Behöver lite akut hjälp!
Ska börja med att säga att jag aldrig har skruvat variator förut men nu är det dags. Hade tänkt att göra det här i sommar i lugn och ro men lite hastigt blev det bestämt att vi skulle ta en sista tur för säsongen.
Har åkt iväg till en kompis nu, åkt ca 5-6 mil idag till vår destination. Märkte skrammel/missljud/vinande från primärvariatorn så precis nyss har vi tagit isär den och skulle undersöka om det var något uppenbart fel. Har några frågor som jag hoppas att någon kan svara på.
Först, det var stört omöjligt att få av hela variatorn från axeln, den tar emot i plasten som är popnitad av någon anledning. Tog därefter och lossade på yttre delen av primären, alltså den delen där ramperna sitter. Nu får jag ändå inte loss resten, har jag missat något man ska lossa på?
Så här såg delen ut som jag fick loss, det fattas en skruv som jag markerat. Vad innebär det?
Såhär blev det efter rengöring
Vad tycker ni om det ni ser? Hur ska jag göra för att få ihop det där? Allting blev lite halvstressigt då vi tänkt åka i tre dagar nu så vill gärna få det här att fungera bra lite snabbt nu
Behöver snabb hjälp med TRA-variator
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 18 sep 2013, 17:58
- Ort: Bergs kommun
Behöver snabb hjälp med TRA-variator
Yamaha ExcelV 1982
Lynx Rave 670 1993
Lynx Rave 670 1993
Re: Behöver snabb hjälp med TRA-variator
Det är nog skruvarna som håller fast balans vikten på utsidan om variatornRullstolsZigge skrev:Behöver lite akut hjälp!
Ska börja med att säga att jag aldrig har skruvat variator förut men nu är det dags. Hade tänkt att göra det här i sommar i lugn och ro men lite hastigt blev det bestämt att vi skulle ta en sista tur för säsongen.
Har åkt iväg till en kompis nu, åkt ca 5-6 mil idag till vår destination. Märkte skrammel/missljud/vinande från primärvariatorn så precis nyss har vi tagit isär den och skulle undersöka om det var något uppenbart fel. Har några frågor som jag hoppas att någon kan svara på.
Först, det var stört omöjligt att få av hela variatorn från axeln, den tar emot i plasten som är popnitad av någon anledning. Tog därefter och lossade på yttre delen av primären, alltså den delen där ramperna sitter. Nu får jag ändå inte loss resten, har jag missat något man ska lossa på
Så här såg delen ut som jag fick loss, det fattas en skruv som jag markerat. Vad innebär det?
Såhär blev det efter rengöring
Vad tycker ni om det ni ser? Hur ska jag göra för att få ihop det där? Allting blev lite halvstressigt då vi tänkt åka i tre dagar nu så vill gärna få det här att fungera bra lite snabbt nu
Yamaha SRX 440E-81
Yamaha SRX 500F-82
Kawasaki Interceptor
550 1982
Yamaha SRX 500F-82
Kawasaki Interceptor
550 1982
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Behöver snabb hjälp med TRA-variator
Dom kan sitta trångt till dom där! På min Formula -90 måste man ta lös hela variatorn för att kunna dela på den, möjligtvis att det går att få av rampkåpan, men den sitter bara några cm ifrån buksidan så tveksam att det går ens.
På Mach Z:an går det att få ut ytterskivan utan att plocka av hela variatorn men det är mycket bökigt och enklare att ta lös hela variatorn istället.
På Mach Z:an går det att få ut ytterskivan utan att plocka av hela variatorn men det är mycket bökigt och enklare att ta lös hela variatorn istället.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½