Sida 1 av 2

Rajd K 645 3SS

Postat: 12 dec 2008, 20:24
av Southern Hill Custom
Bild
Bild
Denna Rajd är tillverkad av Rajdfabriken i Söderhamn åt Sune Bond från Boda Rättvik
Maskinen är gjord av En Rajd B201 -71 års modell.
Motorn är en Kohler K645 3ss. byggd 1971
Men motorn är byggdes av Mag fabriken i Schweiz. Vilket tyder på att det är den första generationen 3ss maskiner.
Dessutom är det 67,5 borr på denna motor (slag 60 mm) Det normala diametern på kohler är 68 mm, men det kunde man inte ha på trippeln för då blev motorn över 650 cc.

Så motorn är lite ovanlig pga att det är första generationen + att den också är oborrad.

När maskinen kom från fabrik så satt det 52cm plastmatta samt 3 Zommie pipor rakt framåt.

Gissa hur bra kombination det blev :cry:

Tillbaka till Rajdfabriken med maskinen, Där kapade man av tunneln bakom motorn.
Kapade av en annan tävlingmaskin på samma ställe, denna dock smalband och svetsade ihop de två maskinerna.

maskinen har alltså 52 cm tunnel fram 38 cm tunnel bak

När Sune Kom tillbaka till Boda med 38 cm gummimatta skulle det bli åka av var det tänkt men det blev nu inte riktigt så. :cry:

Hans kompisar i boda som Körde Rusch ( Rusch fabriken låg i Boda ) körde enligt vissa utsagor åttor kring Rajden med sina Ruchar med Jlo motorer.

Tillbaka till Rajd fabriken en gång till. :twisted: :twisted:

Nu blev det pipor på Rajden, och då kom också effekt i motorn.

Maskinen såldes efter en tid,
Var ett tag bruksskoter Ludvika/Smedjebacken
Köptes tillbaka till Boda.
Gick några tävlinga i slutet av 80 talet början av 90 Bl.a Jörn 1991

Motorn var mycket svår att gå bra, tändingen var mycket svår att ställa in och man var tvungen att justera denna hela tiden.
(Nu sitter det i En billet CDI tändplatta i)

Det finns många historier om hur skotern har gått perfekt i Boda, men på tävlingen har den gått som ett lass skit.
Jag tror denna skoter har hört många svordommar..........


Sista tävlingen som maskinen kördes var Dragracing på Orsa sjön 1994 (lite osäker på årtal.)
Då fungerade allt hela tävlingen :P :P
Enligt förra ägaren (som körd då) så hade Rajden aldrig gått så bra som då.
(Jag tror att han blev knappt slagen av en mach 1 i semifinal)

Detta blev (som tur var) sista körningen med maskinen. När vi rev motorn så var en kolv spräckt, kolven höll ihop men det var inte mera......

En annan rolig detalj är att hålen i huven för Zommie piporna finns kvar ( se bild nedan bredvid och under främre nr skylten) och att det finns fortfarande kvar "taggs" som visar att maskinen klarade depåbesikningen. Jag tror inte det heller är så vanligt att de finns kvar...

Bild
Bild

Bild
Bild

Bilderna ovan är hur Rajden såg ut när vi köpte den.

//Lars

Postat: 12 dec 2008, 20:57
av PLUSSS
fantastisk historia, helt underbart :P

Postat: 12 dec 2008, 21:08
av Gunnar
vilken historia :shock:

Postat: 12 dec 2008, 21:11
av snopro78
fy fan vad cool!

Postat: 12 dec 2008, 21:15
av Kronjocke
Häftigt. Mer sånt här,,, :D

Postat: 12 dec 2008, 22:00
av Southern Hill Custom
några till historier finns det om maskinen...... men de kan vi ta på någon träff över några STÖL. :wink: :wink:

Kan nämnas att orginalhuven finns kvar orörd, huven som sitter på nu är en "replika huv"

// Lars

Postat: 13 dec 2008, 09:39
av SL351
Japp!! sånt här tycker vi om :D

Postat: 15 dec 2008, 16:33
av Rvmannen
E :D xtremt mäktigt, Helt rätt att spara originalhuven :D :D

Postat: 15 dec 2008, 17:12
av El Presidente
Jäkligt skoj läsning och vilken härlig maskin

måste ha satt lite respekt på racet

endast slagen av en mach 1a jösses

---------------------------------------------
RVmannen när får vi läsa din tråd?...

Postat: 15 dec 2008, 18:29
av Rajd
Finfin läsning;) har du nå bilder på den när den var på nån bana eller liknande? :D

Postat: 15 dec 2008, 19:09
av RUSCH
Finns med på borlänge ockelbos pojkarnas sida 4ever
från tävlingen i Jörn

Postat: 15 dec 2008, 19:52
av Lindh
Mycket fin!
Jag hoppas att det är okej att jag lägger upp bilderna från tävlingen i Jörn där den här skotern var med 1991.

Bild

Bild

Bild

(för visst är det den här ??)

Postat: 15 dec 2008, 20:56
av Southern Hill Custom
Nog är det Rajden alltid.

Hur det gick på denna tävling vet jag ej. men de kom till start i alla fall....

En gång när de skulle tävla så gjorde de som vanligt.
De ställde in tändning, provkörde Rajden hemma i Boda, den gick perfekt.
Tävlingen var Låååångt upp i Norrland. När de skulle köra så gick skoter(helvetet) endast på en cylinder. Så det var bara att dra in rajden i skåpbilen och åka hem igen.

Den tävlingen kan man sammanfatta på följande sätt.

Sitta i bil länge
Lasta ur
Dra sig trött!
Skruva!
Dra sig trött!
Svära!
Lasta
Åka hem igen.


// Lars

Postat: 16 dec 2008, 23:46
av zr800m10
Låter som en känslig motor.

Ser en SC3S på startlinjen också, den röd/svarta... hur gick det för den?

Postat: 17 dec 2008, 11:30
av Southern Hill Custom
zr800m10 skrev:Låter som en känslig motor.

Ser en SC3S på startlinjen också, den röd/svarta... hur gick det för den?
Brytare på höga varv är lite problematiskt dessutom tre st som ska vara rätt inställda. + Tillotson

Men nu är det CDI och mikuni, vilket hittills inte resulterat till några misständningar,än.
Det planeras ett nytt pipset inför nästa säsong,
Det ska bli Intressant och se vad motorn tycker om dessa. ( de blir inte alls så snälla som detta pipset.)

Den som lever( överlever) får se.

Ang SC 3S ? (Enda Aktiv som jag vet vad det är är SC 20 och SC 24)

Gå in på http://www.4ever300.com/nostalgi/index.html
och Fråga Bosse N Han vet säkert även om det inte handlar om Ockelbo.
( Bosse har super koll på det mesta som handlar om Ockelbo och dess tävlingsverksamhet.)

// Lars




// Lars

Postat: 17 dec 2008, 16:01
av Bennet
zr800m10 skrev:Låter som en känslig motor.

Ser en SC3S på startlinjen också, den röd/svarta... hur gick det för den?
blev 2a, tord sundström på en rv245 vann

Postat: 18 dec 2008, 21:57
av Hirth
zr800m10 skrev:Låter som en känslig motor.

Ser en SC3S på startlinjen också, den röd/svarta... hur gick det för den?
Hej, han som kör sno-tricen är Seved Lundberg en legend i dessa kretsar maskinen är den som han tävlade med på 70-talet. Seved åkte Ockelbo från början och vann något SM på dessa. Gick sedan över till Sno-tric. Sitter en Hirth 650cc med dubbla Tillotson 44 i denna maskin.
Är även breddad i framvagn.
Mvh Per

Postat: 18 dec 2008, 23:09
av zr800m10
Vad kul, då har jag provsuttit den maskinen på Aktiv en gång i tiden.

Postat: 18 dec 2008, 23:20
av Rajd
ingen som vet av några till rajd fabriksracers? eller äre du som har den enda? menar även av mindre modeller.

Mäktig Maskin!

Postat: 19 dec 2008, 14:18
av Southern Hill Custom
Rajd skrev:ingen som vet av några till rajd fabriksracers? eller äre du som har den enda? menar även av mindre modeller.

Mäktig Maskin!
Detta är nog den enda trippeln som tillverkades av Rajd ( som fabriks maskin) Jag tror inte heller att det finns någon privat byggd heller.

Det har funnits (finns?) en syster maskin, som också ska vara en fabriks maskin.
Den maskinen var byggd på ett smalbandschassi från början, motorn var en MAG 440 f/a.

Tyvärr försvinner spåren av maskinen för mer än 30 år sedan.
Det skulle vara roligt om den dyker upp, men tyvärr tror jag att den har skrotats. ( Det är inte den skotern som de offrade när de byggde om rajden första gången)

Det är vad jag vet om av Rajd tävlingsmaskiner, men jag tycker att det bör finnas mera Fabriksmaskiner gjorda än dessa två.
(Tre med den de kapade sönder.)

Bild
Bild
Detta kort är från när vi bromsade Rajden Hos M performance.
Piporna är jag är missbelåten med, som tur är är ser de förskräckliga ut också.
Nästa pipset ska bli bättre. :twisted: :twisted:



// Lars