ET250 - trasiga packboxar?!
ET250 - trasiga packboxar?!
En polare har en et250 som aldrig gått riktigt bra, men mot slutet av förra vintern gick den nåt så fruktansvärt rekordilla.
Den orkar sig knappt iväg i starten, utan man får ge full gas och springa bredvid den, sedan när den tagit sig iväg brukade den gå hyffsat så länge den inte tappar fart, men sist så fick vi den inte framåt alls. Sedan har den ingen jämn tomgång, ibland kan den varva så den vill fara iväg (om det är plant underlag så den orkar), och ibland vill den stanna.
Den misständer även ibland, och tar onormalt mycket bensin.
Vi har prövat med 3 olika förgasare och olika munstycken, två olika primärvariatorer, olika tändstift mm.
Motorn har fint komp, och ser som ny ut i cylinderlopp och kolv. Cylinderfotspackningen och topplockspackningen ser även bra ut.
Så vi börjar tro att det kan vara packboxarna som gett sig. Ser även ut som den spottar ut en del oförbränd bensin vid motorblocket...
Kan detta stämma?
Isånafall, hur fasen byter man packboxarna?
Är dom bara dittryckta på lagret från utsidan eller måste man klyva motorn?
Hur får man bort primärvariatorn? Den är gängad på vevaxeln på en sånhär maskin antar jag?
Är tacksam för tips!
Lägger även upp en bild på pärlan under sin storhetstid (som förhoppningsvis ska komma tillbaka i vinter)
Den orkar sig knappt iväg i starten, utan man får ge full gas och springa bredvid den, sedan när den tagit sig iväg brukade den gå hyffsat så länge den inte tappar fart, men sist så fick vi den inte framåt alls. Sedan har den ingen jämn tomgång, ibland kan den varva så den vill fara iväg (om det är plant underlag så den orkar), och ibland vill den stanna.
Den misständer även ibland, och tar onormalt mycket bensin.
Vi har prövat med 3 olika förgasare och olika munstycken, två olika primärvariatorer, olika tändstift mm.
Motorn har fint komp, och ser som ny ut i cylinderlopp och kolv. Cylinderfotspackningen och topplockspackningen ser även bra ut.
Så vi börjar tro att det kan vara packboxarna som gett sig. Ser även ut som den spottar ut en del oförbränd bensin vid motorblocket...
Kan detta stämma?
Isånafall, hur fasen byter man packboxarna?
Är dom bara dittryckta på lagret från utsidan eller måste man klyva motorn?
Hur får man bort primärvariatorn? Den är gängad på vevaxeln på en sånhär maskin antar jag?
Är tacksam för tips!
Lägger även upp en bild på pärlan under sin storhetstid (som förhoppningsvis ska komma tillbaka i vinter)
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: ET250 - trasiga packboxar?!
Cool bild!
Är det en 79a så är variatorn gängad, 80 fick dom vanlig kona.
Du måste klyva blocket för att byta packboxar, blockhalvorna brukar sitta fast rätt bra på lagerna så gör man inte rätt och värmer lite så bryter man sönder nått
Glappar vevaxeln ? Gör den de så åker du på lagerbyte också.
Det brukar ofta bli billgare att köpa en annan motor.
Är det en 79a så är variatorn gängad, 80 fick dom vanlig kona.
Du måste klyva blocket för att byta packboxar, blockhalvorna brukar sitta fast rätt bra på lagerna så gör man inte rätt och värmer lite så bryter man sönder nått
Glappar vevaxeln ? Gör den de så åker du på lagerbyte också.
Det brukar ofta bli billgare att köpa en annan motor.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: ET250 - trasiga packboxar?!
Den har den fyrkantiga dekalen som det står ET 250 på, och inte ränder längs tunneln, så jag är ganska säker på att den är en 79 eller äldre.
Vevaxeln är fin tror jag, har inte märkt nåt glapp eller så... och packboxarna kostar väl bara nån hundralapp, så det borde ju inte bli dyrare att byta dom än att köpa en annan motor, om man nu inte lyckas ha sönder grejerna när dom ska isär...
Men vet du av nån annan motor får du gärna säga till, den kan ju vara skuren eller så, vi har dubbla uppsättningar fina cylindrar och dugliga kolvar. Annars kan de ju funka med nån annan enstånka också...
Men om man värmer med typ en varmluftspistol på lagrena borde den väl komma isär, fast då lär ju packboxarna smälta... brukar man kunna se utifrån om dom är spruckna och läcker? Korkat med block som är delat vertikalt...
Vevaxeln är fin tror jag, har inte märkt nåt glapp eller så... och packboxarna kostar väl bara nån hundralapp, så det borde ju inte bli dyrare att byta dom än att köpa en annan motor, om man nu inte lyckas ha sönder grejerna när dom ska isär...
Men vet du av nån annan motor får du gärna säga till, den kan ju vara skuren eller så, vi har dubbla uppsättningar fina cylindrar och dugliga kolvar. Annars kan de ju funka med nån annan enstånka också...
Men om man värmer med typ en varmluftspistol på lagrena borde den väl komma isär, fast då lär ju packboxarna smälta... brukar man kunna se utifrån om dom är spruckna och läcker? Korkat med block som är delat vertikalt...
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: ET250 - trasiga packboxar?!
du måste värma blocket, inte lagerna.
De gör ju inget om du eldar upp pboxarna, dom ska du ändå byta.
sen när du sätter ihop motorn så kastar du in vevaxeln i frysen och blocket värmer du.
De gör ju inget om du eldar upp pboxarna, dom ska du ändå byta.
sen när du sätter ihop motorn så kastar du in vevaxeln i frysen och blocket värmer du.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: ET250 - trasiga packboxar?!
tjenare
om de e så att den är en -79 så tar du bort den yttre skivan på variatorn, och mot den inre så sitter de en mutter. fast det ser inte riktigt ut som en mutter utan en tjock bricka med jack i. där kan du ta en skruvmejsel och hammare och slå runt brickan, sen äre bara att ta lös den inre skivan.
när du tar lös tändplattan på den andra sida så var noga med att sätta en markering så att du vet precis vart den satt, så att den inte får fel tändläge.
sen äre bara att göra som gunnar säger så ska de nog gå bra
om de e så att den är en -79 så tar du bort den yttre skivan på variatorn, och mot den inre så sitter de en mutter. fast det ser inte riktigt ut som en mutter utan en tjock bricka med jack i. där kan du ta en skruvmejsel och hammare och slå runt brickan, sen äre bara att ta lös den inre skivan.
när du tar lös tändplattan på den andra sida så var noga med att sätta en markering så att du vet precis vart den satt, så att den inte får fel tändläge.
sen äre bara att göra som gunnar säger så ska de nog gå bra
sno-tric ska de va!!
sno-tric 440
yamaha ss 440
yamaha et 250
sno-tric 440
yamaha ss 440
yamaha et 250
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: ET250 - trasiga packboxar?!
Ajabaja! inte slå på vevaxeln. då har du en krokig vevaxel som ett brev på posten
jag har inte testat dehär men det kanske går att peta ur p-boxarna me vevaxeln på plats.
Skruva i plåtskruvar i p-boxen, sen tar du och bryter loss p-boxen kanake med en kofot med hjälp av skruvarna
eller peta sönder den i små bitar. var nog och se så att du inte gör några fula hack som inte tätar sen.
Sen är det bara att slå dit dom nya.
jag har inte testat dehär men det kanske går att peta ur p-boxarna me vevaxeln på plats.
Skruva i plåtskruvar i p-boxen, sen tar du och bryter loss p-boxen kanake med en kofot med hjälp av skruvarna
eller peta sönder den i små bitar. var nog och se så att du inte gör några fula hack som inte tätar sen.
Sen är det bara att slå dit dom nya.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: ET250 - trasiga packboxar?!
Kändes ju som att det borde gå nog så bra att ta ur boxarna på plats ungefär som du beskriver... aja vi får väl testa helt enkelt!
Re: ET250 - trasiga packboxar?!
Om man inte får slå på muttern så den går runt, hur ska man då få lös muttern som burk_ab snackar om?
Re: ET250 - trasiga packboxar?!
Håller på och plockar isär två 250-motorer samtidigt nu för att sätta ihop nåt brukbart. På muttern som håller inre skivan gick bort relativt lätt på båda, men skivan lossnade bara på den ena, ser ut som den sitter på nån slags kona, och på den andra motorn sitter den fast ordentligt på den. Hur är det tanken att man ska få lös den? Man vill ju som inte bända med nåt heller eftersom risken att skivan blir vind...
Re: ET250 - trasiga packboxar?!
STORA gasolflaskan och värm, värm,värm! När allt är jättevarmt så släpper det garanterat med lite lagom mjukt våld.....
Re: ET250 - trasiga packboxar?!
Fick äntligen isär motorblocken och har tagit bort packboxarna!
Har räknat ut att det smartaste för att få ihop grejerna borde vara att (som gunnar sa) stoppa vevaxeln i frysen, värma blocket med gasolflaska och sedan trycka ihop allt, också stoppa dit dom nya packboxarna sist (för att inte smälta dom när man värmer blocket). Låter det rimligt?
Sedan är det nåt mer man borde tänka på? Fett mellan vevaxeln och packboxen? (hörde phazer-85 eller nån snackade om det?) Borde man limma fast boxen i blocket på nåt sätt? Eller är det bara trycka dit?
Har räknat ut att det smartaste för att få ihop grejerna borde vara att (som gunnar sa) stoppa vevaxeln i frysen, värma blocket med gasolflaska och sedan trycka ihop allt, också stoppa dit dom nya packboxarna sist (för att inte smälta dom när man värmer blocket). Låter det rimligt?
Sedan är det nåt mer man borde tänka på? Fett mellan vevaxeln och packboxen? (hörde phazer-85 eller nån snackade om det?) Borde man limma fast boxen i blocket på nåt sätt? Eller är det bara trycka dit?
Re: ET250 - trasiga packboxar?!
... och justja, det ska väl inte vara någon packning mellan blockhalvorna? Satt ingen där tidigare iallafall!
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: ET250 - trasiga packboxar?!
Rotaxrovorna sätter vi då ihop med hylomar packning på tub.. Fina grejor.
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: ET250 - trasiga packboxar?!
Nupp, ingen packing i mellan, bara lite klisterLindh skrev:... och justja, det ska väl inte vara någon packning mellan blockhalvorna? Satt ingen där tidigare iallafall!
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: ET250 - trasiga packboxar?!
Klister? Vad som helst? Typ kontaktlim?
Bör man limma packboxarna också? (och fetta mot vevaxeln?)
Bör man limma packboxarna också? (och fetta mot vevaxeln?)
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: ET250 - trasiga packboxar?!
hehe, superlim blir bra... nä men blåsilicon funkar fint
Du behöver inte limma p-boxarna. såklart ska du smörja p-boxarna mot vevaxeln.
Du behöver inte limma p-boxarna. såklart ska du smörja p-boxarna mot vevaxeln.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: ET250 - trasiga packboxar?!
Vad definerar blåsilicon? Vanlig byggkonstruktionslim? Vill minnas att jag testat nån gång och kommit fram till att silicon lätt löses upp med bensin... plus att det står att de bara håller upp till 100 grader? Eller är blåsilicon nåt helt annat??
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: ET250 - trasiga packboxar?!
Loctite 5926 Blå motorsilikon
Packning på tub för maskiner och motorer.
Blir som gummi - avdragbar.
Krymper inte, tål alla slags vätskor som används i
motorer och i verkstäder, sväller dock något i bensin.
Tål vibrationer och höga tryck.
För vattenpumpar, ventilkåpor, oljetråg,
termostat, växellådor, täckplåtar m.m..
Används även på packningar.
Tål -60 gr. C till +260 gr. C
Packning på tub för maskiner och motorer.
Blir som gummi - avdragbar.
Krymper inte, tål alla slags vätskor som används i
motorer och i verkstäder, sväller dock något i bensin.
Tål vibrationer och höga tryck.
För vattenpumpar, ventilkåpor, oljetråg,
termostat, växellådor, täckplåtar m.m..
Används även på packningar.
Tål -60 gr. C till +260 gr. C
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: ET250 - trasiga packboxar?!
Tack! Den slags infon uppskattas
Re: ET250 - trasiga packboxar?!
http://www.jula.se/packning-pa-tub-629099" onclick="window.open(this.href);return false; Kan denna funka? (kanske inte så bra att den inte är tålig mot bensin??)
Hittar ingenstans att köpa Loctite 5926?
Hittar ingenstans att köpa Loctite 5926?