Sida 1 av 2

ockelbo 300 storpoo-68

Postat: 24 jan 2009, 00:42
av storpoo
Hej på er!!
Skall försöka göra denna långa Ockelbo historia kortare!
Denna skoter byggdes 1968 på ett 300 chassie av en viss Per-Arne Pettersson från Ockelbo till deras tävlings chafför Håkan Kjellberg.
Skotern användes från 68 till 70 sedan skrotades denna underbara skapelse,räddaren var åter igen Per-Arne Pettersson som hittade denna skoter i skrot kontejnen.
Bild
Bild
Han satte ihop den igen och använde den ett tag innan han sålde den till någon i Dalarna, jag hittade skotern i Svenstavik 2003 på veteran grästävlingen i Månsåsen.
Bild
Bild
Det speciella med skotern är den stora Sachs motorn (740cc) och den speciella huven i plåt som PA Pettersson byggde.
Bild
Bild
Bilder kommer att komma undan för undan
Bild
Bild
Bild
Bild
http://se.youtube.com/watch?v=v8R1BymxtZM

Mvh Ulf Söderhamn

Postat: 24 jan 2009, 01:16
av marino carlsson
Bra att ockelbograbbarna börjar aktivera sig på forumet.. ni har ju hur mycket bilder och historia som helst att redovisa..

Mvh Marino

Postat: 24 jan 2009, 11:32
av Rvmannen
Mycket mäktigt du har inga fler bilder på motor pipor... :lol:

Postat: 24 jan 2009, 11:56
av Southern Hill Custom
Trevligt :)

Ulf, är det inte dags att lägga ut lite bilder på ditt nya bygge med ILO 650 trippeln?

/Jocke

Postat: 24 jan 2009, 13:59
av Holländaren
Jag kan bidra med 2 bilder jag tog ifjol på hillclimben :)

Bild
Bild

Mera bilder

Postat: 24 jan 2009, 16:48
av storpoo
Hej igen !
Har varit ute idag ,kört veteranskoter och grillat korv.
Här kommer några fler bilder på Storpoo som han ska se ut med orginal förgasare och insug. :shock:
Bild
Bild
Har sedan bilderna togs hunnit med att byta förgasare till mikuni 40mm och byggt ett brytar löst tändsystem ,syns på bilderna från Lycksele.
Underdelen är också bytt ,då den gamla veven och blocket givit upp.
Fick tag i en helt ny från Canada.
Skulle kunna skriva en hel bok om denna motor!!!
vevaxeln väger 16,5 kg,kolvarna har 22mm kolvbult mm.
kommer mera sedan .
Mvh Ulf

Postat: 24 jan 2009, 22:37
av snopro78
Fantastiskt rolig maskin, helt unik! :D

Postat: 24 jan 2009, 22:45
av J.Linder
Riktigt tuff maskin !
Hoppas man får tillfälle att se den igen

Sachs PoWeR !!! :shock:

Postat: 25 jan 2009, 00:55
av storpoo
Hej !

Tänker byta cylindrar imorgon, fick tag i 2st som är borrad till 82,5 mm
Har haft problem med dom som suttit på hela tiden sedan skotern byggdes.
Man har under årens lopp dragit sönder gängor ,när jag kom över denna skoter så var allt i molekyler gängorna i cylindern som normalt skall vara m8 var då m14!!!!
Vilket innebar att det inte fanns något alu kvar mellan fodret och cylindern.
Detta tillsammans gör att när cylindrarna blir varma så tjuvluftar motorn mellan foder och cylinder.
Därför hoppas jag att detta löser det sista problemet med denna HÄRLIGA SACHS motor.
Med dessa cylindrar på så blir motorn på 802cc
P.s OM DET ÄR NÅGON SOM HAR BRA KONTAKTER MED NÅGON SOM KAN FIXA NYA CYLINDERFODER ,SKRIVEN RAD. d.s

Tänkte försöka att rädda orginal cylindarna

MVH ULF

Postat: 25 jan 2009, 01:33
av RUSCH
Svetsa aluminiumen och gänga nytt
cylindern krymper då och kramar fast fodret
sedan borrar du ÖD
:oops:

Postat: 30 jan 2009, 12:22
av PLUSSS
ja det är en killer det där!! vad är det för slag /stroke på den där motorn? 70- 73?

Slag och borr

Postat: 31 jan 2009, 22:19
av storpoo
Hej Igen!!

Här kommer lite mera om motorn Slag 75mm,Borr just nu 82.5mm


Bild
Bild

Kolla in staken

22mm kolvbult

Postat: 31 jan 2009, 22:25
av Holländaren
Den där staken ser likadan ut som på SA340 tycker jag. Dom är ju rätt så gigantiska! :)

Postat: 31 jan 2009, 23:20
av Åmotar´n
Holländaren skrev:Den där staken ser likadan ut som på SA340 tycker jag. Dom är ju rätt så gigantiska! :)
SA740 är väl i princip en dubbel SA370 motor?Samma cylindrar,och troligen också samma vevstakar och vevskinkor.
Men mäktiga är dom.

Postat: 31 jan 2009, 23:30
av Holländaren
Åmotar´n skrev:SA740 är väl i princip en dubbel SA370 motor?Samma cylindrar,och troligen också samma vevstakar och vevskinkor.
Men mäktiga är dom.
Är det verkligen samma cylindrar som på 370? Borde bli lite dålig passform på spolportarna för dom ser helt olika ut iaf på den motorn som kompisen har (340SS). Och 340 och 370 ska ha samma bottendel såvitt jag vet.

Bild

Redigerad

Postat: 21 mar 2009, 23:34
av Maircrase
Redigerad

Postat: 29 mar 2009, 10:00
av ocklahomare
Ja, vissa maskiner byggdes med pipan (piporna) i dyn lådan. Nackdelen
är att man fick en hög tyngdpunkt när man ska få plats med krökarna under motorn.

Bild

Här en gammal fabriks racer med pipa och enstånka.

Postat: 29 mar 2009, 11:27
av Ozzy
Gratis rövvärme!

Re: ockelbo 300 storpoo-68

Postat: 14 nov 2010, 21:12
av Team Lillsia
Grym maskin :) har för mig att dom drog piporna under dynan oftast på 300orna med pakethållare på huven för då fanns det inte plats med nån pipa framåt så då drog dom pipan under motorn mellan motorfästena och hade kammaren under dynan :)

Re: ockelbo 300 storpoo-68

Postat: 02 jan 2011, 15:20
av Hillheim
Vilken frän maskin! Har funderat på att bygga något liknande på ett 300 chassie jag har liggande. Lägg gärna upp fler bilder