OVAL RACING Furmula 500

För dig som kommit en bit på vägen men inte riktigt är där än..
Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

OVAL RACING Furmula 500

Inlägg av Kronjocke » 21 dec 2015, 19:44

Japp. Som ni alla nu vet. Så, blir det en klass, för classic, skotrar på Oval banan , nu i vinter. Ja, åtminstånde i Skellefteå.
Faktum är, att det inte finns nån årtals begrånsning. Tanken, är att man, ska ta ut, sin gamla 440 cross maskin, Sänka den som fan, i framvagn och boggi. Montera rejäla styrstål, samt en massa dubb. Osså köra runt, runt och runt,,,, För en billig penning. Jag har sett, bra objekt, på blocketför 7k. Själv jobbar jag på en gammal arctic 440 snopro från 98. Bilder och info, kommer så småningom,,,Dom få regler i denna klass är. max 500cc. Inge trim är tillåtet. Det ska va. Singelpipa. Original slutburk. Original förgasare. Osv,osv. Ni får gärna ställa fråger. Besvaras så fort jag kan.

Jocke
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,

FunnyCar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 807
Blev medlem: 11 mar 2008, 19:15
Ort: Ljusvattnet daytime

Re: OVAL RACING Furmula 500

Inlägg av FunnyCar » 21 dec 2015, 22:20

Kommer bli grymt bra :thumbright:
Ljusvattnet Skoterskrot

Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.

Leffa
Inlägg: 83
Blev medlem: 11 mar 2011, 09:15
Ort: Gällivare

Re: OVAL RACING Furmula 500

Inlägg av Leffa » 23 dec 2015, 22:18

Vad är det för krav på matta och boggie? kan man använda ett rev chassie? Får det vara vattenkyld motor? Är det fritt val av skidor?

Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Re: OVAL RACING Furmula 500

Inlägg av Kronjocke » 24 dec 2015, 23:17

En cletad matta eller en gummi matta, blir nog bra. Bara dom inte är delad i hälfen, och sitter en meter ifrån varandra så,,,
En rev blir skitbra, vattenkyld, som den redan är. Boggi, sänk original boggin. Eller stoppa in en 79 boggi. Du, Leffa har säkert en liggandes i gömmerna nånstans. Skidor, Samma krav som i andra klasser. Skidbågen ska va buntad. Rörisolering och tejp. är en bra kombo.
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,

Leffa
Inlägg: 83
Blev medlem: 11 mar 2011, 09:15
Ort: Gällivare

Re: OVAL RACING Furmula 500

Inlägg av Leffa » 25 dec 2015, 00:22

Ok då ska jag försöka hinna fixa en till nästa säsong, hinner inte till i år. Kul med en sån här klass hoppas fler bygger nåt kul o kommer och kör.

8F2
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 jan 2015, 16:09
Ort: skogen

Re: OVAL RACING Furmula 500

Inlägg av 8F2 » 25 dec 2015, 13:34

Nyfinken fråga
Får man modda chassiet? Valfri boggie?
Är allt fritt utom motor och avgasrör?
Yamaha 8F2 prylar

Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Re: OVAL RACING Furmula 500

Inlägg av Kronjocke » 26 dec 2015, 19:02

Vad menar DU med att modda ? Man får inte bygga en twintrack, och inte heller en sån där icecart, där du sitter i en stol och har mattan till höger om dig. Det här är tänkt som en ekonomi klass. Där man kan ha roligt för en billig peng. Om nån tänjer på reglerna, så lär den, eller det, bli förbjudet till nästa säsong. Max C-C mått mellan skidor är 45 tum dvs. 114,3 cm.
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,

8F2
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 jan 2015, 16:09
Ort: skogen

Re: OVAL RACING Furmula 500

Inlägg av 8F2 » 26 dec 2015, 19:33

Ok
Jag menar tex en RXL clone med bara en vanlig otrimmad motor.
Typ ett vanligt indy chassi med en oval boggi sänkt fram och gärna en RXL huv är alltså tillåtet?
Yamaha 8F2 prylar

Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Re: OVAL RACING Furmula 500

Inlägg av Kronjocke » 26 dec 2015, 22:26

Tja. Det går bra. Men, ett indy chassi med en RXL huv är inget clone bygge. Spana in Hojjens bygge, så ska det se ut. Om du ska bygga en RXL clone. Varför inte köra i IFS klassen. Du behöver ingen original maskin där.Clone byggen är välkommna i IFS. Och där kan du köra med en 600 trippel. Formula 500, är en ekonomi klass, på max 500 cc, och singelpipa. Men, jag fattar hur du tänker. Att sätta en äldre, oval huv, på ett nyare chassi, är helt klart en bra ide. Och, torde bli uppskattat.
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,

8F2
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 jan 2015, 16:09
Ort: skogen

Re: OVAL RACING Furmula 500

Inlägg av 8F2 » 26 dec 2015, 23:35

Jodå den maskin minns man. Du tänkte helt rätt bara för att få lite snyggt stuk så en rxl huv på tex xcr440
Yamaha 8F2 prylar

Leffa
Inlägg: 83
Blev medlem: 11 mar 2011, 09:15
Ort: Gällivare

Re: OVAL RACING Furmula 500

Inlägg av Leffa » 27 dec 2015, 02:38

Men i IFS klassen måste väl chassi, motor och boggie funnits att köpa 1985 eller tidigare eller har jag missförstått reglerna?

Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Re: OVAL RACING Furmula 500

Inlägg av Kronjocke » 27 dec 2015, 16:18

Ja det är helt rätt Leffa. Din ski-doo, du har byggt, är en äkta clone, som får användas i IFS. Ett indy chassi, från typ 87 eller 95. Med en RXL, Oval racing huv från 78-79 är ingen clone. Och, kan således, inte delta i IFS klassen. Men, om det sitter en motor 500cc, eller mindre, med singel pipa osv, osv då kan den, köra i Formula 500 klassen. Okidoki.
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,

FunnyCar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 807
Blev medlem: 11 mar 2008, 19:15
Ort: Ljusvattnet daytime

Re: OVAL RACING Furmula 500

Inlägg av FunnyCar » 01 jan 2016, 21:47

För att förtydliga lite. Scandinavia Formula 500 . Motor max 500 cc, enkel standard pipa. Förgasare max 34 mm (oavsett om grundmotorn hade större). Motor får inte portas eller borras/strokas över 500cc . Man får ha öd kolvar så länge inte kubiken går över 500cc. Förbud att montera tex v-force, klippa slidskiva, korta insug, eller byta tändsystem det vara original. Motorn skall lämnas helt original. Chassie får moddas efter eget behov men framvagn får ej breddas över 114cm (tror jag det var). Huv dyna tank är valfritt. Skidor valfritt. Boggie konstruktion valfritt. Matta valfritt max 10mm dubbutstick. Broms får bytas till bättre. Tanken är att man ska kunna införskaffa en billig grundmaskin för att få en säker och rolig körning. Vill man montera en tex RXL huv eller nån annan SnoPro huv är det helt okey men man hamnar inte i veteranklass. Ev kommer klassen att delas på 2 ifall det blir många som åker den. Då det är rätt stor skillnad effekt mässigt på tex en Indy 500 och en Rev 440. Men i år är det en träningsklass för att bygga intresse runt ovalracing. Den här klassen är inte till för trimgurusar utan en folkklass där man kan ta tex en indy 500 eller annan maskin för en billig peng och kunna åka för att ha kul utan att behöva kosta ut 100k för en maskin. Jag tror skapandet av olika chassien kan vara en stor drivkälla.
Ljusvattnet Skoterskrot

Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.

Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Re: OVAL RACING Furmula 500

Inlägg av Kronjocke » 15 jan 2016, 17:08

Bra, att du Marcus, som hade med dig penna på Oalmötet, och förde anteckningar. Så du kunde, styra upp, allt här, i ditt förra inlägg.
Jag har anmält mig till Gargnäs och Ljusvattnet. Jag är för tillfället ensam i klassen. Jag kände mig lite lat, och småkrasslig, efter en veckas influensa. Så, jag köpte en 02 ZR 500 Snopro. Som jag nu stökar till. Först försökte jag med startnr 2. Då det är poppis med startnr, som visar årgång på skotern. Men, 2 va upptaget, troligtvis i en annan klass.
Så, då bidde det Nr 1 . Och, om ingen annan kommer och kör, så lär det också bli min placering,,,,,
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,

Skriv svar