Behöver snabb hjälp med TRA-variator

För dig som kommit en bit på vägen men inte riktigt är där än..
RullstolsZigge
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 sep 2013, 17:58
Ort: Bergs kommun

Behöver snabb hjälp med TRA-variator

Inlägg av RullstolsZigge » 13 mar 2014, 18:46

Behöver lite akut hjälp!

Ska börja med att säga att jag aldrig har skruvat variator förut men nu är det dags. Hade tänkt att göra det här i sommar i lugn och ro men lite hastigt blev det bestämt att vi skulle ta en sista tur för säsongen.

Har åkt iväg till en kompis nu, åkt ca 5-6 mil idag till vår destination. Märkte skrammel/missljud/vinande från primärvariatorn så precis nyss har vi tagit isär den och skulle undersöka om det var något uppenbart fel. Har några frågor som jag hoppas att någon kan svara på.

Först, det var stört omöjligt att få av hela variatorn från axeln, den tar emot i plasten som är popnitad av någon anledning. Tog därefter och lossade på yttre delen av primären, alltså den delen där ramperna sitter. Nu får jag ändå inte loss resten, har jag missat något man ska lossa på?


Bild

Så här såg delen ut som jag fick loss, det fattas en skruv som jag markerat. Vad innebär det?
Bild

Såhär blev det efter rengöring
Bild

Vad tycker ni om det ni ser? Hur ska jag göra för att få ihop det där? Allting blev lite halvstressigt då vi tänkt åka i tre dagar nu så vill gärna få det här att fungera bra lite snabbt nu :)
Yamaha ExcelV 1982
Lynx Rave 670 1993

Användarvisningsbild
SRX8R9
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 27 feb 2007, 23:37
Ort: Kiruna

Re: Behöver snabb hjälp med TRA-variator

Inlägg av SRX8R9 » 13 mar 2014, 21:08

RullstolsZigge skrev:Behöver lite akut hjälp!

Ska börja med att säga att jag aldrig har skruvat variator förut men nu är det dags. Hade tänkt att göra det här i sommar i lugn och ro men lite hastigt blev det bestämt att vi skulle ta en sista tur för säsongen.

Har åkt iväg till en kompis nu, åkt ca 5-6 mil idag till vår destination. Märkte skrammel/missljud/vinande från primärvariatorn så precis nyss har vi tagit isär den och skulle undersöka om det var något uppenbart fel. Har några frågor som jag hoppas att någon kan svara på.

Först, det var stört omöjligt att få av hela variatorn från axeln, den tar emot i plasten som är popnitad av någon anledning. Tog därefter och lossade på yttre delen av primären, alltså den delen där ramperna sitter. Nu får jag ändå inte loss resten, har jag missat något man ska lossa på


Bild

Så här såg delen ut som jag fick loss, det fattas en skruv som jag markerat. Vad innebär det?
Bild

Såhär blev det efter rengöring
Bild

Vad tycker ni om det ni ser? Hur ska jag göra för att få ihop det där? Allting blev lite halvstressigt då vi tänkt åka i tre dagar nu så vill gärna få det här att fungera bra lite snabbt nu :)
Det är nog skruvarna som håller fast balans vikten på utsidan om variatorn
Yamaha SRX 440E-81
Yamaha SRX 500F-82
Kawasaki Interceptor
550 1982

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Behöver snabb hjälp med TRA-variator

Inlägg av Holländaren » 16 mar 2014, 10:28

Dom kan sitta trångt till dom där! På min Formula -90 måste man ta lös hela variatorn för att kunna dela på den, möjligtvis att det går att få av rampkåpan, men den sitter bara några cm ifrån buksidan så tveksam att det går ens.
På Mach Z:an går det att få ut ytterskivan utan att plocka av hela variatorn men det är mycket bökigt och enklare att ta lös hela variatorn istället.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Skriv svar