Broms på Aktiv Blå -79?

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
Mbss
Inlägg: 36
Blev medlem: 14 jan 2011, 22:37
Ort: Östergötland

Broms på Aktiv Blå -79?

Inlägg av Mbss » 03 nov 2011, 19:30

Tjena
Någon här med erfarenheter av Aktiv Blå?
Har lite funderingar kring bromsen på den..
Har flera ggr fått tipset att hålla in en av bromshandtagen när man ska växla för att slippa det ohyggliga skrapljudet.. Det har dock aldrig funkat och vid närmare inspektion så förstår jag varför. Dels styr båda bromshandtagen samma bromskloss/skiva så att bromsa med höger eller vänster handtag spelar ingen roll. Dels är denna bromsskiva helt oberoende av variatorn, bromsskivan verkar istället bromsa mattan på något sätt, alltså är själva bromsandet helt verkningslöst när det gäller att få bort skrapandet när man ska växla.

Det jag undrar är nu om det är så att någon i ett tidigare skede kopplat om ena bromsen och satt även den till "mattbromsen", själva infästningen för den ena bromsvajern ser tämligen hemmasnickrad ut. Och sedan tycker jag att det är en smula overkill att ha två bromshandtag kopplade till samma broms.. Den bromsar ju inte bättre eller snabbare för det.

Så om någon har kunskaper om hur bromsarna ska se ut på en Aktiv Blå (min är årsmodell 1979) så vore jag väldigt tacksam om ni kunde skriva några rader här så jag får lugn och ro i mitt vetgiriga sinne..
Lantbrukande östgöte med en Aktiv Blå -79.

Användarvisningsbild
Sunkan
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 mar 2011, 17:55
Ort: Njurunda
Kontakt:

Re: Broms på Aktiv Blå -79?

Inlägg av Sunkan » 06 nov 2011, 20:44

tja :) har samma problem med min 77a aktiv dubbelbandare. det är ju lite jobbigt. ja slår av motorn sedan byter ja växel för att slippa skrota lådan :P men ja hade en annan likadan ifjol. den hade som en fotbroms som nöp åt variatorskivan på sekundären. ja tänkte aldrig på att ta bort den innan den hamna på skroten!.. men den funktionen va jävligt bra. måste nog tillverka nånting sånt på den ja har nu.

Användarvisningsbild
Mbss
Inlägg: 36
Blev medlem: 14 jan 2011, 22:37
Ort: Östergötland

Re: Broms på Aktiv Blå -79?

Inlägg av Mbss » 06 nov 2011, 21:28

Sunkan skrev:tja :) har samma problem med min 77a aktiv dubbelbandare. det är ju lite jobbigt. ja slår av motorn sedan byter ja växel för att slippa skrota lådan :P men ja hade en annan likadan ifjol. den hade som en fotbroms som nöp åt variatorskivan på sekundären. ja tänkte aldrig på att ta bort den innan den hamna på skroten!.. men den funktionen va jävligt bra. måste nog tillverka nånting sånt på den ja har nu.
Ja.. Jag har gått och klurat på att tillverka något också.. Har kollat över skotern nu och bromsarna är nog som de ska vara tyvärr.. Så något måste man ju göra åt eländet.

Det behövs ju inte mkt för att variatorskivan ska stanna, så på något vis borde man ju kunna få till det. Har du någon idé?
Lantbrukande östgöte med en Aktiv Blå -79.

Användarvisningsbild
Sunkan
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 mar 2011, 17:55
Ort: Njurunda
Kontakt:

Re: Broms på Aktiv Blå -79?

Inlägg av Sunkan » 07 nov 2011, 17:52

någon bromsback till nån bil borde funka, om man bygger nått ledat stag till en pedal på nå vis :) nä de behövs inte mkt för den ska stanna, prova inte med skor iaf:P skar sönder mina nya powerboots i våras :D ja ska klura o kolla lite om ja kan få tag i nå grejer. om ja kommer på nån lösning hojtar ja till :)

Användarvisningsbild
Mbss
Inlägg: 36
Blev medlem: 14 jan 2011, 22:37
Ort: Östergötland

Re: Broms på Aktiv Blå -79?

Inlägg av Mbss » 07 nov 2011, 19:03

Var ute och bleg lite på skotern i dag.. Jag tror jag löser det genom att klämma dit en bromsskiva och broms-ok från en pocketbike (sådana där billiga minimoppar från kina) där jag ritat med gult på bilden.. Har en halvt slaktad sådan liggandes som man kan ta delarna från. Men delarna kostar ju ingenting nytt heller, såg att ok och skiva gick på 200 spänn ihop på http://www.superbilligt.se/category/res ... 4x/?page=2
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lantbrukande östgöte med en Aktiv Blå -79.

StefanO
Inlägg: 93
Blev medlem: 28 sep 2008, 20:05
Ort: Enviken

Re: Broms på Aktiv Blå -79?

Inlägg av StefanO » 07 nov 2011, 21:59

Hej!
Gör ett försök med skannern! Vet inte om du blir nå klokare på dessa bilder men så här såg det ut på årsmod. 75-76. Svårt att tro det ska skett några stora förändringar till 79, i synnerhet då det var hydraulisk skivbroms (färdbromsen) redan på dessa årsmodeller. tror inte man skulle frångå det till förmån för wire igen.

Hälsar:StefanO
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skoterparken för närvarande:
Ockelbo:300 69:a Wankel
300 SS 71:a Hirth 340
600 71:a Wankel
Rusch R12 70:a Jlo 440 (Grönlandsedition)
Trioman 75:a Sa 290
Trioman 69:a Wankel

Användarvisningsbild
Mbss
Inlägg: 36
Blev medlem: 14 jan 2011, 22:37
Ort: Östergötland

Re: Broms på Aktiv Blå -79?

Inlägg av Mbss » 08 nov 2011, 18:04

Tack för bilderna! Men något sådant sitter inte på min skoter i.a.f.. Och vad jag kan se har det nog heller aldrig suttit något sådant heller. Kanske är olika "lyxighetsgrad" på skotrarna?
Lantbrukande östgöte med en Aktiv Blå -79.

Användarvisningsbild
Sunkan
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 mar 2011, 17:55
Ort: Njurunda
Kontakt:

Re: Broms på Aktiv Blå -79?

Inlägg av Sunkan » 08 nov 2011, 22:20

jaha okej ja om det går att lösa så vore det ju kanske rätt bra :) bild 3 på fotbromsen.. sån satt det på min gammla ja körde på skroten.. det är nog inte heller så svårt att få till måntro ;) måste fixa en så!

Skriv svar