Ski-Doo SuperStock 440 (SS) 1978
Postat: 24 jan 2012, 01:33
Ja då var det kanske dags att göra en tråd på min Ski-Doo SuperStock 1978.
Köpte denna maskin av Micke Jansson för ett år sedan han i sin tur köpte den av Dan Larsson från Malå ( Så ni som undrar vart den maskinen tog vägen så har ni svaret här )
Ska dels presentera maskinen och hoppas även att man kaske kan få lite tips vem på vem som ägd den samt vilka som körde sånna här maskiner då det begav sig, samt dels kanske man kan få lite motivation och tips under renoveringens gång. Har ingen tid över själv att leka detektiv pga småbarn i huset.
Renoveringen kommer inte handla om att göra en bling bling maskin (trailer queen) som ska se nytillverkad ut , utan mitt mål är att försöka få ut den på banan igen i körbart skick. Sen får man kanske byta ut de rör etc som inte är bra.
Är grymt dålig på ta kort, både kvalitetsmässigt och sen att komma ihåg att ha kameran med mig ut i garaget.
Skotern har chassienummer 356300080 . Verkar vara 440 ss som börjar med 3563. Vad hade Supermod för betäckningar?
Som synes på bilderna har hålborrar nisse varit framme och sabbat tunneln rejält. Kan tilläggas att den gått dragrace i sitt senare liv.
Hade först lite planer på att göra en ny tunnel och ny birdcage men då blir det genast en clone och då kan man lika gärna köpa en everest och börja modda istället, så den får helt enkelt vara kvar som den är. Dom har även åkt med skynke och skickat stingers på lite alla möjliga sätt i bandtunneln/fotsteg pga ljudnivån, och skynke är något jag kommer montera bara för att fylla alla små popnitshål som finns. . Tips på vad dom brukar använda för material ?
Delar som fattas för att bygget ska ta fart på riktigt är
tank, boggie,expansionskärl,styre, bromscylinder, rätt matta.
Nu pratar jag originalgrejer, men mest troligt med dagens fantasipriser så kommer dessa saker lämnas till icke original.
Styre kommer jag göra efter min egen körställning, bromscylinder blir modern ev brembos runda.
Något som bekymrar mig en del är mattan, har lyckats gräva upp en 106" dvs en 269cm lång matta, men den är en dm för lång gente originalet.
Den skulle kunna fungera för oval rätt bra.
Som många kanske märkt så är jag ju lite av en dragracing fantast och har lite planer att åka något dragrace med maskin oxå, men då kammhöjden är ca 10mm så lär man ju inte ha så stor chans, så vi får se vad man hittar på framöver. 307 hade ju varit det optimala och i usa verkar de flesta ha gått över till det, finns ju både fram och baksida med det, skotern ser ut som en touring och tappar original looken, men är fullt brukbar i de man vill bruka den i.
Men jag börjar att försöka få styrningen att återvända till sin ursprungsplats, alla lagringar etc ska gås igenom och sen ska det monteras matta och dubba den.
Målet är satt att den ska vara klar till Ovalen ! Sen om man lyckas är osäkert då man inte har så många minuter/kväll man kan smita ut.
Så jag säger väl inte vilket år...
Finns 3 st olika motoralternativ att välja , en Rotax 454 uppbyggd av Micke J. enligt snoprons portning etc.
En Rotax 354 äkta snopro -77 om jag minns rätt i huvudet, samt en hpd Rotax 354 som jag byggt ihop. Så vi får se vart man börjar. Kan bli en 467 std oxå bara för att lära sig maskins beteende och testa ut chassiet innan det blir allvar.
Nu ska jag försöka mig på lite bild inlägg. Se om man lyckas =)
Vi hörs. Mvh Marcus
Köpte denna maskin av Micke Jansson för ett år sedan han i sin tur köpte den av Dan Larsson från Malå ( Så ni som undrar vart den maskinen tog vägen så har ni svaret här )
Ska dels presentera maskinen och hoppas även att man kaske kan få lite tips vem på vem som ägd den samt vilka som körde sånna här maskiner då det begav sig, samt dels kanske man kan få lite motivation och tips under renoveringens gång. Har ingen tid över själv att leka detektiv pga småbarn i huset.
Renoveringen kommer inte handla om att göra en bling bling maskin (trailer queen) som ska se nytillverkad ut , utan mitt mål är att försöka få ut den på banan igen i körbart skick. Sen får man kanske byta ut de rör etc som inte är bra.
Är grymt dålig på ta kort, både kvalitetsmässigt och sen att komma ihåg att ha kameran med mig ut i garaget.
Skotern har chassienummer 356300080 . Verkar vara 440 ss som börjar med 3563. Vad hade Supermod för betäckningar?
Som synes på bilderna har hålborrar nisse varit framme och sabbat tunneln rejält. Kan tilläggas att den gått dragrace i sitt senare liv.
Hade först lite planer på att göra en ny tunnel och ny birdcage men då blir det genast en clone och då kan man lika gärna köpa en everest och börja modda istället, så den får helt enkelt vara kvar som den är. Dom har även åkt med skynke och skickat stingers på lite alla möjliga sätt i bandtunneln/fotsteg pga ljudnivån, och skynke är något jag kommer montera bara för att fylla alla små popnitshål som finns. . Tips på vad dom brukar använda för material ?
Delar som fattas för att bygget ska ta fart på riktigt är
tank, boggie,expansionskärl,styre, bromscylinder, rätt matta.
Nu pratar jag originalgrejer, men mest troligt med dagens fantasipriser så kommer dessa saker lämnas till icke original.
Styre kommer jag göra efter min egen körställning, bromscylinder blir modern ev brembos runda.
Något som bekymrar mig en del är mattan, har lyckats gräva upp en 106" dvs en 269cm lång matta, men den är en dm för lång gente originalet.
Den skulle kunna fungera för oval rätt bra.
Som många kanske märkt så är jag ju lite av en dragracing fantast och har lite planer att åka något dragrace med maskin oxå, men då kammhöjden är ca 10mm så lär man ju inte ha så stor chans, så vi får se vad man hittar på framöver. 307 hade ju varit det optimala och i usa verkar de flesta ha gått över till det, finns ju både fram och baksida med det, skotern ser ut som en touring och tappar original looken, men är fullt brukbar i de man vill bruka den i.
Men jag börjar att försöka få styrningen att återvända till sin ursprungsplats, alla lagringar etc ska gås igenom och sen ska det monteras matta och dubba den.
Målet är satt att den ska vara klar till Ovalen ! Sen om man lyckas är osäkert då man inte har så många minuter/kväll man kan smita ut.
Så jag säger väl inte vilket år...
Finns 3 st olika motoralternativ att välja , en Rotax 454 uppbyggd av Micke J. enligt snoprons portning etc.
En Rotax 354 äkta snopro -77 om jag minns rätt i huvudet, samt en hpd Rotax 354 som jag byggt ihop. Så vi får se vart man börjar. Kan bli en 467 std oxå bara för att lära sig maskins beteende och testa ut chassiet innan det blir allvar.
Nu ska jag försöka mig på lite bild inlägg. Se om man lyckas =)
Vi hörs. Mvh Marcus