exciter570 problem kika gärna in! kommentera! behöver hjälp.

För dig som kommit en bit på vägen men inte riktigt är där än..
alex
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 jan 2013, 00:48
Ort: österusnd

exciter570 problem kika gärna in! kommentera! behöver hjälp.

Inlägg av alex » 16 jan 2013, 01:32

tja! har ett problem med min exciter 570 -89.
jag körde under den första snön som kom o gick bra, sen börja den bränna stift så jag var tvungen att byta för o få den o gå igen. så jag ställde om nålarna så den fick snålare. då gick den ca 3 dagar, sen small det till på sjön när ja åkte o så gick den på en cylinder bara, så jag drog upp den och skruvade upp cylindrarna och kollade, då hade den käkat upp halva kolven o de var inte en repa i cylindern, o den andra kolven var fin så som cylindrarna, men inte den högra kolven. så jag beställde kolvar + alla packningar i motorn, jag bytte kolvar o smörjde kolvarna med olja o satt dit alla packningar förutom packboxen (den yttre) för den skippade jag tills senare. ja o så startade jag o den gick bra. tankade dubbelt så mycket med bränslet (ingen separat tank) tog en sväng , ca 600 m körde in, satt ditt huven, kåpor osv. startade den o skulle köra, tog mig 100 meter sen börja den gå på en cylinder, men på två på fullt efter ett tag. öppnade stiftena, ena stiftet var lite blöt/gyllenebrunt, medans de andra stiftet var kruttorrt. bytte stift o blev lite skillnad, men gick fortfarande på en på lågvarv. rengjorde den förgasaren där de stiftet var torrt, men såg inge fel i förgasaren. startade den o gick likadant. undrar nu som kan vara felet på min skoter? kommentera gärna! mvh / alex

arctic_andreas
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 feb 2008, 13:41
Ort: Hammerdal

Re: exciter570 problem kika gärna in! kommentera! behöver hj

Inlägg av arctic_andreas » 16 jan 2013, 12:26

du verkar ha problem med tändnigen.stiften skall ju va torranär den går som den ska så ta kolla tändkablar tändhattar.slår den gnista som den ska?gör den det tycker jag du ska kolla om andra förgasaren flödar över så den går surt.

alex
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 jan 2013, 00:48
Ort: österusnd

Re: exciter570 problem kika gärna in! kommentera! behöver hj

Inlägg av alex » 16 jan 2013, 15:23

gnistan är ju hyffsad på både faktiskt, men alltså den fick för mycket soppa så stiftena var lite blöta när den gick. men de stiftet som är torrt nu är verkligen torrt, tror faktiskt inte den går på den cylindern stiftet är torrt i, men vad tror du? ska jag prova dra tändhattarna o se vilken den går på? så inge luft som drar någonstans då?

alex
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 jan 2013, 00:48
Ort: österusnd

Re: exciter570 problem kika gärna in! kommentera! behöver hj

Inlägg av alex » 16 jan 2013, 16:20

eller tror du de kan sitta olika munstycken i förgasarna så jag satt dom tvärtom?

arctic_andreas
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 feb 2008, 13:41
Ort: Hammerdal

Re: exciter570 problem kika gärna in! kommentera! behöver hj

Inlägg av arctic_andreas » 16 jan 2013, 17:51

isåfall har du ingen soppa på den sida som det är torrt på.och den får för mycket på den sida som den är blöt på.låter märkligt.
riv förgasana igen.munstucken är inte lika låg/högfart.bränslepumpen?

alex
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 jan 2013, 00:48
Ort: österusnd

Re: exciter570 problem kika gärna in! kommentera! behöver hj

Inlägg av alex » 16 jan 2013, 18:37

precis, ingen soppa på den högra cylindern där det är torrt. ja vet något skumt är de iallafall! är inte förgasarna lika bestyckade? provade o sög i slangarna till bränslet o de kom bränsle ur båda. men kan bränslepumpen göra så de blir sånt här problem?

Ors
Inlägg: 144
Blev medlem: 26 apr 2011, 17:42
Ort: Härjedalen.

Re: exciter570 problem kika gärna in! kommentera! behöver hj

Inlägg av Ors » 17 jan 2013, 13:02

Kolla igenom lågfartsmunstycket,så det verkligen inte finns "nått" i det.

alex
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 jan 2013, 00:48
Ort: österusnd

Re: exciter570 problem kika gärna in! kommentera! behöver hj

Inlägg av alex » 17 jan 2013, 17:17

ska göra de!

Användarvisningsbild
Katanan
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 364
Blev medlem: 11 feb 2013, 21:37
Ort: Kungsör

Re: exciter570 problem kika gärna in! kommentera! behöver hj

Inlägg av Katanan » 11 feb 2013, 22:54

Om du fortfarande har problem så kan du kolla choken. Inte helt ovanligt att dom inte sluter tätt när choken är av. En annan detalj som som kan sura ner motorn på låga varv är om nål/nålsäten har blivit slitna..men dom är tyvärr inte billiga. En renoveringssats till pumpen är aldrig fel.

alex
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 jan 2013, 00:48
Ort: österusnd

Re: exciter570 problem kika gärna in! kommentera! behöver hj

Inlägg av alex » 19 mar 2013, 22:25

tog och köpte en rotax 583:a motor istället. orkade inte engagera mig i den där motorn nå mer tyvärr :P

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: exciter570 problem kika gärna in! kommentera! behöver hj

Inlägg av marino carlsson » 19 mar 2013, 22:32

Då lär den gå som en raket med andra ord ;)
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

alex
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 jan 2013, 00:48
Ort: österusnd

Re: exciter570 problem kika gärna in! kommentera! behöver hj

Inlägg av alex » 24 mar 2013, 00:46

mycket troligt med tanke på en aning mer hästar! :)

Skriv svar