Rajd K 645 3SS
Postat: 12 dec 2008, 20:24
Denna Rajd är tillverkad av Rajdfabriken i Söderhamn åt Sune Bond från Boda Rättvik
Maskinen är gjord av En Rajd B201 -71 års modell.
Motorn är en Kohler K645 3ss. byggd 1971
Men motorn är byggdes av Mag fabriken i Schweiz. Vilket tyder på att det är den första generationen 3ss maskiner.
Dessutom är det 67,5 borr på denna motor (slag 60 mm) Det normala diametern på kohler är 68 mm, men det kunde man inte ha på trippeln för då blev motorn över 650 cc.
Så motorn är lite ovanlig pga att det är första generationen + att den också är oborrad.
När maskinen kom från fabrik så satt det 52cm plastmatta samt 3 Zommie pipor rakt framåt.
Gissa hur bra kombination det blev
Tillbaka till Rajdfabriken med maskinen, Där kapade man av tunneln bakom motorn.
Kapade av en annan tävlingmaskin på samma ställe, denna dock smalband och svetsade ihop de två maskinerna.
maskinen har alltså 52 cm tunnel fram 38 cm tunnel bak
När Sune Kom tillbaka till Boda med 38 cm gummimatta skulle det bli åka av var det tänkt men det blev nu inte riktigt så.
Hans kompisar i boda som Körde Rusch ( Rusch fabriken låg i Boda ) körde enligt vissa utsagor åttor kring Rajden med sina Ruchar med Jlo motorer.
Tillbaka till Rajd fabriken en gång till.
Nu blev det pipor på Rajden, och då kom också effekt i motorn.
Maskinen såldes efter en tid,
Var ett tag bruksskoter Ludvika/Smedjebacken
Köptes tillbaka till Boda.
Gick några tävlinga i slutet av 80 talet början av 90 Bl.a Jörn 1991
Motorn var mycket svår att gå bra, tändingen var mycket svår att ställa in och man var tvungen att justera denna hela tiden.
(Nu sitter det i En billet CDI tändplatta i)
Det finns många historier om hur skotern har gått perfekt i Boda, men på tävlingen har den gått som ett lass skit.
Jag tror denna skoter har hört många svordommar..........
Sista tävlingen som maskinen kördes var Dragracing på Orsa sjön 1994 (lite osäker på årtal.)
Då fungerade allt hela tävlingen
Enligt förra ägaren (som körd då) så hade Rajden aldrig gått så bra som då.
(Jag tror att han blev knappt slagen av en mach 1 i semifinal)
Detta blev (som tur var) sista körningen med maskinen. När vi rev motorn så var en kolv spräckt, kolven höll ihop men det var inte mera......
En annan rolig detalj är att hålen i huven för Zommie piporna finns kvar ( se bild nedan bredvid och under främre nr skylten) och att det finns fortfarande kvar "taggs" som visar att maskinen klarade depåbesikningen. Jag tror inte det heller är så vanligt att de finns kvar...
Bilderna ovan är hur Rajden såg ut när vi köpte den.
//Lars