Rajd K 645 3SS
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Rajd K 645 3SS
Denna Rajd är tillverkad av Rajdfabriken i Söderhamn åt Sune Bond från Boda Rättvik
Maskinen är gjord av En Rajd B201 -71 års modell.
Motorn är en Kohler K645 3ss. byggd 1971
Men motorn är byggdes av Mag fabriken i Schweiz. Vilket tyder på att det är den första generationen 3ss maskiner.
Dessutom är det 67,5 borr på denna motor (slag 60 mm) Det normala diametern på kohler är 68 mm, men det kunde man inte ha på trippeln för då blev motorn över 650 cc.
Så motorn är lite ovanlig pga att det är första generationen + att den också är oborrad.
När maskinen kom från fabrik så satt det 52cm plastmatta samt 3 Zommie pipor rakt framåt.
Gissa hur bra kombination det blev
Tillbaka till Rajdfabriken med maskinen, Där kapade man av tunneln bakom motorn.
Kapade av en annan tävlingmaskin på samma ställe, denna dock smalband och svetsade ihop de två maskinerna.
maskinen har alltså 52 cm tunnel fram 38 cm tunnel bak
När Sune Kom tillbaka till Boda med 38 cm gummimatta skulle det bli åka av var det tänkt men det blev nu inte riktigt så.
Hans kompisar i boda som Körde Rusch ( Rusch fabriken låg i Boda ) körde enligt vissa utsagor åttor kring Rajden med sina Ruchar med Jlo motorer.
Tillbaka till Rajd fabriken en gång till.
Nu blev det pipor på Rajden, och då kom också effekt i motorn.
Maskinen såldes efter en tid,
Var ett tag bruksskoter Ludvika/Smedjebacken
Köptes tillbaka till Boda.
Gick några tävlinga i slutet av 80 talet början av 90 Bl.a Jörn 1991
Motorn var mycket svår att gå bra, tändingen var mycket svår att ställa in och man var tvungen att justera denna hela tiden.
(Nu sitter det i En billet CDI tändplatta i)
Det finns många historier om hur skotern har gått perfekt i Boda, men på tävlingen har den gått som ett lass skit.
Jag tror denna skoter har hört många svordommar..........
Sista tävlingen som maskinen kördes var Dragracing på Orsa sjön 1994 (lite osäker på årtal.)
Då fungerade allt hela tävlingen
Enligt förra ägaren (som körd då) så hade Rajden aldrig gått så bra som då.
(Jag tror att han blev knappt slagen av en mach 1 i semifinal)
Detta blev (som tur var) sista körningen med maskinen. När vi rev motorn så var en kolv spräckt, kolven höll ihop men det var inte mera......
En annan rolig detalj är att hålen i huven för Zommie piporna finns kvar ( se bild nedan bredvid och under främre nr skylten) och att det finns fortfarande kvar "taggs" som visar att maskinen klarade depåbesikningen. Jag tror inte det heller är så vanligt att de finns kvar...
Bilderna ovan är hur Rajden såg ut när vi köpte den.
//Lars
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
-
- El Presidente
- Inlägg: 1426
- Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Jäkligt skoj läsning och vilken härlig maskin
måste ha satt lite respekt på racet
endast slagen av en mach 1a jösses
---------------------------------------------
RVmannen när får vi läsa din tråd?...
måste ha satt lite respekt på racet
endast slagen av en mach 1a jösses
---------------------------------------------
RVmannen när får vi läsa din tråd?...
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------
1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther
-----------------------------------
1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther
Finns med på borlänge ockelbos pojkarnas sida 4ever
från tävlingen i Jörn
från tävlingen i Jörn
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Nog är det Rajden alltid.
Hur det gick på denna tävling vet jag ej. men de kom till start i alla fall....
En gång när de skulle tävla så gjorde de som vanligt.
De ställde in tändning, provkörde Rajden hemma i Boda, den gick perfekt.
Tävlingen var Låååångt upp i Norrland. När de skulle köra så gick skoter(helvetet) endast på en cylinder. Så det var bara att dra in rajden i skåpbilen och åka hem igen.
Den tävlingen kan man sammanfatta på följande sätt.
Sitta i bil länge
Lasta ur
Dra sig trött!
Skruva!
Dra sig trött!
Svära!
Lasta
Åka hem igen.
// Lars
Hur det gick på denna tävling vet jag ej. men de kom till start i alla fall....
En gång när de skulle tävla så gjorde de som vanligt.
De ställde in tändning, provkörde Rajden hemma i Boda, den gick perfekt.
Tävlingen var Låååångt upp i Norrland. När de skulle köra så gick skoter(helvetet) endast på en cylinder. Så det var bara att dra in rajden i skåpbilen och åka hem igen.
Den tävlingen kan man sammanfatta på följande sätt.
Sitta i bil länge
Lasta ur
Dra sig trött!
Skruva!
Dra sig trött!
Svära!
Lasta
Åka hem igen.
// Lars
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Brytare på höga varv är lite problematiskt dessutom tre st som ska vara rätt inställda. + Tillotsonzr800m10 skrev:Låter som en känslig motor.
Ser en SC3S på startlinjen också, den röd/svarta... hur gick det för den?
Men nu är det CDI och mikuni, vilket hittills inte resulterat till några misständningar,än.
Det planeras ett nytt pipset inför nästa säsong,
Det ska bli Intressant och se vad motorn tycker om dessa. ( de blir inte alls så snälla som detta pipset.)
Den som lever( överlever) får se.
Ang SC 3S ? (Enda Aktiv som jag vet vad det är är SC 20 och SC 24)
Gå in på http://www.4ever300.com/nostalgi/index.html
och Fråga Bosse N Han vet säkert även om det inte handlar om Ockelbo.
( Bosse har super koll på det mesta som handlar om Ockelbo och dess tävlingsverksamhet.)
// Lars
// Lars
blev 2a, tord sundström på en rv245 vannzr800m10 skrev:Låter som en känslig motor.
Ser en SC3S på startlinjen också, den röd/svarta... hur gick det för den?
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
Hej, han som kör sno-tricen är Seved Lundberg en legend i dessa kretsar maskinen är den som han tävlade med på 70-talet. Seved åkte Ockelbo från början och vann något SM på dessa. Gick sedan över till Sno-tric. Sitter en Hirth 650cc med dubbla Tillotson 44 i denna maskin.zr800m10 skrev:Låter som en känslig motor.
Ser en SC3S på startlinjen också, den röd/svarta... hur gick det för den?
Är även breddad i framvagn.
Mvh Per
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Detta är nog den enda trippeln som tillverkades av Rajd ( som fabriks maskin) Jag tror inte heller att det finns någon privat byggd heller.Rajd skrev:ingen som vet av några till rajd fabriksracers? eller äre du som har den enda? menar även av mindre modeller.
Mäktig Maskin!
Det har funnits (finns?) en syster maskin, som också ska vara en fabriks maskin.
Den maskinen var byggd på ett smalbandschassi från början, motorn var en MAG 440 f/a.
Tyvärr försvinner spåren av maskinen för mer än 30 år sedan.
Det skulle vara roligt om den dyker upp, men tyvärr tror jag att den har skrotats. ( Det är inte den skotern som de offrade när de byggde om rajden första gången)
Det är vad jag vet om av Rajd tävlingsmaskiner, men jag tycker att det bör finnas mera Fabriksmaskiner gjorda än dessa två.
(Tre med den de kapade sönder.)
Detta kort är från när vi bromsade Rajden Hos M performance.
Piporna är jag är missbelåten med, som tur är är ser de förskräckliga ut också.
Nästa pipset ska bli bättre.
// Lars