Invigning av Ockelboa hos Barockaas

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Invigning av Ockelboa hos Barockaas

Inlägg av marino carlsson » 06 dec 2009, 23:14

Denna tråd hade jag tänkt använda mig av när jag skall avlägga raporter till er alla läslystna där ute. Då och då är jag å smyger i dörröppningar och allt för ofta finns kameran med så då tänkte jag att man kunde ju alltid dela med sig av vad som händer och fötter.

Första rapporten!

Invigning och skyltfredag hos Barockaas

I fredags var de invigning och skyltfredag i Barockaas nybygge, Ockelboa. Många aktiviteter för såväl vuxen som ung och om än de mest var för byborna själva så var en och annan utböling på plats. Även jag såklart..

Bild
Skyltfredag och invigning i nyöppnade Ockelboa med glöggprovning mm

I nr 6 2008 så kunde Snöskoters läsare få en första inblick i Barockaas leverne runt gamla skotrar, läs Ockelbo. Barockaas är en sammansatt gruppering som alla är bosatt i byn Bålforsen, 1,5 mil utanför Lycksele. Med sina 12 Hushåll och 60-talet Ockelbo får man väl räkna byn som den äkta Svartlien där de livs levande Pistvakterna bor. Med bodegan som samlingspunkt sätter Barockaas Bålforsen på veteranskoterkartan som ett besöksmål av rang.

Bild
Herrarna bakom Ockelboa fv Andreas Johansson Andreas Olofsson Johan Linder, Peter Tiger saknas dock på bilden

I Bålforsen arrangeras byafester, majbrasor, loppisar och mycket annat. Denna dag var de invigning av den nya Ockelboan som stod på tapeten. Detta firades av med en skyltsöndag på en fredag. på programmet stod glöggprovning, korv & kaffeförsäljning och visning av det nya skrytbygget Ockelboa. För barnen var det fiskdamm medans mamma och pappa kunde gissa vikten på en Wankelmotor

Bild
Tomas Eriksson gör ett tappert försök i tävlingsgrenen gissa vikten

Bild
Glöggprovning i nyöppnade Ockelboa

Bild
För barnen var de gratis fiskedamm med STOOR'n på kroken

Ockelboa är ett nybygge som känns som ett måste för vår utveckling, säger Andreas Olofsson som är en av byggherrarna. Man kan säga att vi växt ur våra lokaler, tillägger Johan Linder.
I Barockaas är vi fyra stycken som tillsammans äger en del i Ockelboa. Ockelboa är en butik där vi mestadels säljer delar till oss själva. Vi har köpt upp gamla Ockelbolager på några platser runt om i Sverige. Bland annat köpte vi upp Bilnords (numera nordemans bil) lager i Lycksele.
Johan Linder, som är VD för Screen & Reklam (sponsorer av Burkarcupen) i Lycksele, tillverkar också alla dekaler för renoveringsobjekten. Han tillverkar också alla dekaler som säljs av http://www.ockelbo-collection.se där även andra trevliga produkter som har med märket Ockelbo att göra finns.

Bild
Andreas Johansson förklarar vikten av att ha en ny kolv för Therese Nordström

Vi har i stort sett all dokumentation som finns att tillgå Ockelbos skotermodeller. Allt från Sprängskisser och elscheman till reservdelsnummer. Vi annonserar inte att vi säljer delar och vi har heller inte särskilt stort intresse att avyttra våra delar. Visst, de vi har gott om kan vi självklart sälja bort för att finansiera nya inköp. Dock är de oftast mer jobb än vad de är värt att sälja grejor.
Andreas Olofsson har en vision om att det en dag kommer att stå ett Museum i Bålforsen med maskiner från Ockelbos tidsepok. Även montrar med delar som faktiskt fortfarande är fabriksnya. Bland annat så visas en splitterny växellåda och en primärvariator av 70-tals modell upp. En näst intill perfekt originaltank till en av Ockelbo Turists absolut första modeller stoltserar Andreas med. Therese, som följer med mig, flikar direkt in med en kommentar om vilken otroligt fin brödburk de kunde bli, Andreas näst intill tappar tanken i golvet av upprördhet.

Bild
En butik måste självklart ha ett övervakningssystem, alla snatterier polisanmäls

För klåfingriga besökare kan vi varna om att alla snatterier polisanmäls och förmodligen upptäcks då deras överblicksspegel är näst intill heltäckande.

Bild
Andreas Pastorn Johansson är Barockaas överhuvud och vältaliga ledare aka skribent

Andreas Johansson, i umgängets kretsar känd som "Pastorn", är Barockaas urfader och ledare. Andreas är en stor drivkraft till alla tokigheter som hittas på i Bålforsen. Tillsammans har dem en unik sammanhållning vilket gör var dag till en fest. Cicci Tiger tillägger också enkelheten de ger med vardagen när man har en så fin sammahållning i byn. Vi hjälps åt och sällan uppstår några konflikter. Vi drar åt samma håll och förhoppningsvis leder de oss framåt. Som ofta knyter man ihop skotrar med pojkar och män men i Bålforsens Barockaas finns många kvinnor inblandade. De har minst en skoter var och hänger med minst lika bra som grabbarna i lössnön.

Bild
Barockaas består inte bara av män Cicci Tiger är en av de läckra damerna som bär orange

De är alltid lika trevligt att komma till Bålforsen. Brinner det inte en lägereld, så lyser det i något av de många garagen. En Ockelbo är Svensk kultur och ett arv värt att bevara. Har du vägarna förbi så blir du garanterat lika väl bemött som jag.

Bild
fv Peter Tiger Andreas Johansson Andreas Olofsson vid lägerelden

Titta in på deras hemsida http://www.bodegan.nu för rolig läsning och en större inblick i vilka dessa veteranskoterns riddare är.

Mvh Marino Carlsson
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
polymoog
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 17 jan 2009, 22:46
Ort: Nära havet
Kontakt:

Re: Invigning av Ockelboa hos Barockaas

Inlägg av polymoog » 08 dec 2009, 08:07

:thumbright: :thumbright:

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: Invigning av Ockelboa hos Barockaas

Inlägg av sleed » 29 dec 2009, 19:39

det va kul att läsa :thumbright: ,jag fattar inte att det är så många trådar jag missat, måste nog gå igenom hela forumet från grunden...
svart å gult

Skriv svar