Dragrace - Skellefteå

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Dragrace - Skellefteå

Inlägg av marino carlsson » 22 feb 2010, 23:48

Här kommer ett rep från Dragracet utan bilder då vi matats med fina bilder av alla duktiga fotografer. För er som av någon anledning missat dem så propagerar jag lite extra för http://www.polymoog.se" onclick="window.open(this.href);return false; då hon är vår stöttepelare i fotojungeln. Kommentera gärna.

Bild

Styrlås racing eller Dragrace, vilket som går det ruggigt fort

Skellefteå Snöskoter, ny arrangörsklubb i Burkarcupen, hade inte polat med polman kan man säga. Närmre den absoluta nollpunkten kommer man inte på Celsiusskalan men vilket som utfördes en mycket bra tävling med 107 tappra riddare av alla möjliga slag.

Det är lördag morgon i Skellefteå. Permafrostdimman ligger tät över bilskroten. De stackars funktionärerna hade inte blivit populär om några djuraktivister kommit förbi då dem alla bar en stackars oskyldig rävliknande varelse på hjässan. Det var ruggigt kallt med andra ord, iaf om man ska åka snöskotertävling.

De 31,5 minusgraderna hade blivit 19 och den täta dimman var nu utbytt mot solstrålar som fick tånaglarna att börja knorra tillbaka till sitt normalläge. Tvåtaksröken luktade i många fall mystiskt då maskinerna startade upp. Modigt att åka tillsatsbränsle i den kylan men en enda kolv var vad jag hörde separerats från sin ursprungsposition under dagen.
Detta är nu 3 säsongen av Burkarcupen och visst har det hänt en del med maskinerna sedan vi första gången stod å slet i varandra med båttrossar mellan skotrarna i en form av dragkamp. Den ena värre än den andra och den som gäspar och säger att Dragrace inte är intressant har inte varit med.

För att börja med de ”små” så skulle äntligen Underdogs Racing med Nico (Burkarcupens datanörd) i spetsen få betalt för timmarna i garaget. Vi kunde senast läsa om hur han fick dra sin skoter över mållinjen på Ovalen men denna gång gick det hela vägen varpå seger i moderna enstånks klassen var ett faktum. Den omåttligt trimmade Olympicen fick bekänna färg och gjorde det med bravur då han slog ut den eviga pallplatstagaren Lars Åke Linder i finalen. Team kamraten Lars Rosander, också hemmahörande i Harads, segrade den äldre enstånks klassen där han boxades med stofiler som Kjell Engström och Mikael Jansson. Undra hur länge till dem ska vara aktiva? *blink*

Tjejklassen var tajt i toppen och Therese Nordström, Sucknecks Racing, skulle efter många om och men stå överst på pallen efter en fem hundradelar överlägsen seger i semifinalen mot Elina Tengman från Hot Pistons. Finalen tyckte hon kändes som ett möte, säger hon och skrattar lite. Det var Elinas RV som var den stora plågan att slå denna dag då hon var kvalsnabbast. Therese leder för övrigt totalen i tjejklassen efter dessa tre körda tävlingar.

Lilla fläkt Standard kammade Daniel Wiklund hem med sin Nordik från 84:a. På huven hade han en stor dekal med skoterskroten på och jag gissar med tanke på skicket att där fanns också en skylt med texten ”VÄLKOMMEN HEM”.

Lilla Fläkt Modifierat blev som vanligt en rysare. Team Höjdara har om och om bevisat att en gammal Skidoo går det få snurr på. Denna dag var det dock en annan herre vid namn Jim Holmgren som fick sätta sin fot överst på pallen efter en lyckad dag på en Yamaha. Jag själv kör i denna klass och en historia, för bra för att utelämna men för dum för att förtälja, fick sitt utspel under denna dag.

När jag kört mina tre kvalrepor med olika startposition för att finna rätta viktfördelningen på mitt Snow-racer liknande föremål till skoter gick jag runt å skröt över hur fruktansvärt mycket effekt det fanns att hämta i den där skorven. Kanske lite överdrivet men lägg in en BR 250 originalmatta som viktig parameter så är vi nära sanningen. Det bara spann än hur jag gjorde… Trodde jag. Innan finalerna kom Morgan Jirlen och sa att min skoter verkade gå perfekt av startmattan och att jag måste fått till bra starter. Hmm.. Något stämmer inte här? Med lappgubbens tvärnit vände jag om och plockade fram verktygslådan för en mattspänning. Gissa om det blev andra bullar när inte drivhjulen åkte karusell mot mattan.. Jaja, nu har man dumlagt sig själv igen!

Bredbandarna lyste med sin frånvaro och endast tre stycken hade letat sig till banan. Jag som trott att detta var klassen där ”brehängslekärana” deltog men ack så man bedrog sig. Kurt Degerman från Hot Pistons tog hem klassen med sin special Skidoo.

Retro Veteran och Fläkt Veteran vanns båda av Hot Pistons som tog många medaljer med sig hem denna dag. Leif Lundberg i den förstnämnda och Joacim Lindström i den senare. Leif åker RV medans Jocke kör Blizzard 7500.

Stora Fläkt skulle domineras av Fjällboys med ett undantag av en Hot piston på andra plats. Mikael Larsson som nu segrat i alla tre körda Burkarcupstävlingar drog det längsta strået. Ödmjuk som han är har han sagt att en andraplats inte accepteras detta år. Vi får väl se, menar Erik Tengman.

Lilla L/C kunde ros hem av Daniel Vestman och hans otroligt fina Phazer SX bygge som skrivits om tidigare. Daniel var riktigt upp i gasen och den blodade tanden badar numer i gomspalten.

Stora L/C var den näst största klassen för dagen och också den kanske publikvänligaste. 100+ hk maskiner som vässats till sin spets och luktade spännande hade fullt upp med att finna fäste på banan. Den som lyckats bäst var Leif Lundberg från Hot pistons. Hade det funnits mer fäste hade nog Teamkamraten Erik varit en farlig konkurrent då halva banan gick åt till att finna grepp. Klassen hade många bildsköna maskiner att visa upp och vill man se dessa bilder i mångfald så skall ni ta en titt på http://www.polymoog.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Marino Carlsson
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Dragrace - Skellefteå

Inlägg av Laser » 23 feb 2010, 08:29

Målande beskrivning :thumbright:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Re: Dragrace - Skellefteå

Inlägg av RetroR » 23 feb 2010, 09:12

Den som i stora L/C hade bäst fäste lär nog ha varit Magnus Grahn på sin GPX 638.......kvalsnabbast och den enda som klämde till med en 6:a för dagen.......6,96 ingav respekt (Dock soppabekymmer i elemineringen)..... :thumbright:
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

Skriv svar