Gången då Bodil kom till... Mycket bilder :)

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Gången då Bodil kom till... Mycket bilder :)

Inlägg av marino carlsson » 20 dec 2009, 23:36

Ja var ska man börja, jo i början såklart..

En vacker dag (eventuellt en skitdag) så ringde min garagevän å sa att hans tjej ville ha en skoter, veteran såklart. Han hade givetvis ett impulsivt finger med i spelet. De hade hittat en Ockelbo 400 till rimlig kurs å då de var e gubbe som hade den så skulle den givetvis vara en bra skoter som skulle hålla i evigheter för gubbar dom mekar inte sönder skotrarna som vi "ungdommar" gör.. JAJA.. Jag frågade om de var brytartändning eller om de var en med CDI (Sitter en gudabenådad Rotax 377 i dessa). Han sa att de var en med brytartändning men då det var en gubbe som haft den så skulle den ju fungera.. JAJA.. Jag vill inte vara en besservisser men ni får ju gissa vem som fick rätt i slutändan.. Under den snöfria hösten skrapade vi runt på gruset ett par minuter då och då när den skulle in å ut ur garaget. Startade lätt varje gång och gick lika bra varje gång, dock var de ju aldrig någon riktig körning.

Vintern kom, norrlandsguldsracet kom och den första riktiga provturen skulle komma.. Vi tankade skotrarna och drog iväg mot abbarlia från Lyckan men när vi kommit en bit upp på bärget slocknade en av hans cyllar och tändproblemen var ett faktum. Självklart kollades alla enkla fel upp och utan att något bättre resultat kom.

När vi konstaterat för 3 gången i rad att den gick fint och startade lätt på båda cyllar när den var kall men konstant dog på samma cylle efter nästintill klockad tid så bestämde vi oss för att de var något som spökade med tändningen.

Pappa ringde doktorn å doktorn sa, i tändningen får inga små apor va... Farbror doktorn tog sin sjukväska och kom till Lycksele från Hotpistons näste i Umeå.. Innan hade vi testat att skifta tändspolar för att se om de var någon av dessa som spökade men samma cylle var fortfarande död. Komptest och allt annat som går göra vart också gjort bara för att även om de förmodligen inte hade med saken att göra.

Doktorn kom och Mr. G-Racing ni sett tidigare på film och som också finns med på forumet hade köpt nya brytare.
Doktorn kopplade in batteriladdaren och monterade in ett bakljus??? Vi stod som frågetecken men efter en stund gick de även upp ett liljeholmens för oss, såklart efter att han förklarat.

De är nämligen så att bla bla bla... Aha.. vi kliade oss lite i pannan å fipplade vidare med något annat. Nu var brytarna bytta och tändningen ställd. Exakt som den ska vara och allt gjort med yttersta perfektion med indikatorklocka, batteriladdare, bladmått, bakljuslampa och lite diverseverktyg.

Dags för provstart.. Brummelibrum vem lufsar där, glada små herrar gasar iväg. Nu går den så härligt, nu går den så bra. Visst är de en ockelbo man ska ha.. Krrrrrr.... En cylle dog! Gaaaaaaaaa........ Doktorns tid var slut så där lämnade han oss med en nästan hel skoter igen fast med samma fel. Han lämnade dock kvar en tändplatta med ett par fungerande originalkondensatorer då de var bara de som kunde vara fel nu.. De fixar vi lätt..

Nu börjar de roliga med bilder osv.. tidigare hade vi inte haft med oss kameran..

Igår, lördag den 19 Dec, var de en konsert med lite kändisar i Lyckseles nybyggda omdiskuterade Industrihus som stått tomt då hyresgäster saknats..

Profiler som Team Pontare, Idol-Rabih och Idol-Erika fanns på plats:

Bild

Bild

Bild

Och vem står inte där mitt i hetluften om inte forumets egen L-Å, för kvällen konfrancier och deltagare i kören.

Bild

För att detta med konserten ska hålla sig inom ramen för Retroskoter så fick jag chansen att ställa upp en monter med lite atteraljer för att marknadsföra Burkarcupen och Motorveckan inne i hallen så besökarna kunde titta förbi och ställa lite frågor. Självklart satte jag upp RFS-flaggorollen som Eltiger gjort. (Banderollen är inte klar än)
Tog med mig Yamadoon och visade filmer på TV-skärm:

Bild

TV tittade förbi och ställde lite frågor som så många andra gjorde denna kväll..

När allt var klart och de var dags att packa ihop ringde de i min mobil.. Ring Ring, fast med min saxofonmelodi av supersaxarna.. De var min garagegranne som ringde och berättade att han, helt själv, utan hjälp, med sina nästan egna prylar lött in nya kondensatorer i Ockelbon och den gick! Som aldrig förr dessutom.. Utan att stanna på ena Cyllen.. Jaja.. Lyckan varade inte länge. När han snurrat på en stund ute på gårdsplanen så hände det som inte fick hända på denna maskin som utan problem skulle gå vinter efter vinter and so on.. Mattan flög av!! Jag kollade på klockan, 20.oo. Lugn, jag återkommer.. Ringde min arbetskollega och hörde hur länge de var kvar innan dom skulle anlända i Lycksele och mitt arbetspass skulle ta vid. En och en halv timma bort fick jag som svar.. Ringde upp Mr G och sa att jag kommer..
Han funderade först på att starta igång den å med boggiehjulens framdrivning köra in den i garageväggen å låta den stillsamt snöa över och dö. Dock funderade han om min övergivna matta från Citation passade? Jodå, de är samma delning och boggien finns ju också kvar.. Det här skulle bli kul. Ut i boa och efter grejen, nu var goda råd dyra.

Jag som var festklädd fick göra som vilken annan norrländsk hårding skulle ha gjort. Av med brallerna å meka i kortkallaingarna: (Varning för erotik)

Bild

Bild

Bild

Dock var de inte lika roligt då Mr G startade vinkelslipen.. Satan vad de brände på vitfläske..

Bild

Efter några om och men så var tillslut mattan lös och alla boggiedelar

Bild

Bild

Bild

Detta hände på 1 timme och 29 minuter - dags att åka till jobbet!

Dag 2 - Idag Söndag - Startade vid Lunchtid

Det lite lustiga är att en Ockelbo 400 har en matta som är 375 lång och en Citation 300´s matta är endast 289. När vi insåg att vi just startat ett projekt där slutresultatet kunde bli den mäktigaste 400:an som någonsin rullat så blev de till att gå all in:

Jessica, som äger skotern, har varit med hela tiden i stort sett i garaget och nu när Ockelbon som hon valt att kalla Ockelbodil skulle bli nästan metern kortare så får den heta Bodil framledes då Ockel-Äcklet nu mer eller mindre är borta :)

Rotaxmotor (Skidoo), Skidoomatta och Skidooboggie.. Nu kanske de blir en skoter..

Jessica insåg att nu var de läge att styla den då de annars varit som att sminka en gris:

Bild

Bild

Av med dekalerna bara.. Ny lack skulle dit och självklart i teamets färger som kommer vara Svart och rött med inslag av vitt.. De är ju bra å vara någorlunda lika när vi ska ut på tävlingsbanorna.

Bild

Det blev en häktiskt eftermiddag fram till 16.oo då jag måste återgå till arbetet för att ta i kvällspasset. Turligt nog så är min polare som jag jobbar med en riktigt skön snubbe så ingen blev gladare än han när han hörde att han skulle få hänga med till garaget.. Efter lite middag var vi snart alla åter i garaget för några timmar till:

Bild

Mattan sitter nu där och hålen för Boggien är fixade. Vi saknade dock bultarna till boggien så de blir att inhandla i morgonbitti sen blir de fullt ös igen. Visst ser väl detta lite dumt ut??

Bild

Bild

Bild

Då vi inte kunde montera boggien satte vi igång med allt runt omkring istället. Jag fixade elsystemet, Jessica fortsatte att lacka, G körde vinkelslip tills han nästan fick parkinsons:

Bild

Bild

Jessica gjorde en kort paus och åkte å köpte Kaffe å gobit..

Bild

Efter lite av jobbet på den nya bakdelen såg den ut såhär:

Bild

Framifrån såhär med nu mattsvart lack, bilden som ni såg tidigare är självklart tagen senare då hon målar på de röda fälten:

Bild

Mr G håller att slipa dynlådan

Bild

Och så här blev den nya bakdelen på lite håll då allt är gjort för funktion och inte för utställning :)

Bild

Klockan 20.27 var min polare less så då ville han dra hem.. Mr G stannade kvar med Jessica varpå variatorskyddet fick ny färg, dynlådan bättrades på och lite allmän uppstädning av diverse barr och gammal olja gjordes. Rapport inkom alldeles nyss med MMS-bild och de såg bra ut på håll iaf.

I morgon 08.oo fortsätter kampen om den ultimata Bodil så häng kvar så kommer fortsättningen här..

Är de nu så att de inte kommer en kommentar på detta bygge så gör jag som min polare gjorde när kameran åkte fram:

Bild

På återseende! :)

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

mattias gadd
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 jan 2009, 21:42
Ort: Lycksele

Re: Gången då Bodil kom till... Mycket bilder :)

Inlägg av mattias gadd » 20 dec 2009, 23:47

dra balla, du skoja då int då du sa att de blev långt haha, men du kapa då ner historian så den rymdes på nätet iaf :thumbright: raska tassar o nya tag imorrn då, ciao
-77 yamaha stx hpd edition
-08 arctic cf 800

PiteRobban
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 feb 2009, 18:41
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Gången då Bodil kom till... Mycket bilder :)

Inlägg av PiteRobban » 21 dec 2009, 14:35

hahaha =). uppkäftig skoter och ett kul projekt att läsa om =). :thumbright:

//Robert
Skotrar:
2x AMF Delta 7520 "Långselare"
Yamaha Exciter Hybrid -89
Arctic Cat Panther 5000 -78

http://www.cravepower.org

Ballan
Inlägg: 304
Blev medlem: 17 nov 2008, 22:31
Ort: Lycksele
Kontakt:

Re: Gången då Bodil kom till... Mycket bilder :)

Inlägg av Ballan » 21 dec 2009, 19:46

haha, snygg i kallingar... :P snacka om brinnande intresse :thumbright:
SS 440
ET 250
WWW.RETROEVENT.SE

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Gången då Bodil kom till... Mycket bilder :)

Inlägg av marino carlsson » 21 dec 2009, 23:48

Kommer mera då denna skapelse efter många om och men anses vara klar för race.. Har mycket nya bilder och svordommar att skriva av mig :)
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
polymoog
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 17 jan 2009, 22:46
Ort: Nära havet
Kontakt:

Re: Gången då Bodil kom till... Mycket bilder :)

Inlägg av polymoog » 21 dec 2009, 23:52

Helskön reportage :thumbright: 8)

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Gången då Bodil kom till... Mycket bilder :)

Inlägg av marino carlsson » 22 dec 2009, 02:59

Jahapp.. Då var de dags för en uppföljare då vi nu spenderat en hel dag & kväll i garaget med många olika tillstånd i sinnet..

Måndag morgon, väckarklockan piper, 07.45. Kliver av arbetspasset 08.oo och åker hemmåt. Mr G hade lämnat dörren på glänt våningen ovanför så han skulle höra nycklarna rassla när jag kom hem.. Mmm.. Troligt.. Jag går upp och väcker honom och givetvis säger han att han redan är vaken :) Jag säger att fikabordet är dukat inom kort och han skulle bara vända Y-frontarna ännu en gång och komma ner.. Julskinka kärs upp, mackor ställs fram, ägg kokas, rom, salt, perkulatorkaffe å lite ost står nu klart att avnjutas. Ingen G.. Då ringer han.. Öhöö.. Hmm.. Ja kommer strax.. Vi fikar å spekulerar över dagen som skall komma. Nu är vi redo och arbetskläderna åker på. Mot garaget men först svängde vi förbi en välsorterad bultbutik och köpte våra UNF-gängade boggiebultar..

Väl i garaget så börjar jag med att dokumentera med en bild över hur de såg ut då Mr G och Jessica lämnade bygget på Söndagskvällen.. Lite upputsad och allmänt städad. Variatorskyddet och magnapullen hade fått sig lite rödfärg. Garaget var även städat upp nalta och de kändes riktigt bra att kliva på så att säga..

Bild

Boggien var prio etta så vi startade med detta.. Då tunneln var aningen mindre på Ockelbon än Skidooboggiens axlar kortades dessa av 7mm på vardera sida. Så även axelrören och plasthylsorna som håller fjädrarna centrerad.

Efter lite om och men så satt boggien på vår framgissade plats och så dumt blev de inte tycker jag. Då dessa är rätt höga i framdelen så kan man inte skicka upp boggien för högt i tunneln så därför hamnade den rätt långt ner. Med Jessica på så får hon hoppa för att bottna och de är riktigt bra och fin fjädringsväg numer..

Bild

En gammal axel från min Blizzard letades fram och kortades lite mer då dess tunnel är ca 43mm. Ett lager var dåligt så ett nytt inhandlades. Bra att ha garaget brevid ortens gött å finnbod med allt man kan tänkas behöva till gammelskotrar.. Ska ta lite bilder där inne någon dag då de ligger en fin Centurionmotor bland annat där i gömmorna.. Även en splitterny Sachs SA275 eller va dom heter.. Axeln kunde nu monteras på lämplig plats i boggien. Denna skulle alltså tjäna som stödaxel..

Bild

Bild

Då vi bestämde oss för att vi skulle köra utan jättekåpan över motorn och all Elektronik så fixade jag klart elen och drog om kablarna. Allt onödigt som kan fela sorterades bort så endast nödstopp, fram & bakljus fanns kvar. Många sladdar och kontakter var de bara rena turen man gick igenom då dem föll isär bara man rörde i dem.. Tips till er med en gammal trotjänare i garaget, se över elen och kablaget i era maskiner inför vintern. De har hänt mig mer än en gång att man blivit ståendes på spåret utan gnista då de bara varit någon kabel som gått av i sitt hölje..

Bild

Bild

När Jessica hade jobbat klart så kom hon förbi garaget för att hjälpa till. I smyg hade hon varit till Screen & reklam där Johan på forumet är VD. Ockelbofreak som han är ställde han självklart upp med att trycka Ockelbodildekaler till maskinen. Min teori om att Ockel-Äcklet skulle vara ett avslutat kapiter sket alltså på sig varpå nu bodil är en Ockelbodil igen.
Självklart klibbade hon dit dekalerna nästan själv också.. Kanske med lite hjälp.. Även en stukad stripes och en varning för älgar klibbades fast då det kommer vara ännu ett kännetecken i Sucknecksteamet i år..

Vi hade letat runt hela stan för att hitta svart silvertejp även kallad byggtejp utan resultat. Jessica hade varit på bussgods och hämtat ut ett paket som var en julklapp till Mr G. I paketet fanns bland annat just Svart byggtejp varpå tomten fick komma lite tidigare än tänkt just med den delen. Skönt, nu kunde dynan bli svart igen istället för svart/silver.

Bild

Bild

Ballan tittade lite nyfiket förbi efter han slutat sitt 12 timmars plogskift varpå han arbetssamt hoppade in i hjälpkåren och flitigt använde sina fingerfärdiga händer. De resulterade i att den nya rutan monterades som Mr G klippt till av den gammla rutan. Kallas för återvinning varpå vi funderar på att söka miljöbidrag från Staten på 100 miljoner..

Bild

Efter denna gigantinsats hade Ballan fyllt sin räddabarnenkvot så han drog hem.

Jag och Mattias fortsatte att jobba på med lite av varje, bland annat en ny stänklapp, uppstripning av huven och lackering av huvgaller osv.. Jag gjorde de sista på elen så vi skulle kunna testa att allt fungerade.

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu var de inte långt kvar till provstart och en testrepa. I teorin skulle den nu vara helt klar för race förutom startnummer.. Det lät ju troligt.. Eller hur..?

Startade gjorde den enkelt, dock fungerade inte en lampa. Strömmen mätades upp och inte en volt producerades från motorn. Hmm.. Måste vara jordkabeln som ska gå mellan chassiet och motorns kabelhärva, alltså den gula med en svart rand. Visst var de så och vips så fungerade allt. 21 W bakljus som reglementet kräver och framlyset fungerade felfritt. Nödstoppen var de värre med, den vet jag inte hur den ska kopplas än idag (den gammla modellen med 3 stifft) så lös med den från Snotricen då den ändå inte ska gå tävling. Ihop med den igen i Bodil och vips så fungerade de också. Vilket flyt vi hade.. Nu skulle vi testköra. I med backen, som alla smarta tävlingsmaskiner har, och ut ur garaget. Tänk er när de är 35 grader kallt å du trampar gasen i botten med en Volvo 245:a med fläkten på max. Ungefär så låter en ockelbo när man sylar full sula.. Men inte den här.. Gick som en kratta och vi trodde att den fått samma fel igen.. En cylle är borta..

In i garaget och som om du släpper ut luften ur en ballong åkte musten ur oss.. Jag satt å grubbla en stund på skotern och kände att jag måste ta en provtur till. De var något som inte stämde.
Ut ur garaget igen och full mutter. De var inte de där klockrena enstånksljudet ur 377:an så jag testade att tvärchoka den och jävlar vad jag flög, i en båge vid å hög.. Jag såg nästan ingenting för.... nanana... Skönt, ett bränslebekymmer. In i garaget igen å ut med förgasaren, rengöring och ihop igen. Testade först med en gasare från min räcer men de gick inget bättre.. Fick lite väl mycket sövel.. Så tillbaka med gammeln å ut igen. Spann som en katt och allt var frid å fröjd tills jag tog på bromsen. Lät som växellådan skulle komma ut genom huven. In igen å öppna upp gummiluckan som tätar växellådsoljan å visst var de något som inte stämde. Nedre drevet hade nästan krypit av axeln. Mr G hade mest troligt glömt att sätta tillbaka brickan å muttern som håller drevet vid senkvällens sista mek igår så detta åtgärdades. En häxblandning av mycket köldtåligt fett och racingolja från Ockelbo fylldes i och igen med gummitutten.

Bild

Ut å köra.. Letade åt lite fäste i snövallen och så drog jag på.. Lät som mattan snurra 3 gånger mer än drivaxeln så nu var de bara in igen. Börjar vara lite less om jag ska vara ärlig.. Hissade upp den bak å herre jösses.. Mattan hängde som magen på en gammhunn. Vi hade glömt att dra åt mattspänningen och gissningsvis så hade inte mattan hängt till sig riktigt heller när vi spännde upp den inför första provturen så vi drog åt detta till max (kanske får byta till lite större vändhjul) å ut å testköra. Nu kuggade den inte över och allt kändes rent utav riktigt bra. Får se om de kommer behövas framöver att byta vändhjulen till lite större men de verkar fungera som det är nu med mattspänningen på max.. Igentligen inte ultimat men vad gör man.. Inte sugen på att flytta boggien just nu kan jag säga.

Å så lite bilder på hur de blev tillslut

Bild

Bild

Bild

Bild

Då de är en tjej som ska ratta blev vi bara tvungen att monta sminkspegel :)

Bild

Efter en mycket mycket mycket lång helg och måndag i garaget är nu Ockelbon äntligen förvandlad, helad, lagad, stylad, förädlad, döpt osv och en mycket glad och tacksam tjej har nu en fullt raceklar skoter att delta med i tjejklassen i Burkarcupen. Lite nervös är hon då hon inte kört mycket skoter i sina dagar tidigare. Hon tycker de är bra och är den enda som är glad att ockelbodil är drevad för att gå typ 60 blås på 12000 RPM. Visst, de är en bra fart att börja med.

Jag var å skråkörde i lite snöhögar och liknande bakom garaget och jag är grymt imponerad över hur den tar sig fram. Förmodligen beror de på dess lätta vikt och höjden från marken. Skulle vara kul att väga den nu då vi plockat bort allt som fabriken tyckte var nödvändigt.

Efter denna kväll så åkte jag hem, spolade upp ett badkar med hett vatten, plockade fram mina alldeles egna badankor och la mig ner att slappna av. Kärleken min serverade mig ett stort glas julmust och en tvättsvamp.. Nu sitter man här och med dessa ord avslutar jag denna megaförvandling och rapportering med ett SKÅL!

Bild

Mvh Marino Carlsson
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
jag 3000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1121
Blev medlem: 06 nov 2007, 16:24
Kontakt:

Re: Gången då Bodil kom till... Mycket bilder :)

Inlägg av jag 3000 » 22 dec 2009, 11:30

Trevligt reportage, måste säga att den såg lite stympad ut men samtidigt blev den frän :D
En frisk motor tänder på varje varv!

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Gången då Bodil kom till... Mycket bilder :)

Inlägg av Laser » 22 dec 2009, 13:56

Ockelbodil o DieselDoris.......
Vad månde komma härnäst?? :D

Bra reoportage! :thumbright:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Ballan
Inlägg: 304
Blev medlem: 17 nov 2008, 22:31
Ort: Lycksele
Kontakt:

Re: Gången då Bodil kom till... Mycket bilder :)

Inlägg av Ballan » 22 dec 2009, 17:35

nästan fyrkantig:P
SS 440
ET 250
WWW.RETROEVENT.SE

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Gången då Bodil kom till... Mycket bilder :)

Inlägg av marino carlsson » 22 dec 2009, 17:39

Kan säga att de är en riktig skråkörarmaskin då man bryter den precis hur man vill och höjden gör att den hänger sig inte så lätt. Boggien fungerar alldeles utmärkt för ändamålet klättring.. Blev genast sugen att smacka dit en tundraboggie och matta då det är i stort sett samma som sitter där fast längre..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Ballan
Inlägg: 304
Blev medlem: 17 nov 2008, 22:31
Ort: Lycksele
Kontakt:

Re: Gången då Bodil kom till... Mycket bilder :)

Inlägg av Ballan » 22 dec 2009, 18:39

Du skulle bara fått nå kammar på maskinen. ni få ju inte göra den längre, mindre matta=mindre massa som ska runt.. Ni lättar ju bort ordentligt med vikt på den där, 52 kilo bara på det ni kapa bort från tunneln, 24 kilo på boggie axlar :P ni är snart nere i normal skoter vikt på den dära ockelbodiln
SS 440
ET 250
WWW.RETROEVENT.SE

Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Gången då Bodil kom till... Mycket bilder :)

Inlägg av R60 » 22 dec 2009, 19:39

Kreativt bygge :thumbright:
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Gången då Bodil kom till... Mycket bilder :)

Inlägg av marino carlsson » 22 dec 2009, 19:40

Jag tror att Ockelbodil väger mindre än de flesta skotrar nu.. Inte som Elan å spitfire kanske men lätt är den då..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Gången då Bodil kom till... Mycket bilder :)

Inlägg av marino carlsson » 14 sep 2010, 04:41

Vad hände sen??

Jo så här var de utan att vara alldeles för långdragen..

När nu maskinen stod klar efter många om och men (läser man hela historien ovan så förstår man om och men) började garagegrannen spåna vidare om tuning.. Jovisst, byte av variator är ju inte så dumt tänkt så hur de var börjades jakten på en avdragare/bult. De min käre garagekompis inte tänkte på, i ögonblicket då han skickade in den pinne med lagom längd på som ska separera variatorn från konan, var tjockleken.. Vad hände, jo pinnen var typ 1mm tjockare än gänghålet som variatorbulten går in och när allt våld som 110kg Mr.G kan åstadkomma brukats på att dra avdragarbulten var denna pinne pressad så hårt in i vevaxeln att inte ens Heman, Hulken, Stålmannen eller jag hade en chans att få ut den. Han försökte då kapa lös variatorn med rondellen men när man blir less så blir man less.. Vi förstod att veven var sabbad även så locket lades bara på och så hamnade den i skogen i en by utanför Lycksele å där står den än. Jag tog igen min boggie då den användes på ett annat projekt istället så nu står den rätt död å trisst.

Men, alla sagor har ett men..

När jag gjort klart min TNT HPD så tror jag att jag ska plocka in bodil i garaget igen, rycka ut motorn, stoppa i en 253:a som jag har ståendes och montera i en boggie igen då jag har en över som bara behöver förlängas litegran.. Så med lite tur kanske vi kan få ett liv med bodil i vinter om än den kanske just så pass kommer bli använd.. Känns bara som de blev nerlagt för mycket tid för att den ska bara stå å döden dö..

Fortsättning följer..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
DennisL
Inlägg: 226
Blev medlem: 05 jan 2010, 17:12
Ort: Luleå

Re: Gången då Bodil kom till... Mycket bilder :)

Inlägg av DennisL » 14 sep 2010, 17:46

Fan vilket monster
Ockelbo 300!!

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Gången då Bodil kom till... Mycket bilder :)

Inlägg av marino carlsson » 14 sep 2010, 19:09

Det är en äkta stridsgris..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Re: Gången då Bodil kom till... Mycket bilder :)

Inlägg av trioman75 » 15 sep 2010, 08:39

Synd om maskinen ska bli stående för motorns skull :( den verkar annars vara i ganska bra skick.
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Gången då Bodil kom till... Mycket bilder :)

Inlägg av marino carlsson » 15 sep 2010, 19:28

Jo den är i rätt bra skick faktiskt å nu är de bestämt att de blir att plocka in den i garaget när min andra hpd är klar..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Gången då Bodil kom till... Mycket bilder :)

Inlägg av marino carlsson » 07 okt 2011, 03:23

Bodil ska få ett nytt liv. Ikväll har styrning fixats å så har ja gjort i ordning en motor till den. Fiskat fram en variator å förgasare. Bara att montera. Sen göra i ordning en boggie å montera. Borde bli lämplig till Norrlands Guld Cupen..
327925_10150314859863935_630423934_7941286_172501212_o.jpg
326952_10150314881643935_630423934_7941345_1329981305_o.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Skriv svar