Omöjligt att hitta stötdämpare till min Exciter 570 ST II ?!

För dig som kommit en bit på vägen men inte riktigt är där än..
Användarvisningsbild
MackeNo1
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 jan 2014, 22:43
Ort: Älvkarleby

Omöjligt att hitta stötdämpare till min Exciter 570 ST II ?!

Inlägg av MackeNo1 » 15 jan 2014, 23:06

Har nu letat överallt efter främre boogiestötdämparen till minYamaha Exciter 570 ST II -93, men det är fan helt omöjligt att hitta. Finns varken i Sverige eller USA som det verkar, men jag kan väll inte vara ensam om att behöva byta dämpare på skotern?

Hur gör folk? Går stötdämparna i boogien att renovera eller finns det någon dämpare till en annan skoter som passar istället? Jag hittar den bakre dämparen http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Yamaha ... -gas28.htm" onclick="window.open(this.href);return false; står iofs inte att den passar ST där heller.

Engansdämpare finns det iofs, men främre och bakre boogiedämpare kostar över 3000:-/st och det sätter jag inte på en skoter jag betalat 10 000:- för...

Antar att det är det faktum att Excitern väll endast byggdes som lång -93 som gör att det är så svårt att hitta dämpare till den.

Slänger in en bild på pärlan och hoppas att ni har lite hjälp och tips om vad jag ska göra, dämparna bak är helt slut och måste åtgärdas innan v.10 då skotern ska med på fjällsemester.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Sonofsnowman
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 121
Blev medlem: 07 jan 2011, 20:21
Ort: Ö-vik

Re: Omöjligt att hitta stötdämpare till min Exciter 570 ST I

Inlägg av Sonofsnowman » 16 jan 2014, 01:53

Hej!
Snygg skoter! Jag har en precis likadan! :mrgreen: :thumbright:
Här finns i alla fall en av dämparna: http://www.partzilla.com/parts/search/Y ... parts.html

Tyvärr så verkar det som om priset är ganska högt där också, nästan 400 $! :(

Om man klickar på artikelnumret så ser man vilka modeller som artikeln passar till och då ser man att de här dämparna enbart passar till ST-modellen precis som du skriver! :(

Försök med att lägga in en fråga på FaceBook-gruppen som handlar om Exciter, det finns en hel del medlemmar som bor "OverThere" så de kanske har några tips!
Adress till sidan: https://www.facebook.com/groups/377732505654647/

Lycka till!

/K-G Ö-vik

Soderberg
Inlägg: 173
Blev medlem: 17 feb 2009, 22:59
Ort: Skellefte

Re: Omöjligt att hitta stötdämpare till min Exciter 570 ST I

Inlägg av Soderberg » 16 jan 2014, 09:06

Om du är skruvkunnig rekommenderar jag att du mäter längd och slaglängd. Köp sen en begad Öhlinare på Blocket och anpassa denna till din skoter. Jag använder mig oavkortat av mitt gamla Öhlinslager och jag har aldrig hamnat i en sits där jag inte kunnat anpassa en dämpare. Hur lång är din dämpare och vilken slaglängd har den? Kan lättare ge tips på vad du ska leta efter i så fall. En begad Öhlinare kostar sällan mer än en tusing.
Aprilia SR 125 2001
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976

Användarvisningsbild
ThomasSRX
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 10 mar 2007, 21:14
Ort: Örnsköldsvik.
Kontakt:

Re: Omöjligt att hitta stötdämpare till min Exciter 570 ST I

Inlägg av ThomasSRX » 16 jan 2014, 20:00

Jag håller med Soderberg att få tag i en beg. Ölinare och anpassa den till rätt slaglängd,
så gjorde jag när jag anpassade två Ölinare till min förra SRX (-79:a) och den jag har nu,
fördelen med de är ju att det byts olja och fylls nitrogen varje säsong så håller de bra
V-max 600 XT -96

m@dkoffe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 13 jan 2007, 23:17
Ort: Bure
Kontakt:

Re: Omöjligt att hitta stötdämpare till min Exciter 570 ST I

Inlägg av m@dkoffe » 18 jan 2014, 23:10

Fanns även kort 93, har själv öhlinare bak på min SX!
För övrigt, fin skoter!
Yamaha exciter 570 sx 1993
Polaris Centurion 500cc 1980 AAEN
Moto Guzzi Le Mans 1000 SE

Användarvisningsbild
MackeNo1
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 jan 2014, 22:43
Ort: Älvkarleby

Re: Omöjligt att hitta stötdämpare till min Exciter 570 ST I

Inlägg av MackeNo1 » 20 jan 2014, 09:06

Tack för dom snabba svaren! Ska försöka ta mig tiden att skruva bort dämparna och mäta upp dom, något som har stått på "att göra-listan" ända sen i våras...

Fjädringen funkar skapligt när jag åker själv på skotern men så fort nån sätter sig i bak så blir det genomslag och den blir okörbar på led.

Soderberg
Inlägg: 173
Blev medlem: 17 feb 2009, 22:59
Ort: Skellefte

Re: Omöjligt att hitta stötdämpare till min Exciter 570 ST I

Inlägg av Soderberg » 20 jan 2014, 13:23

Slår det igenom är det inte dämparen du ska engagera dig i. Det är fjädrarna. Dämparen har bara som uppgift att få komp och retur att vara bra. Dämparen hjälper mot genomslag endast om du chimsat den hårt som fn, men då har du för länge sedan tappat poängen med dämparens funktion. Då kan du lika gärna sätta dit ett armeringsjärn. Billigt men absolut inte bra :thumbright: . Gungar den upp och ner utan att du känner av att dämparen bromsar komp eller retur är den slut. Kortfattat........ 1. Rätt fjäder 2. Justera dämpare
Aprilia SR 125 2001
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976

_Speedo_
Inlägg: 6
Blev medlem: 06 jan 2014, 01:30
Ort: Täfteå
Kontakt:

Re: Omöjligt att hitta stötdämpare till min Exciter 570 ST I

Inlägg av _Speedo_ » 11 feb 2014, 21:37

Hur går det med stötdämparen? Jag har också en exakt likadan skoter: http://mazdaforum.chotai.se/viewtopic.php?f=6&t=491" onclick="window.open(this.href);return false;

Det jag gjorde på min var att spänna på fjädrarna det som gick, som kompensation av utmattningen som skett genom årens lopp.

Användarvisningsbild
MackeNo1
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 jan 2014, 22:43
Ort: Älvkarleby

Re: Omöjligt att hitta stötdämpare till min Exciter 570 ST I

Inlägg av MackeNo1 » 07 aug 2014, 23:51

Det var så dåligt med snö i vintras så skotern gick bara 2mil på hela vintern. På fjällresan blev det hyrskoter då vi fick hyra till helt rätt pengar av en bekant.

Men i år ska jag banne mig se över bakdämparen innan säsongen startar, dessvärre har jag dåligt med plats hemma så det blir till att åka 6mil ToR till skoterns sommarförvaring när det ska skruvas. Återkommer i ärendet när jag har haft tid att kika på den :)

Kan tillägga att skotern har blivit mer och mer svårstartad dom senaste två vintrarna. Har kommit fram till att det underlättar om jag ger några mm gas samtidigt som jag rycker. Antar att det kan vara dags för en rengöring av förgasarna eller vad tror ni? Får man bara igång den så går den som en klocka sen..

Användarvisningsbild
MackeNo1
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 jan 2014, 22:43
Ort: Älvkarleby

Re: Omöjligt att hitta stötdämpare till min Exciter 570 ST I

Inlägg av MackeNo1 » 08 aug 2014, 00:14

Läste igenom tråden du länkade till _Speedo_ och såg att du blivit något av en expert på skoterpulkor ;) Har fru och två barn (3 och 5år) som vill åka med ut och grilla korv på vintrarna, vad tror du om denna skoterpulka? Är det något att ha om man kan pruta ner den till 3000:- eller är det bara gammalt rostigt skit?

http://www.blocket.se/vasternorrland/Fi ... m?ca=5&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Blir inte många mil den kommer att dras per år men det vore ett bra komplement när man vill åka ut hela familjen..

_Speedo_
Inlägg: 6
Blev medlem: 06 jan 2014, 01:30
Ort: Täfteå
Kontakt:

Re: Omöjligt att hitta stötdämpare till min Exciter 570 ST II ?!

Inlägg av _Speedo_ » 30 mar 2017, 08:40

Hej! Så här några år senare... hur gick det? ;) Min bakre dämpare har pajat nu...

Skriv svar