Allmänt problem med Tillotson.
Allmänt problem med Tillotson.
Dom flesta som har en tillotson förgasare har säkert råkat ut för det här problemet som jag har.
Problemet är att den ena dagen gick hur fint som helst men nästa gick den inte alls.
Nu är det så att jag kan inte ställa in den bra utan att den fyrtaktar.
Standard inställningen på H och L är 1 varv men nu måste jag gå nära ett kvart under på Högfarten för att den ska gå bra.
Allt är bytt i gasaren och gafeln är ställt rätt.
Har haft samma fenomen tidigare och då försvann det när jag bytte förgasare.
Så vad är problemet?
Problemet är att den ena dagen gick hur fint som helst men nästa gick den inte alls.
Nu är det så att jag kan inte ställa in den bra utan att den fyrtaktar.
Standard inställningen på H och L är 1 varv men nu måste jag gå nära ett kvart under på Högfarten för att den ska gå bra.
Allt är bytt i gasaren och gafeln är ställt rätt.
Har haft samma fenomen tidigare och då försvann det när jag bytte förgasare.
Så vad är problemet?
Medlem i TT RACING.
Re: Allmänt problem med Tillotson.
bytt nål och allt eller bara membranen?
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
Re: Allmänt problem med Tillotson.
Japp nål och allt är bytt, även täckbrickor, och jag har kollat så brickorna inte läcker,.
Medlem i TT RACING.
Re: Allmänt problem med Tillotson.
på pappas elan är den utsrkuvad ca 3/4 varv och "fyrtaktar" INTE är dock bara ett justerbart på den och kommer inte ihåg vilket?men den går fint å med bra färg på stiftet, annat är det med min då inget värkar vilja... //mvh jens
elan 250
Re: Allmänt problem med Tillotson.
hmm, tänkte om det var en gammal nål att den inte riktig håller tätt.
jag brukar köra med 1 1/4 varv utskruvade på högen på dom flesta av maskiner och det brukar funka fint.
är det original Tillotson delar du kör med eller eftermarknad tex winderosa?
jag fick lov att ta bort winderosas hög och lågfarts skruvarna och sätta dit original igen för att få några förgasare att fungera
jag brukar köra med 1 1/4 varv utskruvade på högen på dom flesta av maskiner och det brukar funka fint.
är det original Tillotson delar du kör med eller eftermarknad tex winderosa?
jag fick lov att ta bort winderosas hög och lågfarts skruvarna och sätta dit original igen för att få några förgasare att fungera
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
Re: Allmänt problem med Tillotson.
Jaja nä det är faktiskt winderosa, fast jag har provat med en gammal original Högfart men det var ingen skillnad.
Men det finns ju två olika nålventiler att välja på, kan det ha någon betydelse vilken jag har?
Sen den där lilla fjädern, man får ju med 3 olika i repsatsen,spelar det så stor roll vilken jag väljer därifrån?
Men det finns ju två olika nålventiler att välja på, kan det ha någon betydelse vilken jag har?
Sen den där lilla fjädern, man får ju med 3 olika i repsatsen,spelar det så stor roll vilken jag väljer därifrån?
Medlem i TT RACING.
Re: Allmänt problem med Tillotson.
Nu är det hd jag har skruvat mest i vet inte vilken du håller på men sådan stor skillnad är det ju inte mellan modellerna.
Har också stött på 2 modeller av nålventiler, ena med plan topp och en som man ska trä på gaffeln eller hur man ska säga. Har lyckats att blanda ihop dom olika nålarna och gafflarna en gång men då hade jag problem med att den fick för lite soppa.
Har inget minne av att jag fick med olika fjädrar men tycker inte den borde ha så stor betydelse vid full gas.
Har också stött på 2 modeller av nålventiler, ena med plan topp och en som man ska trä på gaffeln eller hur man ska säga. Har lyckats att blanda ihop dom olika nålarna och gafflarna en gång men då hade jag problem med att den fick för lite soppa.
Har inget minne av att jag fick med olika fjädrar men tycker inte den borde ha så stor betydelse vid full gas.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
Re: Allmänt problem med Tillotson.
Det är en Hr8a jag har, har även provat böja gaffeln lite för att den ska få mindre soppa men det var ingen skillnad.
Medlem i TT RACING.
Re: Allmänt problem med Tillotson.
ja du jag kan inte komma med något bra förslag, du har nog gjort allt som jag skulle ha gjort.
har 2xhr8a på en sachs 440 och vet att dom blir gnälliga när det är varmt ute men tror det är luftfilterna som ställer till det där
har 2xhr8a på en sachs 440 och vet att dom blir gnälliga när det är varmt ute men tror det är luftfilterna som ställer till det där
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
Re: Allmänt problem med Tillotson.
Har du den lilla kopparbrickan under nålventils sätet där?
om inte så får du fel vinkel mot gaffeln så den kan hänga sig i bland!
om inte så får du fel vinkel mot gaffeln så den kan hänga sig i bland!
You Can Fixit!
Re: Allmänt problem med Tillotson.
kan nog ligga något i det för jag hade ingen på min å håller på bli tokig snart på den :/ //mvh jensThe Bike skrev:Har du den lilla kopparbrickan under nålventils sätet där?
om inte så får du fel vinkel mot gaffeln så den kan hänga sig i bland!
elan 250
Re: Allmänt problem med Tillotson.
Jag har brickor om du behöver pm din adress i så falljenk_12 skrev:kan nog ligga något i det för jag hade ingen på min å håller på bli tokig snart på den :/ //mvh jensThe Bike skrev:Har du den lilla kopparbrickan under nålventils sätet där?
om inte så får du fel vinkel mot gaffeln så den kan hänga sig i bland!
You Can Fixit!
Re: Allmänt problem med Tillotson.
Jo den där brickan ligger då där vart den ska, så där tror jag inte felet kan vara.
Medlem i TT RACING.