Svårstartad Ski doo formula mx -88:a

För dig som kommit en bit på vägen men inte riktigt är där än..
marcusgustavsson21
Inlägg: 24
Blev medlem: 08 jun 2013, 16:11
Ort: Jönköping

Svårstartad Ski doo formula mx -88:a

Inlägg av marcusgustavsson21 » 12 jun 2013, 15:35

Har kommit över en skoter billigt som stått flera år utan att användas. Började med att tömma ur all gammal soppa, samt blåste ur förgasarna. Efter lite möda hoppade den igång och den går kanonfint när den väl är igång! Körde ett par repor på barmarken och det var bra klipp i den och den gick rent och fint. Lät den sedan stå och tuffa på tomgång en stund så den blev varm o go. Stängde sedan av den och testade att starta igen, men det var helkört trots att den var varm. Man har typ 2-3 drag på sig sen är stiften dyngsura. Så den får ju onekligen för mycket soppa av nån anledning. När jag vid senare tillfällen haft igång den har det dock funkat att starta den typ 7-8 gånger i rad efter man stängt av den men den 9:e är det tvärkört. Förstår inte logiken riktigt. Ibland jättelättstartad och ibland stendöd. Har testat att ställa förgasarnålen snålare men utan förändring. Vet inte hur känsliga dom är för vilken sorts 2-takts olja man använder samt oktantal på soppan? Kompet var ca 7 kg på ena och 8 på andra, vet inte om det är normalt?

Evigt tacksam för hjälp!
Senast redigerad av 1 marcusgustavsson21, redigerad totalt 9 gånger.

lindvall_
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 aug 2010, 15:15
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Svårstartad Ski doo formula mach 1 -88:a

Inlägg av lindvall_ » 14 jun 2013, 17:19

kompet är väl OK inte nytt men okej, så det ska nog inte vara någon fara med det, soppa och 2 takts olja ska inte inverka så stort på start problem! så länge som du inte åker diesel blandad bränsle..

men låter som att flottören hänger upp sig för dig och den surar då ner sig, testa att rengöra förgasarna ordentligt och kolla hur gummina ser ut på nålventilerna om dom är skadade eller torra och spruckna!
Lynx Gls 3300R Mod

marcusgustavsson21
Inlägg: 24
Blev medlem: 08 jun 2013, 16:11
Ort: Jönköping

Re: Svårstartad Ski doo formula mach 1 -88:a

Inlägg av marcusgustavsson21 » 15 jun 2013, 20:18

lindvall_ skrev:kompet är väl OK inte nytt men okej, så det ska nog inte vara någon fara med det, soppa och 2 takts olja ska inte inverka så stort på start problem! så länge som du inte åker diesel blandad bränsle..

men låter som att flottören hänger upp sig för dig och den surar då ner sig, testa att rengöra förgasarna ordentligt och kolla hur gummina ser ut på nålventilerna om dom är skadade eller torra och spruckna!
Kollade nålventilerna idag, de är av denna modell (suddig bild, jag vet) Finns det några tätningar i dessa eller är det bara att spetsen tätar? Tips på fler idéer mottages varmt!

Bild

marcusgustavsson21
Inlägg: 24
Blev medlem: 08 jun 2013, 16:11
Ort: Jönköping

Re: Svårstartad Ski doo formula mach 1 -88:a

Inlägg av marcusgustavsson21 » 16 jun 2013, 21:24

Har fått tips på att det är vanligt att det är dåliga lödningar i övergången mellan tändspolarna o tändplattan? Någon som varit med om detta?

teenageparadise
Inlägg: 389
Blev medlem: 03 jun 2010, 19:54
Ort: korpilombolo

Re: Svårstartad Ski doo formula mach 1 -88:a

Inlägg av teenageparadise » 17 jun 2013, 07:37

försök ta en sak i sänder och ju mer tips man får desto mer svårt blir de :).. Sätt nya nålventiler, av den modell med gummi i toppen, aldrig fel med nya. . kolla så alla flottörer är hela och flyter som dem ska.. sen kan du ju börja kolla på gnist-sidan om de känns som att de inte är förgasarna. se så den har stark och fin gnista då den inte vill starta..
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc3 -72
Sno-tric sc4 -74
Sno-tric sc11 -70
Sno-tric sc20 -72
Sno-tric sc20 -71
Crescent 520 -68
Monark 520 -66
WINHA 32 -?
SKi-doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -87
Yamaha Phazer -14

Leffa
Inlägg: 83
Blev medlem: 11 mar 2011, 09:15
Ort: Gällivare

Re: Svårstartad Ski doo formula mach 1 -88:a

Inlägg av Leffa » 19 jun 2013, 10:07

Har för mig att det sitter en bränslekran på den modellen. Pröva att stänga den precis innan du stänger av skotern och öppna den efter du har startat den igen, om problemet försvinner sitter felet i nålventilen eller flottörena.

marcusgustavsson21
Inlägg: 24
Blev medlem: 08 jun 2013, 16:11
Ort: Jönköping

Re: Svårstartad Ski doo formula mach 1 -88:a

Inlägg av marcusgustavsson21 » 19 jun 2013, 18:25

Leffa skrev:Har för mig att det sitter en bränslekran på den modellen. Pröva att stänga den precis innan du stänger av skotern och öppna den efter du har startat den igen, om problemet försvinner sitter felet i nålventilen eller flottörena.

Jag har testat detta tidigare och jag inbillar mej att den startar oftare och lättare med bensinkranen avstängd, men det är fortfarande ingen garanti att den startar.. Kan kanske vara en kombination av dåliga nålventiler och dålig gnista.. Tycker den ser rätt klen ut så jag ska förja upp tändspolespåret..

Magol
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 feb 2010, 19:23
Ort: Lövånger

Re: Svårstartad Ski doo formula mach 1 -88:a

Inlägg av Magol » 20 jun 2013, 19:11

Finns det primer?
Jag har en Safari, som uppfört sig liknande. Och den sög bränsle genom primern. Både skoter och jag surade en del innan jag hittade felet.

/Magnus

Användarvisningsbild
maboerik
Inlägg: 14
Blev medlem: 29 feb 2012, 16:25
Ort: jämtön

Re: Svårstartad Ski doo formula mach 1 -88:a

Inlägg av maboerik » 27 jul 2013, 21:19

Instämmer med en av föregående talare ta en sak i sänder (det blir lättare så).Byt nålventiler först och främst så slutar den att flöda iaf.
Sen när det är gjort så ser man om den vill jävlas fortsättningsvis så får man gå vidare därifrån.

marcusgustavsson21
Inlägg: 24
Blev medlem: 08 jun 2013, 16:11
Ort: Jönköping

Re: Svårstartad Ski doo formula mach 1 -88:a

Inlägg av marcusgustavsson21 » 01 aug 2013, 12:54

Magol skrev:Finns det primer?
Jag har en Safari, som uppfört sig liknande. Och den sög bränsle genom primern. Både skoter och jag surade en del innan jag hittade felet.

/Magnus
Japp jag har primer. Har provat o koppla förbi den men utan resultat... Ska mäta upp spolarna, sen får det bli till o byta nålventiler annars..

marcusgustavsson21
Inlägg: 24
Blev medlem: 08 jun 2013, 16:11
Ort: Jönköping

Re: Svårstartad Ski doo formula mach 1 -88:a

Inlägg av marcusgustavsson21 » 06 aug 2013, 21:10

Testade och mäta upp spolarna på tändplattan, den ena ligger på 234 ohm vilket tydligen ska vara normalt och den andra på ca 15 ohm vilket också ska var normalt. Men om jag har mätaren inkopplad på den senare och tar ett verktyg och knackar lite försiktigt på tex motorblocket så får multimetern spelet och ohmen skenar all världens väg, misstänkt glapp i spolen?? Den andra ändra sig inte alls. Nu gäller det att få väck svänghjulet bara o kolla upp det ordentligt, är förhoppningsvis något på spåret!!

marcusgustavsson21
Inlägg: 24
Blev medlem: 08 jun 2013, 16:11
Ort: Jönköping

Re: Svårstartad Ski doo formula mx -88:a

Inlägg av marcusgustavsson21 » 09 aug 2013, 12:32

Har testat allt nu, har slut på idéer.. är i princip omöjlig att få igång, tänder på startgas men mycke mer händer det inte.. På ena förgasaren står det w7 61 och på den andra w7 73, vad betyder det och har det någon betydelse att de inte är samma?

någon som har något mer förslag? annars får den bli fyll till nya garagebygget..

jocke
Inlägg: 193
Blev medlem: 22 okt 2008, 18:24
Ort: storlien

Re: Svårstartad Ski doo formula mx -88:a

Inlägg av jocke » 12 aug 2013, 10:48

Är stiften blöta eller torra efter en stunds dragande?
En första grundregel brukar ju vara - blöta stift = tändproblem och torra stift = bränsleproblem.
Annars händer det ju också att vevhustätningar står och torkar på maskiner som stått länge, sen pajar dom när man river igång motorn.
Samma sak med pumpmembran.
Sugslangen i tanken kan bli dålig, antingen gå av eller börja murkna och släppa ifrån sig gegga som sätter igen munstyckena.
Glappkontakt i nån av dödarknapparna/tändningslås, prova tjuvkoppling om du inte gjort det.
En rotax jag svor över en gång tappade gnistan ibland bara, varm som kall.
Tog man ur stiften och körde startmotorn kunde det gnistra i 10 sek. sen bli dött i 10 sek. osv.
Sen kunde den gå fint i en timme ibland.
Det var primärtändspolens lindning som var "nästan" av bara.
Sen finns det väl ca: 437 andra felmöjligheter också.
Lycka till iaf. och skriv om du hittar nåt, kul att veta :thumbright:
Arctic cat 140 D (för-Panther) -66
Arctic cat Panther P19H - 69 med original Cat cutter släde
Arctic cat Panther P19H (Boss cat clone) -69
Arctic cat Panther Wankel 303 -71
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -73
Arctic cat Panther 340 -74
Arctic cat Panther 440 - 75
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -79
Arctic cat Panther 440 - 81
Arctic cat Panther lång 440 - 82
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -89
Polaris indy 650 - 89

marcusgustavsson21
Inlägg: 24
Blev medlem: 08 jun 2013, 16:11
Ort: Jönköping

Re: Svårstartad Ski doo formula mx -88:a

Inlägg av marcusgustavsson21 » 12 aug 2013, 21:27

jocke skrev:Är stiften blöta eller torra efter en stunds dragande?
En första grundregel brukar ju vara - blöta stift = tändproblem och torra stift = bränsleproblem.
Annars händer det ju också att vevhustätningar står och torkar på maskiner som stått länge, sen pajar dom när man river igång motorn.
Samma sak med pumpmembran.
Sugslangen i tanken kan bli dålig, antingen gå av eller börja murkna och släppa ifrån sig gegga som sätter igen munstyckena.
Glappkontakt i nån av dödarknapparna/tändningslås, prova tjuvkoppling om du inte gjort det.
En rotax jag svor över en gång tappade gnistan ibland bara, varm som kall.
Tog man ur stiften och körde startmotorn kunde det gnistra i 10 sek. sen bli dött i 10 sek. osv.
Sen kunde den gå fint i en timme ibland.
Det var primärtändspolens lindning som var "nästan" av bara.
Sen finns det väl ca: 437 andra felmöjligheter också.
Lycka till iaf. och skriv om du hittar nåt, kul att veta :thumbright:
Stiften är blöta men det kan ju även vara ett bränsleproblem om det flödar för mycket.. Angående vevhustätningarna så verkar det torrt o fint runt iaf men det är väl ingen garanti iofs, sitter det packningar bara i ytterkanterna på vevaxeln eller sitter det några inne i motorn också som du måste dela på motorn för att komma åt?

Tjuvkopplat har jag gjort utan skillnad, och spolarna på plattan har jag mätt upp men verkade hela, glapp är ju iofs alltid svårt att upptäcka/mäta..

Men tycker att gnistan ser väldigt svag ut plus att gnistan vandrar väldigt mycket, kan är normalt, inte vet jag.. En ny tändspole är i alla fall på väg från staterna nu så får vi se om det hjälper..

jocke
Inlägg: 193
Blev medlem: 22 okt 2008, 18:24
Ort: storlien

Re: Svårstartad Ski doo formula mx -88:a

Inlägg av jocke » 13 aug 2013, 16:11

Har du ändå komp, gnista och stiften blir blöta borde den ju starta om det inte ligger för mycket bensin i vevhuset.

Då borde det duscha ut bensin ur tändstiftshålen när du drar runt motorn utan stift i.

Flödar den så mycket kan det ju vara soppapumpen som jävlas, så det rinner in i vevhuset genom vacumslangen.

Blir bägge stiften lika blöta? Eftersom du har dubbelförgasare skulle de ju vara max otur om du fick likadant fel på bägge samtidigt?

vad gäller vevhustätning så är det väl variatorsidan som oftast ger sig först, den är ju mest oskyddad men också lättast å byta.

Får du igång den kan du ju testa med startgas runt packboxen om det blir nån reaktion.

Det är väl slidmatning på den där också? Det har jag aldrig hållit på med men det finns ju ett flertal Rotax-experter här på forum som kan tala om ifall den kan ställa till nåt.

Men som sagt, hoppas du löser det med ny spole ändå.
Arctic cat 140 D (för-Panther) -66
Arctic cat Panther P19H - 69 med original Cat cutter släde
Arctic cat Panther P19H (Boss cat clone) -69
Arctic cat Panther Wankel 303 -71
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -73
Arctic cat Panther 340 -74
Arctic cat Panther 440 - 75
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -79
Arctic cat Panther 440 - 81
Arctic cat Panther lång 440 - 82
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -89
Polaris indy 650 - 89

marcusgustavsson21
Inlägg: 24
Blev medlem: 08 jun 2013, 16:11
Ort: Jönköping

Re: Svårstartad Ski doo formula mx -88:a

Inlägg av marcusgustavsson21 » 27 sep 2013, 12:07

Liten uppdatering:

Har bytt/gjort följande:

Nya stift
Nytt bränslefilter
Ny tändspole
Mätt upp spolarna på tändplattan
Nya nålventiler
Mätt kompet
Sprayat startgas runt vevhuset
Bytt primern

Problemet kvarstår..... Alltså drar man i snöret så tänder den till varje drag men inte tillräckligt för att hoppa igång. Efter ca 10 drag blir den sur, ibland lyckas man dock få igång den och då går den jättefint någon/några minuter sen dör den o sen början visan om.. Någon som har fler idéer man kan testa??

snopro78
Inlägg: 603
Blev medlem: 22 jan 2007, 20:22
Ort: Umeå

Re: Svårstartad Ski doo formula mx -88:a

Inlägg av snopro78 » 27 sep 2013, 14:04

Har inte läst hela tråden, men händer ju ibland att membranet i pumpen går sönder så det rinner soppa genom slangen direkt i vevhuset.
Ski-doo citation 3500 -80
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96

jocke
Inlägg: 193
Blev medlem: 22 okt 2008, 18:24
Ort: storlien

Re: Svårstartad Ski doo formula mx -88:a

Inlägg av jocke » 27 sep 2013, 15:22

CDI:n då, har du provat å byta den?
Den kan ju ställa till med alla möjliga hyss.
Det kan ju åxå vara nåt spol-fel i svänghjulet om du inte bytt dom heller, även om du mätt spolarna kan det ju förekomma ett glapp, eller nåt knas med själva svänghjulet/tändplattan.
En Spirit motor jag tog isär för ett tag sen hade fått i sig en liten bit av en fjäder från magnapullen som dansade runt bland spolar och magneter, den visade ok på spolmätning men blev knäpp när man provade dra igång den.
Arctic cat 140 D (för-Panther) -66
Arctic cat Panther P19H - 69 med original Cat cutter släde
Arctic cat Panther P19H (Boss cat clone) -69
Arctic cat Panther Wankel 303 -71
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -73
Arctic cat Panther 340 -74
Arctic cat Panther 440 - 75
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -79
Arctic cat Panther 440 - 81
Arctic cat Panther lång 440 - 82
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -89
Polaris indy 650 - 89

marcusgustavsson21
Inlägg: 24
Blev medlem: 08 jun 2013, 16:11
Ort: Jönköping

Re: Svårstartad Ski doo formula mx -88:a

Inlägg av marcusgustavsson21 » 27 sep 2013, 22:36

marcusgustavsson21 skrev:Liten uppdatering:

Har bytt/gjort följande:

Nya stift
Nytt bränslefilter
Ny tändspole
Mätt upp spolarna på tändplattan
Nya nålventiler
Mätt kompet
Sprayat startgas runt vevhuset
Bytt primern

Problemet kvarstår..... Alltså drar man i snöret så tänder den till varje drag men inte tillräckligt för att hoppa igång. Efter ca 10 drag blir den sur, ibland lyckas man dock få igång den och då går den jättefint någon/några minuter sen dör den o sen början visan om.. Någon som har fler idéer man kan testa??

Borde man kunna testa med en dunk/flaska med soppa o hålla högt upp över förgasarna och utnyttja självfallet för att kunna utesluta om pumpen är kass?

marcusgustavsson21
Inlägg: 24
Blev medlem: 08 jun 2013, 16:11
Ort: Jönköping

Re: Svårstartad Ski doo formula mx -88:a

Inlägg av marcusgustavsson21 » 27 sep 2013, 22:39

jocke skrev:CDI:n då, har du provat å byta den?
Den kan ju ställa till med alla möjliga hyss.
Det kan ju åxå vara nåt spol-fel i svänghjulet om du inte bytt dom heller, även om du mätt spolarna kan det ju förekomma ett glapp, eller nåt knas med själva svänghjulet/tändplattan.
En Spirit motor jag tog isär för ett tag sen hade fått i sig en liten bit av en fjäder från magnapullen som dansade runt bland spolar och magneter, den visade ok på spolmätning men blev knäpp när man provade dra igång den.

nej har inte testat o byta cdi, har ingen jag kan låna och är inte sugen på o lägga ut massa pengar på det om det ändå inte hjälper :)

det sitter ju en givare om man tänker sig kl 9 på svänghjulet, vad har den för funktion, går ju att ställa i höjdled men inte i sidled?

Skriv svar