Sida 1 av 1

Lynx Rave 670 1993 "Järnhästen"

Postat: 16 feb 2014, 19:36
av RullstolsZigge
Hallå.

Lite bilder och information om senaste köpet kommer här. Hämtad förra veckan. Min andra skoter totalt. Förlängd till 345 (summitboggie) med halvdan matta samt så sitter det A-C F7-plastskidor vilket leder till att den plogar som ett as...

Det har blivit en del skruvning pga att säljaren "glömde" att nämna vissa detaljer. Det första jag gjorde var att kapa styret då det var alldeles för brett samt bestyckade om den då den inte gick på fullgas. Munstyckena som satt i var 300/360 men byttes till 380/400 vilket gjorde en väldans skillnad! Ska skaffa fler munstycken och laborera lite med, har som inte gjort det förut. Visst går den för magert nu va? Är dock inte riktigt lika ljust i verkligheten som på bilden.
Bild
Bild

Justerade även trottlarna då de stod ca 3mm olika.

Fick även beställa en packningssats och byta oringarna som sitter i toppen då han inte alls satt dit nya när han bytte kolvar utan körde på gamla oringar och packningsmassa! Tog tyvärr inte kort på det men det var tryck i kylarvätskan samt att vätskan såg ut som mjölk...

Idag skulle jag smörja boggien och då fick jag syn på allt detta som var lindat runt drivaxeln. Gjorde även rent RAVE-ventilerna.
Bild

I framtiden har jag tänkt byta skidor, slänga på en styrhöjare samt gå igenom elen då ingenting fungerar tillfredsställande. Kan även bli en bigpipe-pipa samt uni-filter och lite annat lulllull beroende på ekonomin. Har läst en del om modellen men vet inte så mycket så har du haft en får du gärna berätta något matnyttigt eller bara en rolig historia :)

//Johan

Re: Lynx Rave 670 1993 "Järnhästen"

Postat: 17 feb 2014, 07:53
av Haggla
Kul med en lynx 670! Känns väl ganska normalt det du beskriver vid köpet, man får ju räkna med att fixa till lite på gamm skotrar för speciellt dessa är nog hårt körs med med också byggd för att gå hårt.
Oringar behövs ju ej bytas om de inte är dåliga utan kam återamvändas.
Med det du beskriver skulle jag lyfta ur motor efter sesång o gå igenom riktigt för avser du ha kvar är det ju bara obligatoriskt! För går ju länge sedan om allt är kollat o schysst.

Re: Lynx Rave 670 1993 "Järnhästen"

Postat: 18 feb 2014, 23:19
av moden
hade 390 i båda förgasarna på min 670 då den var original med vm44or den gick perfekt :)

Re: Lynx Rave 670 1993 "Järnhästen"

Postat: 19 feb 2014, 20:30
av RullstolsZigge
Jo visst får man räkna med skruvning. Har ju inte varit så allvarliga fel heller. Ska försöka klura ut varför elen inte fungerar. Har ni i övrigt tips på saker att se över/ justera för att få den att gå så bra som möjligt? Har gjort rent avgasportar, smort boogie och ska labba lite med förgasarna.

Hade du en Ski-Doo? Har för mig att jag läste att det satt 38 original på alla Lynxar.

Re: Lynx Rave 670 1993 "Järnhästen"

Postat: 19 feb 2014, 21:45
av moden
Jo en skidoo, motorn har dock suttit i en lynx Cobra också

Re: Lynx Rave 670 1993 "Järnhästen"

Postat: 20 feb 2014, 08:32
av RullstolsZigge
Har du någon uppfattning om Hur stor skillnad det blir med 44 förgasare?

Re: Lynx Rave 670 1993 "Järnhästen"

Postat: 21 feb 2014, 00:38
av moden
nepp ingen aning då jag alltid haft det på min motor :)

Re: Lynx Rave 670 1993 "Järnhästen"

Postat: 26 feb 2014, 22:12
av RullstolsZigge
Hallå.

Var ute i helgen, var plusgrader och jag drog en annan skoter (sno-tric av någon anledning) så min gick varm... Ena cylindern började även dö. Var säkert en kombination av flera saker men ca 0,5-1 liter kylarvätska gick att fylla på och det som försvunnit fanns i expansionskärlet, som tydligen INTE är återcirkulerande. Är det standard eller något hemmasnickrat? Vit behållare.

Hursomhelst, tog av cylindrarna ikväll och ena kolvarna är kass. Övre ringen på ena kolven är alldeles slapp och den undre var fastbränd/fastskuren. Förklarar ju även kompskillnaden som var på 1,3 kg. Dock verkar detta vara en tidigare skada då kompskillnaden fanns jag när jag köpte skotern, även om det inte blev bättre av händelsen i helgen. Visade sig även att geniet som bytt kolvar förra året använt packningsmassa både på cylinderfoten och toppen, fanns packningsmassa i vevhuset som täckte halva kanalen. Ska till en duktig kille imorn som ska hona cylindrarna och höra hur gamla han tror kolvarna är då de enligt säljaren endast ska ha gått två tankar. Roligt sånt här...