Pantera 1987 variator fråga

För dig som kommit en bit på vägen men inte riktigt är där än..
JOS
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 jan 2014, 12:09
Ort: Valbo

Pantera 1987 variator fråga

Inlägg av JOS » 12 jan 2014, 12:29

Hej, ny på detta forum, vekar skoj med lite gamla uv-skotrar i fokus!

Har hållt på lite med variator på den fina Panteran jag fick tag i.
Satt en orginal hex (6-kant) på, som var slut. (det var dom efter 100 mil och min hade 300 på mätaren)
Böt till en Pantera 108C som tyvärr även den var dålig, hade suttit på en sån här.
Fick tag på en till 108C som var fin i skicket, ingen aning va för maskin den suttit på dock.
Tog fjädern från Pantera 108C. Färg oklart, om inte rost fanns som alternativ;)
Den andra hade en blå/röd som var uppshimsad, kortare och hårdare.

Första turen igår, allt gick otroligt fint, men den jobbade på mycket låga varv, under 4000 helst. Dåligt gassvar.
Kollade vikter, det stod AC på dem. 47,7g enligt tabell.
Till El Tigre 5000 (som var samma maskin vill jag minnas) och hade denna variator som standard så satt det A-13 dvs 43,3g.
Enligt tabell skall min med 108C ha A-17=46,5g.
På den variator 108C som var dålig men suttit i en Pantera satt det A3 vikter=44,9g. Tyvärr var en så dålig så jag kan inte testa med dem. De andra 2 hade lite ovala hål, vet inte om det gör så mycket?

Nu måste jag ju fixa nya vikter. Vilka är frågan? en ny A3 eller 3st av ja vad då...
Arctic Cat;
Pantera 440L/C -87
XF6000 -15
XF1100T -13
Aktiv 290 Gul -78

Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Re: Pantera 1987 variator fråga

Inlägg av Kronjocke » 15 jan 2014, 19:50

JOS skrev:Hej, ny på detta forum, vekar skoj med lite gamla uv-skotrar i fokus!

Har hållt på lite med variator på den fina Panteran jag fick tag i.
Satt en orginal hex (6-kant) på, som var slut. (det var dom efter 100 mil och min hade 300 på mätaren)
Böt till en Pantera 108C som tyvärr även den var dålig, hade suttit på en sån här.
Fick tag på en till 108C som var fin i skicket, ingen aning va för maskin den suttit på dock.
Tog fjädern från Pantera 108C. Färg oklart, om inte rost fanns som alternativ;)
Den andra hade en blå/röd som var uppshimsad, kortare och hårdare.

Första turen igår, allt gick otroligt fint, men den jobbade på mycket låga varv, under 4000 helst. Dåligt gassvar.
Kollade vikter, det stod AC på dem. 47,7g enligt tabell.
Till El Tigre 5000 (som var samma maskin vill jag minnas) och hade denna variator som standard så satt det A-13 dvs 43,3g.
Enligt tabell skall min med 108C ha A-17=46,5g.
På den variator 108C som var dålig men suttit i en Pantera satt det A3 vikter=44,9g. Tyvärr var en så dålig så jag kan inte testa med dem. De andra 2 hade lite ovala hål, vet inte om det gör så mycket?

Nu måste jag ju fixa nya vikter. Vilka är frågan? en ny A3 eller 3st av ja vad då...
Billigaste alternativet, är att lätta 47,7 vikterna, till 45g. Och testa med rost fjädern.
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,

Skriv svar