackade
Bild


Monterade med vagnsbult i boggiens gamla fästhål.
Bild


Stabilt och inte ser det alltför vulgärt ut heller...
Bild


4 cm skillnad blev det, ganska lagom får jag hoppas.
Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R

Inlägg av SS440-80 » 18 feb 2018, 21:18

Klent med uppdateringar, men allt fortskrider...


Primärvariatorn rengjord.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



Dynan har fått en översyn.
Ny bottenbräda
Bild


Det slitna skumgummit har fått massor av kontaktlim
Bild


Planen var att sy upp ett nytt dynöverdrag, men för att kunna använda skotern i vinter så får en reparation av det gamla duga.
Bild

Bild



Skidorna var i dåligt skick, men nu så är de fina igen.
Bild


Tillverkade nya styrstål.
Bild

Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R

Inlägg av SS440-80 » 11 mar 2018, 19:48

Är ingen idé att ha bra mattan, renoverad boggie och fräsch dyna om inte motorn är pålitlig...

Så isär med den för kontroll av slitage, byte av packboxar på veven.
Bild

Bild


Oljepumpen har inte varit i drift på många år, så jag tog bort dreven samtidigt som jag bytte vevaxeltätning.
Bild


Gamla och nya packboxen.
Bild

Bild


Kolvar och cylindrar var helt utan slitage, så jag nöjer mig med att byta kolvbultslager och kolvringar
Bild

Bild


Färdig för återmontering
Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R

Inlägg av SS440-80 » 30 mar 2018, 22:50

Lite småpyssel innan motorn åker tillbaka.
Bild


Bild


Motorn på plats och avgassystemet lackat
Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R

Inlägg av SS440-80 » 10 apr 2018, 22:14

Akterkastellet var fult och behövde lite färg...

Bild

Bild

Bild


Nytt lyktglas piffar till det :)
Bild


Packlådan på plats
Bild

Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R

Inlägg av SS440-80 » 11 apr 2018, 20:26

Som vanligt på gamla Yamaha, så är fotstegen mjuka som urkokt spaghetti :roll:
Men halkskydden av aluminium gör susen, blir superstabilt :thumbright:

Bild

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R

Inlägg av SS440-80 » 27 aug 2018, 00:35

Den här tråden blev aldrig färdigskriven, fast skotern blev klar och körd en hel del i vintrast.
Får summera ihop det som fattas i bild och text.


Huven var lite sprucken vid luftintagen fram, som de flesta ET alltid är.
Jag testade med ett plastlim som Biltema har och det funkade fint. Det viktiga med limmet är att saken man limmat måste få stå ifred i typ en vecka och härda ihop ordentligt. Det står 24 timmar tror jag på förpackningen, men det håller aldrig då.
Bild


Sedan tillverkade jag aluminiumförstärkningar för insidan av huven.
Bild


Stabilt och bra
Bild


Monterade kantlister i hörnen på huven
Bild

Bild


Den rengjorda vindrutan fick en ny kantlist
Bild

Bild


Sedan var det klart och bara ut och smyga omkring med 400:an, och dottern tyckte att det var helt okej att åka på utflykt med gamla ET:n
Bild

Chris
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 jan 2019, 07:18

Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R

Inlägg av Chris » 18 feb 2019, 15:34

Snyggt jobb!

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Hoppsan, det blev en Yamaha ET400 T/R

Inlägg av SS440-80 » 18 feb 2019, 19:31

Chris skrev:
18 feb 2019, 15:34
Snyggt jobb!
Blev en snäll trotjänare som brummar och går utan överraskningar.
Limningen av dynan har hållit, så det har inte blivit av att sy ett nytt överdrag (än)

Skriv svar