Polaris p85 variator
Polaris p85 variator
Efter att ha ”snubblat” över en p85 variator så börjar jag fundera på att byta ut den fina ibo variatorn så man kanske kan komma någon sek närmare Holländaren till vintern
Men jag har några saker jag funderar på som jag hoppas att jag kan få svar på
1: För att vara säker på att variatorn är i hyfsat skick iaf så tänkte jag byta ut bussningarna i den. Är det någon som vet vart man ska köpa dom, är det hos polaris, hos duells, i usa eller någon är det någon annanstans som man ska vända sig för att få tag på en prisvärd uppsättning?
2: Nu sitter det en startkrans för el-start på variatorn som jag funderar på att ta bort men är det någon som vet om variatorn är balanserad med kransen fastskruvad eller är dom balanserade var för sig?
3: Någon som vet av om det finns listor/tabeller som visar att med dom vikterna och den fjädern så har med detta inslagsvarv/slutvarv. Kommer nog att behöva experimentera lite men att ha något att utgå ifrån skulle inte skada.
Men jag har några saker jag funderar på som jag hoppas att jag kan få svar på
1: För att vara säker på att variatorn är i hyfsat skick iaf så tänkte jag byta ut bussningarna i den. Är det någon som vet vart man ska köpa dom, är det hos polaris, hos duells, i usa eller någon är det någon annanstans som man ska vända sig för att få tag på en prisvärd uppsättning?
2: Nu sitter det en startkrans för el-start på variatorn som jag funderar på att ta bort men är det någon som vet om variatorn är balanserad med kransen fastskruvad eller är dom balanserade var för sig?
3: Någon som vet av om det finns listor/tabeller som visar att med dom vikterna och den fjädern så har med detta inslagsvarv/slutvarv. Kommer nog att behöva experimentera lite men att ha något att utgå ifrån skulle inte skada.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
Re: Polaris p85 variator
Rinab och stenmarks har bussningar och repsatser. Det är billiga delar till p-85
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
Re: Polaris p85 variator
på snowmobiles forum tycket dom att eftermarknads repsatserna var bara skit och man skulle köra på original delar. men med tanke på hur få mil man kör på ett år så borde nog eftermarknads fungera bra. nog som vet hur dyrt det är hos polaris? är inte skillnaden så stor kanske man kan köra på original.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
Re: Polaris p85 variator
den är inte balanserad med startkransen ! bussningar från duells funkar kanon
Re: Polaris p85 variator
låter bra det, då kan man skruvar bort kransen.bbb skrev:den är inte balanserad med startkransen ! bussningar från duells funkar kanon
ingen som vet om det finns några listor på vad olika fjädrar och vikter ger för inslags varav mm?
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
Re: Polaris p85 variator
Rinab har en fjäder lista och några få exempel på olika inslagsvarv kontra olika fjädrar och vikter.
De är samma fjädrar/vikter i en P-85, artic cat och comet variator.
På comets hemsida fanns de en förjäv.....bra listor me alla tänkbara kombinationer på fjädrar/vikter men dom konkade och då försvann listorna, gissa om man har ångest för att jag inte han skriva ut dom sidorna.
De är samma fjädrar/vikter i en P-85, artic cat och comet variator.
På comets hemsida fanns de en förjäv.....bra listor me alla tänkbara kombinationer på fjädrar/vikter men dom konkade och då försvann listorna, gissa om man har ångest för att jag inte han skriva ut dom sidorna.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
Re: Polaris p85 variator
måste vara dålig på att söka, hittar inga listor på rinab
sen är det dom här listorna du menade om comet http://www.hoffcocomet.com/EpiphanyWeb/ ... spx?ID=104" onclick="window.open(this.href);return false; ?
sen är det dom här listorna du menade om comet http://www.hoffcocomet.com/EpiphanyWeb/ ... spx?ID=104" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
Re: Polaris p85 variator
Bennet skrev:måste vara dålig på att söka, hittar inga listor på rinab
sen är det dom här listorna du menade om comet http://www.hoffcocomet.com/EpiphanyWeb/ ... spx?ID=104" onclick="window.open(this.href);return false; ?
TJOHOOO!!!
Där är ju listan....bra jobbat...nu har du förtjänat en puss
Jag brukar beställa fjädrar på Rinab eller Stenmarks i Tärna.
http://www.rinab.nu/Snoeskoter2/Polaris ... eder-Comet" onclick="window.open(this.href);return false; Kanske de här funkar.
Jag har en gammal PDF fil sparad från en gammal Rinab katalog den är bättre, men de här kanske duger.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
Re: Polaris p85 variator
ja då börjar men få lite info om vad som kan behövs till vintern, men kommer nog att behöva be om hjälp för att få hyfsad ordning på variatorerna är jag rädd för.
någon som vet om man måste byta till en längre variatorrem när man byter till en variator med större skivor? vet inte hur mycket större skivorna blir men större än dom ibo variatorn är dom på p85an iaf.
någon som vet om man måste byta till en längre variatorrem när man byter till en variator med större skivor? vet inte hur mycket större skivorna blir men större än dom ibo variatorn är dom på p85an iaf.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
Re: Polaris p85 variator
Ja du Bennet de är bara att beklaga att du åxo hamnat i remmarnas helvete, där är nämligen jag me.
Nu finns de kanske nån som har de exakta svaret på hur man räknar ut rätt längd på remmen så han/hon får gärna fylla i.
Ok här kommer iaf mitt teoretiska svar gällande min skoter då, om du frågar mig så bör remmens längd/omkrets räknas ut när variatorerna är fullt utväxlad eftersom att remmen då bör vara mest sträckt.
Jag har en P-85 som är 200mm i diameter, mitt c/c mått är 265mm och sekundären är 140mm fullt utväxlad, nu när vi vet de plockar vi fram miniräknarn.....håll i orangehjälmen
P-85=200x3.14/2= 314mm
c/c mått= 265x2= 530mm
Sekundär 140mm, här gäller de att ha remmens tjocklek i beräkning, Dayco remmen är 13,5mm, alltså 140+13,5+13,5= 167x3.14/2= 262,19
Nu när vi fått ut dessa tre svar så lägger vi ihop dom, 530+314+262,19= 1106,19
Så då bör min rem vara 1106mm lång vilket stämmer rätt bra eftersom den jag anväder idag är 1104, MEN!!! här kommer ytterligare ett bekymmer, remmen jag har idag är en BRP rem som är en 16mm tjockis mot Daycos 13,5mm.
Detta bör ju betyda att om jag justerar in motorn efter en Dayco rem och sedan sätter dit en BRP rem med samma yttre omkrets så borde BRP:n bli mera sträckt iaf i startläge så att säga eftersom att den är 2,5 mm tjöckare.
De sägs att 10mm på omkretsen gör 3mm i c/c mått men jag får de till 5mm hur mycke jag än räknar, men iaf 3-5 mm.
En annan sak du åxo bör tänka på är att inte ha ett större spel än 0,5-1mm mellan remmen och rörliga skivan på motorvariatorn, så du inte åker på för smal rem...
Som sagt detta är min teori, men om nån har ett bättre svar så PLEASE dela med dig....over and out
Nu finns de kanske nån som har de exakta svaret på hur man räknar ut rätt längd på remmen så han/hon får gärna fylla i.
Ok här kommer iaf mitt teoretiska svar gällande min skoter då, om du frågar mig så bör remmens längd/omkrets räknas ut när variatorerna är fullt utväxlad eftersom att remmen då bör vara mest sträckt.
Jag har en P-85 som är 200mm i diameter, mitt c/c mått är 265mm och sekundären är 140mm fullt utväxlad, nu när vi vet de plockar vi fram miniräknarn.....håll i orangehjälmen
P-85=200x3.14/2= 314mm
c/c mått= 265x2= 530mm
Sekundär 140mm, här gäller de att ha remmens tjocklek i beräkning, Dayco remmen är 13,5mm, alltså 140+13,5+13,5= 167x3.14/2= 262,19
Nu när vi fått ut dessa tre svar så lägger vi ihop dom, 530+314+262,19= 1106,19
Så då bör min rem vara 1106mm lång vilket stämmer rätt bra eftersom den jag anväder idag är 1104, MEN!!! här kommer ytterligare ett bekymmer, remmen jag har idag är en BRP rem som är en 16mm tjockis mot Daycos 13,5mm.
Detta bör ju betyda att om jag justerar in motorn efter en Dayco rem och sedan sätter dit en BRP rem med samma yttre omkrets så borde BRP:n bli mera sträckt iaf i startläge så att säga eftersom att den är 2,5 mm tjöckare.
De sägs att 10mm på omkretsen gör 3mm i c/c mått men jag får de till 5mm hur mycke jag än räknar, men iaf 3-5 mm.
En annan sak du åxo bör tänka på är att inte ha ett större spel än 0,5-1mm mellan remmen och rörliga skivan på motorvariatorn, så du inte åker på för smal rem...
Som sagt detta är min teori, men om nån har ett bättre svar så PLEASE dela med dig....over and out
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
Re: Polaris p85 variator
Jaha då blev man biten i rövskägget av chokladtomten igen.
För en vecka sedan beställde jag en rem hos en skoterhandlare, remmen skulle va en Dayco med en längd på 1104 mm och 35 bred.
Drog iväg för att hämta ut den för en timma sen men döm mot min förvåning så när jag mätade den var den 1115 lång och 36mm bred.
Som grädde på mosen va den även ca 17mm tjock, rem fan som ja har i garaget är endast 13,5mm.
Nu kan man ju undra, VART FAN ÄR TOLERANSERNA.....suck
Remmen som beställdes heter 90-144-4340, kollar man Daycos tabell så ska den va 1104 lång och 35 bred.
För en vecka sedan beställde jag en rem hos en skoterhandlare, remmen skulle va en Dayco med en längd på 1104 mm och 35 bred.
Drog iväg för att hämta ut den för en timma sen men döm mot min förvåning så när jag mätade den var den 1115 lång och 36mm bred.
Som grädde på mosen va den även ca 17mm tjock, rem fan som ja har i garaget är endast 13,5mm.
Nu kan man ju undra, VART FAN ÄR TOLERANSERNA.....suck
Remmen som beställdes heter 90-144-4340, kollar man Daycos tabell så ska den va 1104 lång och 35 bred.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
Re: Polaris p85 variator
P-85an som jag kör med är från en -96a xcr440 och den ska ha 36mm rem, men alla shimsbricker är plockade så nu är de 35mm som gäller.Henke skrev:Varför en 35 mm bredd ? Har du bytt sek eller? Yamaha har ju en kanon rem 89X som passar som en smäck.
Om man kollar med bladmåttet nu med 35mm rem så har jag ett spel på 0,8mm vilket är bra enligt bredhängsel pojka.
Som ja skrev tidigare att med en 34mm bred rem bottnar skivorna i varandra innan remmen gått ända ut på skivorna, fattas ca 10mm.
Sekundären är förövrigt orginal, 89X vad har den för längd och bredd??
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
Re: Polaris p85 variator
Ok, de låter som orginal remmen till Phazrarn, men nu har ja ju valt att åka på P-85an så ja får väll skylla mig självHenke skrev:Den håller måtten 31,7x1100mm passar där Yamaha rek, 8F2 remmen. Byt primär variator så den klarar 1 1/4 rem då passar 89X
Inte billigt men remmar är inte gratis heller
MEN!! Jag vet att de kommer funka med en 1104 rem som är 35 bred, lite utmaning ska de va här i livet men nog har ja ångrat mig ibland att ja inte åker på std variatorn....
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
Re: Polaris p85 variator
Det är den här Yamaha kombinationen du behöver till PhazernPhazer-85 skrev:Ok, de låter som orginal remmen till Phazrarn, men nu har ja ju valt att åka på P-85an så ja får väll skylla mig självHenke skrev:Den håller måtten 31,7x1100mm passar där Yamaha rek, 8F2 remmen. Byt primär variator så den klarar 1 1/4 rem då passar 89X
Inte billigt men remmar är inte gratis heller
MEN!! Jag vet att de kommer funka med en 1104 rem som är 35 bred, lite utmaning ska de va här i livet men nog har ja ångrat mig ibland att ja inte åker på std variatorn....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Yamaha SRX 440E-81
Yamaha SRX 500F-82
Kawasaki Interceptor
550 1982
Yamaha SRX 500F-82
Kawasaki Interceptor
550 1982
Re: Polaris p85 variator
När jag köpte Phazern satt de en sån variator (YPZ) på den, för jävla fin variator men den var hel slut tyvärr, de slulle kosta minst 4000kr att renovera den så de va inget alternativ.SRX8R9 skrev:Det är den här Yamaha kombinationen du behöver till PhazernPhazer-85 skrev:Ok, de låter som orginal remmen till Phazrarn, men nu har ja ju valt att åka på P-85an så ja får väll skylla mig självHenke skrev:Den håller måtten 31,7x1100mm passar där Yamaha rek, 8F2 remmen. Byt primär variator så den klarar 1 1/4 rem då passar 89X
Inte billigt men remmar är inte gratis heller
MEN!! Jag vet att de kommer funka med en 1104 rem som är 35 bred, lite utmaning ska de va här i livet men nog har ja ångrat mig ibland att ja inte åker på std variatorn....
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
Re: Polaris p85 variator
får ta fram och mäta lite på dom variatorerna man har och se om man kommer fram till vilken längd man behöver på remmen. måste också kolla om jag kan shimas om variatorn så 30mm rem passar, tror inte jag kan ställa om sekundären för en annan rem bred
angående ditt problem med olika längder på remmar så hittade jag åt det här
angående ditt problem med olika längder på remmar så hittade jag åt det här
hittade åt det på http://www.tordsmotorservice.com/art_ht ... el=1998nr5" onclick="window.open(this.href);return false;Alla remtillverkare har toleransavvikelser på framförallt längden. Bredden varierar ytterst lite. Jag har sett vissa fabrikat med upp till 10 m.m. avvikelse, men 5-6 m.m. fel är inom den acceptabla toleransen.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
Re: Polaris p85 variator
Nu är jag ingen expert men jag tror tyvärr att en 30mm rem kommer funka dåligt får dig, tror inte att de finns så smal till P-85an.
Den kommer rycka ordenligt i starten + att du hamnar för långt in på växlingskurvan på vikten och förlorar då lågväxeln.
Isf borde du montera en annan sekundär åxo, kanske från en polaris, då lär de bli betydligt enklare med remmen iaf.
Jag har åxo sett den där artikeln med Tord, de är tydligt att man måste mäta remmen innan man monterar den, om man ställer in motorn för en 1110mm rem och sätter sedan dit en som är 10mm kortare, då måste man justera motorn igen och de är ganska onödigt när de finns rätta längder på remmar.
Ja vet inte om ja överdriver de här med remmar men lägger man ner timme efter timme och en massa provkörningar med variatorerna och sedan bara rycker på axlarna när de kommer till remmar så har man nog förlorat lite av effekten.
Sen så vore de rätt kul om man kom på hur dom räknarn ut längder på remmar, då blir de lite enklare här i remträsket.
//Rem Johan
Den kommer rycka ordenligt i starten + att du hamnar för långt in på växlingskurvan på vikten och förlorar då lågväxeln.
Isf borde du montera en annan sekundär åxo, kanske från en polaris, då lär de bli betydligt enklare med remmen iaf.
Jag har åxo sett den där artikeln med Tord, de är tydligt att man måste mäta remmen innan man monterar den, om man ställer in motorn för en 1110mm rem och sätter sedan dit en som är 10mm kortare, då måste man justera motorn igen och de är ganska onödigt när de finns rätta längder på remmar.
Ja vet inte om ja överdriver de här med remmar men lägger man ner timme efter timme och en massa provkörningar med variatorerna och sedan bara rycker på axlarna när de kommer till remmar så har man nog förlorat lite av effekten.
Sen så vore de rätt kul om man kom på hur dom räknarn ut längder på remmar, då blir de lite enklare här i remträsket.
//Rem Johan
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
Re: Polaris p85 variator
hmm det där låter inge vidare. måst kollas upp. men kommer inte att byta ut sekundären, tycker man "förstör" skotern för mycket då.Phazer-85 skrev:Nu är jag ingen expert men jag tror tyvärr att en 30mm rem kommer funka dåligt får dig, tror inte att de finns så smal till P-85an.
Den kommer rycka ordenligt i starten + att du hamnar för långt in på växlingskurvan på vikten och förlorar då lågväxeln.
Isf borde du montera en annan sekundär åxo, kanske från en polaris, då lär de bli betydligt enklare med remmen iaf.
//Rem Johan
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
Re: Polaris p85 variator
allt är ju en fråga på vad man sak ha den till och vilket resultat man vill uppnå, har du lika väl bytt främre så kan man ju byta secundären också alt kanske man vill behålla orginal så långt som möjligt men då kommer antagligen inte reslutatet bli lika bra då på tävling men helheten lite bättre.
Re: Polaris p85 variator
stämmer ju helt rätt att det beror på vad man är ute efter, men det är jävla skillnad att byta primär och byta sekundär iaf på en Ockelbo. jag själv gillar original stuket mer så tar lite emot att byta primären men tänkte att man kunde testa iaf. blev 3a på ovalen i år med original variatorn så helt värdelös är den inte iaf.Haggla skrev:allt är ju en fråga på vad man sak ha den till och vilket resultat man vill uppnå, har du lika väl bytt främre så kan man ju byta secundären också alt kanske man vill behålla orginal så långt som möjligt men då kommer antagligen inte reslutatet bli lika bra då på tävling men helheten lite bättre.
men var tvungen att gå ut till garaget och kolla på p-85an jag har och det verkar vara så att den är inställd för 31mm rem. så tycker att den borde gå att shimsa om en 1mm till så 30mm rem fungerar.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.