Yamaha ET 400t årsm. 90-91? slirar och turbo!

För dig som kommit en bit på vägen men inte riktigt är där än..
samuelvira
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 nov 2011, 00:34

Yamaha ET 400t årsm. 90-91? slirar och turbo!

Inlägg av samuelvira » 30 nov 2011, 01:06

Tjena jag är ny på denna sida så satt och kolla runt lite och snabbt fick ja några roliga ideér, jag har en gammal Yamaha et 400t som bara står och tänkte ta och rusta upp den!

men min första fråga är, varför börjar det "slira" när den blir varm?
när den är nystartad och kall går den hur fint som helst, kan köra igenom diken och djupsnö utan problem, men så fort den blir lite varm så börjar den "slira" på något vis och den tar sig inte alls fram lika bra! slirar och gnisslar bara som om remmen skulle slira eller något liknande, någon som kanske har en idé på vad det kan vara?

och till min nya idé! såg att de fanns några turbo projekt här och då undrar jag, går det att sätta dit en turbo på min gamla et?:D
hur svårt är det? någon som vet som kan förklara hur! skulle vara en riktigt rolig grej!

tacksam för svar! :D

Mvh samuel

samuelvira
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 nov 2011, 00:34

Re: Yamaha ET 400t årsm. 90-91? slirar och turbo!

Inlägg av samuelvira » 30 nov 2011, 01:17

obs! ja vill ha ett enkelt bygge alltså inge massiva hästkrafter bara något första bygge som fungerar som man kan lära sig genom =)

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Yamaha ET 400t årsm. 90-91? slirar och turbo!

Inlägg av marino carlsson » 30 nov 2011, 08:26

Kan det vara så att din sekundärvariator är helt slut på så den alstrar en massa värme? Känn på skivorna när du upplever problemet och är dem stekhet så kan det bero på det.

Ang. Turbo så kan du ju också kolla när dessa projekt startades och om dem är slutförda. Tror det verkar som det är klokt att börja skaffa sig turbokunskaper på en bil innan man förstör skotern.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

samuelvira
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 nov 2011, 00:34

Re: Yamaha ET 400t årsm. 90-91? slirar och turbo!

Inlägg av samuelvira » 30 nov 2011, 23:00

om det nu skulle vara sekundärvariatorn, vad kostar en sådan och är dom svår bytta? kanske finns en tråd eller något som beskriver hur man byter en sån?

Tack på förhand =)

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Yamaha ET 400t årsm. 90-91? slirar och turbo!

Inlägg av marino carlsson » 01 dec 2011, 03:37

Nu vet jag inte om det är lika som på en ET340 men börjar man skruva loss det som ser ut att kunna hålla fast den så brukar det vara rätt uppenbart. Det gäller bara att våga skruva lite. Ha en digitalkamera om du är osäker på att få ihop det.

Å på väg till ditt turbobygge så kan det vara ett bra delmål att få lös å fast en sekundärvariator.

Ta en bild på motorrummet vid variatorn å lägg upp så vi ser hur det ser ut.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Skriv svar