lager till vevstaken

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

lager till vevstaken

Inlägg av Bennet » 10 nov 2011, 11:16

håller på att renovera en sachs 440 och har stött på problem, har fått tag på nya vevstakar men tyvärr så följde det inte med några lager. så undrar om någon har tips på vart man kan få tag på nållager som kan passa?
har ringt runt och skickat mail till en del företag (vrm.se, stigsmotor mekaniska, AB N.O. RÖNNE, Momentum) men har inte hittat någon som har något.

lite mått
tappen är 21mm
hålet på vevstaken är 27mm och den är 13mm bred
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
Bäck
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 05 nov 2008, 11:30
Ort: Västerås

Re: lager till vevstaken

Inlägg av Bäck » 10 nov 2011, 11:41

Lösa nålrullar? Teoretiskt ska det få plats 25st (25,13st) rullar med 3mm:s diameter, men 24st kanske är mera realistiskt så de inte ligger och nöter mot varann :?
SKF har 3mm:s rullar med längd 11,8 och 13,8mm.
Sen behövs väl nån form av sidobrickor som håller dem på plats...
Ockelbo 300 -69
http://retroskoter.com/viewtopic.php?f=8&t=6549" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Re: lager till vevstaken

Inlägg av trioman75 » 10 nov 2011, 19:57

Försökte hitta lagrets nr i reservdelslistan men det står bara nållager :(

Ser dock att SA 2-340C, SA 2-440, SA 2-440C och SA 2-441 har samma nållager om det kan vara till hjälp..
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: lager till vevstaken

Inlägg av Holländaren » 10 nov 2011, 20:21

Det Bäck skriver borde ju funka. Hade en MXZ 700 -01 förut som hade lösa rullar som kolvbultslager. Funkar det nu på den sidan av staken så borde det funka på andra sidan också tycker man :) Vill minnas att dom låg rätt så tätt mot varandra, precis så man fick in den sista, så du kanske skulle stoppat dit 25 st iaf.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: lager till vevstaken

Inlägg av Starlite » 10 nov 2011, 20:48

Går det att konvertera till bussning ?
Medlem i TT RACING.

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: lager till vevstaken

Inlägg av Bennet » 10 nov 2011, 22:31

får kolla upp det där med lös rullar, kan vara en nödlösning.

vet inte om det går att konvertera till bussning, bättre eller sämre att köra med det?
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: lager till vevstaken

Inlägg av Starlite » 10 nov 2011, 22:47

Nja du kan svarva till egna bussningar och det är väll bättre :thumbright: , men 290-340 motorerna kör ju med det och det håller ju så jag vet inte om det finns så många nackdelar med att köra med bussning.
Medlem i TT RACING.

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: lager till vevstaken

Inlägg av Haggla » 10 nov 2011, 22:50

Holländaren skrev:Det Bäck skriver borde ju funka. Hade en MXZ 700 -01 förut som hade lösa rullar som kolvbultslager. Funkar det nu på den sidan av staken så borde det funka på andra sidan också tycker man :) Vill minnas att dom låg rätt så tätt mot varandra, precis så man fick in den sista, så du kanske skulle stoppat dit 25 st iaf.
vissa 670 hade lösa och de hade bricka på varje sida, funkade fint. Jag hade en lös tror jag orginal plast hylsa så man kunde trä in de i när man tog lös och när man förde in så tryckte man bara in de och tog bort innre plast hyslan med kolv bulten om det blir någorlunda förståligt :-)

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Re: lager till vevstaken

Inlägg av trioman75 » 11 nov 2011, 10:23

Det gäller att komma ihåg att köra med 3% oljeblandning om man har bussning.
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: lager till vevstaken

Inlägg av Holländaren » 11 nov 2011, 14:30

Haggla skrev:
Holländaren skrev:Det Bäck skriver borde ju funka. Hade en MXZ 700 -01 förut som hade lösa rullar som kolvbultslager. Funkar det nu på den sidan av staken så borde det funka på andra sidan också tycker man :) Vill minnas att dom låg rätt så tätt mot varandra, precis så man fick in den sista, så du kanske skulle stoppat dit 25 st iaf.
vissa 670 hade lösa och de hade bricka på varje sida, funkade fint. Jag hade en lös tror jag orginal plast hylsa så man kunde trä in de i när man tog lös och när man förde in så tryckte man bara in de och tog bort innre plast hyslan med kolv bulten om det blir någorlunda förståligt :-)
Jo det var jag så jag fick förklarat att det skulle funka när jag var o svor om den här lösningen hos den lokala Ski-Doo handlaren. Hade såklart tappat bort en rulle nånstans för när jag började plocka bort gamla kolven så hade jag ingen aning om att det var lösa rullar där inne. Den hamnade då inte i vevhuset för det hade man täckt över ordentlig som tur var, men på golvet nånstans och den måste ha rullat till andra sidan av garaget för jag hittade då inte tillbaks den hur mycket jag än sökte. Han hade inga kompletta lager med plasthylsor hemma men jag fick med mig några lösa rullar iaf så det gick å sätta ihop den igen. Lite fett funkade hyfsat för å hålla dom på plats också, sen var det bara lyckas pricka rätt med kolvbulten :)

Jag skulle nog faktiskt föredra lösa lager istället för en bussning. Uppenbarligen fungerar det ju med bussningar men jag vill tro att toleranserna på en sån inte är så stora. Ska man ha bussning så ska man kanske låta nån som kan göra det så den inte blir för lös eller nyper så fort den blir varm.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: lager till vevstaken

Inlägg av Gunnar » 11 nov 2011, 20:29

jag skulle sätta lösa rullar som holländaren säger

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: lager till vevstaken

Inlägg av Bennet » 12 nov 2011, 16:03

börjar luta åt det, men kan det hålla?
utsätts inte det lagret för lite mer krafter än det runt kolvbulten?
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: lager till vevstaken

Inlägg av Holländaren » 12 nov 2011, 16:12

Jag tror att går man efter herr Newtons rörelselagar så måste det bli samma krafter iom att dom sitter på samma stake, fast du har då större diameter på lagret där nere = fler rullar = mindre kraft per rulle. Om jag nu tänker rätt.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: lager till vevstaken

Inlägg av Bennet » 12 nov 2011, 16:34

Holländaren skrev:Jag tror att går man efter herr Newtons rörelselagar så måste det bli samma krafter iom att dom sitter på samma stake, fast du har då större diameter på lagret där nere = fler rullar = mindre kraft per rulle. Om jag nu tänker rätt.
jo det har du rätt i, får kolla med dom på Momentum och han som fixar vevaxeln tror om den lösningen. i värsta fall får man åka med dom gamla lagerna eller kolla om det sitter några bättre på någon annan axel.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
Bäck
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 05 nov 2008, 11:30
Ort: Västerås

Re: lager till vevstaken

Inlägg av Bäck » 12 nov 2011, 16:39

Holländaren skrev:Jag tror att går man efter herr Newtons rörelselagar så måste det bli samma krafter iom att dom sitter på samma stake, fast du har då större diameter på lagret där nere = fler rullar = mindre kraft per rulle. Om jag nu tänker rätt.
Det borde ändå bli lite större påkänning på vevlagret eftersom det snurrar. Kolvbultslagret vickar ju bara fram och tillbaka.
Ockelbo 300 -69
http://retroskoter.com/viewtopic.php?f=8&t=6549" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: lager till vevstaken

Inlägg av Bennet » 13 nov 2011, 17:18

efter att jag å farsan har ringt runt till olika person fick vi veta att lösa rullar fungerar inte. upp till ca3000rpm är det ok men efter det så funkar det inte. till kolvbulten fungerar det bättre och det är av den anledning som Bäck skrev

blir till att leta vidare, måste gå att få tag på. pratade med några i usa och dom letade också efter lager så det är svårt att hitta där också.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Re: lager till vevstaken

Inlägg av trioman75 » 13 nov 2011, 19:43

I värsta fall kanske det går att bygga om för något lager med rätt innerdiameter och längd.
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: lager till vevstaken

Inlägg av Bennet » 13 nov 2011, 19:51

trioman75 skrev:I värsta fall kanske det går att bygga om för något lager med rätt innerdiameter och längd.
jo men då börjar det bli avancerat och risken är att det blir dyrt. men har 3 vevaxlar till liggandes så om man inte hittar några nya lager får man hoppas att det finns något bra lager på någon av dom.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: lager till vevstaken

Inlägg av Bennet » 14 nov 2011, 16:17

någon som har en gissning på hur dyrt det kan bli att fixa 1mm större tapp och fräsa upp hålet i vevstaken 1mm? om man gör denna operation så är det lättare att få tag på nya lager.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: lager till vevstaken

Inlägg av Holländaren » 14 nov 2011, 16:23

Jag har betalat 270 dollar för att få precis det där gjort på min 776 vev. Det var priset för bara den operationen, inte ihopsättning eller nåt, bara göra större hål i skinkorna och tillverka nya tappar.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Skriv svar