På besök hos Pettsson & Findus

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

På besök hos Pettsson & Findus

Inlägg av marino carlsson » 19 okt 2010, 03:18

Då dessa herrar är lite som Pettsson å findus i lite blandad mening så tänkte jag att bilderna kunde få vara lite i de stuket också. Detta rep kommer att komma ut i sitt rätta jag med bilder i rättan ordning till nästa nummer av Skoter så kan de vara bra att bilderna är lite vrängda också. Dock så försöker jag ju ge tidsfördrivande forumsmedlemmar lite exclusiva förhands och nytt så gott jag orkar och kan..

Märk väl att de är helt öppet som i andra trådar att kommentera fritt..

Bild

En skrotsamlare av rang

John Nordenstam är en samlande ungkarl i sina bästa år som sätter värde på livet genom en tung arsenal av järnskrot. Hans uppfinningsrika vapendragare, Petrus Hellström, sätter sin prägel på det mesta han äger genom att göra dem obrukbara för alla utom honom själv.
Att dom nu båda bor i byn knaft´n, som ligger 15km utanför Lycksele, bärgar för att de båda har tillgång till hur mycket "kan-va-bra-å-ha" grejor som helst som de dessutom får använding av då det med jämna mellanrum händer udda evenemang i dess närhet.


Bild

När jag glider in i byn Knaften, som uttalas Knaft´n med ett litet uthåll på a:et av ortsbefolkningen, letar jag med blicken bland husen för att finna en liten liten ljusblå stuga med massor av gamla avlagda produkter i sin omgivning. Alldeles intill vägen uppenbarar sig förklaringen jag fått av bostadsinnehavaren och visst hade han inte överdrivit i sin mening.
Medans mina pryltokiga blickar visuellt trevar bland bråten av järnskrot försöker jag samtidigt parkera på den trånga uppfarten. Mitt i allt dyker gårdsherren själv fram med en bullpåse intill södra stugväggen där tuppen Lars-Jonas stoltserar bland de sina i ett litet hönshus med frigångsmöjligheter. Ett vakt kacklande ljudar fram när jag trär in mitt nyfikna nylle i öppningen. Ja välkommen då, säger John med sina stora ivriga ögonlobar, Petrus skulle titta förbi också då han äger en del av skotrarna som står här.

Bild

Dörrstoppen

Vi letar oss in i stugan och redan innan inträdet så fårstår man att John är på riktigt och att inte läget bara är riggat för ett bra reportage. Varför står det en mopedmotor på hallgolvet? Frågar jag nyfiket. Jag använder den som dörrstopp när det är varmt och behöver vädra. Funkar utmärkt, fyller han in. Stugan är spartanskt inredd med allt en ungkarl behöver. Ordningen är väl sisådär men vi ryms och det finns plats för fler. En tältsäng står uppvikt på golvet i vardagsrummet då ett gäng jägare skulle komma och självklart finns då plats hemma hos John. Då jag känner till John lite mer privat än bara som reporter så kan här inflikas att John tillhör kategorin människor som sätter sig själv sist. Hjälper alla om det går om än det blir på bekostnad av sig själv. Bjuder på sig själv på arrangemang och ser till att publiken får sig ett gott skratt. Detta var bara en fotnot för att få en liten blick på människan bakom fasaden.

John Nordenstam har bott 34 av sina 37 år i Knaften vilket han också trivs mycket bra med. Det är lugnt å fridfullt men ändå spännande människor som bor här. En kille i byn har köpt upp gamla Konsum och byggt om det till garage så där har John en alldeles egen plats då det skall mekas i Burkarcupsracern. John har deltagit varje år i Burkarcupen med lite olika maskiner. John säger, vilket jag som rätt insatt kan intyga, att han aldrig deltagit för att vinna någon gång utan är endast med för att det är så jäkla roligt. Mycket trevliga människor och fräna maskiner.

Bild

John har jobbat med lite av varje genom åren och tiden utanför Knaften tillbringade han som såväl svetsare som bonddräng. John trivs med pysselsysslor och är glad att han är hemma i Knaften igen. Det här med skrotsamlandet har alltid funnits nära hjärtat och efter Burkarcupen dragit igång så har veteranskoterköpandet blivit en sjukdom, skrattar John fram å återigen lyser blicken upp från ögonen som nästan poppar ur när han pratar om skotrarna. Han säger sig ha en 5-6 stycken som är fullt körbara och antalet objekt är nästan oräkneligt. Alla finns inte här hemma i byn men en hel del maskiner kan han iaf visa upp. Första skotern var en Yamaha SL300 Europa men den finns tyvär inte kvar. Dock finns två andra Yamaha 300 i ägorna nu.

Mulle Meck anländer

En smaklig kaffetår där det inte snålats på råvaran serveras medans pennan glöder i takt med att han berättar om sina behag i bodarna kring kåken. Ett Ronny & Raggegnål hörs ljudande från byavägen varpå ljudet snabbt övergår i en pallnit på gårdsgruset. Ut ur en 70-tals Ford av lite udda modell kommer en till synes virrig kille av modell mindre med en lysande gammal Arcticmössa på sne. Just de ja, Petrus hade nu anlänt.

Bild

Petrus är snart inne i diskusionen runt intresset veteranskotrar och berättar om sina egna historier. Jag backar bandet en aning och ber honom berätta hur det igentligen började.
Jo jag har igentligen inte kommit i kontakt med skotrar förens jag kunde tjäna mina egna pengar då inget intresse från hemmet funnits. Petrus livnär sig på olika jobb inom metallbranchen med Sveriges 250mil som bas. Petrus kommer från Jokkmokk ursprungligen men flyttade vid 2 års ålder (då hade han inte förstört sitt första fordon ännu) till Brunflo. Där bodde han tills han var 5 år (då redan förstört sitt första fordon) för att då bli Lyckselebo.
Petrus har nu hyrt en lägenhet, en av de få som finns i Knaften, för att kunna trava runt å fundera bland alla "gobitar" hemma hos John.

Bild

Petrus är en så kallad lokalkändis efter alla dess mystiska byggen som han levererat. Fränaste bygget är väl igentligen en Skidoo Elan som till en början utrustades med en Rotax 503 för att ett par år senare få en 467 L/C. Något år därpå räckte inte effekten till tyckte Petrus så nu i generation 3 av Skidoo Elanen huserar en portad Rotax 643 med dubbelpipor. Många medelmåttiga nyskotran har fått se sig besegrad på pepparkaksrace runt om på fisketävlingar etc. Petrus kan själv inte räkna antalet arbetstimmar som lagts ner i det projektet. Senaste kreationen blev en hemmabyggd Larven som gjordes av en Lynx 535. Helt utan bromsar tycker han den är spännande att köra och visst ser den rätt spännande ut. Likheter med en bergsget vilket jag tycker passar ypperligt då båda är goda klättrare.

Allround Motors

En annan sak Petrus och John har gemensamt är att båda tillhör Allround Motors. En klubb som bildats sen Burkarcupen kommit till. Här i höst hade Allround Motors årsmöte tillsammans med Bullheads, från Storuman, i Kattisavan på campingen. Dom hyrde campingen hela helgen i syfte att sätta riktlinjer för kommande racesäsong. Då en ny regel tillkommit i Burkarcupen om att poängen kommer räknas från de 4 bästa tävlingarna varje tävlande genomfört så bestämdes bland annat att alla 10 teammedlemmar skulle köra minst 4 tävlingar vardera. Gemensam klädsel var en annan pun(g)t på dagordningen. Ett socialt team som deltar för att det är kul men givetvis finns där några hornbeklädda pannor som satsat lite extra inför Vol.4

Bild

Fosterförlösaren

Dags att gå runt å titta på "skrotet" och visst finns det en hel del skrot runt ägorna men allt vill jag inte klassa in i det segmentet. John verkar ha en liten förkärlek till enstånkare då de inte brister vid inventeringen. Yamaha, Snotric, Aktiv, Ockelbo, Lynx och mycket mycket mer.. Det står patinerade gamla klassiker lite varstans och vissa av dem går som urverk. Andra behöver mer än en förgasarjustering men vem är perfekt?
Under skärmtaket står där en röd Aktiv pulka som fått ett säreget smeknamn, Fosterförlösaren. Namnet kommer från en sägen, som tydligen ska vara sann, där en gravid kvinna vid en söndagstur fick lite för mycket av guppandet genom den annars perfekt utformade fjädringen så en tidigareläggning av förlossningen blev ett faktum. Sagan slutade väl och med den historien bakom sig får pulkan ett overdeligt värde.

Bild

Bild

Bild

I en av ladorna står det något riktigt ovanligt. Petrus har parkerat en av sina Arctic Cat Cross Country från 1977. Vad Petrus själv säger så finns det bara 4st i Sverige av årsmodell 1977 och han äger alla. Den vi tittar på har bara en tidigare ägare och gått som tävlingsmaskin just över 100 mil. Skotern har ett jättefint skick och allt ser ut att sitta ihop och vara helt. En sista handpåläggning behövs givetvis om den ska bli i skick för museum men Petrus tycker att grejorna ska användas så denna kommer tjänstgöra som finglidare vid utflykter osv. För Burkarcupen har han andra "sämre" maskiner som kan spöas lite mer utan att det svider i samlarens hjärta.

Bild

John trycker till på att ordningen kunde varit bättre när jag halvdeles snava fast smalbenet i en "pärkastar". Samtidigt är det väl lite av tjusningen med en sån här rundvandring. Han säger sig tyckas veta ganska bra vad han har men inte riktigt vars. Som märgad skrotsamlare har han svårt för platser som soptippen och kamraternas grovsopssortering. Det är lätt hänt att det andra vill kasta får följa med mig hem till byn. Jag tycker att den meningen berättar för er som inte varit på besök hos John att det finns så mycket att titta å vrida på för den liksinnade att storyn kunde bli oändlig så vi tackar därmed för oss och önskar lycka till på racebanorna till vintern.

Näst intill oanvänd Husqvarna 150 som sitter på en gammal vattenpump

Bild
Senast redigerad av 1 marino carlsson, redigerad totalt 20 gånger.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

jaas
Inlägg: 81
Blev medlem: 05 nov 2007, 21:20
Ort: Köping
Kontakt:

Re: På besök hos Pettsson & Findus

Inlägg av jaas » 19 okt 2010, 08:46

Grymt reportage som vanligt! :thumbright:
Ockelbo Poro!
Ski-doo T'NT 440 -74
Ski-doo Nordic -Gammal som f*n
Ski-doo Skantic -Gammal den med!
Ski-doo Skandic -82
Ockelbo 300S -78
Aktiv Alaska Lång
Yamaha SW 440 -76/77
Ski-doo Formula MX-LT -89 x2

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: På besök hos Pettsson & Findus

Inlägg av marino carlsson » 20 okt 2010, 01:04

Tack.. En rättelse av stor vikt har nu gjorts.. Tuppen heter Lars-Jonas och inte Sture.. :)
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Skriv svar