Allmänt problem med Tillotson.

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Allmänt problem med Tillotson.

Inlägg av Starlite » 23 mar 2011, 18:25

Dom flesta som har en tillotson förgasare har säkert råkat ut för det här problemet som jag har.
Problemet är att den ena dagen gick hur fint som helst men nästa gick den inte alls.
Nu är det så att jag kan inte ställa in den bra utan att den fyrtaktar.
Standard inställningen på H och L är 1 varv men nu måste jag gå nära ett kvart under på Högfarten för att den ska gå bra.
Allt är bytt i gasaren och gafeln är ställt rätt.

Har haft samma fenomen tidigare och då försvann det när jag bytte förgasare.
Så vad är problemet?
Medlem i TT RACING.

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Allmänt problem med Tillotson.

Inlägg av Bennet » 23 mar 2011, 18:36

bytt nål och allt eller bara membranen?
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: Allmänt problem med Tillotson.

Inlägg av Starlite » 23 mar 2011, 18:40

Japp nål och allt är bytt, även täckbrickor, och jag har kollat så brickorna inte läcker,.
Medlem i TT RACING.

jenk_12
Inlägg: 58
Blev medlem: 23 nov 2010, 20:54
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Allmänt problem med Tillotson.

Inlägg av jenk_12 » 23 mar 2011, 19:11

på pappas elan är den utsrkuvad ca 3/4 varv och "fyrtaktar" INTE är dock bara ett justerbart på den och kommer inte ihåg vilket?men den går fint å med bra färg på stiftet, annat är det med min då inget värkar vilja... //mvh jens
elan 250

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Allmänt problem med Tillotson.

Inlägg av Bennet » 23 mar 2011, 19:23

hmm, tänkte om det var en gammal nål att den inte riktig håller tätt.
jag brukar köra med 1 1/4 varv utskruvade på högen på dom flesta av maskiner och det brukar funka fint.

är det original Tillotson delar du kör med eller eftermarknad tex winderosa?
jag fick lov att ta bort winderosas hög och lågfarts skruvarna och sätta dit original igen för att få några förgasare att fungera
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: Allmänt problem med Tillotson.

Inlägg av Starlite » 23 mar 2011, 19:34

Jaja nä det är faktiskt winderosa, fast jag har provat med en gammal original Högfart men det var ingen skillnad.
Men det finns ju två olika nålventiler att välja på, kan det ha någon betydelse vilken jag har?
Sen den där lilla fjädern, man får ju med 3 olika i repsatsen,spelar det så stor roll vilken jag väljer därifrån?
Medlem i TT RACING.

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Allmänt problem med Tillotson.

Inlägg av Bennet » 23 mar 2011, 21:08

Nu är det hd jag har skruvat mest i vet inte vilken du håller på men sådan stor skillnad är det ju inte mellan modellerna.
Har också stött på 2 modeller av nålventiler, ena med plan topp och en som man ska trä på gaffeln eller hur man ska säga. Har lyckats att blanda ihop dom olika nålarna och gafflarna en gång men då hade jag problem med att den fick för lite soppa.

Har inget minne av att jag fick med olika fjädrar men tycker inte den borde ha så stor betydelse vid full gas.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: Allmänt problem med Tillotson.

Inlägg av Starlite » 23 mar 2011, 21:25

Det är en Hr8a jag har, har även provat böja gaffeln lite för att den ska få mindre soppa men det var ingen skillnad.
Medlem i TT RACING.

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Allmänt problem med Tillotson.

Inlägg av Bennet » 23 mar 2011, 22:20

ja du jag kan inte komma med något bra förslag, du har nog gjort allt som jag skulle ha gjort.
har 2xhr8a på en sachs 440 och vet att dom blir gnälliga när det är varmt ute men tror det är luftfilterna som ställer till det där
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

The Bike
Inlägg: 184
Blev medlem: 08 jan 2009, 00:00
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Allmänt problem med Tillotson.

Inlägg av The Bike » 24 mar 2011, 00:06

Har du den lilla kopparbrickan under nålventils sätet där?
om inte så får du fel vinkel mot gaffeln så den kan hänga sig i bland!
You Can Fixit!

jenk_12
Inlägg: 58
Blev medlem: 23 nov 2010, 20:54
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Allmänt problem med Tillotson.

Inlägg av jenk_12 » 24 mar 2011, 11:04

The Bike skrev:Har du den lilla kopparbrickan under nålventils sätet där?
om inte så får du fel vinkel mot gaffeln så den kan hänga sig i bland!
kan nog ligga något i det :) för jag hade ingen på min å håller på bli tokig snart på den :/ //mvh jens
elan 250

The Bike
Inlägg: 184
Blev medlem: 08 jan 2009, 00:00
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Allmänt problem med Tillotson.

Inlägg av The Bike » 24 mar 2011, 11:32

jenk_12 skrev:
The Bike skrev:Har du den lilla kopparbrickan under nålventils sätet där?
om inte så får du fel vinkel mot gaffeln så den kan hänga sig i bland!
kan nog ligga något i det :) för jag hade ingen på min å håller på bli tokig snart på den :/ //mvh jens
Jag har brickor om du behöver pm din adress i så fall
You Can Fixit!

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: Allmänt problem med Tillotson.

Inlägg av Starlite » 24 mar 2011, 17:27

Jo den där brickan ligger då där vart den ska, så där tror jag inte felet kan vara.
Medlem i TT RACING.

Skriv svar